pakko-oireinen häiriö vie tunteja päivästä

Vierailija

Esim pelkästään ulos lähteminen kotoa saattaa viedä tunnin. Asiat pitää tehdä uudelleen ja uudeelleen. Monia asioita tarkastaa. Lisäksi minulla on pakkoajatuksia, jotka häiritsevät tarkastamista ja pakottavat tekemään tarkastuksia uudelleen. Hoidossa olen ollut vuosia, käyn siis kerran kuussa sairaanhoitajalla 30 minuuttia  mielenterveystoimistossa.

Alan olla tosi väsynyt tähän sairauteen.

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Mun pitäisi lähteä kauppaan, olin päättänyt, että klo 14 lähden, ei ruuhkia tms kaupassa. Edelleen istun tässä sohvalla läppärin kanssa, en edes vaatteita ole saanut vaihdettua.

Vierailija

Minullakin vastaavia oireita mutta lievinä. Oletko saanut mitään hoitoa tai ohjeita miten päästä näistä ikävistä oireista eroon. Itse huomaan että stressi pahentaa tilannetta.

Vierailija

Itsellä myös stressi pahentaa. Hieman olemme sh:n kanssa käyneet asioita läpi, mutta hidastahan se on kun vain kerran kuussa tapaa puolituntia ja joka päivä tosi kovat oireet.  ap

Vierailija

Ap, sun pitäisi päästä ihan oikeaan psykoterapiaan. Ei noista sairaanhoitajien tapaamisista kerran kuussa ole mitään hyötyä. Ei millään pahalla sairaanhoitajia kohtaan, mutta kyllä kunnon terapeutti on ihan eri asia. Lääkityskin voisi helpottaa sun oloa, ap. Voisitko päästä psykiatrin juttusille ja mahdollisesti Kelan terapiaan?

Vierailija

En osaa muuta tähän sanoa kun että tsemppiä! Koita jaksaa. On varmasti raskasta. Itsellä masennus eikä ole tietty sama asia mutta vie myös monia tunteja päivistä kun en saa mitään tehtyä.
t.96

Vierailija

Todella ikävää. Jonkin verran jopa pystyn samaistumaan, tosin omat oireeni ovat lievempiä. Kannattaa tosiaan hakea kunnon apuja, tiedät itsekin että ilman sitä ei tämä ohi mene. Tsemppiä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap, sun pitäisi päästä ihan oikeaan psykoterapiaan. Ei noista sairaanhoitajien tapaamisista kerran kuussa ole mitään hyötyä. Ei millään pahalla sairaanhoitajia kohtaan, mutta kyllä kunnon terapeutti on ihan eri asia. Lääkityskin voisi helpottaa sun oloa, ap. Voisitko päästä psykiatrin juttusille ja mahdollisesti Kelan terapiaan?

Jep, niin pitäisi. Sh ja psykiatrikin ovat yrittäneet saada mulle sitä psykoterapiaa mutta ei sitä oikein saa kun olen jo kertalleen saanut kelan tukeman psykoterapian ja siinä on viiden vuoden karenssi...eikä se viisi vuotta ole kulunut. Minulla on siis toinenkin mt-diagnoosi ja psykoterapiassa käsiteltiin lähinnä tätä toista sairautta ja pakko-oireita alettiin kolmantena vuotena käsittelemään mutta terapia jäi sitten kesken kun kelan tuki loppui. Psykiatria tapaan 2-3 krt vuodessa. ap

Vierailija

Lainatkaa kirjastosta uusi kirja: Kerrasta poikki : vapaaksi pakko-oireista ja rituaaleista / Foa Edna B. & Wilson Reid ; [käännös: Riitta Bergroth]

Siitä saa hyviä vinkkejä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten paheksutaan miksi mt-ongelmainen ei kelpaisi seurustelukumppaniksi

Miksi ei kelpaisi!? Kyllä monet pakko-oireisetkin seurustelevat ja elävät parisuhteissa. ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lainatkaa kirjastosta uusi kirja: Kerrasta poikki : vapaaksi pakko-oireista ja rituaaleista / Foa Edna B. & Wilson Reid ; [käännös: Riitta Bergroth]

Siitä saa hyviä vinkkejä.

Tuo on tosi hyvä kirja! Kuitenkin jos on paljon pakko-oireita, altistus vaatii sen psykoterapeutin. Ahdistus voi nousta liian suureksi joten tuki pitää olla mukana. Lieviin oireisiin tuo kirja on mainio itsehoitona. Jos on rankemmat oireeet, niin psykoterapeutin kanssa käytettäväksi. ap

Vierailija

Haluaisitko kertoa, millaisia sun pakko-oireet on ja mitä pelkäät tapahtuvan, jos et suorita rituaaleja? Useinhan näissä on tietty kaava, mutta jos niistä kertominen saisi sinut jotenkin oivaltamaan asioita eri tavalla. Toki tiedän senkin, että ulkopuolisen vakuuttelu ei juurikaan auta ocd-potilasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten paheksutaan miksi mt-ongelmainen ei kelpaisi seurustelukumppaniksi

Miksi ei kelpaisi!? Kyllä monet pakko-oireisetkin seurustelevat ja elävät parisuhteissa. ap

Lisään vielä, että mt-sairaat olemme ihan tavallisia ihmisiä ja kyllä meilläkin on syviä ystävyyssuhteita ja seurustelusuhteita. Meillä vain on se sairaus lisänä. Mutta kukapa meistä olisi täydellinen. ap

Vierailija

Voi että! Oon ite ollu ihan samassa tilanteessa. Oikeestaan koko teini-ikä meni ihan sumussa. Kaikkeen meni ihan järjettömästi aikaa, kun piti vaan tarkistaa ja tarkistaa asioita. Onko hella pois päältä, hana kiinni, käsien pesua yms.. Sain lääkityksen mutta lopulta pääsin oireista eroon psykoterapiassa. Löysin hyvän terapeutin ja vähitellen huomasin, ettei oikeen ole enää asiaa sinne, oireet hävivis. Nykyään elän ihan eri elämää, toki oireita välillä tulee vielä, varsinkin jos oon stressaantunut. Mutta tosi paljon tsemppiä sulle, mää niin toivon että pääset oireista eroon! :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko kertoa, millaisia sun pakko-oireet on ja mitä pelkäät tapahtuvan, jos et suorita rituaaleja? Useinhan näissä on tietty kaava, mutta jos niistä kertominen saisi sinut jotenkin oivaltamaan asioita eri tavalla. Toki tiedän senkin, että ulkopuolisen vakuuttelu ei juurikaan auta ocd-potilasta.

Kyllä niissä on tietty kaava..Nyt viimeaikoina ajatukset ovat voimistuneet. En halua kaikkia näitä tässä netissä luetella, mutta minulla on siis todella paljon eri pakko-oireita, tällä hetkellä vahvimpina ovat juurikin kaikenlainen tarkastaminen. Pitää siis tarkastaa monet asiat moneen kertaan, esim hella yms (voi syttyä  tulipalo), pankkikortit (voi tili tyhjentyä). Ja joo, ulkpuolisten vakuuttelu ei auta. Altistamisterapia monta kertaa viikossa psykoterapeutin avulla olisi se juttu. Minulla on vielä muutama vuosi siihen, että saisin hakea taas kelan tukemaa psykoterapiaa. ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat