Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Aivan järkyttäviä asuntoja ihmisillä!

Vierailija
09.10.2015 |

Siis katsokaa noita tavallisten ihmisten lähettämiä kämppäkuvia. Aivan järkkyä! Itse olen aina pitänyt itseäni epäsiistinä / boheemina, mutta pientä on tämä meidän talouden epäjärjestys. Onko tämä ihan tavallinen näky?

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/07/mhl-cribs-lapsiperhelaavat-lahe…

Kommentit (395)

Vierailija
181/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvottavaa! Meillä on ollut kotona 4 lasta eikä koskaan ole kämppä päässyt tuollaiseen kuntoon kuin ap:n viestissä. Kyllä on elämänhallinta hukassa.....

Kuten muutamat muutkin täällä mä saan nautintoa kauniista ja "siististä" kodista. Em tarkoittaa sitä että kyllä meilläkin kertyy lehtiä ja tavaroita pitkin viikkoa vääriin paikkoihin mutta vähintään kerran viikossa siivotaan kaikki paikoilleen. Varsinaisesti likaista meillä ei ole koskaan. Jokainen osaa laittaa pyykit pyykkikoriin päivittäin ja tiskit koneeseen. Lapset ovat hoitaneet tiskikoneen täytön ja tyhjennyksen jo alakoululaisesta lähtien ja vähintään oman huoneen imurointi ja oman vessan pesu kuuluu heille myös.

Joku vetosi vaativaan työhön mikä "haittaa" kodinhoitoa. No, meillä on molemmilla vaativat työt, pitkät työpäivät ja työmatkoja ja silti pystytään siivoamaan yhdessä kerran viikossa. Jos toinen on poissa toinen hoitaa hommat.

Varmasti noissakin kodeissa siivotaan, ehkäpä myös kerran viikkoon. Mutta koti menee hetkessä tuon näköiseksi ja on sen näköinen kunnes se siivotaan.

No kun ei mene! Noissa on hirveän "eritasoisia" koteja sotkuisuudeltaan, no big deal jotkut kuivumassa olevat pyykit tai levällään olevat sohvatyynyt, mutta kyllä tuollaisen tiskikaaoksen tai vaateinvaasion kehittyminen vie pidempään kuin hetken. 

Vierailija
182/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttäviä kuvia. Meillä ei ole ikinä ole ollut lähelläkään tuon näkösitä, ei todellakaan edes pikkulapsivaiheessa.  MIten ihmiset voi elää tuollaisessa kodissa.

Koti pysyy kunnossa kun siihen käyttää puol tuntia päivässä. Tavarat paikoilleen (sama opetetaan myös lapsille), astiat aina heti koneeseen (sama opetetaan  lapsille), pyyhitään pinnat. Mitään lehtikasoja tms. ei aleta muodostamaan. JA mikä tärkeintä, lasten lelut pysyvät lasten huoineissa, niitä ei ikinä kuuna päivänä tuoda olohuoneeseen tai keittiöön!

Mä en ymmärrä tuota "lapset saavat leikkiä vain omissa huoneissaan" -ajattelua. Meillä ainakin lapset haluavat olla vanhempiensa kanssa, ja siksi leikkivät nimenomaan olohuoneessa, koska vanhemmatkin ovat siellä. Joo, meillä on olohuoneen lattia täynnä leluja, mutta lapsetkin tuntevat olevansa perheen jäseniä joilla on oikeus olla omassa kodissaan niin kuin haluavat eikä eristettynä omaan ghettoonsa.

Niin vanhemmat ei voi jalallakaan astua ikinä sinne lastenhuoneeseen vaan hengailemaan. Pitäää maata sohvalla ja selata iphonee ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttäviä kuvia. Meillä ei ole ikinä ole ollut lähelläkään tuon näkösitä, ei todellakaan edes pikkulapsivaiheessa.  MIten ihmiset voi elää tuollaisessa kodissa.

Koti pysyy kunnossa kun siihen käyttää puol tuntia päivässä. Tavarat paikoilleen (sama opetetaan myös lapsille), astiat aina heti koneeseen (sama opetetaan  lapsille), pyyhitään pinnat. Mitään lehtikasoja tms. ei aleta muodostamaan. JA mikä tärkeintä, lasten lelut pysyvät lasten huoineissa, niitä ei ikinä kuuna päivänä tuoda olohuoneeseen tai keittiöön!

Mä en ymmärrä tuota "lapset saavat leikkiä vain omissa huoneissaan" -ajattelua. Meillä ainakin lapset haluavat olla vanhempiensa kanssa, ja siksi leikkivät nimenomaan olohuoneessa, koska vanhemmatkin ovat siellä. Joo, meillä on olohuoneen lattia täynnä leluja, mutta lapsetkin tuntevat olevansa perheen jäseniä joilla on oikeus olla omassa kodissaan niin kuin haluavat eikä eristettynä omaan ghettoonsa.

Niin vanhemmat ei voi jalallakaan astua ikinä sinne lastenhuoneeseen vaan hengailemaan. Pitäää maata sohvalla ja selata iphonee ?

No mitäpä luulet, kuinka monta tuntia päivässä teillä lapset leikkii, jos eivät ole pk:ssa? Kuinka monta tuntia vanhemman pitää hengata siellä lastenhuoneessa, jos lapset eivät saa leikkiä missään muualla?

Mielenkiintoista, että sinusta se, että meillä lapset saavat leikkiä oman kotinsa jokaisessa huoneessa, on sinusta osoitus laiskuudesta. Kertonee jotain siivousfriikkien mielenlaadusta ylipäätään.

Vierailija
184/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ihmisillä oikein on vaatteita ja kodintekstiileitä? Yhdessä kuvassa oli aivan hillitön pino viikattavaa pyykkiä. 

Miksi kuiva pyykki ylipäätään pitää kerätä johonkin kasaan? Mä viikkaan suoraan telineestä kaappiin. Teen telineen tai johonkin viereen kasat sen mukaan, mihin huoneeseen puhtaat pyykit on menossa. Vien pinkat heti paikoilleen ja taittelen telineen paikalleen pyykkikoneen viereen. 

Meidän 1-vuotiaskin tietää, että sisälle tullessa riisutaan ulkovaatteet omille paikoilleen. Hän osaa laittaa piponsa ja tumppunsa omaan koriinsa, samoin kengät laittaa paikalleen, kun vähän ohjaa vieressä. Ihmettelen aidosti, miten vanhemmat lapset eivät tällaista muka osaa ja miksi vanhemmat eivät vaadi, että tavarat laitetaan paikoilleen, tiskit koneeseen, pyykit koriin jne.? 

Vierailija
185/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiat roinat varastoon, kaappeja eteiseen, makkareihin, vaatehuone jos on niin järjestykseen, hyllyjä.

Vierailija
186/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ihmisillä oikein on vaatteita ja kodintekstiileitä? Yhdessä kuvassa oli aivan hillitön pino viikattavaa pyykkiä. 

Miksi kuiva pyykki ylipäätään pitää kerätä johonkin kasaan? Mä viikkaan suoraan telineestä kaappiin. Teen telineen tai johonkin viereen kasat sen mukaan, mihin huoneeseen puhtaat pyykit on menossa. Vien pinkat heti paikoilleen ja taittelen telineen paikalleen pyykkikoneen viereen. 

Meidän 1-vuotiaskin tietää, että sisälle tullessa riisutaan ulkovaatteet omille paikoilleen. Hän osaa laittaa piponsa ja tumppunsa omaan koriinsa, samoin kengät laittaa paikalleen, kun vähän ohjaa vieressä. Ihmettelen aidosti, miten vanhemmat lapset eivät tällaista muka osaa ja miksi vanhemmat eivät vaadi, että tavarat laitetaan paikoilleen, tiskit koneeseen, pyykit koriin jne.? 

vioikkaan pyykit yleensä lauantaina, tiskikoneen täytän kun huomaan että alkaa astioita kertyä tiskipöydälle, likaiset vaatteet on pois näkyvistä, täytyykin laittaa eteiseen kaappeja kattoon asti.

Vierailija
187/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta: 1v 3kk, 3v ja 5v. Ja tässä meidän tapoja: tiskikoneen tyhjennen joka ilta joten aamusta lähtien saan laittaa tiskit suoraan tiskikoneeseen, mitään ei jää tiskialtaaseen eikä tasoille. Yöllä meillä imuroi robotti, joten aamulla on valmiiksi ok siistit lattiat jotka itse imuroin jossain kohtaa päivää, illalla viimeistään. Pyykit laitetaan suoraan pyykkikoriin ja puhtaat silitetän ja viikataan kaappeihin heti kuivuttuaan ettei kasoja keräänny. Lapset siivoavat itse leikkinsä pois. Leluja ei tuoda olkkariin kuin yksi kerrallaan, leikit keskittyvät lastenhuoneisiin. Lattiat pestään mopilla 1-2 vrk välein ja höyryllä kerran viikossa. Ja "vie mennessäs, tuo tullessas" pitkin päivää. Sotkut siivotaan heti ja vain keittiössä syödään. Ei meillä näytä ikinä tuollaiselta...

toivottavasti teillä on muovimatot lattiassa. Muut materiaalit menee kyllä pilalle hetkessä, jos ne kastellaan joka toinen päivä. Taidat olla muutenkin todella neuroottinen siivousfanaatikko (ei ole normaalia mopata jatkuvasti...) 

No kolmen pienen kanssa aina riittää siivottavaa, tosin ei se haittaa kun tykkään siivoamisesta ja nautin siisteydestä :) Ps. Lattian voi vetäistä nihkeällä, ei lattianpesu tarkoita että kastellaan litratolkulla lattiat.

Vierailija
188/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En järkyttynyt, tollasiahan koteja on Suomi täynnä.

Itse vedin niskasta eron yhteydessä. puhtaasti taloudellisista syistä. Puolisen vuotta meni ja koti oli tyhjä ylimääräisestä ja ylimääräinen oli myyty.

Koti on jaettu 6 osaan ja jokaisen kulman käyn 2 x vuodessa läpi.

Lasten huoneet käydään läpi aina hiihtolomalla ja elokuussa, ennen tarhan / koulun alkua, mutta pojan ystävä oli saanut paljon rahaa myymällä legonsa, joten meillä siivottiin kolmanteen kertaan tänä vuonna lasten huoneet kokonaan.

Eli kaikki tavarat ulos, pyyhittiin, pestiin ja käytiin kaikki läpi.

Aina, ihan ihan aina tulee jotain, mikä ei mahdu tai millä ei enää leikitä.

Poika nyt löysi lego-ohjeet ja aikoo koota kaikki, sitten päättää mitkä laittaa myyntiin.

Mutta aina löytyy vaatteita, jotka eivät mahdu, rikki jne jne.

Teen kerran kuussa ison rutistuksen yhden siivousoperaation kohdalla, no tässä kuussa tulee 2, mutta muuten siivoukseen menee päivässä aikaa vartti.

Kuvissa olevat kodit eivät olisi tuon näköisiä, jos he kävisivät kaapit läpi useasti, laittaisivat tarpeettomat eteenpäin.

Meillä on mm kuivatavarakaapissa keittiössä 3 ylintä hyllyä tyhjä. Vain 1 esimerkki. Säilytystilat ovat keskimäärin alle puolessa välissä täynnä ja tarpeeton laitetaan kiertoon.

Ja minä EN ole siisti ihminen. Olen laiska. Siksi olen kehittänyt oman siivousrutiinini ja tämä toimii meillä.

Vierailija
189/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni keittiökuva on otettu noista silloin, kun on juuri tehty ruokaa, syöty, leivottu. Ja ei omisteta astianpesukonetta. Eli ihan normaalitilanteesta. 

Vierailija
190/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni keittiökuva on otettu noista silloin, kun on juuri tehty ruokaa, syöty, leivottu. Ja ei omisteta astianpesukonetta. Eli ihan normaalitilanteesta. 

No voi jestas taas, suurimmassa osassa kuvista näkyy astianpesukone ja mitä hemmettiä sinä leivot, jos mukit ja lasit täyttävät sen jälkeen 99 % keittiön pöytäpinta-alasta? 

Vierailija
191/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kamalinta noissa kuvissa on se, kuinka mauttomasti ja ikävän näköisesti useimmat kämpät on sisustettu. Suursiivouksellakaan ei monia noista saisi viihtyisäksi.

Vierailija
192/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperhe ei ole mikään selitys sotkulle

Ja sun mielestä kaikki lapsiperheet on samasta pakasta vedettyjä, samassa elämäntilanteessa olevia? Lapsiperhe voi todellakin olla selitys sotkuisuudelle.

Ei ole ihan sama, onko koti yhden lapsen ja kahden aikuisen citykämppä vs. monilapsisen perheen iso ja vanha talo. Onko näissä mielestäsi työn määrä sama? Entä työssä käyvä yh vs. kotiäiti jonka mies osallistuu hommiin in myös? Ihan on toisiinsa verrattavissa? 

Onnea, olet juuri voittanut puusilmäisyyden erikoismaininnan henkisesti laiskojen syyspäivillä! Palkinnoksi saat loppuelämän kiilloitusaineet sädekehällesi.

Vierailija
193/395 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tietysti, jos astianpesukone on, tai lapsella oma huone. Meillä ei ole kumpaakaan. Ja vaikka lapsella olisi oma huone, en haluaisi että hän siellä yksin joutuu olemaan. Ihan olisi tervetullut olohuoneeseen muiden seuraan.

Vierailija
194/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperhe ei ole mikään selitys sotkulle

Just näin! Se ei ole mikään muu kuin tekosyy omalle laiskuudelle. Ymmärrän sen silloin, jos sinulla on vastasyntyneet kaksoset, jotka eivät nuku, mutta muuten. Ehei, pelkkää kyvyttömyyttä organisoida ja priorisoida. Puhdasta (hah, hauska sanavalinta) laiskuutta.

Kyllä meillä oli ennen lasta paljon siistimpää, ja silloin olin huomattavasti laiskempi kuin nykyään!

Vierailija
195/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tunnustaa että oon aika kova sotkemaan, mutta silti inhoon sotkua yli kaiken. Ja joskus syytän sotkusta lapsia, vaikka olen itse syypää. Kuulostaa varmaan tosi aikuismaiselta toiminnalta?! 

Vierailija
196/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvottavaa! Meillä on ollut kotona 4 lasta eikä koskaan ole kämppä päässyt tuollaiseen kuntoon kuin ap:n viestissä. Kyllä on elämänhallinta hukassa.....

Kuten muutamat muutkin täällä mä saan nautintoa kauniista ja "siististä" kodista. Em tarkoittaa sitä että kyllä meilläkin kertyy lehtiä ja tavaroita pitkin viikkoa vääriin paikkoihin mutta vähintään kerran viikossa siivotaan kaikki paikoilleen. Varsinaisesti likaista meillä ei ole koskaan. Jokainen osaa laittaa pyykit pyykkikoriin päivittäin ja tiskit koneeseen. Lapset ovat hoitaneet tiskikoneen täytön ja tyhjennyksen jo alakoululaisesta lähtien ja vähintään oman huoneen imurointi ja oman vessan pesu kuuluu heille myös.

Joku vetosi vaativaan työhön mikä "haittaa" kodinhoitoa. No, meillä on molemmilla vaativat työt, pitkät työpäivät ja työmatkoja ja silti pystytään siivoamaan yhdessä kerran viikossa. Jos toinen on poissa toinen hoitaa hommat.

Varmasti noissakin kodeissa siivotaan, ehkäpä myös kerran viikkoon. Mutta koti menee hetkessä tuon näköiseksi ja on sen näköinen kunnes se siivotaan.

No kun ei mene! Noissa on hirveän "eritasoisia" koteja sotkuisuudeltaan, no big deal jotkut kuivumassa olevat pyykit tai levällään olevat sohvatyynyt, mutta kyllä tuollaisen tiskikaaoksen tai vaateinvaasion kehittyminen vie pidempään kuin hetken. 

Kyllä meillä tuollainen tiskikaaos syntyy helposti päivässä.

Vierailija
197/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta: 1v 3kk, 3v ja 5v. Ja tässä meidän tapoja: tiskikoneen tyhjennen joka ilta joten aamusta lähtien saan laittaa tiskit suoraan tiskikoneeseen, mitään ei jää tiskialtaaseen eikä tasoille. Yöllä meillä imuroi robotti, joten aamulla on valmiiksi ok siistit lattiat jotka itse imuroin jossain kohtaa päivää, illalla viimeistään. Pyykit laitetaan suoraan pyykkikoriin ja puhtaat silitetän ja viikataan kaappeihin heti kuivuttuaan ettei kasoja keräänny. Lapset siivoavat itse leikkinsä pois. Leluja ei tuoda olkkariin kuin yksi kerrallaan, leikit keskittyvät lastenhuoneisiin. Lattiat pestään mopilla 1-2 vrk välein ja höyryllä kerran viikossa. Ja "vie mennessäs, tuo tullessas" pitkin päivää. Sotkut siivotaan heti ja vain keittiössä syödään. Ei meillä näytä ikinä tuollaiselta...

Anteeksi, mutta teidän elämä kuulostaa ihan järkyttävän ahdistavalta. En ikinä haluaisi olla sinä (tai lapsesi).

Vierailija
198/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko mitalin nyt haluat? Et ymmärrä, että vaikka sinä jaksat raskaan työn jälkeen, joku toinen ei jaksa?

Vierailija
199/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta teidän elämä kuulostaa ihan järkyttävän ahdistavalta. En ikinä haluaisi olla sinä (tai lapsesi).

Jep, osalla tuntuu unohtuvan siivous- ja sisustushulluudessaan se, että se koti on lastenkin koti, ei vain mamman kruunun kiillotuskohde. 

Vierailija
200/395 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nelihenkisessä perheessä tuollainen tiskikaaos muodostuu hyvin helposti vuorokaudessa. Pyykkivuoren kertyminenkään tuskin viikkoa enemmän vaatii, varsinkin jos on jotain likapyykkiä pohjilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi