Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku käyttää hajustettua pesuainetta?

Vierailija
09.10.2015 |

Niiden löyhkä vaatteissa on aivan hirveä. Etenkin vauvan vaatteissa tuo kummastuttaa, kun pienet ovat muutenkin herkkiä kemikaaleille. Moni kiva lastenvaate jää kirpparilta ostamatta juurikin tuon pesuainelöyhkän takia. Hajua on kaikenlisäksi tosi vaikea saada pois, vaikka miten pesisi ja liottaisi etikassa. 

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omo Colorista jää hyvä tuoksu pyykkiin ja pesee myös hyvin. Bio luvil tuoksuu myös hyvältä, mutta on tarkoitettu lähinnä hienopyykkiin, eikä ole niin tehokas.

Erikoinen havainto, ovat nimittäin täsmälleen samaa ainetta ...

Vierailija
22/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omo Colorista jää hyvä tuoksu pyykkiin ja pesee myös hyvin. Bio luvil tuoksuu myös hyvältä, mutta on tarkoitettu lähinnä hienopyykkiin, eikä ole niin tehokas.

Eivät muuten ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaat käyttää hajustettua ja myös kakkapyllyt.

Vierailija
24/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyykki haisee hajusteettomalla pesuaineella pesun jälkeen tunkkaiselta, on kyse siitä että kone on likainen tai rikki. Meidän 2 vuotta vanha, välillä 90 asteessa pesty pyykinpesukone pesee pyykin vallan hyvin ilman hajusteita. Ei haista. Hajuvettäkin on voi laittaa tällöin maltillisesti, kun tuoksun ei tarvitse kilpailla Omon kanssa. Pesuaineen tuoksu korostuu omaan nenään, kun ei ole sillä koko ajan itse kyllästetty, kokeilkaa vaikka.

Vierailija
25/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jonkinasteiselta sairaudelta, että useiden pesujen ja liotteluiden jälkeen haistaa vielä voimakkaasti pesuaineen.

Ei se ole sairaus, vaan hajuaisti. Jos ei kyllästä itseään erilaisilla synteettisillä hajusteilla, haistaa kyllä ihan normaalisti. Nuo pesuaineiden hajusteet on ihan tarkoituksella kehitetty sellaisiksi, että ne jäävät tiukasti tekstiiliin. Esimerkki: meillä oli kesällä yövieraita, joilla oli osittain omat lakanat, mutta he tarvitsivat pari aluslakanaa. Meidän aluslakanat olivat vain kosketuksissa heidän hajusteellisella pesuaineella pestyihin lakanaoihin, mutta kun pesin nämä omat lakanamme, myös niiden kanssa pestytihin tekstiileihin tarttui se haju

Ja mulla siis ei ole edes mitenkään erityisen terävä hajuaisti - äidilläni on, eikä hänkään ole mikään superhaistaja, siis sellainen, joka haistaa toisten kuukautiset tai metsässä jäniksen (tällaisen ihmisenkin olen tavannut, mutta harvassa he ovat). Mä en käytä säännöllisesti mitään hajustettua kosmetiikkaa (enkä tietenkään pesuainetakaan), joten nenä ei ole tottunut niihin.

Vierailija
26/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan hajustettuja pesuaineita sen takia että hajustamattomilla pesuaineilla pestyt vaatteet haisevat tunkkaiselta. Vaatekaapissa pidempään olleet vaatteet etenkin haisevat pahalle jos niitä ei pese hajustetuilla pesuaineilla.

Oletko kuivannut liian kosteassa/hitaasti? Vaatteesta tulee silloin tunkkaisen hajuinen mikrobitoiminnan takia. Turhaa sitä tunkkaisuutta on hajusteilla peittää.

Vierailija
27/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pyykki haisee hajusteettomalla pesuaineella pesun jälkeen tunkkaiselta, on kyse siitä että kone on likainen tai rikki. Meidän 2 vuotta vanha, välillä 90 asteessa pesty pyykinpesukone pesee pyykin vallan hyvin ilman hajusteita. Ei haista. Hajuvettäkin on voi laittaa tällöin maltillisesti, kun tuoksun ei tarvitse kilpailla Omon kanssa. Pesuaineen tuoksu korostuu omaan nenään, kun ei ole sillä koko ajan itse kyllästetty, kokeilkaa vaikka.

Näin. Pyykinpesukone pitäisi puhdistaa ainakin pari krt vuodessa. Sitruunahappoa pesuainelokeroon ja 90 astetta mittariin. Pesun jälkeen sit möhnät rätillä pois luukun tiivisteestä ja tyhjä kone pyörimään, että sitruunahapot huuhtoutuu kunnolla pois!

Vierailija
28/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tuon 24 tekstiin, että joskus vaatteet haisevat pahalle pestyinä sen takia, kun eivät ole puhtaita, vaan on pesty liian pienessä lämpötilassa liian täysiä koneita, ehkä jopa lyhytohjelmalla.

Vierailija
29/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hajusteettomia pesuaineita, mutta joka päivä laitan deodoranttia ja hajuvettä.  Ei siis kannata yleistää että hajusteetonta pesuainetta käyttävät olisivat hygieniasta piittaamattomia löyhkäpesiä. Kaveri muuten tossa joku aika kertoi ostaneensa uutta ihanaa hajuvettä jota kuulemma käyttää päivittäin. Valitettavasti vaan vaattensa tuoksahtavat niin vahvasti pesuaineelle ettei hajuvesi erotu.

Vierailija
30/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät muuten ole.

Hahhahhaaa. Googlaapa vähän

Vierailija
31/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jonkinasteiselta sairaudelta, että useiden pesujen ja liotteluiden jälkeen haistaa vielä voimakkaasti pesuaineen.

Ei se ole sairaus, vaan hajuaisti. Jos ei kyllästä itseään erilaisilla synteettisillä hajusteilla, haistaa kyllä ihan normaalisti. Nuo pesuaineiden hajusteet on ihan tarkoituksella kehitetty sellaisiksi, että ne jäävät tiukasti tekstiiliin. Esimerkki: meillä oli kesällä yövieraita, joilla oli osittain omat lakanat, mutta he tarvitsivat pari aluslakanaa. Meidän aluslakanat olivat vain kosketuksissa heidän hajusteellisella pesuaineella pestyihin lakanaoihin, mutta kun pesin nämä omat lakanamme, myös niiden kanssa pestytihin tekstiileihin tarttui se haju

Ja mulla siis ei ole edes mitenkään erityisen terävä hajuaisti - äidilläni on, eikä hänkään ole mikään superhaistaja, siis sellainen, joka haistaa toisten kuukautiset tai metsässä jäniksen (tällaisen ihmisenkin olen tavannut, mutta harvassa he ovat). Mä en käytä säännöllisesti mitään hajustettua kosmetiikkaa (enkä tietenkään pesuainetakaan), joten nenä ei ole tottunut niihin.

Olen huomannut myös tämän lakanoihin tarttuvan pesuaineen hajun. Tuttavapariskunta pesee  vaatteensa jollain vahvasti hajustetulla pesuaineella ja se haju tarttui lakanoihimme todella vahvasti kun he nukkuivat niissä. Ja uskoisin että yöllä ei ollut täyttä vaatetusta heillä päällä, vaan suurin osa siitä hajusta on tarttunut heidän ihoistaan. Kertoo jotain siitä kuinka vahvoista aineista on kyse. Aika huolestuttavaa että ihmiset haluavat olla jatkuvassa ihokontaktissa tuollaisiin tökötteihin ja altistavat lapsensakin niille.

Vierailija
32/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän hajusteettomia pesuaineita, mutta joka päivä laitan deodoranttia ja hajuvettä.  Ei siis kannata yleistää että hajusteetonta pesuainetta käyttävät olisivat hygieniasta piittaamattomia löyhkäpesiä. Kaveri muuten tossa joku aika kertoi ostaneensa uutta ihanaa hajuvettä jota kuulemma käyttää päivittäin. Valitettavasti vaan vaattensa tuoksahtavat niin vahvasti pesuaineelle ettei hajuvesi erotu.

Sama meillä. Perheeseen kuuluu vanhempien lisäksi 2 teinityttöä, ja jokainen meistä käyttää deodoranttia, suihkugeeliä, sampoota, hoitoainetta, parfyymiä jne., naisväki vielä hiusten muotoilutuotteita ja meikkejä. Ettei tulisi tuoksujen sekamelskaa, ostamme ainakin osan hajusteettomina.

Vaikka käytössä on näitä nuorten suosimia Victoria's Secretin vartalosiihkeita, SIITÄ HUOLIMATTA TYTÖT VALITTAVAT HAJUSTETTUJEN PYYKINPESUAINEIDEN LÖYHKÄSTÄ! Se on niin voimakasta, että tunkee läpi muista tuoksuista eikä lähde joistain vaatteista kymmenelläkään pesukerralla.

Suosimme second handejä, kirpputoreja ja Fb-kirppiksiä, ja ongelmana ovat nämä hajuvaatteet. Itse pesemme Sensitive-pesuaineilla.

Vierailija
33/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aivokasvain voi tehdä tuota

Vierailija
34/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Saan tutulta käytettyjä vaatteita lapselle ja pari pesukertaa joudun ennen käyttöönottoa niitä pesemään.

Jos niitä käytettyjä vaatteita antaa sellaiselle, joka käyttää tuhdisti voimakkaasti hajustettuja pesuaineita jotka tuoksuvat kauas, ei voi antaa hajusteettomilla pestyjä vaatteita. Ne haisevat hajustettuihin tottuneen nenään pahalta ja tunkkaiselta, vaikka muiden nenään ne eivät haisekaan. Hajustettuihin tottuneet haistavat kaiken sen normaalin tuoksun, mitä hajusteilla yrittävät peittää.

Miettikää vaikka, miltä koti tuoksuu ruoanlaittojen jälkeen tai aamuisin. Ei pahalle, mutta hajusteellisia käyttävän mielestä haju on kauhea ja likainen hajustamattomaan vaatteeseen. Henkilöt, jotkas käyttävät voimakkaita hajusteita, kärsivät yllättäen "heinänuhasta" ja muista astmaoireista.

Vierailija
35/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni parhaan kaverin kotona lotrataan näillä hajustetuilla pesuaineilla niin, että lapsiparka haisee aivan kammottavalta useiden metrien päähän. Kun ovat leikkineet lastenhuoneessa ovi kiinni, haju meinaa tainnuttaa, kun huoneeseen astuu. Itse olen astmaatikko ja meillä usein vieraileva mummi astmaatikko ja hajusteallergikko, joten tämä on ongelma. Miten sanot toiselle, että hän haisee omaan nenääsi niin kamalalta, että on vaikea hengittää? Valitettavasti vielä tiedän tämän lapsen äidin olevan aika kipakka ja herkkänahkainen ihminen, joten en ole saanut sanottua, että haju on meille ongelma. Kieltää kohta lastaan leikkimästä omani kanssa ja sitä en tietenkään halua. Yritän itse ohjata lapsia mahdollisimman paljon leikkimään ulkona.

Vierailija
36/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Saan tutulta käytettyjä vaatteita lapselle ja pari pesukertaa joudun ennen käyttöönottoa niitä pesemään.

Jos niitä käytettyjä vaatteita antaa sellaiselle, joka käyttää tuhdisti voimakkaasti hajustettuja pesuaineita jotka tuoksuvat kauas, ei voi antaa hajusteettomilla pestyjä vaatteita. Ne haisevat hajustettuihin tottuneen nenään pahalta ja tunkkaiselta, vaikka muiden nenään ne eivät haisekaan. Hajustettuihin tottuneet haistavat kaiken sen normaalin tuoksun, mitä hajusteilla yrittävät peittää.

Miettikää vaikka, miltä koti tuoksuu ruoanlaittojen jälkeen tai aamuisin. Ei pahalle, mutta hajusteellisia käyttävän mielestä haju on kauhea ja likainen hajustamattomaan vaatteeseen. Henkilöt, jotkas käyttävät voimakkaita hajusteita, kärsivät yllättäen "heinänuhasta" ja muista astmaoireista.

Jos pyykin pesee oikeassa lämpötilassa ja kuivaa hyvin, se ei haise tunkkaiselta. Ilmeisesti näillä hajusteilla sitten peitetään sitä, että vaatteet ovat oikeasti likaisia, jos kerran kuvitellaan, että hajusteettomalla pestyt ovat tunkkaisia.

Vierailija
37/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ne tuoksuu hyvältä :D

Vierailija
38/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tässäkin asiassa on se kultainen keskitie.
Jos haluaa käyttää hajusteita niin ei niitä lotrata silleen, että haisee metrien päähän.
Ja jos haluaa käyttää hajusteettomia tuotteita, ei tarvitse olla suihkua ja deodoranttia kammoava ja löyhkäävä ituhippi.
Itse olen törmännyt molempiin ääripäihin, mutta harvoin. Suurin osa ihmisistä osaa huolehtia itsestään ja pyykistään ilman, että aiheuttaa hajusaastetta ympäristöönsä.

Vierailija
39/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilla haisee tunkkaiselle ullakolle tai kellarille tai jopa homeelle. Pesuaineen haju ei ole siellä mikään ongelma. Minä pesen kirpparivaatteet aina ennen käyttöä. Joskus jopa kaksi tai kolmekin kertaa.... jos haju ei lähde, käytän oikein raikkaantuoksuista pesuainetta, jotta se ullakon haju peittyisi ;))

Vierailija
40/67 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ne tuoksut ovat elämän pieniä piristyksiä ja nautintoja. Ole sinä hapan jos haluat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi