Miksi en voi syödä enää kaurapuuroa? :(

Vieras

Olen ollut kaksi viikkoa viljattomalla (vhh) dieetillä lähinnä kokeilumielessä. Olen syönyt runsaasti kasviksia (noin kilon päivässä), paino on pudonnut ja vatsakin toiminut hyvin (ei turvotuksia, kipuja tai muitakaan oireita). Nyt sitten söin aamupalaksi pienen lautasellisen veteen keitettyä kaurapuuroa, koska sitä sattui olemaan tarjolla. Puolisen tuntia kului ja vatsaa alkoi nipistelemään, maha mouruaa ja on turvonnut. Mitä tämä on? Eikö kaura sovi enää minulle ollenkaan?

Kommentit (9)

ap

Vierailija kirjoitti:

Et sitten kunnolla perehtynyt vhh-ruokavalioon ennen kokeilua?

Mitä tarkoitat? Tarkoitukseni ei ole/ollut lopettaa koko loppuelämäkseni kaikkien viljojen syöntiä. Halusin vain nopean painon putoamisen tsemppaamaan laihdutuksessa.

Ap

Sitä lähinnä pohdin, että onko kaura(puuro) ollut minulle aina sopimatonta, mutta havaitsin sen vasta kunnon "irtioton" jälkeen vai onko tämä oireilu kenties tilapäistä ja korjaantuisi ajan myötä? Mikään siedätyshoito ei kyllä tämän turvonneen olon takia innostaisi :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Tarkoitukseni ei ole/ollut lopettaa koko loppuelämäkseni kaikkien viljojen syöntiä. Halusin vain nopean painon putoamisen tsemppaamaan laihdutuksessa.

Tarkoitan sitä, että perehtymällä kyseiseen ruokavalioon tietäisit kysymäsi asian. Ihan perustietoa siitä.

Ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan sitä, että perehtymällä kyseiseen ruokavalioon tietäisit kysymäsi asian. Ihan perustietoa siitä.

Olen perehtynyt aiheeseen kohtalaisesti. Tiedän myös useita hyväkarppaajia (omakin tavoitteeni), jotka syövät kohtuullisesti täysjyväviljaa. Omaan ongelmaani en löytänyt tähän hätään vastausta muualta, vaikka paljon vilja-aiheisia keskusteluja kävinkin läpi. Saisinko sinulta vastauksen vai onko onko sinulla edes sellaista?

Vierailija

Itse en ole mitään ruokavaliokokeiluja tehnyt ja syön puuroa silloin tällöin, mutta joskus se aiheuttaa minulle myös samanlaisia oireita, joskus pitää mennä kakalle jo ennen kuin lautanen on tyhjä, joskus taas ei tule mitään oireita. Olen tätä joskus ihmetellyt.

Vierailija

Lapsena ja nuorena söin lähinnä vehnäleipää, joka silloin oli pääasiallisin leipätuote kaupoissa. Söin silloin tällöin kaurakeksejä, eikä se aiheuttanut ongelmia. Sitten aikuisena päätin aloittaa oikein superterveelliset elämäntavat ja aloin syödä kaurapuuroa aina aamupalaksi, kun sitä kauraa kerran niin hirveästi joka paikassa suositellaan.

Elämäni muuttui aivan helvetiksi. Hirveitä mahakipuja, ripulia, tuntui kuin koko suolistoni olisi tulessa. Juoksin tutkimuksissa, mutta mitään syytä ei löytynyt. Lääkärit arvelivat, että minulla on joko luulotauti tai vatsahaava, joka ei näy testeissä (???). Ehdotin, josko vika voisi olla kaurassa, mutta erikoislääkärin mukaan aikuinen ihminen ei voi olla allerginen kauralle, jos muut viljat kuitenkin sopivat. Hän määräsi minulle vatsahaavalääkityksen.

Ennen sen aloittamista päätin kuitenkin kokeilla kauratonta elämää. Ja vot, mahatuskat loppuivat kuin seinään. Sen jälkeen olen visusti pitänyt huolen, että en kauraa suuhuni laita. Syön vain vehnää, ohraa ja ruista. Mitään ongelmia ei ole ollut näiden viljojen kanssa. Kerran söin kyläpaikassa mustikkapiirakkaa, ja siitä aiheutui kauhea mahatuska ja ripuli, ja kun sitten kyselin ehtoisalta emännältä, mistä piirakka oli tehty, niin kaurastahan se.

Minusta on ihan selvä juttu, että olen jotenkin allergisoitunut kauralle. Ehkä se johtuu juuri siitä, että ennen en juurikaan syönyt kauraa ja sitten aloin syödä suuria määriä joka päivä. Elimistö ei kestänyt sitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole mitään ruokavaliokokeiluja tehnyt ja syön puuroa silloin tällöin, mutta joskus se aiheuttaa minulle myös samanlaisia oireita, joskus pitää mennä kakalle jo ennen kuin lautanen on tyhjä, joskus taas ei tule mitään oireita. Olen tätä joskus ihmetellyt.

Höpön löpön. Ei se kaurapuuro ehdi noin nopeasti liikkuumaan sinun sisälläsi, että sen takia joutuisit vessaan juoksemaan kesken ruokailun. Se nyt vaan on faktaa ihmisruumiin anatomiasta ja toiminnasta. 

Näin se on

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpön. Ei se kaurapuuro ehdi noin nopeasti liikkuumaan sinun sisälläsi, että sen takia joutuisit vessaan juoksemaan kesken ruokailun. Se nyt vaan on faktaa ihmisruumiin anatomiasta ja toiminnasta. 

Höpön löpön vaan itselles! Kyllä se allergisoiva ruoka-aine voi aiheuttaa ripulia, vaikkei olisi vielä imeytynytkään kokonaan. Riittää, että elimistö tunnistaa vieraan proteiinin. Esim. paha kala-allergia voi aiheuttaa vaikean anafylaktisen sokin, jonka oireisiin kuuluu myös ripuli! Ei se kala silti ole ehtinyt vielä edes mahaan asti välttämättä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat