Miksi asut kaupungissa?
Kävin viime viikolla keskustassa ensimmäisen kerran kahteen vuoteen. Asunkin kaupungissa pakosta, en tee itse kaupungilla mitään.
Miksi sinä asut kaupungissa?
Kommentit (33)
koska olen aina asunut, enkä löydä maaseudulta mitään mikä olisi paremmin kuin kaupungissa
Maalla iskisi sensorinen deprivaatio ja pää hajoaisi.
Koska se on maaseutua parempi paikka asua.
On halvempaa kuitenkin. Työ, kaupat ja harrastukset kohtuullisen matkan päässä, jaksaa kävellä tai pyöräillä. Mieli tekee maalle aina kesäisin, talvella ei koskaan.
Opiskelu, työt tulevat myös olemaan kaupungissa.
En myöskään kykenisi elämään punaniskajunttien seurassa joiden käsitys kulttuurista on se oman lehmänsä nussiminen. Pidän kulttuurista, kahviloista ja ihmisistä jotka eivät ole sisäsiittoisia.
"Mun tuloilla tuntuu jotenkin hurjalta käydä jossain kahvilassa (vaikka varaa olisikin), kun samalla hinnalla saisi tehtyä kotona vaikka mitä hyvää."
Niin, mitäpä sitä ihimisten ilimoille lähtemään kun telkkarista näkyy salkkarit.
Joo ei vait, itse voin kyllä käydä luonnonhelmassa maalla, mutta samat maisemat alkaa vaan kyllästyttää. Pidän isohkoista kaupungeista joissa saa silmille ja mielelle vaihtelua ja virkistystä, esim. kirjastot, kulttuuri, kauniit rakennukset, erilaiset pukeutumistyylit ja ihmiset jne. On aika ankeaa jos ei näe muita ihmisiäkään, samahan se olisi sitten mennä eristysselliin.
Maalla ei talvella pysty tekemään mitään suurimman osan vuorokaudesta kuin leipomaan tai katsomaan televisiota(ja neulomaan samalla) kun ulkona ei ole katuvaloja, ei voi lenkkeillä, on liikuntatunneille pitkä matka(ja sitä ennen pitää lumikolata). Kodin ja tiluksien huoltoon menee hurjasti rahaa, energiaa, erilaisia vempaimia ja aikaa joka on pois omasta arvokkaasta vapaa-ajasta, esim. kaverien näkemiseltä ja harrastuksilta. Ei ole mukava olla auton varassa, kivempi on pyöräillä kauppaan ja keskustaan, katsella maisemia ja nauttia raittista ilmasta. Mielestä tulee umpimielinen joka ei ymmärrä erilaisuutta eikä muiden ihmisten ratkaisuja, vain oma kuppikunta ja sen nyhjääminen on ainoa oikea tapa elää!
Monet maaltamuuttaneet tykkäävät siitä, että kaupunkiasuminen tarkoittaa myös nimettömyyttä.
Minä kaupunkilaisena muuttaisin mielelläni maalle, mutta kokemukseni mukaan maaseutuyhteisöissä ei oikein siedetä erilaisuutta. Kaikkien tulisi olla samasta muotista ja se ei minulle sovi. Ympäristönä maaseutu olisi ihana, mutta ajatus kylähulluksi ryhtymisestä ei houkuta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kaupunkilaisena muuttaisin mielelläni maalle, mutta kokemukseni mukaan maaseutuyhteisöissä ei oikein siedetä erilaisuutta.
Ei tuo oman kokemukseni mukaan ole totta. Nuorempi sukupolvi on samanlaista kulutushomolesbokulttuuriin kasvanutta kuin kaupunkilaisserkkunsakin.
Ensisijaisesti siksi, että työpaikkani on kaupungissa (kaikki alani työpaikat ovat). Toiseksi siksi, että olen autoton yksineläjä. Kolmanneksi siksi, että tärkeimmät ja rakkaimmat harrastukseni ovat konsertit, ooppera ja teatteri. Niissä olisi autottomana tosi hankala käydä maaseudulta, julkinen liikenne on niin huonossa jamassa. Ja neljänneksi: viihdyn kaupungissa paljon paremmin kuin maalla (jossa asuin elämäni ensimmäiset 18 vuotta).
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu ja opiskelijan budjetti. Haaveilen maaseudusta. Usein mietin, kun naapurissa asuu lapsiperhe, että miksi ihmeessä he asuvat ihan tässä ydinkeskustassa (muita lapsiperheitä ei tässä talossa). Ainoa syy, minkä keksin on ekologisuus, koska kuulemma on ekologisempaa asua kaupungissa ja tämän perheen vanhemmat vaikuttavat ulkoiselta habitukseltaan sellaisilta, joille tämä voisi olla tärkeää...
Itse ajattelen yhden lapsen äitinä etten halua tehdä sitä lapselleni että muutettais jonnekin Jumalan selän taakse korpeen. Sen lisäksi syinä mulla ihana ihmisvilinä, kaupungin äänet, palvelut, työpaikat, urbaani ympäristö, eritaustaiset ihmiset, ihmisten avoimuus, tapahtumat, muoti. En ikinä muuttaisi pois kaupungista, toki silti ymmärrän että ihmiset haluavat eri asioita.
Siksi kun haluamme mukavaa ja helppoa elämää.. täältä lukeneena laiskoista miehistä jotka ensiksi halajaa maalle ja sitten eivät tee mitään.. mun mies vie mielummin auton pesulaan kun ei viitsi käsin pestä.. eli laiska kun on, ihanaa kun aamulla aura menee ikkunan edestä!
Oma ja miehen työpaikka täällä, yksi auto riittää, ilmankin pärjäisi. Kaunis monipuolinen kaupunki puistoineen, suurine järvineen, kauppoineen ja tapahtumineen ympärillä. Ihana olla keskellä elämää ja ihmisten virtaa, katsella vanhoja rakennuksia, poiketa kahvilaan tai viinilasilliselle. Helppo asua etenkin pitkä pimeä talvi, mutta kesäkaupunkikin on ihana. Terveisiä Tampereelta
Koska haluan asua.