Mikä on teidän vakio "en jaksa kokata" -ruokanne?
En pitkän koulupäivän jälkeen jaksanut sen kummemmin kokkailla, joten tein vakio laiskanruokaani: riisiä jossa seassa herne-maissi-paprikaa ja päälle vähän soijakastiketta, nami. Mites teillä?
Kommentit (81)
Mulla on pakasteessa yleensä joitakin valmiiksi tekemiäni pastakastikkeita. Se vaan kattilaan vesitilkan kanssa sulamaan/ kiehumaan ja keitän pastan.
Laitan miehelle viestin, että tänään menee vähän pidempään, ole kiltti ja huolehdi päivällisestä. Aika usein toimii.
On mulla laiskuusruokiakin itsellä: vanha kunnon murukastike ja juuresmuusi on yksi niistä. Todella kiirepäivänä ostan perunakeittokasvispussin pakasteesta ja siihen sopivan proteiinin.
Aamulla teen näin kun en jaksa tehdä leipiä, enkä salaattia.
Pekonia pienen pannun pohjalle kovalle teholle ja kun alkaa käristymään niin mausteita. Sitten munat perään ja levy 1:lle. Maustetaan, sekä lisäkkeeksi päälle katkarapuja ja juustoa + mausteet. Sitten kone auki ja heräämistä kahvin kanssa. Kun kuppi kahvia juotu niin munakas onkin valmistunut itsestään sillä aikaa. Sitten voi vaikka lukea samalla tulleita viestejä aamupalaa syödessä.
Jos ei take awayta oteta lukuun, niin lämpimät voileivät ovat nopea ja helppo ratkaisu.
Ruisleipää, ketsuppia, tonnikalaa ja juustoa. Ripaus valkosipulijauhetta ja oreganoa.
Tai vaaleaa leipää voideltuna oivariinilla, kinkulla, ananasviipaleella ja juustolla.
Jos tiedän jo kaupassa, etten jaksa kokkailla niin ostan maksalaatikkoa (ilman rusinoita), mustaa makkaraa tai pinaattilettuja. Nautin puolukkahillon tai survoksen kanssa. Pinaattiletuille käy kaveriksi myös kaiser- tai italiansalaatti.
Tai sitten isoja lihapiirakoita ja lenkkiä muine lisukkeineen.
Lapsena olin oikein luova näissä. Äitini kuului niihin jotka tekivät joka päivä uuden, mahdollisimman erilaisen ruuan. En tiedä yhtään kuinka monta kiloa kuukaudessa ruokaa olisi mennyt roskiin ellen minä olisi tehnyt niistä tähteistä leipiä. Yleensä iso leipäsiivu, jonka päällinen oli mallia hernekeitto-perunamuussi-riisi-nakkikastike-kana-tomaatti-juusto-kurkku-kananmuna.
Nykyään en jaksa kokata -ruokani on kattilassa tehty makaroonilaatikon sukuinen sotku: makaroonit ja soijarouheet tai palat ja pakastevihanneksia kattilaan, vesi pois, kananmunia pari päälle. Jos unohdan mausteet, ketsuppi pelastaa.
Tai paistinpannulle vähän kaikkea mitä voi kaataa pussista suoraan tai tölkistä nostella. Esim. salaattisiemensekoitus, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja, jääsalaattia ja fetajuustoa, loraus oliiviöljyä. Kesällä sitten suoraan lautaselle, talvella lämmin salaatti on hyvää. Ainakin jos tölkkitavara on valmiiksi maustettua eikä minun tarvitse maustaa.
Jostain syystä olin jo lapsena sitä mieltä ettei minusta tule isona kokkia... :D
Pirkan wokkivihanneksia pakkasesta, täysjyvänuudelia ja chilitonnikalaa.
Laiskurinpata.
Kattilaan heitetään mitä kaapista löytyy (vihanneksia mahdollisimman laiskasti, jos ollenkaan, pilkottuna tai pakastevihanneksia mitä on) ja vettä. Sekaan liemikuutio. Kansi kiinni, kiehumaan. Kun vhannekset ovat jotakuinkin kypsiä, heitetään sekaan pakastekatkarapuja, aamulla syömättä jäänyt keitetty kananmuna tms. MItä nyt sattuu olemaan. Syödään.
Jos on salaattia valmiina paistan sille yleensä kaveriksi nakkeja, makkaraa, pihvin tai munakkaan. Myös nopea pastakastike paistinpannulla kinkusta, sipulista, paprikasta ja kermasta tulee melko usein tehtyä. Kesällä tietysti uudet perunat vesikastikkeen ja sillin kera tulee nopeasti. Jos oikein laiskottaa, niin ranskalaiset ja nakit on hyvä vaihtoehto.
M26
Vierailija kirjoitti:
Laitan miehelle viestin, että tänään menee vähän pidempään, ole kiltti ja huolehdi päivällisestä. Aika usein toimii.
On mulla laiskuusruokiakin itsellä: vanha kunnon murukastike ja juuresmuusi on yksi niistä. Todella kiirepäivänä ostan perunakeittokasvispussin pakasteesta ja siihen sopivan proteiinin.
Minusta murukastikkeen ja etenkin juuresmuusin tekeminen on jo kokkailua. Laiskuuspäivänä ruoanlaitto tarkoittaa itselleni korkeintaan 5 minuutin toimenpiteitä keittiössä.
En jaksa kokata kalakukkoa, joten jäteän sen kokkaamatta.
Raviolit burro&salvia:
- laita vesi kiehumaan
- sulata köntti voita pannulla ja siihen silputtua salviaa
- lisää raviolit kiehuvaan veteen ja keitä keitto-ohje - 1min (eli n 2-3min)
- lisää voisulaan parmesanraastetta, lisää raviolit ja pyöräyttele n minuutin ajan
- nauti :)
Ostan näitä tilanteita varten varalle kaupan valmiita wokkiaterioita. Tai sitten mössö, johon pastaa, tonnikalaa ja pussihernemaissipaprikaa. Jos olen oikein jaksavalla tuulella, kanasuikaleita tai jauhelihaa tonnikalan tilalle.
Vierailija kirjoitti:
pinaattikeitto.
Tämä myös meillä, mutta silloin toiselle pitää olla hernekeittoa.
Helppo sekin.
Kinkkua ja raejuustoa. Lisäksi mikrossa tehdyt perunat (haarukalla reikiä raakaan perunaan ja minuutti pari mikrossa riippuen toki määrästä. Yllättävän hyviä tulee, siiklit sopivimpia)
Kiirepäivinä tilataan tai noudetaan valmisruokaa. Meillä on kilometrin säteellä ainakin kymmenen paikkaa, josta saa vaikka sushia, kiinalaista, thai-ruokaa, turkkilaista, pitsaa, kreikkalaista...
Jos olen joskus yksin ja ei huvita kokata, niin otan leipää, palan hyvää juustoa, oliiveja ja ehkä avokadon tai tomaatin. Ja aina löytyy kaapista myös pastaa, pestoa ja parmesania.
Yleensä syön vain leipää ja hedelmiä. Tai sitten ostan jotain herkkua, esim. pizzaa, hampurilaista tai lihapiirakoita.
Nuudelit tai munakokkelia. Usein syön myös ihan vaan leipää/pähkinöitä/hedelmiä jos laiskottaa.
Munakas, johon heitän nahistuneet tomaatit ja juustonkannikat päälle. Tällä menty taas kaksi päivää...
Tartar jauhelihaa mausteilla