Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ysärinuoret! Mitä asioita 90-luvusta muistellaan nyt väärin tässä ysäribuumissa?

Vierailija
11.10.2015 |

Mikä on jäänyt unholaan ja mikä on ylikorostettu?

Kommentit (805)

Vierailija
261/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten oli se tyyli, missä valkoinen nainen lauloi korkealta ja musta mies räppäsi omalla vuorollaan.

Juu ja sitten oli se että (tumma) nainen lauloi yksinään ja ne oli yleensä jotenkin laadukkaamman oloisia pumppuja ne. La Bouche, Tina Cousins ym.

Vierailija
262/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaas mikä urheilu oli muotia ysärillä? Kasarilla oli aerobic, hölkkä, slalom ja kuntosali. Mutta mitä harrastettiin ysärillä? Tuliko zumba silloin?

Ysärin (alkupuoli varsinkin) oli lama-aikaa.  Ei silloin ollut mitään fitness-muotia. Sai olla rauhassa ihan tavallinen laihaläski. Välillä käytiin jumpassa. Hyötyliikuntaa harrastettiin enemmän, elintaso oli matalampi. Ysärin loppupuolella oli aika suosittua pelata sählyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysäristä muistetaan yleensä hyvät biisit ja rock, mutta unohdetaan mm. eurotekno, joka oli toisinaan ihan kelvollista mutta isoimmat hitit aika hirveää kuraa. Hyvä esimerkki nolosta videosta vuodelta 1993:

Jopa kasarilla tehtiin parempaa. Tanssimuuvit ja vaatteet sekä tuo asiaan aina kuuluva rap-osuus saa nauramaan ääneen. Jos muuta ei osattu niin huudettiin kovaa TEKNO TEKNO TEKNO ja viskottiin käsiä tuulimyllyn lailla.

Sitä euroteknoahan nimenomaan tällä hetkellä fiilistellään Amerikkaa myöden ja sämplätään räppäreiden yms. toimesta. Monia kiinnostavia teknoskenejä oli kyllä ysärillä. Esim. laittomia Goa trance pippaloita Suomen metsissä jne.

Vierailija
264/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä ei ollut ikävä kyllä nuorilla mimmeillä tällaista peppu/herutusvillitystä. Peppumiehenä tuntuu nykyisin, että elää oikeasti välillä unessa kun mikroshortsia ja joogapöksyä näkyy kadulla ja instagramissa sitten roisimpaa meininkiä. Seksuaalisuus kyllä oli vapaata ysärillä, mutta kyllä aikuisviihde, naisten tyrkkyys yms. olivat todella alkeellisella tasolla nykytouhuun verrattuna. Joka toinen instamimmi poseeraa rivommin kuin ysärin iltatytöt ja se ei hätkäytä ketään. 90 luvulla törmäsi vielä ajamattomiin puskiinkin silloin tällöin vaikka häpykarvoja jo ajeltiinkiin. Nykyään sheivaa siveimmätkin naapurintytöt. Tuollaista karvalaukkua olisi mukava saada retromielessä. Eläimellisyydessään kiihottavia ja syntisen irstaita. :)

Joo, ns limamättäitä. :D

Vierailija
265/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei Helsingissä. Pilotit oli vaan uusnatseilla. Hoppareilla oli baseball-takit. 

Pohjanmaalla ei ollut hoppareita. Jollain teknohörhöllä saattoi roikkua cd-levy kaulassa :D

Baseball-takki (Twin Peaksistä muotiin tullut), farkkutakki tai se surullisin vaihtoehto, löysä pusakkamallinen RUSKEA nahkapusakka (ks risumies) oli muodissa. Ja Vaatehuoneen silkkipusero :p

Vaaleat 501:set, valkoiset tennissukat ja purjehduskengät, ah mitä tyyliä.

Se silkkipusakka miehille! Simo tässä Vaatehuoneelta päivää, nyt saat tyylikkään jakun kaikissa väreissä vain hintaan ysi-ysi! Ja käsimerkki perään.. miehillä oli siis esim. juhlissa puvuntakin sijaan "silkkinen" pusakka.. samoin puvuissa oli Spencer-jakkuja mitä nykyisin näkee vain lapsilla. Mun poikaystävälläkin oli :D

Minulle on jäänyt mieleen nämä ja sitten salihousut. Bootsit ja purkkarit kengistä (hyi). Huultenrajauskynä oli ehdoton myös.

Vierailija
266/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää lukea muiden ysärin ylilyönneistä pukeutumisen suhteen. Oli kieltämättä hirveää aikaa tällaiselle klassisen tyylikkäälle ja ajattomasti pukeutuvalle miehelle.

Vierailija
267/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää lukea muiden ysärin ylilyönneistä pukeutumisen suhteen. Oli kieltämättä hirveää aikaa tällaiselle klassisen tyylikkäälle ja ajattomasti pukeutuvalle miehelle.

Jos et ole huomannut miesten pukumuodin muuttumista vuosikymmenten aikana niin en kyllä haluaisi nähdä sinua.

Vierailija
268/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole huomannut miesten pukumuodin muuttumista vuosikymmenten aikana niin en kyllä haluaisi nähdä sinua.

Style is never out of fashion. ;)

Vierailija
269/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä taisikin tulla yleinen entisten nuorten muistelu lanka :) Jatketaan!

Nykyään näyttää siltä, että useimmilla alle kolmekymppisillä naisilla on pitkät/pitkähköt hiukset. Värjäämättömät hiukset ovat yleisiä ja värjäyksetkin luonnollisen oloisia, pehmeitä. Ysärillä hiukset leikattiin lyhyiksi ja värjättiin niin, että varmasti kaikki huomaavat, että kampaajalla on käyty. Tumma punaruskea oli suosittu, samoin vaaleat palkkiraidat tummalla pohjalla. Kampaukset föönattiin tätimäisiksi ja tärkättiin liikkumattomiksi, lyhyt napakka polkka ei hievahtanutkaan päätä kääntäessä.

Vierailija
270/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhtenä päivänä etsimässä huulipunaa ja testailin sellaisia rusehtavia sävyjä, koska huuleni ovat niin kapeat että punainen ei sovi.  Parasta sävystä tuli sellaiset ysärivibat, "nakkihuulet", että huh! :D

Vierailija
271/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä ei käytetty pillifarkkuja, paitsi ehkä joissain alakulttuureissa. Farkkujen lahkeet olivat yleensä suorat ja ysärin lopussa vähän levenevät. 

Myöskään legginsejä tai vastaavia ei mielestäni käytetty julkisesti. Legginsit tunnettiin silloin nimellä "naisten pitkät kalsarit", ja niitä käytettiin farkkujen alla pakkasilla sekä kotona ollessa. 

Ehkä jotkut grunge-henkiset pukeutujat saattoivat käyttää legginsejä lyhyen hameen ja maihareiden kanssa. Useimmille peruspukeutujille se oli vähän liian radikaalia. 

Sori, mutta leggingsit olivat olemassa ja käytössä jo kasarilla. Ysärillä niiden lahkeensuu leveni ja mm. urheiluleggingseissä oli bootcut-lahje. Ysärillä käytettiin myös kuuluisaa yhdistelmää leggingsit + minari eli hame ja ne pöksyt alla. Toki myös farkut ja kukkamekko yhdistelmä oli ihan ok :)

Farkut ja minari toimi myös oikein muodikkaasti.

Vierailija
272/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnenpyörä ja Hugo ihanan Taru Valkeapään juontamana. Lauantaiaamuisin Turtles ja tiistai-iltaisin Salaiset kansiot, parhaina aikoina heti perään Äärirajoilla. Ufot olivat in, ja salaliitot.

Tulipa ohjelmista mieleen myös Kuminukke-Viton juontama Game over-peliohjelma. Näppäinpuhelimella pelattiin pelejä ja tekniikka ei aina pelannutkaan toivotulla tavalla. Monesti joku studioon soittanut lapsi melkein tuhersi itkua kun ei peli suostunutkaan toimimaan. 

Vierailija
273/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä oli tosiaan ihan normaalia olla vähän masentunut. Kuunnella synkkää musiikkia, pukeutua mustiin. Itse kuuntelin Cranberriesiä ja Kolme väriä sininen -soundtrackiä, olin vakavan tunteellinen nuori taiteilijasielu. 

Mäkin olin! Mukamas. Piirtelin ja kirjoittelin öisin, join punaviiniä ja surin maailman tilaa. Kuuntelin kuolemaheviä ja mm.the Curea. Semmoista. Enkä ole oikeasti edes yhtään taiteellinen.

Oli mulla ysärin alkupäässä punaiset levikset, joku ihme kansitakki ja hiukset kuin Katarina Ebelingillä. Loppupäässä sitten toi angsti.

Ihmetyttää nuo jumalattoman isot takit nuorisolla, ei teineillä ollut, vaikka muuten vaatteet olivatkin isompia. Ne olivat silti jotenkin istuvia. Nuo säkit olivat käytössä keski-ikäisellä väestöllä. Silmälasit eivät olleet pyöreitä vaan enemmän soikeita ja kyllä kaikissa oli kehykset. Nykyään ei.

Aurinkolasit tosin olivat pyöreitä. Yrittävätköhän teinit näyttää älyköiltä tyyliin John Lennon niillä pyöreillä laseillaan?

Ja nuo nykyiset h&m Nirvana paidat! Mä olin 14 kun Cobain kuoli, tuntui ihan hirveältä, ja nyt joku käyttää paitaa eikä tiedä kuin yhden biisin. Voisin itse nostaa tuolta ajalta monta yhtä hyvää/parempaa bändiä mutta minkäs teet koska vitun muoti. Pahoittelen purkausta.

Tiedät olevasi keski-iässä kun nuoruutesi kovien ja radikaalien bändien paitoja myydään lasten koossa muotirättikaupassa. Tai mainostetaan mehua biisin soidessa taustalla.

Nirvanaa enemmän minua hirvittää h&m Slayerin ja Motörheadin paidat. Onneksi Burzumia tai Mayhemia ei vielä saa Lindexiltä.

Täh? Slayeria ja motörheadia henkkamaukalta?

Vierailija
274/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä oli tosiaan ihan normaalia olla vähän masentunut. Kuunnella synkkää musiikkia, pukeutua mustiin. Itse kuuntelin Cranberriesiä ja Kolme väriä sininen -soundtrackiä, olin vakavan tunteellinen nuori taiteilijasielu. 

Mäkin olin! Mukamas. Piirtelin ja kirjoittelin öisin, join punaviiniä ja surin maailman tilaa. Kuuntelin kuolemaheviä ja mm.the Curea. Semmoista. Enkä ole oikeasti edes yhtään taiteellinen.

Oli mulla ysärin alkupäässä punaiset levikset, joku ihme kansitakki ja hiukset kuin Katarina Ebelingillä. Loppupäässä sitten toi angsti.

Ihmetyttää nuo jumalattoman isot takit nuorisolla, ei teineillä ollut, vaikka muuten vaatteet olivatkin isompia. Ne olivat silti jotenkin istuvia. Nuo säkit olivat käytössä keski-ikäisellä väestöllä. Silmälasit eivät olleet pyöreitä vaan enemmän soikeita ja kyllä kaikissa oli kehykset. Nykyään ei.

Aurinkolasit tosin olivat pyöreitä. Yrittävätköhän teinit näyttää älyköiltä tyyliin John Lennon niillä pyöreillä laseillaan?

Ja nuo nykyiset h&m Nirvana paidat! Mä olin 14 kun Cobain kuoli, tuntui ihan hirveältä, ja nyt joku käyttää paitaa eikä tiedä kuin yhden biisin. Voisin itse nostaa tuolta ajalta monta yhtä hyvää/parempaa bändiä mutta minkäs teet koska vitun muoti. Pahoittelen purkausta.

Tiedät olevasi keski-iässä kun nuoruutesi kovien ja radikaalien bändien paitoja myydään lasten koossa muotirättikaupassa. Tai mainostetaan mehua biisin soidessa taustalla.

Nirvanaa enemmän minua hirvittää h&m Slayerin ja Motörheadin paidat. Onneksi Burzumia tai Mayhemia ei vielä saa Lindexiltä.

Joo, nyt on muotia laittaa joku "raju" rock-henkinen paita päälle, esim. slayer, acdc, motörhead jne eikä nää tyhjäpäät edes tiedä mitä bändejä ne on.

Mä muistan jonkun Suomen ekan "tositv" viritelmän, joka oli niin huono että se lakkautettiin melkein heti. Ryhmä nuoria lähetettiin jonnekin amerikkaan, mutta ne lähinnä istu siellä sohvalla vaivaantuneena ja yritti näytellä. Se oli ihan sairaan nolo.

Sitten oli "interaktiivinen tv" eli puhuttiin kuinka yleisö voi päättää elokuvan lopun ja tulevaisuudessa, ihan kohta, kaikki toimii niin. Tätä harjoiteltiin jossain typerissä ohjelmissa, alareunassa oli iso palkki ja 2 vaihtoehtoa ja sai soittaa ja äänestää :D

Vierailija
275/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, nyt on muotia laittaa joku "raju" rock-henkinen paita päälle, esim. slayer, acdc, motörhead jne eikä nää tyhjäpäät edes tiedä mitä bändejä ne on.

Mä muistan jonkun Suomen ekan "tositv" viritelmän, joka oli niin huono että se lakkautettiin melkein heti. Ryhmä nuoria lähetettiin jonnekin amerikkaan, mutta ne lähinnä istu siellä sohvalla vaivaantuneena ja yritti näytellä. Se oli ihan sairaan nolo.

Sitten oli "interaktiivinen tv" eli puhuttiin kuinka yleisö voi päättää elokuvan lopun ja tulevaisuudessa, ihan kohta, kaikki toimii niin. Tätä harjoiteltiin jossain typerissä ohjelmissa, alareunassa oli iso palkki ja 2 vaihtoehtoa ja sai soittaa ja äänestää :D

Löytyi! Suomen huonoin tv-sarja Heartmix!

Vierailija
276/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen39v. kirjoitti:

90-luvun alussa oli Levikset. 501 tai itse käytin esim. 539 (muistaakseni), kun 501 oli aika "äijämalli" eli sopi lantiottomille paremmin. Farkuissa oli myös ajoittain muotia ihan trupetit ja suurinta trendiä oli joskus 1992 värilliset Levikset. Itsellä oli punaiset! Muotia oli myös purkkarit jaloissa ja takkina college-hihainen popliinitakki. Talvella 90-luvun alussa käytettiin paljon pilottitakkeja: mustaa, armyvihreää ja viininpunaista. Tukassa oli edelleen permis 80-luvun jäljiltä. Myös kukkamekot oli muotia joskus 93-95 kesäaikaan. Ja 1994-1995 oli myös omituinen muoti, johon en itse syttynyt, mutta kaverit paljon käytti: minihame, sukkikset, polven yli paksut mustat polvisukat ja maiharit jalassa.

Muistan, kun aloitin opiskelemaan yliopistossa 1995, niin vähän sen jälkeen juteltiin kaveriporukalla (1997?), ettei kenelläkään ole enää farkkuja. Housut oli mustat, liituraitaa jne. Farkut oli hetken out, kunnes ne taas palasi takaisin. Kävelykenkiin tuli korot samoihin aikoihin. Nämä Miss Sixty -farkut tuli musta vasta siinä vuosituhannen vaihteessa.

Oi, kun tuli nostalginen fiilis!Kuvasit minun nuoruuteni.Itselläni oli vihreät Levikset ja kukkakuosinen kauluspaita ysärin alussa. Käytin hajuvettä, joka oli pienessä, sinisessä pullossa, mikähän sekinoli oli? Poikaystävällä oli joskus 93-94 karseat salihousut, ruskea nahkatakki, isäksi mokkaliivi oli suosittu.

Oliko hajuvesi Yves Rocherin Ming Shu? 😀

Vierailija
277/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyrki tv-ohjelma. XD

Vierailija
278/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät seuraa muoteja, niin, mustat pillifarkut ja joku maiharitakki tai nahkarotsi jne on ihan samanlaisia ollut vuosikymmenet ym ajaton pukeutuminen, kaikki muoti-ilmiöt on typeriä jälkeenpä'in.. minä suosin ajatonta yksinkertaisuutta nuorena sekä nykyään.. 

rock n' roll boys and girls.

Vierailija
279/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät seuraa muoteja, niin, mustat pillifarkut ja joku maiharitakki tai nahkarotsi jne on ihan samanlaisia ollut vuosikymmenet ym ajaton pukeutuminen, kaikki muoti-ilmiöt on typeriä jälkeenpä'in.. minä suosin ajatonta yksinkertaisuutta nuorena sekä nykyään.. 

rock n' roll boys and girls.

Niiden leikkaukset ja materiaalit muuttuu myös. 50 luvun prätkärotsi on aivan erilainen kuin nykyinen. Samoin m65:n maihinnousutakkia ei tehdä tosiaankaan samalla lailla kuin 60 luvulla. 60 luvun samettihousuja et saa edes jalkaasi, koska ihmiset ovat olleet aivan eri muotoisia kuin nykyään. Rock'n'roll on vanhempiesi/isovanhempiesi muotia ja tuollaisella taaksepäin katsomisella ja sillä leuhkimiselle ei ole aihetta. Olisitko 50 luvulla suosinut 1890 luvun "ajattomia" vaatteita? Eteenpäin on elävän mieli. ;)

Vierailija
280/805 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-96 oli muotia myös ruutuhousut erilaisilla ruutu kuoseilla, minihameet ja yli polven sukat maihareilla. Hiphop housut ja kirkkaan oranssit housut tai paidat. Maiharit kengissä.