Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vuokra-asujat natisevat, ettei ole rahaa omaan?

pienituloinen
15.10.2015 |

Siis meinaan, että jos on varaa maksaa vuokraisännän lainaa, vastike ja vuokraisännän vuokratuottokin koko loppuelämä niin miksei sitten omaa lainaa vain 20 vuotta?

Vuokra sitä paitsi nousee vuosi vuodelta kun taas asuntolainen erä pysyy samana tai pienenee ajan saatossa riippuen lyhennystavasta. Ja asuntolainan (tällä hetkellä naurettavan pienestä) korosta saa verovähennyksen.

Vuokralainen ei saa asuntoa koskaan omakseen eikä arvonnousua. Ja vuokrataloissa on vähemmän mukavia lieveilmiöitä.

Itse ostin ensiasunnon 40 km Helsingistä 35 000 eurolla 10 vuotta sitten. Nyt laina on maksettu ja tästä voisi pyytää 72 000 €. :) Olen todella pienituloinen, mutta ihan kivasti pärjää, kun saa asua ilmaiseksi naurettavan pienellä vastikkeella oikeassa omistusasunnossa.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ostaa kämppää. Se kuitenkin joku homepommi.

Vierailija
62/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ettei ole rahaa omaan, tarkoittaa yleensä sitä ettei ole pesämunaa oman hankintaan eikä mahdollisuutta takaajiin. Pankki kun ei anna 100% lainaa, vaan pitää olla säästöjä tai takaajat. 

Meillä oli vakuudet, niin saatiin 90 000 euron asuntoon 110 000 euron laina. 

90 000 eurolla saa pääkaupunkiseudulta koirankopin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun myy tulee ongelmia. Ostajat etsimällä etsivät vikoja ja oikeuteen mennään sellaisistakin asioista, mitkä ovat kauppakirjassa mainittu. 

Vierailija
64/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 000 eurolla saa pääkaupunkiseudulta koirankopin. 

Vuokratontilla..

Vierailija
65/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun myy tulee ongelmia. Ostajat etsimällä etsivät vikoja ja oikeuteen mennään sellaisistakin asioista, mitkä ovat kauppakirjassa mainittu. 

Sou? Läpihuutojuttu, jos on paperit kunnossa.

Vierailija
66/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto-osakeyhtiössä et omista asuntoasi. Tämä monelta unohtuu. On tullut vastaan tapauksia, joissa putkiremonteissa sanovat, ettei heidän asunnossaan mitään saa tehdä. Asukashan ei sitä päätä, koska taloyhtiö, jossa osakas on vain yksi koko talon omistajista hallitsemallaan osakemäärällä, sen asunnon fyysisesti omistaa ja asukas voi vain käydä antamassa äänensä tehdäänkö remontti vai ei, enemmistö osakekannasta voittaa - tai niin sen pitäisi mennä. 

No aika tyhmä pitää olla, jos ei ymmärrä että päätösvalta on yhtiöllä, mutta kyllähän tyhmiä riittää.

Vierailija
67/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pari syytä miksi haluan asua vuokralla

- asun keskustassa ja maksan vuokraa asumistuen jälkeen 200e

- en halua muuttaa pidemmälle ja ostaa autoa ja maksaa sen kuluja

- en halua stressata asuntolainasta

- ei huolia remonteista tai asunnon kulumisesta, jääkaappien hajoamisesta yms. Kaikki sisältyy vuokraan

eli siinä mun pää syyt, olen onnellinen näin😀

Liikun taksilla, koska en halua stressata autosta.

Vierailija
68/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä jos olet pienipalkkaisissa töissä Helsingissä, eikä sinulla ole ajokorttia?

Täällä olisit saanut autotallin rahoillasi ;)

Miksi et hankkisi ajokorttia ja autoa?

Auto maksaa vähintään 20 000 euroa. Tosi halpaa on joo.

Sitä paitsi autolla ajaminen se vasta kallista onkin. Joudut maksamaan pelkistä bensakuluista jo niin paljon että se syö kaikki hyödyt kaukana asumisesta

Autotalli.com sivulta löytyy 26900 käytettyä autoa, joka maksaa alle 20.000€. Auto ja kortti helpottaa usein myös työpaikan saamista.

Vierailija
69/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te vuokralla asuvat oikeasti ymmärrä, että vuokralainen maksaa KAIKEN asumiseen kuuluvan ja sen päälle vilä voittoa vuokranantajalle? Vai mistä te kuvittelette että vuokrantajat saavat rahaa, jotta voivat sponsoroida vuokralaisia?

etkö sinä ymmärrä, että jos pankista ei saa lainaa, niin asuntoa ei voi ostaa?

Ymmärrän, mutta miksi pitää keksi jotain päättömiä "järkisyitä" miksi ei osta, miksi ei vaan sano, että ei pysty? Omassa omassa on aina halvempi asua kuin toisen omassa, se täysin kiistaton fakta. Köyhällä vaan ei ole varaa vaurastua.

Omassa ei todellakaan ole aina halvempi asua. Pelkät lainan kulut voi nousta niin suureksi että asuntoa ei kannata ostaa. 

Ikinä ei pidä ottaa mitään 20 vuoden lainoja.  

Omistusasuja joutuu myös pahimmassa tapauksessa ottamaan kaikenlaisia muitakin lainoja: putkiremonttiin, julkisivuremonttiin jne.

Ne voivat maksaa niin paljon että toinen asuu vuokralla vuosikymmenen sillä hinnalla.

Joudut myös vastuuseen kaikista asunnon ongelmista.

Eikä asuntoa todellakaan saa myytyä edes Helsingissä niin vain. Juuri asuntolainat ovat niitä syitä jotka tuhoavat ihmisten talouden tässä maassa. 

Se on just parasta omakotitalossa asumisessa, että tarvii vastata vain omista ongelmistaan.

Ei yhteiskunta pyöri niin että kaikki vaan vuokraisivat, eikä kukaan omistaisi mitään.

Kai te ymmärrätte että vuokranantaja omistaa asunnon ja tienaa sillä?

Vierailija
70/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin työmatkoja varten auton ja myönnän suoraan, että julkisilla olisi halvempaa. Säästän vain ajassa niin paljon, että en kadu. Mutta jos olisi rahasta tiukkaa, niin ei kannattaisi. Bensat, vakuutukset, renkaita on uusittava tiuhaan kun ajaa paljon, samon huoltoja tulee tiuhempaan; en jätä määräaikaishuoltoja väliin säästääkseni, koska en halua auton hajoavan tien päälle.

Sama se oli kun asunto ostettiin, heti kättelyssä tuli yllättäviä kuluja, joista myyjän olisi pitänyt tietää ja kertoa, mutta olimme nuoria ja naiiveja. Remontteja on vanhassa taloyhtiössä muutaman vuoden välein. Se oli se, mihin uskalsi lainan ottaa. 

Vierailija
71/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ymmärretä. Uskomme että Äiti Teresa vuokraa kaikki maailman asunnot.

Vierailija
72/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Asunnon arvo saattaa romahtaa.

Muuttaminen työn perässä on helpompaa.

Minä asun mielelläni uudessa ja siistissä talossa, jossa on hyvä äänieristys. En pystyisi ostamaan vastaavaa asuntoa nykyisillä tuloillani.

Tärkein syy: ihmiset ovat erilaisia. Minä olen käyttänyt rahaa mm. matkustamiseen, kulttuuriin jne. En enää vuosiin asunnon omistamiseen.

Tekosyiden aatelia. On erittäin poikkeuksellista että asunnon nimellishinta laskisi merkittävästi. Kohtuuhintaisen vuokra-asunnonkaan saaminen ei ole helppoa. Vuokra-asunnosta on helppo lähteä, mutta sellaiseen ei ole niin helppo päästä, omistusasunto taas on tosi helppo ostaa, mutta myyminen voi olla hankalaa. Vuokra maksaa vain tonnin kuussa, kun asunto vaoi maksaa kaksisataa tonnia, pitkässä juoksussa oma tulee kuitenkin halvemmaksi ja jää enemmän rahaa matkusteluun ja harrastuksiin.

Mutta onneksi saa valita, minulla ei olisi varaa asua vuokralla.

Meidän ostama asunto oli ollut vuosia tyhjillään, pintakosteusmittaukset ok ja niin edespäin. Asunto myytiin hyväkuntoisena, mutta varustelu ei toiminut, joten ryhdyimme remontoimaan. Asunto oli homeessa, home oli toksista ja meidän oli pakko muuttaa evakkoon. Kävi ilmi, että rakenteita on lahonut ja 4 seinää pitää avata ja uusia täysin, myös sauna, kylppäri, keittiö, wc ja katto vaatehuoneen yläpuolelta. Asunto maksoi 230 000 euroa, omia säästöjä 110 000e, nyt remontin hinta-arviot ovat aika huikeat, mutta asunnon arvo vähemmän mitä meillä lainaa.
Nyt maksamme:
Lainan lyhennys: 750e/kk
Vastike: 100e/kk
Sähköt, lämmitys ja vesi lähes tyhjään asuntoon: n. 130e/kk
Evakon vuokra: 900e/kk

Itse rakensin reilu 10 vuotta sitten ja tuli kokonaisuutena maksamaan suunnilleen tuon 230 tuhatta (lainaa 200 tuhatta). 200 neliötä ja omasta mielestä aika kiva talo. Lainaan tonni kuussa ja muihin asumiskuluihin keskimäärin noin 400e kuukaudessa. Eikä takuulla ole hometta tai lahoa missään... tai no parvekkeen kaiteet on vähän lahonneet ja iv-koneen poistopuolella voi olla homepilkkuja, mutta nämä ovat normaalia  ja täysin vaaratonta.

Miten huonosti olet rakentanut jos 10v talossa on jo parvekkeen kaiteet lahonneet?? Ensimmäinen talomme on 18v ja uudet asukkaat ovat vasta kerran maalanneet kaiteet uudelleen. Nykyinen talomme on 9v eikä vielä pitkään aikaan tarvitse uusia puuosien maaleja. Lahosta puhumattakaa.

Kyllä nuo sateessa olevat kaiteet ovat yli 10 vuoden aikana jo vähän ottaneet lahoa itseensä, joistakin kohdista, ei joka paikasta (talotehtaan toimittamaa paskaa), katon alla olevat ovat sen sijaan virheettömässä kunnossa.

Ei meilläkään ole vielä ulkoseiniä maalattu uudestaan, nuo kaiteet on käyty kerran läpi.

Ehkä sinäkin huomaat mahdoliset vauriot sitten kun maalaat sitä, en minäkään niitä ennen maalausta huomannut.

Vierailija
73/81 |
15.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te vuokralla asuvat oikeasti ymmärrä, että vuokralainen maksaa KAIKEN asumiseen kuuluvan ja sen päälle vilä voittoa vuokranantajalle? Vai mistä te kuvittelette että vuokrantajat saavat rahaa, jotta voivat sponsoroida vuokralaisia?

etkö sinä ymmärrä, että jos pankista ei saa lainaa, niin asuntoa ei voi ostaa?

Ymmärrän, mutta miksi pitää keksi jotain päättömiä "järkisyitä" miksi ei osta, miksi ei vaan sano, että ei pysty? Omassa omassa on aina halvempi asua kuin toisen omassa, se täysin kiistaton fakta. Köyhällä vaan ei ole varaa vaurastua.

Omassa ei todellakaan ole aina halvempi asua. Pelkät lainan kulut voi nousta niin suureksi että asuntoa ei kannata ostaa. 

Ikinä ei pidä ottaa mitään 20 vuoden lainoja.  

Omistusasuja joutuu myös pahimmassa tapauksessa ottamaan kaikenlaisia muitakin lainoja: putkiremonttiin, julkisivuremonttiin jne.

Ne voivat maksaa niin paljon että toinen asuu vuokralla vuosikymmenen sillä hinnalla.

Joudut myös vastuuseen kaikista asunnon ongelmista.

Eikä asuntoa todellakaan saa myytyä edes Helsingissä niin vain. Juuri asuntolainat ovat niitä syitä jotka tuhoavat ihmisten talouden tässä maassa. 

Se on just parasta omakotitalossa asumisessa, että tarvii vastata vain omista ongelmistaan.

Ei yhteiskunta pyöri niin että kaikki vaan vuokraisivat, eikä kukaan omistaisi mitään.

Miksi juuri asunto herättää niin paljon tunteita? Kaikella, mihin käytän rahaani, joku tienaa. Asuntosijoittamisella ei kyllä pahemmin rikastu, jos vielä ainaa sitä varten ottaa. Verovähennys ei tarkoita sitä, että verottaja maksaa kaiken vähennyskelpoisen, vaan se on laskennallinen juttu. 

Vierailija
74/81 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Asunnon arvo saattaa romahtaa.

Muuttaminen työn perässä on helpompaa.

Minä asun mielelläni uudessa ja siistissä talossa, jossa on hyvä äänieristys. En pystyisi ostamaan vastaavaa asuntoa nykyisillä tuloillani.

Tärkein syy: ihmiset ovat erilaisia. Minä olen käyttänyt rahaa mm. matkustamiseen, kulttuuriin jne. En enää vuosiin asunnon omistamiseen.

Tekosyiden aatelia. On erittäin poikkeuksellista että asunnon nimellishinta laskisi merkittävästi. Kohtuuhintaisen vuokra-asunnonkaan saaminen ei ole helppoa. Vuokra-asunnosta on helppo lähteä, mutta sellaiseen ei ole niin helppo päästä, omistusasunto taas on tosi helppo ostaa, mutta myyminen voi olla hankalaa. Vuokra maksaa vain tonnin kuussa, kun asunto vaoi maksaa kaksisataa tonnia, pitkässä juoksussa oma tulee kuitenkin halvemmaksi ja jää enemmän rahaa matkusteluun ja harrastuksiin.

Mutta onneksi saa valita, minulla ei olisi varaa asua vuokralla.

Meidän ostama asunto oli ollut vuosia tyhjillään, pintakosteusmittaukset ok ja niin edespäin. Asunto myytiin hyväkuntoisena, mutta varustelu ei toiminut, joten ryhdyimme remontoimaan. Asunto oli homeessa, home oli toksista ja meidän oli pakko muuttaa evakkoon. Kävi ilmi, että rakenteita on lahonut ja 4 seinää pitää avata ja uusia täysin, myös sauna, kylppäri, keittiö, wc ja katto vaatehuoneen yläpuolelta. Asunto maksoi 230 000 euroa, omia säästöjä 110 000e, nyt remontin hinta-arviot ovat aika huikeat, mutta asunnon arvo vähemmän mitä meillä lainaa.
Nyt maksamme:
Lainan lyhennys: 750e/kk
Vastike: 100e/kk
Sähköt, lämmitys ja vesi lähes tyhjään asuntoon: n. 130e/kk
Evakon vuokra: 900e/kk

Itse rakensin reilu 10 vuotta sitten ja tuli kokonaisuutena maksamaan suunnilleen tuon 230 tuhatta (lainaa 200 tuhatta). 200 neliötä ja omasta mielestä aika kiva talo. Lainaan tonni kuussa ja muihin asumiskuluihin keskimäärin noin 400e kuukaudessa. Eikä takuulla ole hometta tai lahoa missään... tai no parvekkeen kaiteet on vähän lahonneet ja iv-koneen poistopuolella voi olla homepilkkuja, mutta nämä ovat normaalia  ja täysin vaaratonta.

Miten huonosti olet rakentanut jos 10v talossa on jo parvekkeen kaiteet lahonneet?? Ensimmäinen talomme on 18v ja uudet asukkaat ovat vasta kerran maalanneet kaiteet uudelleen. Nykyinen talomme on 9v eikä vielä pitkään aikaan tarvitse uusia puuosien maaleja. Lahosta puhumattakaa.

Kyllä nuo sateessa olevat kaiteet ovat yli 10 vuoden aikana jo vähän ottaneet lahoa itseensä, joistakin kohdista, ei joka paikasta (talotehtaan toimittamaa paskaa), katon alla olevat ovat sen sijaan virheettömässä kunnossa.

Ei meilläkään ole vielä ulkoseiniä maalattu uudestaan, nuo kaiteet on käyty kerran läpi.

Ehkä sinäkin huomaat mahdoliset vauriot sitten kun maalaat sitä, en minäkään niitä ennen maalausta huomannut.

Kävimme edellisessä talossa kaiteet läpi joka vuosi, normaalia tarkistusta eikä kyllä lahoa eikä hometta näkynyt missään. Kyllä sen huomaisi maalinkin läpi. Nykyisessä talossamme vielä paremmin. Tosin tässä talossa ei onneksi ulkoseiniä tarvitse maalailla, vain ne terassin kaiteet sitten aikanaan. Mutta puutavara oli molemmissa itse valittua, ei talopakettifirman toimittamaa, tiedän mitä tarkoitat tuolla laadulla.

Vierailija
75/81 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ei huolia remonteista tai asunnon kulumisesta, jääkaappien hajoamisesta yms. Kaikki sisältyy vuokraan

Sulla on tosi hyvä diili jos vuokranantaja jopa remontoi sun asunnon! Yleensä kämpän saa sinä kunnossa kun se on edelliseltä jäänyt, maalaamatta ja siivoamattakin! Enkä ikinä ole kuullut että olisi saanut vielä omien toiveiden mukaan rempatun kämpän, wow!

Vierailija
76/81 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on tosi hyvä diili jos vuokranantaja jopa remontoi sun asunnon! Yleensä kämpän saa sinä kunnossa kun se on edelliseltä jäänyt, maalaamatta ja siivoamattakin! Enkä ikinä ole kuullut että olisi saanut vielä omien toiveiden mukaan rempatun kämpän, wow!

tarkoitin lähinnä pintaremppaa, sain valita tänne tapetit jotka vuokranantajan poika tuli laittamaan, 

sain valita allaskaapin kun vanha oli niin surkeassa kunnossa. Vaihdoin keittiön kaappeihin vetimet niin nämäkin vuokranantaja käski vähentää vuokrasta vaikka en edes pyytänyt. 

Vierailija
77/81 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätkätöissä, mies samoin, meille suorastaan tyrkytetään asuntolainaa. Not.

Vierailija
78/81 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tarkoitin lähinnä pintaremppaa, sain valita tänne tapetit jotka vuokranantajan poika tuli laittamaan, 

sain valita allaskaapin kun vanha oli niin surkeassa kunnossa. Vaihdoin keittiön kaappeihin vetimet niin nämäkin vuokranantaja käski vähentää vuokrasta vaikka en edes pyytänyt. 

Nimenomaan, tuota minäkin tarkoitin. Yleensä tuollaista ei tapahdu.

ed

Vierailija
79/81 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina+vastike tulisi itselläni parisataa kalliimmaksi kuin pelkkä vuokra. Se parisataa on se minun rillutteluraha. Siihen päälle vielä pätkätyöt, niin ei oikein houkuta. Vuokraan saa tukea työttömänä, mutta lainaan ei. En ole löytänyt vielä sopivaa asuntoa, missä olisi suuri osa yhtiölainana. Sellaiseen saisi asumistukeakin.

Vierailija
80/81 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tapauksessa ei toisista 30 vuodesta ole vaaraa, kun olen jo yli nelikymppinen. Aina olen asunut vuokralla tai asumisoikeusasunnossa. 

Jostain syystä täällä Helsingissä varsinkin ns. kalliilla alueilla tuntuu vuokralla asuminen olevan halvempaa paljon kuin omistamisen kulut. Eikä mulla ainakaan vuokrat ole juurikaan nousseet edes. Tässä rivitaloasunnossa, jota vuokraa itse ulkomailla asuva yksityishenkilö, vuokra on noussut 8 asumisvuoden aikana 16 euroa. 

No kuinka monta kertaa sun on ollu pakko muuttaa työurasi aikana? Olisit luultavasti jo maksanut asunnon, josolisit ostanut heti kouluista päästyäsi.

Ei  ole ollut pakko kuin kerran, mutta olen halunnut. Olen valmistumiseni jälkeen ollut kahdesti töissä ulkomaillakin. Sitten olen Suomen sisällä muuttanut pienemmältä paikkakunnalta Helsinkiin, koska työnantajani lopetti sivuyksiköt ja keskitti Helsinkiin. Tämä oli ainoa ns. pakkomuutto, koska sieltä kotipaikkakunnaltani ei olisi alani töitä enää löytynyt. 

Mä en vaan ymmärrä miksi se omistusasunto olisi niin tärkeä itseisarvo, että sen takia pitäisi esim. muuttaa vain jos on ehdoton pakko. Minä mieluummin valitsen mielihalujeni mukaan missä asun, ja lähden vapaasti kun haluan. Tälläkin hetkellä ulkomaille muutto harkinnassa. Mitä minä edes sillä omistusasunnon omaisuudella teen, kun ei perillisiäkään ole, joten siihen säästetyt rahat menisi valtiolle kun minusta aika jättää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän