Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alaselkäkipu

Vierailija

Hei!

Googlettelin erilaisia otsikoita aiheesta mutta mitään suoranaista vastausta en löytänyt. :-)

Olen 16-vuotias, ja olen kärsinyt jo jonkin aikaa alaselän kivuista. Se on ollut satunnaista jo ehkä vuoden ajan, en ole tarkkaan laskenut. Aluksi tuli ehkä kerran viikossa, joskus harvemminkin. Nyt vähän ajan sisällä on kuitenkin vaivannut enemmän, muttei vieläkään erityisen paljon. Kipu tulee aivan yhtäkkiä, joko ilman syytä, istuessani tai kun olen vaikka nostanut muutaman kirjan lattialta: sille ei siis ole varsinaista selitystä. Kipu on vihlovaa ja suuntautuu alaselän alueelle ja säteilee usein myös toiseen jalkaan jolloin liikkuminen on hetken vaikeaa/mahdotonta kun toinen jalka pettäisi alta ja kynkkään täällä seiniä pitkin. Useimmiten se menee kuitenkin ohi kun olen hetken paikallani. Noin viikko sitten selkäni naksahti kun kumarruin alaspäin, ja siitä asti alaselkä on vaivannut vasemmalta puolelta enemmän ja vähemmän koko ajan. Joko vihlaisee yhtäkkiä ja säteilee jalkaan tai alkaa särkemään esimerkiksi istuessani. Kipu tuntuu myös vaikka asettuisin makuulle, mutta silloin se ei varsinaisesti edes satu. Pitäisikö mennä lääkäriin, vai onko ohimenevää?

Kommentit (2)

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

alaselästä jalkaan säteilevä kipu kuulostaa tosiaan iskiaskivulta. Iskiaskipu johtuu iskiashermon puristuksesta. Hermo kulkee alaselästä lantionluiden läpi alas reittä pitkin, joten sillä on tällä matkalla monta paikkaa, jossa jäädä puristuksiin.

Joskus iskiaskivun tyyppinen kipu johtuu selän virheasennosta, jolloin lihakset voivat olla pitkältäkin matkalta jännittyneessä tilassa ja kipuilu johtuu tästä.

Voisit varata aikaa lääkärille, joka tunnustelisi lihaksesi ja tarvittaessa lähettäisi sinut fysioterapeutille katsottavaksi.

t. Mia, terveydenhoitaja

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat