Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Aivan järkyttäviä asuntoja ihmisillä!

Vierailija
09.10.2015 |

Siis katsokaa noita tavallisten ihmisten lähettämiä kämppäkuvia. Aivan järkkyä! Itse olen aina pitänyt itseäni epäsiistinä / boheemina, mutta pientä on tämä meidän talouden epäjärjestys. Onko tämä ihan tavallinen näky?

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-lahe…

Kommentit (395)

Vierailija
241/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää sekamelskassa elävät mulle yksi juttu.

Useimmilla on tiskikone. Ne tiskit lojuu kuitenkin pitkin tiskipöytiä ja keittiön tasoja. Miksi sieltä tiskikoneesta ei oteta niitä puhtaita pois, jotta saadaan heti ne likaiset astiat sinne koneeseen? Konetta ei tarvitse alkaa erikseen täyttämään tai keittiötä raivaamaan, kun se tehdään automaattisesti astioiden käytön jälkeen. Ja mitä väliä, jos ottaa aina uuden lasin? Konehan sen pesee. 

Miten se hoituu automaattisesti? Luulen, että jos kotonani tapahtuisi kaikki automaattisesti, ei sinne koskaan kertyisikään sotkua. Mistä sellaisen automaatin saa?

Kysymyksesi paljasti  miksi asut paskan ja sekasotkun keskellä.

Vierailija
242/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että jos asunto on noin sotkuinen, ei voi elämä muutenkaan olla ihan hallinnassa. Kenenkään ei pitäisi elää noin...

En kyllä ymmärrä yhtään että kuka voi tuollaisissa elää. Tuntuu että ei voi tosiaan olla ihan kaikki langat käsissä jos kämppä on noin järkyttävässä jamassa, noihan on kuin jotain kaatopaikkoja. Muistuttaa vähän erään tuttavan lapsiperheen kotia, mutta ei siellä kaikki ihan ok olekaan. Miksi noi ihmiset haalii kaikkea roinaa ja miksi ne ei vaan siivoa? Ei se kauan oikeasti vie, tai no noiden kotien kanssa varmasti vie mutta miksi ne ei vaan siivoa? Heitä ylimääräiset kamat pois ja laita kamat paikalleen ja puunaa paikat puhtaiksi?

En ikinä voisi asua noin ällöttävissä kodeissa, tulisi varmasti paha olo jo henkisestikin. Veikkaan että silloin on jo kyllä jotain jaksamisongelmaa elämässä jos viitsii tuollaisessa kodissa asua. Sitähän on tutkittu, että lapsetkin (myös aikuiset) voi paremmin kun on siistiä ja puhdasta. Ei tarvitse olla neuroottista, mutta paraneehan siinä jo huoneilmakin ja kaaosmainen koti luo usein kaaosta mieleenkin. Monissa hamstraaja/epäsiisteissä kodeissa ne lapset voi hyvin kun saa puhtaan huoneen jossa ei lattiat ole täynnä roinaa. Ja ne lapset pitää opettaa myös siivoamaan jälkiäänkin.

Tekisi melkein mieli laittaa kuva omasta kämpästä verrokiksi, en voi oikeasti tajuta että miten kukaan henkisesti täysin terve ja jaksava voisi elää noin. Ei meilläkään kaikki ole aina täysin tip top, mutta ei pyöri kamat lattioilla ja ole tiskivuoria keittiössä, saati jotain muovikasseja ja vaatteita ympäriinsä yms.

Samaa mieltä, turha taivastella sotkua, joskus tiskit voivat jäädä lojumaan, mutta sitten ne pitää vain joko tiskata tai laittaa koneeseen, aikaa menee varmaan 10 - 15 min.

Samoin pyykit, ne pitäisi heti viikata kaappiin eikä kerätä röykkiöksi, on vaatteiden kaltoinkohtelua jättää ne rypyssä nurkkaan.

Leluille joku iso koppa vaikka , johon lapsi OPETETAAN keräämään ne leikin jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö miksi mä en vaadi esikoiselta lelujen keräämistä leikin jälkeen? Koska hän on niin tavattoman hidas ihan kaikessa. Jos imuroin tai muuten siivoan, pyydän lasta kyllä keräämään leluja, ja hän kyllä kerää tosi hyvin. Mutta jos pyytäisin keräämään lelut vaikka ennen syömään tulemista, uloslähtöä tai nukkumaanmenoa, meillä ei tehtäisi oikeasti muuta kuin kerättäisiin leluja. Lapsi on ihan hirveän hidas pukemaan, syömään - tekemään ihan kaikkea. Meidän päivä on jo nytkin täynnä jatkuvaa hoputusta, lähes jokaista toimintoa joutuu hoputtamaan. Mun mielenterveys menisi siinä, jos joutuisin vielä huolehtimaan joka tilanteessa lelutkin paikalleen.

Vierailija
244/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on muutaman kuukauden päästä sellainen vauva, joka kiipeää tiskikoneeseen, kun olet täyttämässsä sitä, ei yhtäkkiä olekaan enää niin helppoa laittaa astioita koneeseen. Tai jos se sama vauva kiskoo alas kaikki ne tavarat, jotka sen ulottuvilla on, ei tavaroita enää voikaan säilyttää niiden omilla paikoilla, vaan ne pitää nostellajonnekin vauvan ulottumattomiin.

Ja sen lapsen on pakko antaa olla jatkuvasti ihan vapaana asunnossa??? Kun sen laittaa leikkikehään / sitteriin / jne rajoitettuun liikkumisen tilaan, niin ei se sieltä pääse sotkemaan. Yksinkertaisin ratkaisu on ilmeisesti sekin monille liian paljon aivotyöskentelyä vaativa.

Vierailija
245/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää sekamelskassa elävät mulle yksi juttu.

Useimmilla on tiskikone. Ne tiskit lojuu kuitenkin pitkin tiskipöytiä ja keittiön tasoja. Miksi sieltä tiskikoneesta ei oteta niitä puhtaita pois, jotta saadaan heti ne likaiset astiat sinne koneeseen? Konetta ei tarvitse alkaa erikseen täyttämään tai keittiötä raivaamaan, kun se tehdään automaattisesti astioiden käytön jälkeen. Ja mitä väliä, jos ottaa aina uuden lasin? Konehan sen pesee. 

Miten se hoituu automaattisesti? Luulen, että jos kotonani tapahtuisi kaikki automaattisesti, ei sinne koskaan kertyisikään sotkua. Mistä sellaisen automaatin saa?

Kysymyksesi paljasti  miksi asut paskan ja sekasotkun keskellä.

Hieno vastaus kysymykseen kaiken kaikkiaan, kiitos. Minä en asu paskan enkä sekasotkujen keskellä, juuri jätin aamulla robotti-imurin siivoamaan jos vaikka löytäisi jostain pölyä viikonlopun jäljiltä. Se imuri toimii automaattisesti, jos tuo käsite jäi vähän epäselväksi.

Tarkoittaako tuo sinun käsite "automaattinen" sitä, että perheenäiti keräilee jokaisen astian ja laittaa aina heti tiskikoneeseen sen ensin tyhjennettyään, vai pakottaa muut perheneenjäsenet nalkutuksen ja huudon voimalla tekemään sen puolestaan automaattisesti? Vai jotenkin muuten? Ihan mielenkiinnolla kyselen.

Vierailija
246/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on muutaman kuukauden päästä sellainen vauva, joka kiipeää tiskikoneeseen, kun olet täyttämässsä sitä, ei yhtäkkiä olekaan enää niin helppoa laittaa astioita koneeseen. Tai jos se sama vauva kiskoo alas kaikki ne tavarat, jotka sen ulottuvilla on, ei tavaroita enää voikaan säilyttää niiden omilla paikoilla, vaan ne pitää nostellajonnekin vauvan ulottumattomiin.

Ja sen lapsen on pakko antaa olla jatkuvasti ihan vapaana asunnossa??? Kun sen laittaa leikkikehään / sitteriin / jne rajoitettuun liikkumisen tilaan, niin ei se sieltä pääse sotkemaan. Yksinkertaisin ratkaisu on ilmeisesti sekin monille liian paljon aivotyöskentelyä vaativa.

LEIKKIKEHÄÄN? SITTERIIN? Miten sä laitat liikkuvan vauvan sitteriin? Mikä hemmetin leikkikehä? Kenellä on leikkikehä? Niitä ei saa enää edes kaupoista.

-

Siellä taas joku yläasteikäinen vinkkaa :D

Vierailija
247/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LEIKKIKEHÄÄN? SITTERIIN? Miten sä laitat liikkuvan vauvan sitteriin? Mikä hemmetin leikkikehä? Kenellä on leikkikehä? Niitä ei saa enää edes kaupoista.

-

Siellä taas joku yläasteikäinen vinkkaa :D

Minua alkoi tosissan kylmäämään tuo ilmaisu, että "antaa lapsen olla jatkuvasti vapaana asunnossa". Mitä ihmettä? Onko se kodin siisteys niin tärkeää, että pitää lapsi lukita häkkiin päivän ajaksi ettei vain sotke mitään?  Todella ahdistava olo tulee jo tuollaisen teksin lukemisestakin, puhumattakaan siitä että tuollaisessa asunnossa tulisi elää ja kutsua sitä kodiksi? Kenen koti se on, ei ainakaan lapsen?

Vierailija
248/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tämä palsta vieläkään toimi?

Vierailija
249/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että lapsi on kuin terraarioeläin kunnes oppii mamman standardien mukaisesti siistiksi? :D Ei helvetti, se on lapsi, kyllä koti on hänenkin KOTI, joten kyllä, perheenjäsen on vapaana asunnossa. 

Vierailija
250/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vielä parempi vinkki! Sen lapsenhan voi antaa sijaisperheeseen kasvatettavaksi, kunnes oppii olemaan siisti. Sitten otetaan takaisin omaan kotiin. Pysyy meinaan paikat puhtaana ja siistinä, koska sehän on tärkeintä.

Vierailija
251/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen lastensuojeluilmoitusten mahdollinen tarpeellisuus...

Vierailija
252/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodit joissa tavarat ovat kasoissa ja laatikkopinoissa ovat hyvin vaarallisia pienelle lapselle. Niissä joutuukin käyttämään kaikenlaisia virityksiä ja rajoittamaan lapsen liikkumista. Itse löysin kaverin eteisestä 10 vuotta vanhan jätesäkin jossa oli rojua ja koiranruokaa, hiiret olivat tehneet sinne paperisilpusta pesän. Se oli ollut menossa vintille sen 10 vuotta...... Mutta jokainen sielläkin ollut esine piti käydä läpi ettei vaan mitään arvokasta olisi mennyt hukkaan. Kielsin ottamasta yhtään tavaraa sieltä, hiirenpaskaa joka paikassa. Ja tämäkin ihminen korkeassa virassa ja monta alaista ja hyvin pedantti työssään.

Vierailija
253/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikoneet eivät kuivaa astioita täysin kuiviksi, vaan astioiden pitää antaa tuulettua vielä puolesta tunnista tuntiin pesun jälkeen luukku auki.

Vierailija
254/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa, miten nää siisteyden perikuvat pääsee täälä pätemään, lasuaki ollaa jo väläytelty, uskomatonta.  sotku ja lika on kaksi eri asiaa. siistejähän nuo kuvien asunnot oli, esim . keittiöiden tasot oli siistejä, astioita lukkuunottamatta.  mitä ihmettä teitä kaivelee toisten asunnot? ei meilläkää ole missää tip top kunnossa, kun 3 lasta mellastaa ja sotkua ja kaaosta on ja tulee, lasten kanssa ei ehdi samalla tavalla käyttää aikaa siivoomiseen ja lapset jo itsessään vie energiaa, ettei aina edes jaksa alkaa perusteellisesti siivoomaan. tottakai meillä siivotaan, mutta ei nyt tietenkää ehdi samaan tahtiin kun sitä sotkua tulee. mutta olemme onnellisia, mikä lienee tärkeintä.

Vierailija
255/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 5kk vanha lapsi ja koti on aina siisti. En ymmärrä sitä, että vauvan vuoksi ei ole aikaa siivota! Eihän ton ikäinen lapsi edes ehdi sotkea. On vanhemman omaa laiskuutta ja kyvyttömyyttä ajankäytön haldaamisessa jos kämppä on kuin läävä!

Keittiö siivotaan aina ruuanlaiton yhteydessä/ruokailun jälkeen. Aina kun vauva nukkuu, siivoan jonkun pienen jutun esim pesen vaikka toisen kylppärin. Imuroin aina torstaisin. Siihen ei edes mene kauhean kauaa (kun sitä enne ei tarvitse siivota tavaroita paikalleen). 

Kaikille tavaroille on paikka, jonne tavarat laitetaan aina käytön jälkeen ja muutenkaan en halua yhtään ylimääräistä krääsää kuten turhia sisustusesineitä! Eikä niitä tee mieli ostaakaan kun koti on aina seesteinen ja kaunis, ei tarvi mitään pikafiksiä siihen että ois hetken taas kivaa kun on uusi joku saatanan koristebambu jossain nurkassa pölyttymässä...

Musta on ihanaa asua kauniissa ja rentouttavassa ympäristössä johon voi tulla vieraitakin ihan koska tahansa. 

Tottakai joskus lojuu harso tuolin selkänojalla ja toinen sohvalla, leluja on kolmessa eri paikassa ja sohvapöydällä on lasi ja teemuki. Ja ehkä vielä keittiön pöydällä kynsilakkapullo. Silloin nousen ja laitan nämä paikalleen. Meni taas minuutti.. ☺️

teillä 5 kk ikäinen vauva ja koti aina tip top? hyvänen aika, eihän tuon ikäinen vielä edes kävele, saati leiki, joten sotkuakaan ei tule. eiköhän noissa "sotkuasunnoissa" ole enimmäkseen leikki-ikäisiä eli noin 3-6 vuotiaita, silloin lapset on energisimmillään ja varmasti sotkua tulee nimenomaan leikkien takia. siinä taas nähdään "kokemuksen syvä rinta ääni puhuu":) kyllä sinunki lapsi vielä alkaa leikkiä ja myllertää paikkoja, kunhan kasvaa:) ja varmasti koti ei ole aina tip top, mutta se on hyvin inhimillistä:)t.kolmen leikki-ikäisen äiti.

Vierailija
256/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen lastensuojeluilmoitusten mahdollinen tarpeellisuus...

Voihan...

Tätä palstaa lukiessani olen tullut siihen tulokseen, että suuri osa suomalaisista, naisista nimenomaan, on omahyväisiä naapurikyttääjiä, joille menee herne nenään heti, js naapuri ei elä samalla tavalla kuin hän. Ja sitten ollaankin ottamassa yhteyttä viranomaistahoon.

Suurin osa tästä ketjusta on kunkin kirjoittajan omahyväisyyden ja tyhmyyden esittelyä.

"Elä ja anna Lassenkin elää"...

Vierailija
257/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät kasaa sataa kahvikuppia kaappeihin, lapset eivät pinoa perintörojua sänkyjen alle, lapset eivät osta sitä sadatta paitaa alennusmyynnistä ja lapset eivät ole syypää siihen että tumppuja on liikaa eteisen lipastossa. Älkää syyttäkö lapsia. Itselläni on ollut kaikenikäisiä lapsia enimmillään viisi kotona samaan aikaan mutta tumppulaatikon läpikäymiseen menee oikeasti minuutti ja toinen kun tyhjentää astianpesukoneen. Yhden pyykkikoneellisen viikkaamiseen ja paikoilleen viemiseen menee kaksi minuuttia. Kokonaiset neljä minuuttia pois lapsilta. 

Vierailija
258/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että jos asunto on noin sotkuinen, ei voi elämä muutenkaan olla ihan hallinnassa. Kenenkään ei pitäisi elää noin...

Buaaahhh ja piste piste piste ...Voi sovinnaista keskiluokkaparkaa, menis teiltä yöunet jos tietäisitte, minkälaiset tyypit teidänkin asioita hoitaa ja teidän turvallisuutta valvoo.

Ne ei välttämättä olekaan ne 'kaikki asiat pilluntarkasti ja viivasuoraan' -tyypit, jotka on niitä pätevimpiä. Itse asiassa kaikkea muuta. Sillä usein tällaisten tarkkojen ja siistien ihmisten heikkous on sovinnaisuus, epäluovuus, pikku- tai sivuseikkoihin takertuminen.  He eivät hallitse kokonaisuuksia, he eivät pysty keskittymään, työpaikalla heidän huomionsa voi viedä väärässä paikassa oleva pyyhekumi, heillä voi olla olematon stressinsietokyky.

Ja sitten on taas porukkaa, joiden työpiste esim. on suoranainen kaatopaikka, järjestyksen ihminen ei yksinkertaisesti voi tajuta, miten joku voi tehdä duunia sellaisessa paikassa, mut boheemit tyypit tekee ja vieläpä helvetin hyvin. Heitä ei pikkuasiat vaivaa, stressinsietokyky on huippuluokkaa ja he eivät koskaan ole eksyksissä. He ovat kuin Aku Ankka, joka sanoi 'Mutta eksyksissä en ole, tiedän yhä että olen jossain päin Alaskaa'.

Aika koomisesti yleistit ihmiset tiettyihin kategorioihin :D Itse olen tarkka ja järjestelmällinen, mutta pystyn keskittymään ja hallitsemaan kokonaisuuksia sekä teen duunini usein huolellisemmin kuin työkaverini. Stressinsietokykyä löytyy, mutta ajatella, että silti olen taiteellinen sielu joka maalaa kotonaan ja silloin kun luon jotain, on pensselit sanomalehden päällä ja kädet maalissa yms. Musiikki ja taide on minulle tärkeitä asioita ja minulla on sävelkorvaa, rytmitajua ja silmää kauneudelle. Kylläpä sitä voi taiteilijasielu silti nauttia kauniista kodista jossa on siistiäkin, mutta siitä boheemista ei tulisi ikinä lääkäriä tms. jos ei pysty tekemään asioita koskaan tarkasti ja joka ei huomioisi pikkuasioita...

Boheemius ei tarkoita sitä että elää jossain sikolätissä. Ehkä sitten kun itse on yrittäjäluonne, niin tulee se että työpaikkakin on oltava siisti asiakkaita varten...

DDD Ja taas piste, piste, piste. Tunnollinen keskiluokka masistelee ja ahdistuu, suorittajaluonne selittelee olevansa kyllä ihan hirmuisen luova, niinku silleen, ihan maalataankin silleen joskus, kun yrittämiseltä aikaa jää, ja pensselit ja rensselit on varmasti ojennuksessa silloin, nih. Piste, piste, piste.

Repäiskää joskus, jättäkää käytetty kahvikuppi olohuoneen pöydälle ihan koko päiväksi. Hui, kuinka rohkeaa, hui kuinka radikaalia, ihan alkaa jo ahdistaa, nyt menee elämänhallinta ja stressioireita pukkaa, pitäisikö tilata jo aika tsygolookille tai vähintään konsultille tai merkantille, apua, seuraavana tulee varmaan jo HUUMEET piste, piste, piste...DDD

Jollekin on vaikea käsittää, että toiset on luovia ja taiteellisia vaikka ei eläkään läävässä, ajatella että niin sitä lokerot vaan murtuu ettei aina ei ole pakko olla pössyttelevä baskeripää valkeassa maalarintakissa, vihreissä housuissa ja rastoissa puisessa kämpässä jossa vain kirjoja ja maalauksia ja viherkasveja kierrätyskamaa :D

Huvittavaa kun lukee tuota kommenttia, että kukahan olisi psykologin tarpeessa.. ;D

Asukaa vain huoletta niissä kaatopaikoissanne, ei niistä onneksi muut kärsi, tosin jos ne lapset saisi itse valita niin varmaan asuisivat kodissa jossa ei ole sataa likaista astiaa keittiössä ja lastenhuone täynnä rojua jotta mahtuu edes leikkimään, mutta eipä onneksi kosketa muita sentään :)

Vierailija
259/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua minäkään lasten syyttämistä sotkusta. Kyllähän lapset sotkee, mutta se on aikuinen, joka siivoaa ja ottaa myös lapset mukaan siihen siivoamiseen ja lapset myös oppivat kantamaan kortensa kekoon. Mun leski-mummollani oli 6 alaikäistä lasta, isäni ainoa täysi-ikäinen,  ja minä synnyin, kun isä oli 20 v. 5 lehmää ja kantovedet, eikä mummolassa ikinä ollut sotkuista. Kaikki osallistui talon hommiin. Mummolle oli kunnia-asia, että köyhä voi olla ja paikatut vaatteet, mutta sotku ja paskaisuus on pahasta. Siinä se pyöräytti minunkin paskapersaukseni vedessä, jonka aamulla muuripadassa lämmitti ja pyöri kuin hyrrä pitkin "kartanoa".

Kyllä kyse on viistimisen puutteesta eli suoraan sanottuna sana laiskuus tai sitten on mielenterveysongelmia. Seli seli.

Vierailija
260/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Aivan järkkyjä koteja! Toivottavasti ei kuitenkaan aina ole tuon näköistä vaan otettu nuo kuvat pahimpina hetkinä... Mäkään en ole siisteimmästä päästä, mutta yritän nyt aina päivän päätteeksi raivata jotenkin lelut omille paikoilleen tai syrjään. Tiskivuorta ei koskaan synny, paitsi jos kokkailee monta ruokaa kerralla, mutta kyllä nekin joutaa tiskikoneeseen viimeistään illalla. Ja onneksi mies on innokas keittiön putsaaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi