Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kehittää perusturvallisuudentunne itselle aikuisena traumatisoituneena?

Vierailija
12.10.2015 |

Olen lapsuudessa kaltoinkohdeltu nykyään aikuinen.

Miten te muut traumatisoituneet olette onnistuneet luomaan itsellenne aikuisina perusturvallusuudentunteen?

Miten kuvailisitte perusturvallisuuden kokemustanne,miltä se tuntuu?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti sanottuna se että ryhtyy itselleen turvalliseksi aikuiseksi.

Vierailija
22/22 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että elää alueella jossa kaunista ympärilllä, maisemaa, josta pitää ja sopivan kokoisessa paikassa asumisesta eli valinnasta rauhalliseen, miellyttävään ympäristöön on ollut minulle paljon iloa ja se on tuonut luottavaisuuden tunnetta ja onnea.

Suojelemisesta; pitämällä sellaisia yhteyksiä, jotka tuottavat iloa ja jättämällä velvollisuudentunteen vähemmälle, eli karsimalla elämästä huonoa ja lisäämällä hyviä elementtejä.

Puhdistamalla mieltä terapiasessiosarjoilla, jotka kestävät tietyn ajan ja sitten ikäänkuin lähtö rauhassa elämään uusilla ymmärryksillä, ymmärrys kasvaa pikkuhiljaa ja se on vapauttavaa. Osaa itse reflektoida itseään ja myös löytää monia nautinnon aiheita. Nauttii yksinolosta ja arvostaa sitä, sekä omia ajatuksiaan, ei pidä niitä vihollisina vaan ystävänä.

Hyvän liikuntatavan keksimisestä ja siitä nauttimisesta viikottain on iloa ja se tuo onnellisuuden tunnetta. Myös sitä iloa, että ohjaa itseään!

Hyvän mielenjohtamisen oppikirjojen merkitys on ollut minulle iso, itselleen voi myös tehdä ikäänkuin 'kehitysohjelman', eli kartoittaa ja nimetä niitä asioita, joita haluaa itsessä kehitttää ja uusiksi vahvuuksiksi; ne alkavat kehittyä. Tärkeää on suoda itselle se mahdollisuus kehittyä ja ymmärtää, miten paljon voin itse tehdä. Olla myönteisen kasvun puolella. Jättää pikkuhiljaa uhrina olon tunteen pois ja siirtyä elämänsä rakentajaksi.

Ihminen ei ole sama kuin lapsena tai nuorena, vaan hermoverkot muodostavat uusia yhteyksiä koko ajan; sen ymmärtäminen, että saan uusiutua, on helpottanut minua ja kasvattanut kykyä selvitä eri tilanteista.

Omalla, myönteisellä suhtautumisella omaan kehittymisen kykyyni on ollut iso merkitys.

Myös ihmissuhteissa: sen tunnistaminen, että itse ei ole toisen reaktioiden armoilla vaan voi aina valita rauhallisen suhtautumistavan, ja rakentavan tavan tuhoisan sijaan, on ollut iso elämys. Sen pitäminen mielessä, että tilanteita kannattaa katsoa vähän kauempaa ja lähteä etäämmäs, jos joku pelaa tunnepelejä, Sillä suojeleva vaikutus elämään.

Pyrkiminen sellaiseen tasapainoon omassa kommunikoinnissaan toisten ihmisten kanssa, jossa myötätuntoinen ote, mutta tietty, vankka selkärankakin läsnä, vapauttaa minusta elämään omaa elämää ja antaa lämpöä, turvallisuuden tunnetta ja rauhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla