Matematiikan opettajat, apua! Alakoulusta kyse...

Huolestunut äiti

Onko ok, että toisen luokan matematiikan kokeessa olevassa tehtävässä oppilaan tulee päätellä (ilman erillistä neuvoa siihen) että tehtävän luvut ovat kymmeniä tai ykkösiä? Vaikea selittää, mutta tehtävässä on siis pääteltävä(laskettava) symboleita kuvaavat luvut, ja jotta sen voisi tehdä, on ikäänkuin tiedettävä että kyseeseen tulee vain täydey kymmenet tai ykköset.

eli, ohessa tehtävä:

mitä lukua kukin symboli kuvaa?

❤️=

👀 =

🎶=

❤️+🎶+🎶=66

🎶+❤️+👀=43

🎶+🎶+👀+👀=72

siis, ratkaistavaksi tokaluokkalaiselle tulee yhtälö jossa on KAKSI muuttujaa, tai sitten hänen on hoksattava että kun nyt on käyty kymppejä ja ykkösiä, niin ekan yhtälön vastaukseksi johdonmukaisesti tulisi 6+30+30 tai 60+3+3. Tästä sitten kokeilemalla viimeiseen yhtälöön päädyttäisiin oikeaan tulokseen. 

Minusta on pedagogisesti ihan kummallista, että matematiikassa vaaditaan ns. hiljaista tietoa, tai että tehtävän ratkaisu perustuu sattumaan ja onneen, ei puhtaaseen matematiikkaan. 

Sanokaa viisaammat, mitä olette tehtävän vaikeustasosta mieltä?

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

Meillä nuo ns extratehtäviä joista voi saada sitten plussan loppuarvosanaan. Jos koe on muuten täysin oikein, mutta tuon on jättänyt tekemättä tai se on väärin arvosana on silti 10. Noita samoja tehtäviä on myös kirjassa extrakotitehtävinä niille, joille tavallinen matikka on helppoa.

Minusta on OK, jos lapsi niistä innostuu ja niitä haluaa yrittää ratkaista, se tekeekö se sen päättelemällää vai kokeilemalla on mielestäni toisarvoista, koska oppimista siinä tapahtuu jokatapauksessa.

Vierailija

Kyllä tuonkin voi laskea matemaattisesti. Se ei ole tietenkään ole ala-asteem matematiikkaan kuuluvaa. Tuo tehtävä on kuitenkin sen verran pienellä vaivalla pääteltävissä, että mielestäni sopii kyllä kokeeseen. Matemaattinen päättely on myös matematiikkaa.

Vierailija

Mielestäni tokaluokkalaisen lapsenlapseni  tuollaisissa tehtävissä on aina ollut yksi yhtälö, jossa on ollut vain yksi muuttuja. Siitä on aina päässyt sopivasti alkuun.

-tokaluokkalaisen isoäiti

Vierailija

Mä en kyllä osais tota selvittää ilman, että ottaisin paperin käteen ja sillä yrittäisin laskea yhtälöratkaisujen kautta.. On kyllä mielestäni vaikea; mutta en tiedä, jos tunneilla on aikaisemmin juuri harjoiteltu tuollaisia, joten voi olla että tämä onkin juuri niille tokaluokkalaisille helppoa?

Vierailija

Tuo on päättelyä ja ihan tavallisia tehtäviä ovat olleet viime vuosina. Kokeissa on helpompia ja vaikeampia kysymyksiä ja luultavasti tuo kuuluu kategoriaan "bonuskysymys" tai arvostelussa otetaan muutoin huomioon se, että kaikkien taidot eivät tuohon riitä. Noita tehtäviä löytyy nykyään matikan tehtäväkirjoista ja vanhemmat stressaavat niitä ihan hulluna, usein jopa tekevät ne lapsen puolesta. Siksi kokeeseen laitettu tehtävä mittaa ihan oikeasti lapsen taitoja. Jos lapsi osaa ratkaista tuon, opettaja voinee todeta että lapsella sujuu aika hyvin ja hänen voi antaa edetä tehtävissä nopeammin tai antaa vaikeampia lisätehtäviä, ettei puudu pystyyn matikantunnilla.

Niin että ihan turha kimmastua, odotapas kun lapsi menee yläasteelle ja pääsette tutustumaan mm. "ilmiöpohjaiseen oppimiseen". Ei oo kato koulu enää samanlainen kuin silloin ku me siellä istuttiin. :)

Vierailija

Juu, nimenomaan kiinnostukseni asiaan johtuu siitä, että koulu ja sen tehtävät ovat miuttuneet ajoistani, ja haluaidin itse olla 'kartalla'. Itseltäni tuon tehtävän ratkaisu vaati todella paljon, (lähdin siis siitä, että se olisi matemaattisesti laskettavissa) ja siksi ihmettelin.

Todellakin, en halua olla hankala ja hysteerinen vanhempi, vaan ymmärtää nykyiset oppimis-ja opetusmenetelmät jotta voin olla tukena lasteni koulunkäynnissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juu, nimenomaan kiinnostukseni asiaan johtuu siitä, että koulu ja sen tehtävät ovat miuttuneet ajoistani, ja haluaidin itse olla 'kartalla'. Itseltäni tuon tehtävän ratkaisu vaati todella paljon, (lähdin siis siitä, että se olisi matemaattisesti laskettavissa) ja siksi ihmettelin.

Todellakin, en halua olla hankala ja hysteerinen vanhempi, vaan ymmärtää nykyiset oppimis-ja opetusmenetelmät jotta voin olla tukena lasteni koulunkäynnissä.

Se mitä olen huomannut (esikoinen nyt peruskoulun loppupuolella ja minä aloitin koulut 80-luvulla), niin koulussa tarjotaan paljon monipuolisemmin tehtäviä ja pyritään huomioimaan enemmän lasten välisiä eroja. Kaikilta ei siis vaadita tasan tarkkaan samojen tehtävien suorittamista, vaan opettaja vähän hakee tuntitehtävien ja kokeiden avulla, että ketkä oppilaat ovat kartalla ja vaarassa tylsistyä, ketkä ovat pudonneet kelkasta ja vaarassa laittaa ranttaliksi. Aina omien tehtävien tai lapsen taitojen huomioiminen ei ole mahdollista ja riippuu paljon myös opettajan taidosta ja jaksamisesta, että osaako huomioida lapsia yksilöinä. Jos opettaja käyttää eritasoisia tehtäviä, niin lapset yleensä tietävät itse aika hyvin, että oliko tarkoitus osata kaikki vai vain osa ja kenellekään ei tule kuraa niskaan, jos tuollainen vaikea tehtävä jää tekemättä. Jos joku aine mietityttää tosi paljon, niin voit koittaa saada käsiisi ns. opettajan kirjan eli opettajan version, jossa yleensä selitetään tehtäviä auki ja annetaan pedagogisia vinkkejä opetukseen.

Vierailija

Taitaa jäädä aika monella av-mammalla ratkaisematta?

Taitaa olla lisätehtävä, joka on tarkoitettu, niille, jotka tekee varsinaisen kokeen vartissa?

Tuostahan saa muodostettua yhtälöparin, joita taidetaan ratkoa ysiluokalla, ei kannata huolestua jos oma tokaluokkalainen ei osaa laskea.

Kokeilin huvikseni ratkaista ja vastaukseksi sain 7 ja 6,5 ja 29,5... en alkanut kokeilemaan että löytyyky useita ratkasuita, mutta tuolla ainakin toteutui.

Ei ole minusta alkoululaisen laskuja.

t. inssi

Vierailija

Yhtällöjen laskeminen opetellaan vasta 7. luokalla. Luokilla 4. -6. on yhtälön ratkaisua päättelemällä. Avausviestin tehtävä ei kyllä ole millään muotoa tokaluokkan opintosuunnitelmassa. Olisko tehtävän tarkoitus saada lunttaaja kiini, jos Niocopetterillä sattuisi olemaan sama vastaus kuin Tiinuliinulla, niin siitä voisi päätellä jotain?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Taitaa jäädä aika monella av-mammalla ratkaisematta?

Taitaa olla lisätehtävä, joka on tarkoitettu, niille, jotka tekee varsinaisen kokeen vartissa?

Tuostahan saa muodostettua yhtälöparin, joita taidetaan ratkoa ysiluokalla, ei kannata huolestua jos oma tokaluokkalainen ei osaa laskea.

Kokeilin huvikseni ratkaista ja vastaukseksi sain 7 ja 6,5 ja 29,5... en alkanut kokeilemaan että löytyyky useita ratkasuita, mutta tuolla ainakin toteutui.

Ei ole minusta alkoululaisen laskuja.

t. inssi

Huomasiko inssi, että aloituksessa mainittiin kyseeseen tulevan vain täydet kymmenet tai ykköset eli kyseessä olivat kokonaisluvut. Tokaluokkalaisille ei ole opetettu vielä desimaaleja..

Joten jos tehtävä jäi monelta av-mammalta ratkaisematta, niin se ei johtunut laskutaidon puutteesta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat