Elämä on työttömänä paljon hauskempaa
Jouduin työttömäksi n. 6kk sitten. Saan nyt enemmän rahaa kuin mitä sain töissä ollessani. Minulle maksettiin jopa uuteen kämppääni hankkimani kalusteet. Vuokra, sähkö ja vesilasku. On varaa ostaa juustoja ja viinejä, herkkuja. Mitään muuta ei vaadita kuin täyttämään pari hassua lomaketta kuukaudessa. Jopa polkupyörän sain ja vaatteita.
Miksi en ole tajunnut tätä aiemmin vain kituuttanut pienellä rahalla, maksanut siitä laskut ja vuokran. En ihmettele että mam** tykkää.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
En saa itselleni yhtäkään lisäkulua työssäkäynnistä.
Koska et ole koskaan töissä käynytkään. Muuten ymmärtäisit, että esim. sohvaperunan ja urheilijan kulutukset ovat täysin päinvastaisia. Toinen kuluttaa vaatteita, kenkiä. Toinen ei. Toinen syö enemmän -> isompi kulutus jne.jne.jne.jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No heipsan, mulla ei tosiaan ole asumiskuluja johtuen tämänhetkisistä järjestelyistä, en saa siis asumistukeakaan. Saan työmarkkinatukea vajaa 500e/kk. Jos asumiskuluja olisi, no heitetään vaikka reilusti 500e kun en asu pk-seudulla, niin 1500e nettopalkasta mulle jäisi sen jälkeen 1000e. Mikä on siis kuitenkin reilusti enemmän kuin se 500, eli olisin ihan ok tyytyväinen, kun ei ole tavoitteet korkealla.
Voi lapsukainen, kun minäkin voisin laskea, että kun saan työmarkkinatukea 500, niin minulla jää 450 euroa säästöön.
Et laskenut mitään hintaa tuohon töissä käymiseen. Tietenkin jos työt alkavat kotiportailta, eikä tarvitse edes ostaa kenkiä töissä käymiseen ja työnantaja tarjoaa työpaikkaruokailun ja vaatteet yms.
En laskenut niin, koska _mulla_ siihen ei menisi mitään ylimääräistä. Liikun pyörällä, teen eväät mukaan, vaatteita/kenkiä uusin muutenkin sitä mukaa kun on tarvetta. Täh, lapsukainen ei nyt ymmärrä.
Eväät on ilmaisia ja polkupyörä? Työvaatteet jne. ? Eikö sulla ole koskaan töissä käydessä tullut yllättäviä menoja? Käytkö koskaan lääkärissä? Sekin maksaa. jne.
Eikö työttömänä tule yllättäviä lääkärimenoja? Aika monella on työterveyshuolto, mihin kuuluu myös lääkäri. Itselläni ei tosin ole kattavaa, minimi vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska et ole koskaan töissä käynytkään. Muuten ymmärtäisit, että esim. sohvaperunan ja urheilijan kulutukset ovat täysin päinvastaisia. Toinen kuluttaa vaatteita, kenkiä. Toinen ei. Toinen syö enemmän -> isompi kulutus jne.jne.jne.jne.
Minulla on siisti sisätyö, enkä kuluta vaatteita yhtään sen enempää kotona istumalla kuin töissä istumalla. Miksi sitä ruokaa kuluisi enemmän? Oman työpaikkani lähellä ei edes ole muuta kuin Hesburger, missä ehtisin puolen tunnin aikana käymään ja ei todellakaan kiinnosta. Ilmeisesti osa ei työttömänä syö? Meillä on töissä mikro, missä voi lämmittää eväät, eikä siistissä sisätyössä eväiden tarviste lämpimiä olla. Sanotaan nyt suoraan, että minulla jää palkasta nettona 1800 euroa ja kuluja ei ole juuri mitään, sellaisia, mitä ei muutenkin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työttömänä tule yllättäviä lääkärimenoja? Aika monella on työterveyshuolto, mihin kuuluu myös lääkäri. Itselläni ei tosin ole kattavaa, minimi vain.
Ei tarvi hakea sairauslomaa, joten 90% käynneistä jää pois. Jos taas on pitkäaikainen sairaus, niin ei joudu kuseen, kuten töissä käydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No heipsan, mulla ei tosiaan ole asumiskuluja johtuen tämänhetkisistä järjestelyistä, en saa siis asumistukeakaan. Saan työmarkkinatukea vajaa 500e/kk. Jos asumiskuluja olisi, no heitetään vaikka reilusti 500e kun en asu pk-seudulla, niin 1500e nettopalkasta mulle jäisi sen jälkeen 1000e. Mikä on siis kuitenkin reilusti enemmän kuin se 500, eli olisin ihan ok tyytyväinen, kun ei ole tavoitteet korkealla.
Voi lapsukainen, kun minäkin voisin laskea, että kun saan työmarkkinatukea 500, niin minulla jää 450 euroa säästöön.
Et laskenut mitään hintaa tuohon töissä käymiseen. Tietenkin jos työt alkavat kotiportailta, eikä tarvitse edes ostaa kenkiä töissä käymiseen ja työnantaja tarjoaa työpaikkaruokailun ja vaatteet yms.
En laskenut niin, koska _mulla_ siihen ei menisi mitään ylimääräistä. Liikun pyörällä, teen eväät mukaan, vaatteita/kenkiä uusin muutenkin sitä mukaa kun on tarvetta. Täh, lapsukainen ei nyt ymmärrä.
Eväät on ilmaisia ja polkupyörä? Työvaatteet jne. ? Eikö sulla ole koskaan töissä käydessä tullut yllättäviä menoja? Käytkö koskaan lääkärissä? Sekin maksaa. jne.
No saattaisinhan mä syödä sen evääksi ottamani leivän kotonakin, joten en näe suurta kuluerää siinä. Polkupyörä löytyy jo, sellainen 12 vuotta vanha, hyvin pelittää ja sitten kun ei pelitä, ostetaan uusi, sille kun on muutakin käyttöä kuin pelkät työmatkat. Tässä taidetaan nyt trollailla siellä päässä vähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siisti sisätyö, enkä kuluta vaatteita yhtään sen enempää kotona istumalla kuin töissä istumalla. Miksi sitä ruokaa kuluisi enemmän? Oman työpaikkani lähellä ei edes ole muuta kuin Hesburger, missä ehtisin puolen tunnin aikana käymään ja ei todellakaan kiinnosta. Ilmeisesti osa ei työttömänä syö? Meillä on töissä mikro, missä voi lämmittää eväät, eikä siistissä sisätyössä eväiden tarviste lämpimiä olla. Sanotaan nyt suoraan, että minulla jää palkasta nettona 1800 euroa ja kuluja ei ole juuri mitään, sellaisia, mitä ei muutenkin olisi.
Olet naurettava vastaanvänkääjä. Kotona ei kulu kengät eikä ulkovaatteet. Ulkovaatteet eivät myöskään kulu kotona, kuten töissä. Olet naurettava pelle, joka keksii valheita. Eiköhän tämä ollut tässä.
No todella hienoa, onnea sinulle! Ymmärräthän kuitenkin, että on todella harvinaista olla noin onnekas, eikä sinun tapauksesi siksi todista yhtään mitään. Valtaosalle ihmisistä työssäkäynnistä tulee erilaisia kuluja muodossa tai toisessa ja ne on otettava huomioon, kun työn kannattavuutta lasketaan.
Työmatkat, hoitomaksut, työpaikkalounaat jne. ovat ihan tavallista arkea työssäkäyville, eivät mitään erikoistapauksia.
Vierailija kirjoitti:
No saattaisinhan mä syödä sen evääksi ottamani leivän kotonakin, joten en näe suurta kuluerää siinä. Polkupyörä löytyy jo, sellainen 12 vuotta vanha, hyvin pelittää ja sitten kun ei pelitä, ostetaan uusi, sille kun on muutakin käyttöä kuin pelkät työmatkat. Tässä taidetaan nyt trollailla siellä päässä vähän?
Joo, eli menet töihin istumaan? Antaa olla, kun epäilen ettet ole päivääkään töitä tehnyt. Mulla on töissä repeillyt vaatteita, kulunut loppuun vaatteita, ulkovaatteet kuluneet matkoissa, on tullut sotkettua niitä töissä jne.jne. Mutta ilmeisesti menet töihin ja istut päivät? Tosin silloinkin kuluu kengät jo matkoilla yms. Sekin on jo 3 kengät vuoden ympäri. Mutta leiki vain tyhmää ..
Faktana voidaan todeta, että kun kulutus kasvaa, niin myöskin syöty ruokamäärä kasvaa. Kun kengillä kävelee, niin ne kuluvat. Kun takkien ja vaatteiden kanssa röhnää töissä, niin ne kuluvat.
Mutta ei tällä yhdellä sankarilla, joka lentää töihin vaatteiden ja pyörän kulumatta. Lääkärissä käymättä, mutta mene takaisin sinne ylilaudalle vänkäämään kavereidesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hittoon te tarvitsette valtavia määriä vaatteita kun käytte töissä? Mulla kestää yhdet housut vuoden pari ja siistit vaatteet nyt on tarvinnut olla muutenkin ihmisten ilmoilla käyntejä varten, esim. kun on ollut jotain vanhempainiltoja, kyläreissuja tms. Parit siistit housut, muutama paita ja kolme tai neljä neuletta on minulla siistissä sisätyössä perusvaatekerta, en tarvitse enempää. Sisäkengät on ainoa ylimääräinen hankinta ja ne kestää monta vuotta. Tosin ensimmäiset työkenkäni olivat sellaiset, että putsasin vain kesäsandaalini sisäkäyttöön.
Ulkoiluvaatteita en työn takia hanki erillisiä. Kun olin duunarihommissa ennen kouluttautumista, ei tarvinnut vaatteista huolehtia, sillä kaikki tuli työnantajalta, kunhan omat alusvaatteet oli alla.
Mulla ei ole tosin pieniä lapsia eikä omakotitaloa.
Suosittelen kokeilemaan vaikkapa siivoojan, keittäjän, maatalouslomittajan, lastenhoitajan tai vanhustyön ammatteja! Ehkä noita töitä tehtyäsi alat ymmärtämään, että kaikki työ ei ole siistiä sisätyötä eikä niissä todellakaan pärjää parilla neuleella, saati että ne samat vaatteet säilyisivät vuodesta toiseen hyvinä. Voin myös vannoa, että samat yrjötyt, elttaantuneet ja ulostetut vaatteet eivät mene kirveelläkään päälle vapaapäivinä, vaikka ne olisivatkin tulleet juuri pesusta.
Olen ollut niin siivooja kuin laitoshuoltaja ja aina on työantaja hommanut vaatteet. Vain kengät ovat jääneet omalle kontolle mutta kun ostaa kerralla kunnolliset, ne menevätkin sitten pitkään, ei välttämättä tarvitse ostaa edes joka vuosi uusia (itselläni työkenkiä oli kahdet, joita käytin vuorotellen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, eli menet töihin istumaan? Antaa olla, kun epäilen ettet ole päivääkään töitä tehnyt. Mulla on töissä repeillyt vaatteita, kulunut loppuun vaatteita, ulkovaatteet kuluneet matkoissa, on tullut sotkettua niitä töissä jne.jne. Mutta ilmeisesti menet töihin ja istut päivät? Tosin silloinkin kuluu kengät jo matkoilla yms. Sekin on jo 3 kengät vuoden ympäri. Mutta leiki vain tyhmää ..
Kyllä, pääasiassa istun tietokoneen ääressä piirtämässä. Kuluneet farkut kelpaa siihen hommaan hyvin. Ei niitä kukaan katso. Ei se pyörä muutamasta kilometristä hirveästi kulu. Osaan huoltaa sen ihan itse. Olen osannut jostain 12-vuotiaasta saakka. Ostin sen silloin, kun olin työtön ja piti päästä kurssille kahdeksan vuotta sitten. Eikä ne kengät istumalla kulu. Olen aika paljon yksin toimistolla ja silloin saatan olla ihan sukkasillani. 3 kengät vuoden ympäri? Puukotko sulla on varpaissa? Mun päivittäin käytössä oleva lenkkarini ovat jotain viisi vuotta vanhat, käytän niitä vain lenkillä. Mulla kestää kaikki kengät keskimäärin viisi vuotta ja käyttökenkiä on kahdet kävelykengät ja yhdet lenkkarit sekä kesä- että talvimallia. Sitten kun menee rikki, ostan uudet, mutta koetan ajoittaa aleaikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, pääasiassa istun tietokoneen ääressä piirtämässä. Kuluneet farkut kelpaa siihen hommaan hyvin. Ei niitä kukaan katso. Ei se pyörä muutamasta kilometristä hirveästi kulu. Osaan huoltaa sen ihan itse. Olen osannut jostain 12-vuotiaasta saakka. Ostin sen silloin, kun olin työtön ja piti päästä kurssille kahdeksan vuotta sitten. Eikä ne kengät istumalla kulu. Olen aika paljon yksin toimistolla ja silloin saatan olla ihan sukkasillani. 3 kengät vuoden ympäri? Puukotko sulla on varpaissa? Mun päivittäin käytössä oleva lenkkarini ovat jotain viisi vuotta vanhat, käytän niitä vain lenkillä. Mulla kestää kaikki kengät keskimäärin viisi vuotta ja käyttökenkiä on kahdet kävelykengät ja yhdet lenkkarit sekä kesä- että talvimallia. Sitten kun menee rikki, ostan uudet, mutta koetan ajoittaa aleaikoihin.
Lenkkarini tosiaan alkavat nyt kulua puhki, mietin tässä että ne tosiaan ovat olleet viisi vuotta. Eli silloin ostin, kun sain töitä. Ensin olin määräaikaisena toisessa paikassa ja sitten toisessa. Yhdessä paikassa olin määräaikainen duunari ja silloin sain haalarit ja turvakengät työnantajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkengät töihin menoon, talvikengät, työkengät.
Opettele laskemaan.
Älä höpötä, työttömällä on psykologinen pakkopaita ja kahleet päällä. Sen lisäksi halveksutaan ja pakotetaan pakkotöihin palkatta. Työttömällä ei ole mitään ihmisoikeuksia, oikeusturvaa. Sairaslomaakaan ei meinaa saada.
Ainoa mikä työtöntä auttaa tällä hetkellä on maastamuutto.
Kustannukset on faktoina todettua, mutta niihin et uskalla vastata mitään. Musiikkia sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Kustannukset on faktoina todettua, mutta niihin et uskalla vastata mitään. Musiikkia sinulle.
Lomarahat, työterveyshuolto, eläkekertymä, työsuhde-edut, ilmaiset kahvit, päivärahat reissutöistä, siinä sulle kustannuksia. Puolisollani on ollut mahdollisuus lunastaa poistettuja toimistotarvikkeita, esim. pojat saivat tuolit huoneisiinsa 5 euroa/kpl.
Kuka hemmetin jankkaaja väittää, että joku syöminen maksaa enemmän? Työkavereistani kautta aikojen vain muutama on käynyt lounaspaikoissa, suurin osa on syönyt eväitä. Se on ihan sallittua. On vaikka millä mitalla töitä, missä ei edes ole mahdollisuutta käydä lounasravintoloissa. Työmatkakuluja ei tule, jos työmatka on lyhyt ja miten ne kengät ei kulu, jos työttömänä hommailee pihassa tai käy kiertelemässä kauppoja? Perustele, miten työmatka kuluttaa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkengät töihin menoon, talvikengät, työkengät.
Opettele laskemaan.
Eli sä kuljet työttömänä kesät talvet tuohivirsuissa etsimässä tarjouspaistinpannuja?
Vastaa vielä tähän nopsaan, ennen kuin lähden töihin mitä minulla ei ole. Menen sitten sinne ylilaudalle vissiin päiväksi, tiedän kyllä mikä se on, poika kertoi. Elämä on työttömänä hauskempaa, mutta mikään ei kulu, paitsi paistinpannut? Eli siinäkö se hauskuus on, että maataan sohvalla alastia kytätään tarjouksia? Ei tuo minusta kovin hauskalta kuulosta.
Töissä ollessa on ollut varaa ostaa kuntosalikortti, käydä teatterissa, matkailla Lapissa yms. mitä minä pidän hauskana tekemisenä. Jo muutama satanen kuussa enemmän on mahdollistanut tämän.
En lukenut koko keskustelua mutta se joka kyseli Tampereen tuista ja muista niin käy seurakunnan työntekijällä, yleensä kerran viikossa tai 2krt/kk jossain jaetaan leipää ja ruokaa. Seurakunnan työntekijältä (diakoni) saa lipun jolla voi hakea ruokaa. Ihan hyvää tavaraa ja usein saa ihan useamman kassillisen. Joissain saattaa olla päiväys vähän niin ja näin mutta onneksi on pakastin.