Elämä on työttömänä paljon hauskempaa

Vierailija

Jouduin työttömäksi n. 6kk sitten. Saan nyt enemmän rahaa kuin mitä sain töissä ollessani. Minulle maksettiin jopa uuteen kämppääni hankkimani kalusteet. Vuokra, sähkö ja vesilasku. On varaa ostaa juustoja ja viinejä, herkkuja. Mitään muuta ei vaadita kuin täyttämään pari hassua lomaketta kuukaudessa. Jopa polkupyörän sain ja vaatteita.

Miksi en ole tajunnut tätä aiemmin vain kituuttanut pienellä rahalla, maksanut siitä laskut ja vuokran. En ihmettele että mam** tykkää.

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

Onhan se vähän aikaa mukavaa mutta pidemmän päälle käy tylsäksi. Kotona mikään ei huvita ei pienet asiat ärsyttää. Mieluummin menisin töihin.

Vierailija

Joojoo niin niin. Se fiilis kun sai kuukaudeksi töitä ja tienasi muutamassa päivässä sen, mitä työmarkkinatukeni on kuukausittain ♡

Vierailija

2, se on hyvä jos on hyväpalkkainen työ, kaikilla ei ole. Kuitenkin, tuolta saa ihan älyttömiä summia verrattuna ns. palkkaan. Kissakin on elänyt herroiksi, on varaa eläinkauppojen ruokiin ja hiekkaan. Ainiin ja sain lääke/sairaalalaskut takaisin ja muutaman muun laskun takautuvasti. Hitto että täällä maassa on hienoa olla työtön.

Ap

Vierailija

Eipä ole moisia etuuksia työttömänä näkynyt. Noh, saan minä työmarkkinatuen ja siihen se sitten jää. Miehellä palkkatuloja sen verran ettei ihan ylletä tt-tuelle mutta ei paljoa puutu.

Mutta on tämä silti ihan jees. Tuntuu että koko perhe on paljon tyytyväisempi kun kotona ei ole kärttyisää ja väsynyttä äitiä. Nyt on aina lämmin ruoka pöydässä kun mies tulee töistä ja lapset koulussa. Asuntokin on aina siisti ja energiaa riittää lasten kanssa touhuamiseen myös.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

2, se on hyvä jos on hyväpalkkainen työ, kaikilla ei ole. Kuitenkin, tuolta saa ihan älyttömiä summia verrattuna ns. palkkaan. Kissakin on elänyt herroiksi, on varaa eläinkauppojen ruokiin ja hiekkaan. Ainiin ja sain lääke/sairaalalaskut takaisin ja muutaman muun laskun takautuvasti. Hitto että täällä maassa on hienoa olla työtön.

Ap

Ei ollut kyllä hyväpalkkainen työ (alle 1700 brutto), mutta silti huomattava ero siihen minimityömarkkinatukeen. Meni muuten säästöön tuokin ja vähän kirvelee ajatella minkälaiset summat tässä makoillessa menettää. Vaikka makoilu muuten ihan mukavaa onkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap

maksaako sosku pyöränkin? saako udella missä päin suomea asut, siis etelä vai pohjonen? kun luulen että tuo on paikkakuntakohtaista.. mitä kaikkea muuta sosiaalitoimi maksaa, mä tarttisin uuden polkupyörän. Olen itsekin työtön ja pärjään hyvin, mitä nyt pesukoneen ja pyörän tarvitsisin.

Tiedätkä muuten maksaako sosku matkakortin? mulla kun on tuota aikaa liikaa niin aika käy vähän pitkäksi ja mun tarkotus on lähteä opiskelemaan uusi ammatti kun en halua loppuikääni olla työttömänä pinellä kylällä. Eli menen työkokeiluun ja ala joka kiinnostaa, sen alan työpaikkoja on 50km päässä niin jos saan paikan sieltä ja ostan matkakortin, saako siihen anottua tukea? kiitos ap jos vastaat :)

Vierailija

7, Tre, ei ne uutta maksa mutta esim. kirpparilta sain 50€ pyörän hyvitettyä. Käsin kirjoitettu kuitti riitti. Pesukonetta ei maksa ainakaan suomalaisille.

Matkakortin (Tre) saat jos ilmoittaudut esim. kuntouttavan kurssille (4h/vk) ja hae ihmeessä aktiivipassia, jos saat toimeentulotukea vielä niin lataa sieltä äkkiä matkat? Sitä saa ainakin Tampereella jättämällä hakemuksen sosiaalitoimistoon.

En osaa neuvoa noita muita mitä kysyit enkä tiedä onko muilla paikkakunnilla eri systeemit :(

Ap

Vierailija

Joo ja se fiilis mummona eläkepennosia surkutellessa. Köyhäinapua anelessa. Ja kun kavereilla on elämä, menevät ulkomaille monta kertaa vuodessa, opiskelevat ja on varaa lapsille kaikkeen kivaan. 

Vierailija

Kattele 2 vuotta ja onko kivaa, että ei oo varaa mihinkään. Etenkään jos sairastut tai jotain kivaa ilmaantuu. Ei oo rahaa matkustaa edes festareille, ei rahaa syödä ulkona. Passikin on liian kallis. Kavereilla on kaikkea. Jopa kiva duuni ja työkavereita. 

Vierailija

9, millä kohtaa?? tutulta mummulta jota käyn vapaaehtoistoiminnan kautta katsomassa jää kuukaudessa vuokran jälkeen 160€ Siitä sähkölasku (yksiöön n. 40€) jää kuukauden menoihin 110€. Ei kauhean hehkeää elämää. Lääkkeet sentään korvaa Kela.

Käyn mummua viikottain katsomassa ja etsitään tarjouksia. Siivoan hänellä vapaaehtoisena myös.

Sitten joku **** saa suuremman rahan. Ei ole hyväksyttävää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

9, millä kohtaa?? tutulta mummulta jota käyn vapaaehtoistoiminnan kautta katsomassa jää kuukaudessa vuokran jälkeen 160€ Siitä sähkölasku (yksiöön n. 40€) jää kuukauden menoihin 110€. Ei kauhean hehkeää elämää. Lääkkeet sentään korvaa Kela.

Yksiön sähkölasku 40e/kk? Mulla toi summa kestää melkein 3kk. Onko sillä mummolla lämpöpuhallin ja strobovalo päällä vuorokauden ympäri kesät talvet?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kyllä hyväpalkkainen työ (alle 1700 brutto), mutta silti huomattava ero siihen minimityömarkkinatukeen. Meni muuten säästöön tuokin ja vähän kirvelee ajatella minkälaiset summat tässä makoillessa menettää. Vaikka makoilu muuten ihan mukavaa onkin.

Sulla on sitten halpa vuokra. Mulla oli vuokra 800, sähkölämmitys 140-175, vesi 24e, autopaikka kympin luokkaa. 

Auton korjaukset/huollot 100-300 kk, bensat 400/kk. 

Tuolla palkalla ei olisi enää ollut varaa syödä -ei kotona sen enempää kuin töissäkään, tai ostaa vaatteita ja nuokin menot ilman syömisiä ja yllättäviä koneiden hajoamisia pks olisi menneet yli. 

Nämä keskustelut ovat siis hyvin suhteellisia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat