Vuorotyö ja lapsen leikkaus

workingMom

Osaisiko joku kertoa, minkälainen oikeus mulla on poissaoloon töistä kun lapsen isä on päivätöissä (8-16) ja itse teen seuraavat viikot lähes kokonaan iltavuoroa (13-21) ja lapselle tehdään ensi viikolla leikkaus? Menen tietysti mukaan mutta täytyykö mennä vielä töihin sen jälkeen kun mies pääsee töistä (kuten normaaleissa sairastapauksissa) vai onko mahdollista saada leikkauspäivä kokonaan vapaaksi?

Ei siis mikään korvien putkitus tai kitarisaleikkaus kyseessä vaan vähän isompi juttu...

Kommentit (10)

Vierailija

Palkattomalle voi ainakin yleensä jäädä, tosin se olisi kyllä ollut hyvä sopia aika paljon aiemmin, eiköhän se leikkaus ole jo ollut tiedossa...

workingMom

Vierailija kirjoitti:

Palkattomalle voi ainakin yleensä jäädä, tosin se olisi kyllä ollut hyvä sopia aika paljon aiemmin, eiköhän se leikkaus ole jo ollut tiedossa...

Ei ollut tiedossa, kun vielä yritettiin lääkehoitoa joka ei siis tehonnut. Tänään kuulin leikkauspäivän, yksityiselle mennään niin ajan saa nopeasti, tosin tämän kanssa alkaa olla jo sen verran kiire ettei kahta viikkoa pidempään olisi julkisellakaan mennyt.

Vierailija

Meillä vauva oli leikkauksessa eilen, oli tyyliin kitarisat. Mä olen vanhempainvapaalla ja mies töissä. Mies sai koko päivän töistä vapaaksi, koska oli esimiehen mukaan tärkeä asia. En tiedä saiko palkallisen vai palkattoman vapaan, en huomannut kysyä.

Ei sulla olisi mahdollisuutta kysyä esimieheltäsi millainen vapaan saat. Tai jos vilkaisisit alasi työehtosopimusta millaiseen vapaaseen olet oikeutettu.

Sairaalasta saa todistuksen tosi helposti työnantajalle vietäväksi.

Vierailija

Pakottavasta perhesyystä saa palkatonta vapaata ja voit lääkärin todistuksella hakea Kelalta hoitorahaa tmv. ansionmenetystä korvaamaan. Muista myös, että mahdollisiin päivähoitomaksuihin voit saada alennusta jos päiviä on kalenterikuukautta kohti riittävästi.

Vierailija

Muista että sinun täytyy keskustella siitä esimiehesi kanssa. Et voi vain jäädä pois töistä ilman lupaa. Ja jos et saa lupaa, niin muista että leikkauksessa et voi olla mukana ja lapsi on leikkauksen jälkeen kyllä tosi tokkurainen vielä pitkään. Kuitenkin hyvä olisi olla jomman kumman paikalla kun herää. Joko äiti tai isä. Monesti halutaan olla paikalla enemmänkin sen vuoksi että tuntuu niin pahalle kun lapsi on sairas kuin sen vuoksi että lapsi tarvitsisi molempia yhtä aika. Mikä on tietysti täysin ymmärrettävää. Mutta lohduksi että lapselle yleensä kyllä riittää kun toinen on paikalla. Ei lapsi saa siitä raumoja.

Vierailija

Lisään vielä, että meidän vauva sai kutsun tähän "tyyliin kitarisat"-leikkaukseen viikkoa ennen leikkausta. Julkisella tehtiin ja laukkauksen tarve oli tiedossa yli neljä kuukautta. Ei siitä voinut työnantajalle mitään etukäteen sanoa kun toimenpidettä olisi voinut joutua odottamaan vielä vaikka neljä kuukautta.

Vierailija

Tilapäinen hoitovapaa on siis lapsen äkilliseen sairauteen tarkoitettu. Tämä on ennakolta tiedetty eli tilapäinen ei tähän sovi. 

workingMom

Vierailija kirjoitti:

Tilapäinen hoitovapaa on siis lapsen äkilliseen sairauteen tarkoitettu. Tämä on ennakolta tiedetty eli tilapäinen ei tähän sovi. 

Tokihan mä nyt sen iltavuoron alun saan lain mukaan olla pois, tai mies, ei alle kouluikäistä voi yksin leikkaukseen lähettää? Tai minkään MLL:n lastenhoitajan kanssa?

Pomolle yritin soittaa, tulee vasta iltapäivällä takaisin työpaikalle...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat