Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Aivan järkyttäviä asuntoja ihmisillä!

Vierailija
09.10.2015 |

Siis katsokaa noita tavallisten ihmisten lähettämiä kämppäkuvia. Aivan järkkyä! Itse olen aina pitänyt itseäni epäsiistinä / boheemina, mutta pientä on tämä meidän talouden epäjärjestys. Onko tämä ihan tavallinen näky?

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-lahe…

Kommentit (395)

Vierailija
221/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää sekamelskassa elävät mulle yksi juttu.

Useimmilla on tiskikone. Ne tiskit lojuu kuitenkin pitkin tiskipöytiä ja keittiön tasoja. Miksi sieltä tiskikoneesta ei oteta niitä puhtaita pois, jotta saadaan heti ne likaiset astiat sinne koneeseen? Konetta ei tarvitse alkaa erikseen täyttämään tai keittiötä raivaamaan, kun se tehdään automaattisesti astioiden käytön jälkeen. Ja mitä väliä, jos ottaa aina uuden lasin? Konehan sen pesee. 

Vierailija
222/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperhe ei ole mikään selitys sotkulle

varmasti tollasten kommenttien kirjottajat ovat lapsettomia itse, eivät voi ymmärtää, miten joku ei ehdi pitää kotia tip top kunnossa joka hetki, puhumattakaan, että siisteys pysyisi puolta tuntia pidempään...:) vai olisko lapsiperheellä sittenki jokin ero lapsettomaan talouteen nähden?:)

:D Et ole sitten normaaleissa lapsikodeissa käynyt, joissa on lapsia mutta silti aika siistiä? Ei ne lapset tuota pyykki- ja astivuorta tee, levittelevät lelujaan tai saavat muuta sotkua aikaan, usein kai ne sitten siivotaankin? Sori vaan, mutta siistit kodit on siistejä lastenkin tultua, sotkuiset on sotkuisia lasten kanssakin joten turha lapsia on syyttää omasta saamattomuudestaan kodin hoidon suhteen. Vielä monet kotiäidit asuu jossain läävässä vaikka olisi päivät aikaa tehdä asioita. :D

Mietippä sellaista suomenruotsalaista, ok-tuloista ja korkeastikoulutettua perhettä, joissa fiksut vanhemmat ja arvostavat kauneutta? Niin, heidän kotinsa ei näyttäisi tuolle. (poikkeuksia toki maailmaan mahtuu mutta pointti tuli ehkä selväksi..)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tästä tappelemaan. Toiset haluaa elää siistissä kodissa, toiset sotkuisessa. Toiset jaksaa siivota (tai järjestellä tavarat) päivittäin ja toiset ei jaksa. 

Makuasioita!

Ps. Enpä enää ihmettele, että julkiset vessat työpaikoilla näyttää siltä miltä näyttää, kun joidenkin ihmisten kodit on tuon näköisiä.

Vierailija
224/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huvittavia jotkut kirjoitukset joissa puolustellaan jotain kaatopaikkapommia sillä että siisteissä kodeissa asuvat on neuroottisia ja takertuu pikkuseikkoihin. Joopa joo, toki voi jotain siivouspakkomielteisiäkin olla samoin kuin niitä pakkomielteisiä hamstraajia, mutta ihan turha on kenenkään jollain sikolätillä ylpeillä ja väittää sitä tavalliseksi ja normaaliksi. Suurin osa ihmisistä ei varmasti asu noin, jotenkin järkyttävää että jotain tuollaista väitetään joka normaaliksi joka kielii lähinnä jonkinlaisesta ongelmasta elämässä. Tuollaiset asunnot on ehkä lähinnä joidenkin jotka ei vaan jaksa tehdä kotonaan mitään, joilla on voimavarat loppu. Luin tuon jutun kommentit ja tosiaan varmaan ainoa normaalimman näköinen oli se jossa lemmikit olohuoneessa, ei sentään ollut jotain tavaravyöryjä kuvassa. Tässä on esim. muutama kuva joissa kahdessa kodissa suht. runsaskin sisustus, silti tavarat on nätisti eikä pyöri jotain rojua lattioilla ja tavaraa saa olla myös esillä:

http://1.bp.blogspot.com/-xFC83_3a_6Y/VNI5kRpSRYI/AAAAAAACfdU/yVCXmUb2jS...

http://julietburns.com/wp-content/uploads/2015/08/living-room-wall-decor...

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/53/66/03/53660355a430c03c271d4...

Ihan vaan verrokkina nuo, tällaiseen:

https://flockler.com/thumbs/10940/wp_20151009_002_s1500x0_c3374x1898_l88...

Mutta joo, varmasti tuo sotkuinen koti on se jossa kaikki viihtyvät paremmin ja on hyvä hengittää, ja on normaalimpia ihmisiä kuin ylläolevissa siisteissä kodeissa... ;D

Et sitten ole nähnyt sitä juttua, jossa bloggarit paljastavat todellisuuden blogikuviensa takana; vain kuvattu kohde/paikka oli siisti, muualla oli sotkua.

"Älä usko mitään mitä luet ja usko puolet siitä mitä näet"  

Näinhän se menee. Tyhmemmät uskovat kaiken...

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/53/66/03/53660355a430c03c271d…

Meillä on kylläkin yllä olevan mukainen asunto tyyliin aina, siis siisteydeltään ja tavaran määrältään. Tästä voisi ihan hyvin nytkin ottaa kivoja kuvia nettiin, vaikka siivouspäivä oli perjantaina. Ei ole pyykkejä lattioilla tai tiskejä keittiössä. Jotenkin koomista, että jotkut kuvittelevat että kaikki jotenkin lavastavat kotinsa kuvauskuntoon tai siivoavat vaan vieraita varten. Varmasti jotkut niin tekevätkin. Itse tykkään että kämppä on aina suht. siisti ja kuosissa, siten että sinne "kehtaisi" päästää milloin vaan jonkun kylään. Ja ei, en silti siivoa muita varten ja voisin päästää kotiini porukkaa vaikka olisi joku kaaos, (esim. muuton aikaankin) tykkään vaan itse että koti on siisti ja raikas, eikä mitkään kamat loju ympäriinsä. Nautin siitä että koti on kaunis. Ei se niin paljon minusta vaadi, jonkun 10-15m päivässä ehkä eikä aina sitäkään.

Vierailija
225/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan terapeuttista! Oon pitänyt meidän kämppää aivan karmeana läävänä, mutta meillä on todellakin muutama pino järjestelemätöntä roinaa siellä täällä. Yksi huone on väliaikaisesti varastona, kun muutama vanha lasten kaluste odottaa siellä kunnostusta. Näistä oon repiny älytöntä stressiä, mutta nämä kuvat helpotti suuresti!

Vierailija
226/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että jos asunto on noin sotkuinen, ei voi elämä muutenkaan olla ihan hallinnassa. Kenenkään ei pitäisi elää noin...

Buaaahhh ja piste piste piste ...Voi sovinnaista keskiluokkaparkaa, menis teiltä yöunet jos tietäisitte, minkälaiset tyypit teidänkin asioita hoitaa ja teidän turvallisuutta valvoo.

Ne ei välttämättä olekaan ne 'kaikki asiat pilluntarkasti ja viivasuoraan' -tyypit, jotka on niitä pätevimpiä. Itse asiassa kaikkea muuta. Sillä usein tällaisten tarkkojen ja siistien ihmisten heikkous on sovinnaisuus, epäluovuus, pikku- tai sivuseikkoihin takertuminen.  He eivät hallitse kokonaisuuksia, he eivät pysty keskittymään, työpaikalla heidän huomionsa voi viedä väärässä paikassa oleva pyyhekumi, heillä voi olla olematon stressinsietokyky.

Ja sitten on taas porukkaa, joiden työpiste esim. on suoranainen kaatopaikka, järjestyksen ihminen ei yksinkertaisesti voi tajuta, miten joku voi tehdä duunia sellaisessa paikassa, mut boheemit tyypit tekee ja vieläpä helvetin hyvin. Heitä ei pikkuasiat vaivaa, stressinsietokyky on huippuluokkaa ja he eivät koskaan ole eksyksissä. He ovat kuin Aku Ankka, joka sanoi 'Mutta eksyksissä en ole, tiedän yhä että olen jossain päin Alaskaa'.

Aika koomisesti yleistit ihmiset tiettyihin kategorioihin :D Itse olen tarkka ja järjestelmällinen, mutta pystyn keskittymään ja hallitsemaan kokonaisuuksia sekä teen duunini usein huolellisemmin kuin työkaverini. Stressinsietokykyä löytyy, mutta ajatella, että silti olen taiteellinen sielu joka maalaa kotonaan ja silloin kun luon jotain, on pensselit sanomalehden päällä ja kädet maalissa yms. Musiikki ja taide on minulle tärkeitä asioita ja minulla on sävelkorvaa, rytmitajua ja silmää kauneudelle. Kylläpä sitä voi taiteilijasielu silti nauttia kauniista kodista jossa on siistiäkin, mutta siitä boheemista ei tulisi ikinä lääkäriä tms. jos ei pysty tekemään asioita koskaan tarkasti ja joka ei huomioisi pikkuasioita...

Boheemius ei tarkoita sitä että elää jossain sikolätissä. Ehkä sitten kun itse on yrittäjäluonne, niin tulee se että työpaikkakin on oltava siisti asiakkaita varten...

Vierailija
227/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5kk vanha lapsi ja koti on aina siisti. En ymmärrä sitä, että vauvan vuoksi ei ole aikaa siivota! Eihän ton ikäinen lapsi edes ehdi sotkea. On vanhemman omaa laiskuutta ja kyvyttömyyttä ajankäytön haldaamisessa jos kämppä on kuin läävä!

Keittiö siivotaan aina ruuanlaiton yhteydessä/ruokailun jälkeen. Aina kun vauva nukkuu, siivoan jonkun pienen jutun esim pesen vaikka toisen kylppärin. Imuroin aina torstaisin. Siihen ei edes mene kauhean kauaa (kun sitä enne ei tarvitse siivota tavaroita paikalleen). 

Kaikille tavaroille on paikka, jonne tavarat laitetaan aina käytön jälkeen ja muutenkaan en halua yhtään ylimääräistä krääsää kuten turhia sisustusesineitä! Eikä niitä tee mieli ostaakaan kun koti on aina seesteinen ja kaunis, ei tarvi mitään pikafiksiä siihen että ois hetken taas kivaa kun on uusi joku saatanan koristebambu jossain nurkassa pölyttymässä...

Musta on ihanaa asua kauniissa ja rentouttavassa ympäristössä johon voi tulla vieraitakin ihan koska tahansa. 

Tottakai joskus lojuu harso tuolin selkänojalla ja toinen sohvalla, leluja on kolmessa eri paikassa ja sohvapöydällä on lasi ja teemuki. Ja ehkä vielä keittiön pöydällä kynsilakkapullo. Silloin nousen ja laitan nämä paikalleen. Meni taas minuutti.. ☺️

Vierailija
228/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

228 jatkaa - olen itse luovan alan ammattilainen  mutta itselleni luovuutta ei ruoki epäjärjestys ja ns. boheemius..

Vierailija
229/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni epäjärjestys on ymmärrettävää, eiväthän kaikki työssäkäyvät vaikkapa kerkea jynssätä joka nurkkaa.

Noista kuvista taas todella monesta välittyy huono elämänhallinta ja huono-osaisuus. Kuinkahan monella lienee sosiaalitoimiston asiakkuus?

Veikkaan ettei juuri kellään. Täytyy olla hyvä itsetunto ja perusturvan tunne, että uskaltaa laittaa noita kuvia kaiken kansan katsottavaksi. Turha kuvitella että kaikki sotkuisissa kodeissa elävät olisivat syrjäytyneitä köyhiä sossutapauksia. Tunnen ainakin kolme ihmistä, jotka asuvat sotkuisissa kodeissa, ja kaikki ovat korkeasti koulutettuja, työssäkäyviä ihan menestyneitä ihmisiä.

No jotkut ei vaan näe omissa toimissaan mitään negatiivista. Kuten että asuvat likaisissa kodeissa ja lapset ei mahdu huoneissaan leikkimään, ja että hyvin usein vaan se asunnon siisteystaso korreloi muun elämänhallinnan kanssa. Ei kaikkia koske kaikki, mutta useimmiten kyllä tuollaisissa asunnoissa asuu ihmiset joilla ei pahemmin ole varallisuutta ja korkeaa koulutusta, saati kauheasti jaksamista.

Vierailija
230/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hyvin usein, siis melkein aina, niin sotkuista, että nolottais yllätysvieraat. Tykkäisin kyllä siististä ympäristöstä, mutta tämä talo on vanha rohjo, joten turha edes haaveilla.

Meillä oli aikoinaan kotona joka lauantai tai perjantai siivouspäivä, joten oppi on mennyt hukkaan.

Vierailija
231/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 5kk vanha lapsi ja koti on aina siisti. En ymmärrä sitä, että vauvan vuoksi ei ole aikaa siivota! Eihän ton ikäinen lapsi edes ehdi sotkea. On vanhemman omaa laiskuutta ja kyvyttömyyttä ajankäytön haldaamisessa jos kämppä on kuin läävä!

Keittiö siivotaan aina ruuanlaiton yhteydessä/ruokailun jälkeen. Aina kun vauva nukkuu, siivoan jonkun pienen jutun esim pesen vaikka toisen kylppärin. Imuroin aina torstaisin. Siihen ei edes mene kauhean kauaa (kun sitä enne ei tarvitse siivota tavaroita paikalleen). 

Kaikille tavaroille on paikka, jonne tavarat laitetaan aina käytön jälkeen ja muutenkaan en halua yhtään ylimääräistä krääsää kuten turhia sisustusesineitä! Eikä niitä tee mieli ostaakaan kun koti on aina seesteinen ja kaunis, ei tarvi mitään pikafiksiä siihen että ois hetken taas kivaa kun on uusi joku saatanan koristebambu jossain nurkassa pölyttymässä...

Musta on ihanaa asua kauniissa ja rentouttavassa ympäristössä johon voi tulla vieraitakin ihan koska tahansa. 

Tottakai joskus lojuu harso tuolin selkänojalla ja toinen sohvalla, leluja on kolmessa eri paikassa ja sohvapöydällä on lasi ja teemuki. Ja ehkä vielä keittiön pöydällä kynsilakkapullo. Silloin nousen ja laitan nämä paikalleen. Meni taas minuutti.. ☺️

Oli meilläkin ihan kiiltävän siistiä kun ainut lapsi oli vauva. :) Nyt odottelen että kasvaa siihen ikään että pysyy taas huone ja paikat siistinä. Meillä ei kuitenkaan harrasteta sitä ettei lapsi saisi leikkiä muualla kun omassa rajatussa huoneessaan.  Se on niin pieni hetki elämässä, tosin ei koskaan tuota ruonakasa-meininkiä meillä ole ollutkaan.

Vierailija
232/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot varmaan miettinyt senkin ettei kaikilla ole helppoa vauvaa? Vaan koliikkia, yöheräilyä, univajetta jne jossa ei voisi vähempää joku kylppärin siivous vauvan nukkuessa kiinnostaa vaan nukkua itsekin...

Vierailija
233/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että jos asunto on noin sotkuinen, ei voi elämä muutenkaan olla ihan hallinnassa. Kenenkään ei pitäisi elää noin...

Buaaahhh ja piste piste piste ...Voi sovinnaista keskiluokkaparkaa, menis teiltä yöunet jos tietäisitte, minkälaiset tyypit teidänkin asioita hoitaa ja teidän turvallisuutta valvoo.

Ne ei välttämättä olekaan ne 'kaikki asiat pilluntarkasti ja viivasuoraan' -tyypit, jotka on niitä pätevimpiä. Itse asiassa kaikkea muuta. Sillä usein tällaisten tarkkojen ja siistien ihmisten heikkous on sovinnaisuus, epäluovuus, pikku- tai sivuseikkoihin takertuminen.  He eivät hallitse kokonaisuuksia, he eivät pysty keskittymään, työpaikalla heidän huomionsa voi viedä väärässä paikassa oleva pyyhekumi, heillä voi olla olematon stressinsietokyky.

Ja sitten on taas porukkaa, joiden työpiste esim. on suoranainen kaatopaikka, järjestyksen ihminen ei yksinkertaisesti voi tajuta, miten joku voi tehdä duunia sellaisessa paikassa, mut boheemit tyypit tekee ja vieläpä helvetin hyvin. Heitä ei pikkuasiat vaivaa, stressinsietokyky on huippuluokkaa ja he eivät koskaan ole eksyksissä. He ovat kuin Aku Ankka, joka sanoi 'Mutta eksyksissä en ole, tiedän yhä että olen jossain päin Alaskaa'.

Aika koomisesti yleistit ihmiset tiettyihin kategorioihin :D Itse olen tarkka ja järjestelmällinen, mutta pystyn keskittymään ja hallitsemaan kokonaisuuksia sekä teen duunini usein huolellisemmin kuin työkaverini. Stressinsietokykyä löytyy, mutta ajatella, että silti olen taiteellinen sielu joka maalaa kotonaan ja silloin kun luon jotain, on pensselit sanomalehden päällä ja kädet maalissa yms. Musiikki ja taide on minulle tärkeitä asioita ja minulla on sävelkorvaa, rytmitajua ja silmää kauneudelle. Kylläpä sitä voi taiteilijasielu silti nauttia kauniista kodista jossa on siistiäkin, mutta siitä boheemista ei tulisi ikinä lääkäriä tms. jos ei pysty tekemään asioita koskaan tarkasti ja joka ei huomioisi pikkuasioita...

Boheemius ei tarkoita sitä että elää jossain sikolätissä. Ehkä sitten kun itse on yrittäjäluonne, niin tulee se että työpaikkakin on oltava siisti asiakkaita varten...

DDD Ja taas piste, piste, piste. Tunnollinen keskiluokka masistelee ja ahdistuu, suorittajaluonne selittelee olevansa kyllä ihan hirmuisen luova, niinku silleen, ihan maalataankin silleen joskus, kun yrittämiseltä aikaa jää, ja pensselit ja rensselit on varmasti ojennuksessa silloin, nih. Piste, piste, piste.

Repäiskää joskus, jättäkää käytetty kahvikuppi olohuoneen pöydälle ihan koko päiväksi. Hui, kuinka rohkeaa, hui kuinka radikaalia, ihan alkaa jo ahdistaa, nyt menee elämänhallinta ja stressioireita pukkaa, pitäisikö tilata jo aika tsygolookille tai vähintään konsultille tai merkantille, apua, seuraavana tulee varmaan jo HUUMEET piste, piste, piste...DDD

Vierailija
234/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettelemistä edes oli suurimmassa osassa. Tiskipöytä täynnä astioita? Kuva napattu ennen siivousta heti ruokailun jälkeen. Pyykit lattialla? Yleensä lajittelen aina lattialla, niin näen sen mitä korin pohjallakin on. Lelut levällään? Hankala leikkiä, jos korissa ovat. Takit ym. lattialla eteisessä? Pikkulapset nyt harvemmin naulakkoon yltää/ehtii laittamaan.

Eiköhän useamman hengen perheessä yksi ruokailu, ulkoilu tai leikkituokio aiheuta kyseisen tilanteen. Tässähän haettiin sotkukuvia, eli kuvat napattu hetki ennen siivousta.

Toisaalta olihan siellä myös mahdottomia lääviä, mutta toisaalta ei tunnu tämä oma läävä enää, niin toivottomalta, kun kattelin noita kuvia. Pitää varmaan aloittaa se siivous nyt.

Mitä ihmettä teillä syödään, kun yhteen ruokailuun tarvitsee koko talon astiaston?

Peruna/pasta kattila, paistinpannu, uunivuoka, kastikekattila, leikkuulauta, veitset, salaatinkastikkeen sekoitusastia+ tarjoilukannu, salaattikulho, kauhat, lasit, ruokailuvälineet, lautaset, jälkiruokalautanen/kulho, jälkiruuan valmistuskulho ja tarjoiluasti, kahvikannu ja kahvimukit jne. Juotava mukeja meillä on melkein aina tiskialtaassa. Tosiaan vielä usein tehdään valmiiksi toinenkin ruoka samaan aikaa ja saatetaan vielä kanamuniakin keittää erillisessä kattilassa  ja leipoa, jos uuni on kerran lämmitetty. Vielä tuohon pari vierasta niin johan on tiskipöytä täysi.

Mikrossa, jos eineslihapiirakan pyöräyttää, niin ei tulisikaan tiskiä, mutta jostain syystä ei houkuttele.

Vierailija
235/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ihmisillä oikein on vaatteita ja kodintekstiileitä? Yhdessä kuvassa oli aivan hillitön pino viikattavaa pyykkiä. 

Miksi kuiva pyykki ylipäätään pitää kerätä johonkin kasaan? Mä viikkaan suoraan telineestä kaappiin. Teen telineen tai johonkin viereen kasat sen mukaan, mihin huoneeseen puhtaat pyykit on menossa. Vien pinkat heti paikoilleen ja taittelen telineen paikalleen pyykkikoneen viereen. 

Meidän 1-vuotiaskin tietää, että sisälle tullessa riisutaan ulkovaatteet omille paikoilleen. Hän osaa laittaa piponsa ja tumppunsa omaan koriinsa, samoin kengät laittaa paikalleen, kun vähän ohjaa vieressä. Ihmettelen aidosti, miten vanhemmat lapset eivät tällaista muka osaa ja miksi vanhemmat eivät vaadi, että tavarat laitetaan paikoilleen, tiskit koneeseen, pyykit koriin jne.? 

jo ei ehdi viikkailemaan ja uutta on saatava kuivumaan. Itselläni on voimia viikata, vain viikonloppuisin, mutta puhtaita tarvitaan joka päivä.

Vierailija
236/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saattaa esim. keittiössä olla väliaikaisesti kuvien kaltainen sotku. Ihan vaikka jos astianpesukoneeseen mahtuu muutama lasi vielä, niin pyöritän sen vasta ruuan jälkeen, mikä tarkoittaa, että kaikki ruokailusta tulevat likaiset astiat pyörivät siihen asti keittiön tasoilla. En myöskään koskaan ikinä tiskaa mitään, minkä voi laittaa koneeseen. Ja aina en jaksa heti tyhjentää astianpesukonetta jos minulla on jotain mielekästä tekemistä kesken. 

Nyt taas eteisessä on välillä lipaston päällä kaikki lasten ja aikuisten ulkoiluvaatteet ja osa lattiallakin kun etsitään sitä yhtä lapasta tai pipoa. Normaalisti on jokaisella oma laatikkonsa mutta nyt kaikki on sekaisin kun yksi laatikoista on rikki ja talvi-ja syysvaatteet on molemmat käytössä. Pitäisi jaksaa korjata laatikko ja laittaa osa vaatteista pois. Mies varsinkin turhautuu jos ei löydä jotain täyteen sullotuista lipaston laatikoista ja nostelee kaikki vaatteet lipaston päälle etsiessään jotain. Koska itse en niitä siihen laittanut, en myöskään korjaa pois eli odottavat sitä kunnes mies viitsii vaivautua. 

Lelut on meilläkin välillä miten sattuu. Samoin lapset tekevät esteratoja esim. sohvatyynyistä tai majoja vilteistä. Meillä ei ole hirveästi tilaa, joten jos jossain on vähänkin jotain sotkua, tulee todella nopeasti sellainen olo, että asutaan jossain läävässä. 

Normaalisti jaksan huolehtia kodin siisteydestä suht hyvin mutta välillä tulee sellaisia kausia, että kaikki painaa päälle. Mies jatkuvasti reissutöissä, lapset sairaina, opiskelut pahasti kesken ja harjoittelu menossa. Silloin jollain kodin siisteydellä ei niin väliä kunhan edes selviää päivästä toiseen. 

Vierailija
237/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuollaista possut-tyyliä sinkkuna juuri kotoa muutettua.  Äitini oli todella siisti ja kai se porsastelu oli  sitä riemua, että sai olla ja elää ilman komentelua - ja olen luonnostani laiska. Löysin kuitenkin pian itsestäni sisustamisihmisen ja siistiydyin. Minulle on tullut kuva, että minkä lapsena oppii, sen vanhana taitaa - siisteydenkin suhteen.

Meillä ei ole ole tuon näköistä. Sekä minä että mies tykätään siististä kodista, eikä meillä vaatteet jää lojumaan tai astiat altaaseen. Se on heti pois. Edes silloin, kun meillä oli 3 kpl pikkulapsia, meillä ei ollut sotkuista. Rätti ja imuri heilui ja tiskiharja pyöri, ja lelut kerättiin iltaisin pois. Lattiaharja ja kihveli on siinä touhussa hyvä. Lapset on oppineet siivoamaan huoneensa itse ja tiskaamaan astiansa syötyään, eikä meillä ole tiskivuoria keittiössä kuin ruuanlaiton aikana. Isommat vaatekappaleet viikataan suoraan rummusta kaappiin ja pienemmät kerätään  pyykkikassiin ja lajitellaan siinä, kun telkkaa katselemme.

Ahdistuisin aivan hirveästi tuollaisesta sotkusta. Toisekseen, kun siivoaa joka päivä, ei viikonloppuna tarvitse omistaa kallista vapaa-aikaa jättisiivoukselle.

Vierailija
238/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää sekamelskassa elävät mulle yksi juttu.

Useimmilla on tiskikone. Ne tiskit lojuu kuitenkin pitkin tiskipöytiä ja keittiön tasoja. Miksi sieltä tiskikoneesta ei oteta niitä puhtaita pois, jotta saadaan heti ne likaiset astiat sinne koneeseen? Konetta ei tarvitse alkaa erikseen täyttämään tai keittiötä raivaamaan, kun se tehdään automaattisesti astioiden käytön jälkeen. Ja mitä väliä, jos ottaa aina uuden lasin? Konehan sen pesee. 

Miten se hoituu automaattisesti? Luulen, että jos kotonani tapahtuisi kaikki automaattisesti, ei sinne koskaan kertyisikään sotkua. Mistä sellaisen automaatin saa?

Vierailija
239/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sekoitetaan nyt totaalisesti kaksi asiaa eli esineiden tilapäinen poissaolo omilta paikoiltaan ja sitten se  kun tavaroita on laatikoissa ja saaveissa ja koreissa pinottuna kaikille mahdollisille tasoille, kaapit ovat täynnä vain sinne työnnettyjä juttuja ja minkäänlaista karsimista ja roskiin laittamista ei ole tehty. Jälkimmäinen laskee elämisen tasoa huimaavasti, siivoaminen on mahdotonta ja myös kaikenlainen normaali eläminen.

Minun nykyisellä miehelläni on sataneliöinen vanha torppa joka oli täynnä rojua, papereita, lasten 10 vuotta vanhoja kenkiä, tumppuja, rikkinäisiä vatteita ja leluja. Siivoaminen tapahtui pelkkää imurin putkea käyttäen, ikkunoita ei oltu pesty vuosiin, verhot lapset olivat repineet jo vuosia sitten ja kun tilanne oli mennyt tietyn pisteen yli, mies (yksinhuoltaja) ei ollut enää jaksanut. Esineet jäivät siihen mihin ne oli ekan kerran laskettu. Ainoa asia joka siellä toimi oli vaate-ja ruokahuolto ja talouspuoli oli myös erittäin kunnossa.

Kun aloitimme raivauksen huone kerrallaan, vastaan tuli esimerkiksi 30 laastaripakettia, 10 kuumemittaria, 20 lukkosulaa jne. koska he eivät tienneet mitä omistivat. Olemme tehneet töitä asian eteen nyt 8 viikonloppua ja roskiin ja kierrätykseen on mennyt jo 50 jätesäkkiä, esimerkiksi mattotelineellä 8 vuotta olleet matot, sata kiloa romua pihasta jolloin ruohon voi taas leikata ja pihanhoito alkaa kiinnostaa.

Mies ei ollut osannut aloittaa mistään kohtaa joten autoin häntä ihan konkreettisesti näyttämällä miten yksi nurkka kerrallaan tulee kivan näköistä. Eli poistin kylppäristä ikkunan edessä roikkuneet vauvojen kurahousut ja muut, sieltä lähti myös 30 vanhaa pesuainepurkkia, tölkkiä, ämpäriä ja muuta. Tyhjennettiin sauna, pestiin se ja kylppäri ja laitettiin pari hyllyä ja pestiin ikkuna, voila! Kun keittiöstä pesi ikkunan, vaihtoi repaleiset hyttysverkot uusiin ja laittoi kivat verhot, näkymä muuttui kuin taikaiskusta ja keittiön raivaus alkoi maistua perheen teineillekin. Nurkka kerrallaan.

Vierailija
240/395 |
12.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on monia vastenmielisiä minä olen parempi kuin kaikki muut -viestejä, mutta tässä kyllä tiivistyy moni asia. Oletko ajatellut, että jossain toisessa perheessä, jossa on 5-kuukautinen vauva, voi olla vaikka sellainen tilanne, että se vauva itkee kaiket yöt ja päivät, eikä sen takia jaksa kauheasti siivoilla tai mitään muutakaan? Vauvaperheessä voi olla myös muitakin lapsia, joiden kaikkia toimintoja ei ehdikään valvomaan, kun istuu sohvalla imettämässä sitä vauvaa?

-

Jos sulla on muutaman kuukauden päästä sellainen vauva, joka kiipeää tiskikoneeseen, kun olet täyttämässsä sitä, ei yhtäkkiä olekaan enää niin helppoa laittaa astioita koneeseen. Tai jos se sama vauva kiskoo alas kaikki ne tavarat, jotka sen ulottuvilla on, ei tavaroita enää voikaan säilyttää niiden omilla paikoilla, vaan ne pitää nostellajonnekin vauvan ulottumattomiin.

-

Mua oikeasti puistattaa tällaiset ihmiset, jotka kuvittelevat, että nyt kun heillä on yksi lapsi, he tietävät kaiken siitä, miten lapsiperheessä pitää missäkin tilanteessa toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme