Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihmisen olemuksesta nähdä kuinka älykäs hän on?

Vierailija
16.10.2015 |

Pystyykö pelkän olemuksen perusteella tekemään päätelmän ihmisen älykkyydestä ilman että hän sanoo sanaakaan? Paistaako äly ulospäin ihmisen tavasta olla?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty näkemään. 

Vierailija
2/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä erikoinen olemus tai käytös viittaa älyyn joskus. En muista tavanneeni ketään älykästä, joka olisi täysin kuten kuka tahansa olemukseltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty! 

Vierailija
4/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmistä?

Vierailija
5/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me älykkäät ainakin nähdään, mutta te muut ette tunnista meitä älykkäitä.

Vierailija
6/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä erikoinen olemus tai käytös viittaa älyyn joskus. En muista tavanneeni ketään älykästä, joka olisi täysin kuten kuka tahansa olemukseltaan.

Jep, itsehän olen kuulemma aika kummallisen oloinen ihminen ja sosiaalisesti rajoittunut, sekä myös testatusti keskivertoa älykkäämpi (en kuitenkaan yllä neron tasolle ÄO:ltani).

Vierailija
7/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä olen tavannut. Siis sellaisia niin perus tavallisia vähän hiljaisenpuoleisia ihmisiä, joita ei huomaa oikein missään mielessä, ei älykkäiksi eikä miksikään. Vasta jos sen ihmisen saa avautumaan ja juttelemaan, paljastuu älykkyys. 

Vierailija
8/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät vaikuttavat kummallisilta tavallisen ihmisen näkökulmasta. Ulkonäköön se ei juuri vaikuta, paitsi kyllä älykkäillä on yleensä silmälasit. Mutta myös huipputyhmillä on usein lasit. Älykkäät pukeutuvat kummallisesti ja vähät välittävät muutenkaan siitä, mitä muut heistä ajattelevat. Onhan meillä sliipatujakin, mutta he usein ovat muka-älykkäitä. Viisaat eroavat älykkäistä selvästi, älä sekoita heitä keskenään.

Vierailija
9/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkään tunnistaa raidallisesta bleiseristä.

Vierailija
10/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi ehkä tavallisinta tuntemaani ihmistä harrastaa shakkia. Kolmannenkin pelaajan tiedän, mutta hänestä näkee heti että kyseessä on poikkeuksellinen henkilö. Ainoa tuntemani "älykäs" (heitä voi olla muitakin, mutta vain yksi kertoo tästä statuksestaan) puolestaan on olemukseltaan lähinnä kiusallinen (ei sellaisella sympaattisella huolimaton älykkö - tyylillä).

Vierailija
11/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätelmiä nyt pystyy tekemään mistä tahansa... eri asia pitääkö ne paikkansa ja millä prosentilla.

Vierailija
12/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen elämässäni tutustunut muutamaan ns. täysin stereotyyppisen nörtin näköiseen mieheen, mutta sitten kun on tutustunut paremmin, niin on huomannut, että he ovat olleet älykkyydeltään korkeintaan keskitasoa, jos sitäkään. Eli ei voi kyllä älykkyyttä ollenkaan nähdä.

Vierailija
13/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla monet hyvin älykkäät ovat vähän homssuisia ja ehkä kummallisenkin näköisiä ulospäin (esim. fyysikot, huippumatemaatikot tai supernörtit). Usein alojen professoritkin ovat käytännön asioissa ikäänkuin "pihalla" ja haahuilevat.

Sellaisen asian olen myös huomannut erittäin älykkäissä, että eivät usein juuri välitä pukeutumisesta, tai pukeutuvat aina mahdollisimman helposti. Esim. aina samantyyliset mustat vaatteet, ihan siistit mutta näkee että ei juuri panosta ulkoisiin asioihin.

Vierailija
14/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Mensan jäsen ja ihan kaikkia löytyy nörteistä muotitietoisiin leideihin. Ulkonäön perusteella ei pysty päättelemään, eikä luonteesta.

Vierailija
15/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sitten pitää kysyä, että kuka on älykäs. Jokin Mensan testi testaa vain pientä pientä osaa ihmisen älykkyydestä. Oikeasti älykkyystutkinta on pielessä, koska älykkyyttä ei voi helposti määritellä. Siihen liittyy hyvä muisti, nopea oppiminen, luovuus, matemaattisuus ym. tietojen omaksuminen, musikaalisuus, sosiaalisuus (sosiaalinen älykkyys), taloudellinen älykkyys (businesstaju), empatian kyky (on kasvatuksen tulos tosin), kirjallinen lahjakkuus (kyky tuottaa luovaa tekstiä), elämän kunnioittaminen (osaa asettaa itsensä maailmankaikkeuteen jotenkin järkevästi) ja kyky ajatella pitkäjänteisesti ja fiksusti (päinvastainen businessälyn kanssa?) jne jne eli älykkyys ei voi olla pelkkää kuvioiden nuolien suunnan tai lukusarjojen tajuamista.

Toki voidaan sanoa, että joku on matemaattisesti älykäs tjtk.

Professori Kirsi Lonka kyseenalaisti älykkyystestit eräässä haastattelussa. Hän on oikeassa. Itsekin olin mielessäni samaa ajatellut, mutta eihän kansalainen saa ajatella :-)

Vierailija
16/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistolla monet hyvin älykkäät ovat vähän homssuisia ja ehkä kummallisenkin näköisiä ulospäin (esim. fyysikot, huippumatemaatikot tai supernörtit). Usein alojen professoritkin ovat käytännön asioissa ikäänkuin "pihalla" ja haahuilevat.

Sellaisen asian olen myös huomannut erittäin älykkäissä, että eivät usein juuri välitä pukeutumisesta, tai pukeutuvat aina mahdollisimman helposti. Esim. aina samantyyliset mustat vaatteet, ihan siistit mutta näkee että ei juuri panosta ulkoisiin asioihin.

Tyhmistäkin löytyy niitä jotka on ihan pihalla ja jotka ei panosta pukeutumiseen.

Vierailija
17/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato noita ihmisiä jotka me ollaan äänestetty eduskuntaan.

Ja tuu sit kysyyn uudestaan, nähdäänkö me päälle kuka on älykäs.

Vierailija
18/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö pelkän olemuksen perusteella tekemään päätelmän ihmisen älykkyydestä ilman että hän sanoo sanaakaan? Paistaako äly ulospäin ihmisen tavasta olla?

http://www.theregister.co.uk/2014/04/01/can_you_tell_a_mans_intelligence_simply_by_looking_at_him_yes/

Miesten älykkyyden voi päätellä kasvoista. Naisten ei.

Vierailija
19/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi joskus, mutta usein ei voi. Vasta hyvin harkiten alan muodostaa mielipiteitä ihmisistä, siihen ainakin aina pyrin. Ajan kanssa kypsyy parhaat jutut, niin mm. ruoat kuin ihmistulkinnatkin. :D

Väitän kyllä että usein osun oikeaan, mutta ihan varmasti paljon jää bongaamattakin. Ja sitten kannattaa muistaa älykkyyden eri osa-alueet, eli kuka milläkin alueella loistaa jos loistaa, jotkut monilla, jotkut kenties kaikilla. Älykkäin hyvin tuntemani ihminen on aika tavallisen näköinen, hyvännäköinen kyllä minun mielestäni ja siisti habitukseltaan, mutta tosiaan on sellainen ns. helposti hyväksytty tyyppi, ei siis pistä massan silmäänkään missään ja hänestä helposti pidetään. Hän on ei ole mikään seurueen naurattaja tai kovin puhelias, mutta kun hän puhuu asioista joista hänellä on paitsi paljon ajan kanssa hankittua faktatietoa myöskin monelta kantilta itse puolueettomuuteen pyrkien mietiskeltyä tulkintaa, niin viimeistään silloin käsittää hänen aivotoimintansa tason, joka on korkea. Jollekin toiselle ei välttämättä koskaan avaudu miten älykäs vaikkapa juuri hän on, paitsi tässä tapauksessa hänen ammattinsa antaa siitä viitteitä.

Vierailija
20/58 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ei ole... pyörrän omat puheeni... :D Hän e i ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi