Teini-ikäinen kummityttäreni uskoutui minulle: Paljon vanhempi miesystävä
Tytön äiti puhunut mulle jo pitkään miten ei saa kontaktia tyttäreensä, hän ei puhu asioitaan enää jne. Olen aina ollut tytön kanssa läheinen, mutta nyt tavallaan toivon, ettei olisi kertonut :( Haluan olla luottamuksen arvoinen, mutta kai mulla on joku velvollisuus kuitenkin kertoa hänen vanhemmilleen, vaikka tyttö vannotti etten kerro? Vai onko? Tyttö on 15v, tämä "poikaystävä" "jotain kai kolkyt", enkä saanut vastausta, harrastavatko seksiä vaikka kysyin. Näin kuitenkin voisin olettaa. Tiedän, ettei tyttö ole neitsyt enää, mutta aiemmat poikaystävät ovat olleet samaa ikäluokkaa kuin hän itse.
Mitä teen?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti, jos tämä "pariskunta" lähtisi sun kanssa syömään.
Juttele tytön kanssa ja sano, että vaikka hän tuntee olevansa ihastunut, on sun velvollisuus tehdä asialle jotain, ja itse asiassa poliisillehan sun kuuluisi kertoa tämä asia. Ei vanhemmille, ei lasuun.
Jos ei tiedä tyypin (koko) nimeä, ei ikää, eikä tyttö edes ole sanonut olleensa seksisuhteessa ko. tyypin kanssa, vähän on vaikea poliisin puuttua. Siis eivät tee mitään. Nimim. kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttele tytön kanssa ja sano, että vaikka hän tuntee olevansa ihastunut, on sun velvollisuus tehdä asialle jotain, ja itse asiassa poliisillehan sun kuuluisi kertoa tämä asia. Ei vanhemmille, ei lasuun.
Jos ei tiedä tyypin (koko) nimeä, ei ikää, eikä tyttö edes ole sanonut olleensa seksisuhteessa ko. tyypin kanssa, vähän on vaikea poliisin puuttua. Siis eivät tee mitään. Nimim. kokemusta on.
Näinpä. Lisäksi vielä se, että hyväksikäyttösyytökset ilman todisteita ei ole ihan pikku juttu, ja siitä voi saada tuomion (vaikka olisi oikeassakin!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Lisäksi vielä se, että hyväksikäyttösyytökset ilman todisteita ei ole ihan pikku juttu, ja siitä voi saada tuomion (vaikka olisi oikeassakin!)
Tästä tuli mieleen, eikös itse Muuramen pedo-mikkis saanut aikoinaan kunnianloukkauksesta korvauksia naapurilta joka oli nimittänyt häntä pedofiiliksi? Näin muistan lukeneeni....
JOS OLET LUVANNUT ETTET KERRO, NIIN SITTEN ET KERRO!
Jos pettää lupauksen noin luottamuksellisessa asiassa, niin et ansaitse toisen luottamusta.
Vierailija kirjoitti:
JOS OLET LUVANNUT ETTET KERRO, NIIN SITTEN ET KERRO!
Jos pettää lupauksen noin luottamuksellisessa asiassa, niin et ansaitse toisen luottamusta.
No ei se nyt kyllä ihan näin simppeliä ole. Jos kyseessä on mahdollinen hyväksikäyttö, siihen pitää puuttua. Sama koskee myös pahoinpitelyä, raiskaamista jne.
No selittää paljon: lapsenä jäänyt vaille huomiota, tukea ja turvaa vanhemmiltaan joten hakee sitä tietyllä lailla nyt eli hakeutuu ikäistään vanhempien seuraan ja tietysti yleensä toisella osapuolella on muuta mielessä kuin satukirjojen lukeminen.
Pidä yhteyttä tyttöön, pyydä heidät illalliselle pariskuntana, älä hyökkää miestä vastaan vaikka vaikuttaisi epäilyttävältä, vaan ongi kaikki tiedot mitä saat. Voit myös tytön kanssa puhua seksistä luonnollisena asiana, esim: aloittaa puheen ehkäisystä ja ujuttaa keskustelua niin, että saisit tietää harrastavatko seksiä.
Olet luultavasti ainut keneen tyttö luottaa ja se luottamus olisi tärkeä säilyttää, koska muuten tytön mielessä on taistelu, maailma vastaan hän.
Hirveän vaikea asia kaikinpuolin.. mutta jos viitteitä on hyväksikäytöstä, ota yhteys poliisiin!
Katso, onko tytön fb kaverilista julkinen, teet vaikka valeprofiilin tai pyydät jotain tuttuasi katsomaan. Jos saat etunimen tytöltä, löytyy sukunimikin. Ja onko tytöllä ask-profiili. Niissä jaetaan hullun paljon tietoa!!
Et petä tytön luottamusta paljastamalla salaisuuksia, mutta et missään tapauksessa jätä häntä myöskään yksinään selviämään tuosta. Fakta on, ettei aikuinen mies roiku teinityttöjen kanssa kuin yhdestä syystä ja se ei ole samanlainen musiikkimaku. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko seksiä jo ollut vai onko manipulointi vasta käynnissä, suunta on ihan selvä ja tytölle käy huonosti.
Puhu tytölle ihastumisesta ja siitä, miten asiat jotka tuntuvat teininä kivoilta ja jänniltä, tuntuvatkin aikuisena ihan erilaiselta kun tajuaa sen tilanteen aikuisen näkökulmasta ja ymmärtää, miten aikuinen on käyttänyt nuoren hyväuskoisuutta hyväkseen. Kerro olevasi huolestunut ja kerro, miten tuollaiset tilanteet aikuisten maailmassa hoidetaan. Muistuta, että vaikka tyttö olisi ollut omasta tahdostaan mukana, tehnyt aloitteita tms., mies on silti syyllinen eikä tytön tarvitse hävetä mitään. Muistuta myös, että jos mies pyytää alastonkuvia tms., niitä ei pidä missään tapauksessa lähettää. Jos hän on jo lähettänyt ja mies kiristää niillä, kiristettäväksi ei pidä suostua, vaan ainoastaan asian tuominen julki mahdollisimman nopeasti pelastaa hänet tuosta tilanteesta. Suostuttele hänet puhumaan vanhemmille (vaikka yhdessä sinun kanssasi), kuraattorille, nuoriso-ohjaajalle, terkkarille tai poliisille.
Mikäli hän kieltäytyy täysin eikä pysty asiaa hoitamaan itse, kerro, että koska sinä tiedät asiasta mutta et paljasta sitä viranomaisille (koska tyttö voi luottaa sinuun 100%), tytön salailu voi satuttaa myös sinua ja perhettäsi. Ole luottamuksen arvoinen, osoita pitäväsi häntä jo muuna kuin lapsena, ja odota häneltä myös sen mukaista vastuunkantoa (Todellisuudessa hän ei tietenkään ole vastuussa, mutta nuorille on tärkeää kokea olevansa "aikuismaisia" ja että heitä ei kohdella lapsina vaan tasaveroisina.)
Kamala tilanne! Tuntuu, ettei mikään vaihtoehto ole hyvä. Tärkeintä on, että tyttö ei jää yksin selviytymään saalistajasta. Vaikka tekisit kaikki muut virheet, älä jätä häntä yksin, ei vaikka hän itse sitä pyytäisikin.
Tiedän sen, ja kyllä minä yritinkin, oikeasti :( Mutta sitten tuli vaan se tiukka vannotus, etten ikinä saa kertoa, ja hän meni lukkoon heti kun hoksasi että aloin tentata enemmän päämäärätietoisesti (miehen ikä, seurustelun aste...)
Ehkä oon sitten tosiaan ihan vitun nössö ja mulla on paljon opittavaa paitsi aikuisena myös äitinä (luojan kiitos omat muksut vaipoissa vielä ja koko ajan valvontani alla..!) mutta ei tämä helppoa ole :( ap