Voiko ihmisen olemuksesta nähdä kuinka älykäs hän on?

Vierailija

Pystyykö pelkän olemuksen perusteella tekemään päätelmän ihmisen älykkyydestä ilman että hän sanoo sanaakaan? Paistaako äly ulospäin ihmisen tavasta olla?

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

Ehkä erikoinen olemus tai käytös viittaa älyyn joskus. En muista tavanneeni ketään älykästä, joka olisi täysin kuten kuka tahansa olemukseltaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ehkä erikoinen olemus tai käytös viittaa älyyn joskus. En muista tavanneeni ketään älykästä, joka olisi täysin kuten kuka tahansa olemukseltaan.

Jep, itsehän olen kuulemma aika kummallisen oloinen ihminen ja sosiaalisesti rajoittunut, sekä myös testatusti keskivertoa älykkäämpi (en kuitenkaan yllä neron tasolle ÄO:ltani).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä olen tavannut. Siis sellaisia niin perus tavallisia vähän hiljaisenpuoleisia ihmisiä, joita ei huomaa oikein missään mielessä, ei älykkäiksi eikä miksikään. Vasta jos sen ihmisen saa avautumaan ja juttelemaan, paljastuu älykkyys. 

Vierailija

Älykkäät vaikuttavat kummallisilta tavallisen ihmisen näkökulmasta. Ulkonäköön se ei juuri vaikuta, paitsi kyllä älykkäillä on yleensä silmälasit. Mutta myös huipputyhmillä on usein lasit. Älykkäät pukeutuvat kummallisesti ja vähät välittävät muutenkaan siitä, mitä muut heistä ajattelevat. Onhan meillä sliipatujakin, mutta he usein ovat muka-älykkäitä. Viisaat eroavat älykkäistä selvästi, älä sekoita heitä keskenään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaksi ehkä tavallisinta tuntemaani ihmistä harrastaa shakkia. Kolmannenkin pelaajan tiedän, mutta hänestä näkee heti että kyseessä on poikkeuksellinen henkilö. Ainoa tuntemani "älykäs" (heitä voi olla muitakin, mutta vain yksi kertoo tästä statuksestaan) puolestaan on olemukseltaan lähinnä kiusallinen (ei sellaisella sympaattisella huolimaton älykkö - tyylillä).

Vierailija

Mä olen elämässäni tutustunut muutamaan ns. täysin stereotyyppisen nörtin näköiseen mieheen, mutta sitten kun on tutustunut paremmin, niin on huomannut, että he ovat olleet älykkyydeltään korkeintaan keskitasoa, jos sitäkään. Eli ei voi kyllä älykkyyttä ollenkaan nähdä.

Vierailija

Yliopistolla monet hyvin älykkäät ovat vähän homssuisia ja ehkä kummallisenkin näköisiä ulospäin (esim. fyysikot, huippumatemaatikot tai supernörtit). Usein alojen professoritkin ovat käytännön asioissa ikäänkuin "pihalla" ja haahuilevat.

Sellaisen asian olen myös huomannut erittäin älykkäissä, että eivät usein juuri välitä pukeutumisesta, tai pukeutuvat aina mahdollisimman helposti. Esim. aina samantyyliset mustat vaatteet, ihan siistit mutta näkee että ei juuri panosta ulkoisiin asioihin.

Vierailija

Olen Mensan jäsen ja ihan kaikkia löytyy nörteistä muotitietoisiin leideihin. Ulkonäön perusteella ei pysty päättelemään, eikä luonteesta.

Havukka-ahon ajattelija

No nyt sitten pitää kysyä, että kuka on älykäs. Jokin Mensan testi testaa vain pientä pientä osaa ihmisen älykkyydestä. Oikeasti älykkyystutkinta on pielessä, koska älykkyyttä ei voi helposti määritellä. Siihen liittyy hyvä muisti, nopea oppiminen, luovuus, matemaattisuus ym. tietojen omaksuminen, musikaalisuus, sosiaalisuus (sosiaalinen älykkyys), taloudellinen älykkyys (businesstaju), empatian kyky (on kasvatuksen tulos tosin), kirjallinen lahjakkuus (kyky tuottaa luovaa tekstiä), elämän kunnioittaminen (osaa asettaa itsensä maailmankaikkeuteen jotenkin järkevästi) ja kyky ajatella pitkäjänteisesti ja fiksusti (päinvastainen businessälyn kanssa?) jne jne eli älykkyys ei voi olla pelkkää kuvioiden nuolien suunnan tai lukusarjojen tajuamista.

Toki voidaan sanoa, että joku on matemaattisesti älykäs tjtk.

Professori Kirsi Lonka kyseenalaisti älykkyystestit eräässä haastattelussa. Hän on oikeassa. Itsekin olin mielessäni samaa ajatellut, mutta eihän kansalainen saa ajatella :-)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat