Lestanaisen asema:
Erityisen rankkaa vl-uskossa on naisen ja tytön kohtalo.
Naisella on arvo vain monisynnyttäjä-äitinä. Nämä äidit on ylistämällä alistettuja. Naisilla ei ole mitään vaiktuusmahdollisuuksia omassa uskonliikkeessään vaikka heitä on vl:ssa enemmistö. Työillä ei ole yksilöllisiä henkilökohtaisia oikeuksia, ei oiekutta valita avioluolisoa vapaasti. Tyttöjen ulkonäköä, pukeutumista ja koristautumista kontrolloidaan tiukasti.
Miehillä tuntuu olevan pelkkiä oikeuksia ja etuoikeuksia.
Naisillä on lähinnä velvollisuuksia arjen vastuista ja loputtomasta synnyttämisestä lähtien. rauhanyhdistyksen myyjäiset ja keittiövuorot verottavat naisten ja tyttöjen aikaa moninkertaisesti mieheiin verrattuna.
SRK:n johtokuntaan ei ole vielä kertaakaan valittu yhtään naista. Herätysliikettä johtaa 24 ÄIJÄÄ.
Kommentit (26)
ja naisen asema ylipäätään oli kyse vaikka tapakristityistä?
He eivät saa esim. käydä katsomassa jääkiekkoa. Ja mikä tietenkin merkittävintä - miehethän elättävät isot perheensä.
ja todellakin sain valita itse puolisoni, lapsia haluan tehdä paljon, töissäkin käyn välillä, opiskelut hoidin niin että mulla on jopa 3 ammattia ja yo-toikkari. Yksin asuin 6 vuotta ennen mieheni löytämistä.
Ja en ole suviseuroissa koska synnytän pian.
Etpä muuten mistään,ellet itse ole lesta.Muuten olet vaan typerä paskanjauhaja,joka yirttää päteä netissä
Entäs kunn mies on väkivaltanen -psykopaatti-mielisairas ym..onko nainen sillonkin vahvoilla?Ja hyvä kun erosit,jos tollaseen perustat jonkun uskon,niin aika heikkoa
kirjoitin jo yhden vastauksen säälittävälle ap:lle mut kone ei antanut varmaan lähettää sitä.
10 en oikein tajuu tota sun pointtia... meinaatko et mies voi olla hullu vaan jos se ei usko jumalaan? maailmassa piestään naisia johonkin uskontoon vedoten todella paljon..
onhan hulluja toki muutoinkin, mut uskontojen parissa kyllä eniten!
et ei tarvinnu kuin ilmoitta et oon eronnut kirkosta ja heti tulee haukkuryöppy niskaan. kohta varmaan pimputtaa kivittäjät ovikelloo..
et niin rauhallista sakkia kun jumalaan uskoo.
Heistä ei vaan saa erota, koska eroaminen on SYNTIÄ!
Ja ei haittaa, vaikka äiti kuolee riskiraskauteensa, sehän on vain Jumalan tahto ja Jumala kyllä antaa lapsille uuden äidin.....
Ja KYLLÄ, olen vl perheestä ja nähnyt läheltä kaiken tämän paskan, mitä se liike kantaa sisällään. Onneksi itselläni oli voimaa ja järkeä erota niistä piireistä heti, kun täytin 16v.
Heistä ei vaan saa erota, koska eroaminen on SYNTIÄ!
Ja ei haittaa, vaikka äiti kuolee riskiraskauteensa, sehän on vain Jumalan tahto ja Jumala kyllä antaa lapsille uuden äidin.....Ja KYLLÄ, olen vl perheestä ja nähnyt läheltä kaiken tämän paskan, mitä se liike kantaa sisällään. Onneksi itselläni oli voimaa ja järkeä erota niistä piireistä heti, kun täytin 16v.
kuuluu,niin olis yli-ihminen:Oletko niin pahvi ettet ymmärrä,ettei mikään kirkko tai seurakunta tee täydellistä uskovaista?
jokainen tehkööt elämällään niinkuin lystää. kerroin vaan oman kantani.
t: se kirkosta eronnut
oletko eronnut kirkostas?Vaikutat katkeralta
Tiedän yhden lestaperheen jossa tytär yritti aikoinaan seurustella yhden pojan kanssa niin heti vanhemmat olivat painostamassa tyyliin "ei sitä tuolla tavalla saa heilua" "naimisiin sitä pitää heti mennä, vähintään kihloihin". Ei siitä ollut sitten tullut mitään. Sairasta! Eihän sitä opi tuntemaan ketään ja voi tutustua keneekään kunnolla jos ei seurustele hyvän aikaa.
Heti vaan naimisiin eikö vaan? Sitten käykin ilmi että uskova puoliso onkin täysin sopimaton esim. juoppo, väkivaltainen, pedofiiili tai muuten ihan vastuuton.
joten saimme ns normaalin perhe-elämän. Olen siitä äärimmäisen kiitollinen.
Anteeksi, mutta en voinut muutako nauraa...Onhan totta jos aattelee että yhden lapsen kaa väsyy, niin täytyy olla ihan järettömän uupunu 15 lapsesta:) Paitsi mun äiti ei kyllä ainakaan oo aina..Ja kyllä, minä haluan enemmän kuin tämän yhden lapseni, esikoiseni. Vähintään kuus.
Olen kyllä ihan itse valinnut puolisoni.. Tuo "myytti" on varmaan siitä lähtösin kun halutaan etsiä itselle puolisoksi saman henkinen ihminen. Mutta en oo kuullu että vanhemmat tai toiset sitä valintaa tekis puolesta.
Me käydään kummatkin mieheni kanssa töissä...toisen on vain oltava silloin kotona lapsen kaa kun ei haluta laittaa hoitoon ulkopuoliselle.
Jokaikinen nainen ei muista tarkkaan synnytyksen jälkeen minkälaisia ne kivut oli...Ja äidistäni on sanottu että hän on nuoren näköinen ikäisekseen..joten ei siinänyt niin kauhenan rupsahda:D
Menkääpä jutteleen suoraan lestadiolaisäidille ja elkää kauhistelko täällä. Monet kuullut asiat ei oo totta, vaan ne on jotain olettamuksia
ei mikään superäiti itsekään -21v
Mistä ihmeestä keksit moisen???
Juu ja tultiin eilen illalla suviksista. Jäi vähän lyhyeksi. ois ollut kyllä mukava tavata enemmän tuttuja. se harmittaa vähän, mutta oli ihan mukavat suviseurat alkupäivien säästä huolimatta...
Naisten alistaminen alkaa lapsuudesta.
Lestadiolaisnaisella ei ole oikeutta valita itse aviopuolisoa eikä päättää omasta lisääntymisestään. Tyttöjen ja naisten ulkomuotoa, pukeutumista ja meikkausta kontrolloidaan ankarin kielloin. Esimerkiksi korvakorut ja kynsilakka ovat kiellettyjä. niiden käytöstä joutuu julkiseen puhutteluun.
Alle kouluikäisenä alkaa tyttöjen systemaattinen sopeuttaminen raamattukerhoissa, pyhäkoulussa, raamattuluokassa ja SRK:n nuorten leireillä sekä liikkeen omissa rippikouluissa. Aivopesu jatkuu aikuisuuteen saakka.
Puhujien saarnoissa esittämät käsitykset ovat laki. Puhujat opettavat että seurustelukumppanin tulee olla vain vl, eikä avioituminen ulkopuolisen kanssa ole luvallista. Läheiset ystävyyssuhteetkin ulkopuolisten kanssa ovat sopimattomia.
Ehkäisy on kielletty. Yhdynnästä kieltäytyminen on Jumaan sanan vastaista, ja pidättäytyminen seksistä on sallittu vain lyhyen aikaa todellisen sairauden perusteella. Tämä kielto on ihmisoikeuksien ja Suomen lain vastainen kielto.
Jos lestadiolaisnaisen puoliso ihastuu toiseen ja hakee avioeron, hylätty nainen ei saa avioitua uudelleen, ennen kuin entinen puoliseo on kuollut. Siten nainen joutuu elämään loppuelämänsä ilman elämänkumppania. Tämä avioitumiskielto on ihmisoikeuksien ja Suomen lain vastainen kielto.
Nämä kiellot voi kuka hyvänsä vl-lapsuuden kokenut osoittaa todenmukaisiksi. Samat asiat voi ulkopuolinenkin todeta kuuntelemalla saarnoja, perehtymällä SRK:n kannanottoihin ja lukemalla Päivämiestä.
kun suviseurat on ohi ja vl-av äidit palaavat koneen ääreen, niin tekstiä tulee...
hui, itse olen melko samoilla linjoilla, mut en viitsi kirjoitaa sen enempää..:)