Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämä on työttömänä paljon hauskempaa

Vierailija
12.10.2015 |

Jouduin työttömäksi n. 6kk sitten. Saan nyt enemmän rahaa kuin mitä sain töissä ollessani. Minulle maksettiin jopa uuteen kämppääni hankkimani kalusteet. Vuokra, sähkö ja vesilasku. On varaa ostaa juustoja ja viinejä, herkkuja. Mitään muuta ei vaadita kuin täyttämään pari hassua lomaketta kuukaudessa. Jopa polkupyörän sain ja vaatteita.

Miksi en ole tajunnut tätä aiemmin vain kituuttanut pienellä rahalla, maksanut siitä laskut ja vuokran. En ihmettele että mam** tykkää.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9, millä kohtaa?? tutulta mummulta jota käyn vapaaehtoistoiminnan kautta katsomassa jää kuukaudessa vuokran jälkeen 160€ Siitä sähkölasku (yksiöön n. 40€) jää kuukauden menoihin 110€. Ei kauhean hehkeää elämää. Lääkkeet sentään korvaa Kela.

Yksiön sähkölasku 40e/kk? Mulla toi summa kestää melkein 3kk. Onko sillä mummolla lämpöpuhallin ja strobovalo päällä vuorokauden ympäri kesät talvet?

Jotkut lämmittää sähköllä, kokkaavat aivan aikuisten oikeasti, heillä saattaa myös olla lattialämmitys tai sauna. Mulla on kaikki noi.

Hiilijalanjälki kiittää.

Vierailija
22/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta ollut. Vaikka palkkani oli ekassa paikassa työttömyyten jälkeen pieni, netto oli kuitenkin 2,5 kertaa työmarkkinatuki. 

Asuuko nää ihmiset vielä "kotona" vai eivätkö osaa laskea. Kun pienestä palkasta vähennetään asumiseen, työmatkoihin, työruokailuun yms. niin se on 1000 euroa verojen JÄLKEEN pois siitä pienestä palkasta. Lisäksi työtön säästää ruuissa ja vaatteissa yms. kun on päivät aikaa kytätä tarjouksia. 

Asuminen oli työttömänä ja töissä ollessa ihan sama. Osaan laskea. Ruokaan ei mene yhtään senttiä sen enempää kuin kotonakaan. Mikään laki ei pakota käymään kalliissa lounaspaikoissa, vaan minulla on aina eväät. Helkamani polttoaineen kulutus on aika vähäinen, ihan kaurapuurolla kulkee ja sen syön työttömänäkin. Miksi töissä ollessa pitäisi olla valtava määrä vaatteita? Likaisissa töissä on yleensä työvaatteet työnantajan puolesta ja siistissä sisätyössä pärjää ihan muutamalla vaatekerralla. Niin että kerro mitä en osaa laskea? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta ollut. Vaikka palkkani oli ekassa paikassa työttömyyten jälkeen pieni, netto oli kuitenkin 2,5 kertaa työmarkkinatuki. 

Asuuko nää ihmiset vielä "kotona" vai eivätkö osaa laskea. Kun pienestä palkasta vähennetään asumiseen, työmatkoihin, työruokailuun yms. niin se on 1000 euroa verojen JÄLKEEN pois siitä pienestä palkasta. Lisäksi työtön säästää ruuissa ja vaatteissa yms. kun on päivät aikaa kytätä tarjouksia. 

Asuminen oli työttömänä ja töissä ollessa ihan sama. Osaan laskea. Ruokaan ei mene yhtään senttiä sen enempää kuin kotonakaan. Mikään laki ei pakota käymään kalliissa lounaspaikoissa, vaan minulla on aina eväät. Helkamani polttoaineen kulutus on aika vähäinen, ihan kaurapuurolla kulkee ja sen syön työttömänäkin. Miksi töissä ollessa pitäisi olla valtava määrä vaatteita? Likaisissa töissä on yleensä työvaatteet työnantajan puolesta ja siistissä sisätyössä pärjää ihan muutamalla vaatekerralla. Niin että kerro mitä en osaa laskea? 

Ps. töissä ollessa ei tule juostua tyhjän päiten jossan kirppareilla ostamassa tavaraa ja vaatteita, joita ei tarvitse, vaan tulee ostettua paljon harkitummin ja lopulta vaatteisiin menee vähemmän rahaa. 

Vierailija
24/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä lisää: Työttömyys ei statuksena oikeuta automaattisesti kaikenmaailman tukiin, tämä on monelle edelleen vaikea käsittää. 

Vierailija
25/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko neuvoa sitä mummoa hakemaan toimeentulotukea, hän on siihen oikeutettu. Jessus mitä pässejä taas.

Vierailija
26/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkin mummo saisi toimeentulotukea, hänelle kuuluisi kohtuullisten asumismenojen, sähkön ja reseptilääkkeiden jälkeen vielä 480 euroa toimeentulotukea. Mummolla ei pitäisi olla mitään hätää, vapaaehtoisena voisit käyttää aikaanne hyödyllisemmin varaamalla hänelle sosiaalityöntekijän ajan kuin etsimällä lehdistä tarjouksia. Ainoastaan kohtuullisten asumiskulujen suhteen voi olla ongelma.

Ap sen sijaan on joko todella taitava valehtelemaan tai osaa tuon yhteiskunnan tukien lypsämisen ihan eri tavalla kuin suurin osa ihmisistä. Minimityöttömyyspäivärahalla ei todellakaan saa ap:n luettelemia asioita, eikä sossukaan mitään polkupyöriä maksa. Tampereen vuokratasokin on sellainen, että sossun hyväksymä maksimivuokra ei oikein muissa kuin kaupungin kämpissä riitä kattamaan koko vuokraa. Tietysti jos on onnekas ja niihin pääsee asumaan, niin mikä ettei. Yleensä mikä tahansa kokopäivätyön palkka on tuplasti enemmän kuin korvausten määärä. Ja työssäkäyväkin voi hakea toimeentulotukea, jos palkka tuntuu liian pieneltä. Tuessa on 100 euron suojaosa palkkatuloille ja työmatkakulutkin saa korvattua.

Vierailija
27/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No heipsan, mulla ei tosiaan ole asumiskuluja johtuen tämänhetkisistä järjestelyistä, en saa siis asumistukeakaan. Saan työmarkkinatukea vajaa 500e/kk. Jos asumiskuluja olisi, no heitetään vaikka reilusti 500e kun en asu pk-seudulla, niin 1500e nettopalkasta mulle jäisi sen jälkeen 1000e. Mikä on siis kuitenkin reilusti enemmän kuin se 500, eli olisin ihan ok tyytyväinen, kun ei ole tavoitteet korkealla.

Voi lapsukainen, kun minäkin voisin laskea, että kun saan työmarkkinatukea 500, niin minulla jää 450 euroa säästöön. 

Et laskenut mitään hintaa tuohon töissä käymiseen. Tietenkin jos työt alkavat kotiportailta, eikä tarvitse edes ostaa kenkiä töissä käymiseen ja työnantaja tarjoaa työpaikkaruokailun ja vaatteet yms.

Vierailija
28/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilijalanjälki kiittää.

Opit sitten joskus ettei sellaista ole olemassakaan.

Vierailija
29/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että kerro mitä en osaa laskea? 

Kysymys ennemminkin kuuluu mitä osaat laskea. Kuluuko urheilijalla enemmän kaloreita, kuin sellaisella joka makaa kotona sohvalla?

Vierailija
30/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ps. töissä ollessa ei tule juostua tyhjän päiten jossan kirppareilla ostamassa tavaraa ja vaatteita, joita ei tarvitse, vaan tulee ostettua paljon harkitummin ja lopulta vaatteisiin menee vähemmän rahaa. 

En minä ole koskaan ostanut mitään muuta kuin tarpeellisen. Nyt vain on aikaa kytätä tarjoukset ja hakea ne halvemmalla pois mitä tarvitsee. Esim. vedenpitäviä housuja olen nyt kytännyt n. puoli vuotta ja nyt on yksi tarjous jonka haluan hakea pois. Normaalisti olen töissä käydessäni pulittanut niistä sata euroa. Nyt saa alle puoleen hintaan. Edellinen Hackman kovanaama töissä käydessä tarpeeseen suoraan vain marketin hyllystä 55 euroa. Sikapäiviltä Hackmannin kovanaama 25 euroa. Aika hyvin vai mitä.

Edellinen paistinpannuni alkaa vetelemään viimeisiä, niin seurasin n. puoli vuotta tarjouksia ensin. Laatua, mutta halvalla.

Vierailija
31/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No heipsan, mulla ei tosiaan ole asumiskuluja johtuen tämänhetkisistä järjestelyistä, en saa siis asumistukeakaan. Saan työmarkkinatukea vajaa 500e/kk. Jos asumiskuluja olisi, no heitetään vaikka reilusti 500e kun en asu pk-seudulla, niin 1500e nettopalkasta mulle jäisi sen jälkeen 1000e. Mikä on siis kuitenkin reilusti enemmän kuin se 500, eli olisin ihan ok tyytyväinen, kun ei ole tavoitteet korkealla.

Voi lapsukainen, kun minäkin voisin laskea, että kun saan työmarkkinatukea 500, niin minulla jää 450 euroa säästöön. 

Et laskenut mitään hintaa tuohon töissä käymiseen. Tietenkin jos työt alkavat kotiportailta, eikä tarvitse edes ostaa kenkiä töissä käymiseen ja työnantaja tarjoaa työpaikkaruokailun ja vaatteet yms.

En laskenut niin, koska _mulla_ siihen ei menisi mitään ylimääräistä. Liikun pyörällä, teen eväät mukaan, vaatteita/kenkiä uusin muutenkin sitä mukaa kun on tarvetta. Täh, lapsukainen ei nyt ymmärrä.

Vierailija
32/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että kerro mitä en osaa laskea? 

Kysymys ennemminkin kuuluu mitä osaat laskea. Kuluuko urheilijalla enemmän kaloreita, kuin sellaisella joka makaa kotona sohvalla?

No minun kohdallani työssäkäynti ei lisännyt kuluja, nimenomaan omalla kohdallani tulotaso nousi reippaasti. Mistä tulee tuo outo käsitys, että syöminen yhtäkkiä kallistuisi? Saman se itse tekemäni keitto maksaa töissä syötynä kuin kotona syötynä. Työssä ollessa myös kuluu sähköä ja vettä vähemmän. Ei tartte asua työpaikan vieressä, muutaman kilometrin matkan menee pyörällä tai kävellen. Selitä myös se, miksi vaatteita pitää olla valtavat kasat, jos käy töissä? Pesukone pesee ne vaatteet samalla tavalla. Siistejä vaatteita saa ihan samalla tavalla ostettua tarjouksia työssäkäyväkin; kaupat on illallakin auki. Tänä vuonna olen ostanut muutamia alusvaatteita, parit jumppahousut loppuun kuluneiden tilalle ja yhdet farkut. Ihan nuo samat olisin ostanut vaikka olisin työtön, paitsi jumpissa en ehkä raskisi käydä.

En saa itselleni yhtäkään lisäkulua työssäkäynnistä. Sen lisäksi työssä saan ilmaiset kahvit joka päivä kaksi kertaa. Kahvia siis kuluu vähemmän kuin työttömänä. Työnantaja tarjoaa myös lounaan muutaman kerran vuodessa ja ne ovat tasan ainoat kerrat, kun lounasravintoloissa käyn. 

Vierailija
33/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole koskaan ostanut mitään muuta kuin tarpeellisen. Nyt vain on aikaa kytätä tarjoukset ja hakea ne halvemmalla pois mitä tarvitsee. Esim. vedenpitäviä housuja olen nyt kytännyt n. puoli vuotta ja nyt on yksi tarjous jonka haluan hakea pois. Normaalisti olen töissä käydessäni pulittanut niistä sata euroa. Nyt saa alle puoleen hintaan. Edellinen Hackman kovanaama töissä käydessä tarpeeseen suoraan vain marketin hyllystä 55 euroa. Sikapäiviltä Hackmannin kovanaama 25 euroa. Aika hyvin vai mitä.

Edellinen paistinpannuni alkaa vetelemään viimeisiä, niin seurasin n. puoli vuotta tarjouksia ensin. Laatua, mutta halvalla.

Jaa. No minä olen töissä vain 8-16 ja ehdin hyvin etsiä tarjouksista niitä vähäisiä tuotteita mitä tarvitsen. Nuo farkut ostan aina samaa merkkiä, koska minulla persjalkaisena sopii vain tietty malli. Oli puoleen hintaan ihan odottamatta. Ei tarvinnut edes kytätä mitään. Nykyään on netin kautta helppo tehdä hintavertailuja, jos jotain oikeasti tarvitsee. En minä siihen kahdeksaa tuntia viitenä päivänä viikossa ole käyttänyt työttömänäkään. Tarjoukset kaupoissa on samat illallakin ja ne näkee netin tarjouslehdistä. Lähikaupan tarjouslapputuotteet hinnoitellaan iltaisin, joten silloin siellä kannattaakin käydä. Mutta, kun tienaan enemmän, voin ostaa parempaa laatua. 

Olen ollut itsekin työtön, enkä yleensä tykkää työttömille ilkeilystä. Tässä tapauksessa mieli kyllä tekee sanoa, että jos tarvitset tarjousten kyttäämiseen 40 tuntia viikossa, niin ehkä ei sitä työtä tosiaan kannata hakea. 

Vierailija
34/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap samaa mieltä. 

Töissä ollessani (raskas kaksivuorotyö) sain palkkaa käteen noin 1300€. Tästä vähennettiin lasten hoitomaksut, työmatkakulut, työvaatteet, lisääntynyt kosmetiikka ym. tarve ja lisäksi en pystynyt säästämään rahaa tekemällä paljon itse, seuraamalla tarjouksia, lämmittämällä taloa puilla, hoitamalla puutarhaa jne. Kaikkien menojen jälkeen laskimme, että käytännössä palkastani jäi meille 300€.

Nyt työttömänä saan reilut 600€ ja rahaa on selvästi enemmän käyttöön kuin töissä käydessäni. Lisäksi jaksan fyysisesti paljon paremmin, pienet saavat olla kotona ja koululaisia on äiti ottamassa vastaan ja elämä on kaikin tavoin miellyttävämpää.

Suomessa on palkkataso monissa ammateissa niin matala, että töiden tekeminen ei yksinkertaisesti kannata. Vaikka tukia leikattaisiin 50%, minun ei siltikään kannattaisi mennä töihin!

Vierailija
35/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

blaa blaa blaa

ei jatkoon

Vierailija
36/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsen duuniin kävellen ja tavisvaatteet käy. Pukeudun klassisesti ja ostan sellaista joka kestää. Ihan vapaallakin. 

Kattilat ja pannut kestää vuosikausia, ei niitä shoppaamalla rikastu. Käytettyä en halua. Enkä etenkään halua, että ainoa harrastus  johon on varaa on alennusten etsiminen ja sentin soikeaksi venyttäminen. Ei kovin kehittävää 

Vierailija
37/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9, millä kohtaa?? tutulta mummulta jota käyn vapaaehtoistoiminnan kautta katsomassa jää kuukaudessa vuokran jälkeen 160€ Siitä sähkölasku (yksiöön n. 40€) jää kuukauden menoihin 110€. Ei kauhean hehkeää elämää. Lääkkeet sentään korvaa Kela.

Yksiön sähkölasku 40e/kk? Mulla toi summa kestää melkein 3kk. Onko sillä mummolla lämpöpuhallin ja strobovalo päällä vuorokauden ympäri kesät talvet?

Jotkut lämmittää sähköllä, kokkaavat aivan aikuisten oikeasti, heillä saattaa myös olla lattialämmitys tai sauna. Mulla on kaikki noi.

Hiilijalanjälki kiittää.

Sähkölämmittäjät ovat kaikkein tarkimpia energiankulutuksen suhteen ja kuluttavat paljon vähemmän energiaa ja tekevät näin pienimmän hiilijalanjäljen.

Vierailija
38/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hittoon te tarvitsette valtavia määriä vaatteita kun käytte töissä? Mulla kestää yhdet housut vuoden pari ja siistit vaatteet nyt on tarvinnut olla muutenkin ihmisten ilmoilla käyntejä varten, esim. kun on ollut jotain vanhempainiltoja, kyläreissuja tms. Parit siistit housut, muutama paita ja kolme tai neljä neuletta on minulla siistissä sisätyössä perusvaatekerta, en tarvitse enempää. Sisäkengät on ainoa ylimääräinen hankinta ja ne kestää monta vuotta. Tosin ensimmäiset työkenkäni olivat sellaiset, että putsasin vain kesäsandaalini sisäkäyttöön.

Ulkoiluvaatteita en työn takia hanki erillisiä. Kun olin duunarihommissa ennen kouluttautumista, ei tarvinnut vaatteista huolehtia, sillä kaikki tuli työnantajalta, kunhan omat alusvaatteet oli alla. 

Mulla ei ole tosin pieniä lapsia eikä omakotitaloa. 

Vierailija
39/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh. Minä käyn työssä, paitsi sosiaalisten kontaktien ja yhteiskuntaan kuulumisen tunteen vuoksi, myös siksi, ettei mun tartte ankeilla ja kytätä PUOLTA VUOTTA jotain saamarin tarjouksia ja ravata niiden perässä jos satun tarvitsemaan paistinpannun tai vedenpitävät housut. Voin mennä lähimpään sopivaan kauppaan ja ostaa ne kun tarvitsen, eikä budjettini todellakaan luojan kiitos siihen kaadu. Hyvin on varaa vielä harrastaa, reissata ja syödä hyvää ruokaa.

Ei,en tosiaankaan kadehdi työttömiä, vaikken heitä syypäänä omaan tilanteeseensa pidäkään.

Vierailija
40/69 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin hittoon te tarvitsette valtavia määriä vaatteita kun käytte töissä? Mulla kestää yhdet housut vuoden pari ja siistit vaatteet nyt on tarvinnut olla muutenkin ihmisten ilmoilla käyntejä varten, esim. kun on ollut jotain vanhempainiltoja, kyläreissuja tms. Parit siistit housut, muutama paita ja kolme tai neljä neuletta on minulla siistissä sisätyössä perusvaatekerta, en tarvitse enempää. Sisäkengät on ainoa ylimääräinen hankinta ja ne kestää monta vuotta. Tosin ensimmäiset työkenkäni olivat sellaiset, että putsasin vain kesäsandaalini sisäkäyttöön.

Ulkoiluvaatteita en työn takia hanki erillisiä. Kun olin duunarihommissa ennen kouluttautumista, ei tarvinnut vaatteista huolehtia, sillä kaikki tuli työnantajalta, kunhan omat alusvaatteet oli alla. 

Mulla ei ole tosin pieniä lapsia eikä omakotitaloa. 

Suosittelen kokeilemaan vaikkapa siivoojan, keittäjän, maatalouslomittajan, lastenhoitajan tai vanhustyön ammatteja! Ehkä noita töitä tehtyäsi alat ymmärtämään, että kaikki työ ei ole siistiä sisätyötä eikä niissä todellakaan pärjää parilla neuleella, saati että ne samat vaatteet säilyisivät vuodesta toiseen hyvinä. Voin myös vannoa, että samat yrjötyt, elttaantuneet ja ulostetut vaatteet eivät mene kirveelläkään päälle vapaapäivinä, vaikka ne olisivatkin tulleet juuri pesusta.