Mulla on vakaumus, joten mulla on oikeus eritysikohteluun

Vierailija

Kätilö kertoo kuinka ilkeitä muut kätilöt olivat ja kuinka hänen sopimustaan ei enää jatkettu. Hän kun ei halunnut osallistua abortteihin. Kyllähän hänen nyt pitää saada valita mitä tekee, muut tehköön ne ikävät hommat. Ja hän niin rakastaa kätilön ammattia. 

Tais kätilö rakastaa sitä omaa kuvitelmaansa siitä kätilön ammatista. Ja niitä muita kätilöitä (täysin ymmärrettävästi) vitutti kun yksi sai erikoisoikeuksia. Mutta onhan sitä oikeus napsia rusinat pullasta sen oman vakaumuksensa takia. Eikös vaan? Täytyy kyllä ihmetellä, että miten ihminen ei näe omaa itsekkyyttään vaan syyttää vain muita.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015100820486806_uu.shtml

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Ymmärrän kyllä muiden kätilöiden katkeruuden. Abortti ei ole varmasti mukava toimenpide kenellekään ja varmasti hoitajallekin niitä raskaimpia tehtäviä henkisesti. On ikävää että osa on joutunut tekemään niitä sitten enemmän, koska joillakin on se vakaumus. Jonkunhan nekin tehtävät on tehtävä. Rasittavaa myös muille että joutuvat sen vuoksi joustamaan omissa työvuoroissaan.

Vierailija

Sanotaanko hoitajien valassa jotain kaikkien tasapuolisuudesta tms? Siis kai hoitajat jonkun valan vannoo, lähihoitajat ainakin tekee niin. Ja jos vanoo niin mitä siinä sanotaan? 

Tuo on kyllä vähän vaikea asia sinällään, kyllä mullakin juutalaisena tekis mieli jättää henkitoreisiin makaamaan tyyppi jolla näkisin jotain natsimerkkejä, mutta jos erivapauksia aletaan sallimaan yksille tai toisille niin niitä tahtoo kohta kaikki ja pian ollaan tilanteessa ettei kukaan halua hoitaa ketään koska se on omaa vakaumusta vastaan. Perseilyähän tuo vähän niin on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minäkin inhoan vessojen siivoamista joten kait voin sillä perusteella kieltäytyä niistä? 

-siivooja-

Ja jos mä uskon kohtaloon, niin tartteeko mun muka pelastaa jonkun esim. onnettomuuden uhrin henki, koska itse se sen aiheutti omilla teoillaan ja ylempi voima on päättänyt kohtaloksi tämän eikä mulla ole valtaa muuttaa asioiden kulkua + ne on ikävän näköisiä. Voin hoitaa niitä siistejä korvatulehdus yms tapauksia.

Vierailija

Aboetin vastustajia yleensä on paljon.
Abortti on murha huusellaan hyvinkin herkästi... Mutta nyt kaikkien kätilöiden pitäisi osallistua murhaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko hoitajien valassa jotain kaikkien tasapuolisuudesta tms? Siis kai hoitajat jonkun valan vannoo, lähihoitajat ainakin tekee niin. Ja jos vanoo niin mitä siinä sanotaan? 

Tuo on kyllä vähän vaikea asia sinällään, kyllä mullakin juutalaisena tekis mieli jättää henkitoreisiin makaamaan tyyppi jolla näkisin jotain natsimerkkejä, mutta jos erivapauksia aletaan sallimaan yksille tai toisille niin niitä tahtoo kohta kaikki ja pian ollaan tilanteessa ettei kukaan halua hoitaa ketään koska se on omaa vakaumusta vastaan. Perseilyähän tuo vähän niin on.

Ja mulla natsina tekisi mieli jättää juutalainen hoitamatta, mutta en tämmöistä erivapaus perseilyä lähde vaatimaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aboetin vastustajia yleensä on paljon.
Abortti on murha huusellaan hyvinkin herkästi... Mutta nyt kaikkien kätilöiden pitäisi osallistua murhaan?

Yhteiskunta on määritellyt kantansa aborttiin. Tämän mukaan sitten pitää elää. Jotka eivät aborttia hyväksy eivät täten voi toimia ammatissa missä abortteja joutuisi tekemään.

Miten joku voi kuvitella saavansa erivapauksia ammatin harjoittamisen suhteen. Kenelläkään ei ole oikeutta saada erivapauksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mulla natsina tekisi mieli jättää juutalainen hoitamatta, mutta en tämmöistä erivapaus perseilyä lähde vaatimaan.

Teidän molempien tekisi mieli tappaa, tai ainakin antaa jonkun kuolla. Se on mielestäni täysin eri asia kuin se, että joku velvoitetaan työssään tappamaan. Siitä, että antoi jonkun elää vaikka olis voinut toisinkin päättää, tuskin kärsii myöhemmin. Tuski omatunto soimaa, tuskin näet painajaisia.

Vierailija

Mun mielestä hoitajat voivat kieltäytyä osallistumasta eutanasiaan tai abortteihin, en näe tässä mitään ristiriitaa koska molemmat ovat hippokrateen valan vastaisia mikä on lääketieteen perimmäinen moraalikoodi.

Vierailija

En tiedä naurattaako vai itkettääkö minua ajatus, että työssä voisi valikoida mukavat työtehtävät ja jättää ikävät tekemättä, edes vakaumuksella perustellen. Minäkin olen ollut töissä esimerkiksi kirjastovirkailijana, mitähän olisi tapahtunut jos olisin vakaumukseni perusteella kieltäytynyt antamasta asiakkaille uskonnollisia teoksia ja hakemasta tietoa ufoista tai homeopatiasta? Kirjansitomossa työskennellessäni olisin tietysti kieltäytynyt sitomasta seurakuntien kokouspöytäkirjoja, koska vastustan evankelisluterilaista valtionkirkkoa. Ja museoapulaisena olisin kieltäytynyt koskemasta kastemaljoihin tai messukasukoihin, nehän ovat vakaumukseni vastaisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä hoitajat voivat kieltäytyä osallistumasta eutanasiaan tai abortteihin, en näe tässä mitään ristiriitaa koska molemmat ovat hippokrateen valan vastaisia mikä on lääketieteen perimmäinen moraalikoodi.

Olen täysin samaa mieltä. Jotenkin todella ahdistava ajatus että kätilönä/lääkärinä voi toimia vain henkilö joka on valmis tappamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En tiedä naurattaako vai itkettääkö minua ajatus, että työssä voisi valikoida mukavat työtehtävät ja jättää ikävät tekemättä, edes vakaumuksella perustellen. Minäkin olen ollut töissä esimerkiksi kirjastovirkailijana, mitähän olisi tapahtunut jos olisin vakaumukseni perusteella kieltäytynyt antamasta asiakkaille uskonnollisia teoksia ja hakemasta tietoa ufoista tai homeopatiasta? Kirjansitomossa työskennellessäni olisin tietysti kieltäytynyt sitomasta seurakuntien kokouspöytäkirjoja, koska vastustan evankelisluterilaista valtionkirkkoa. Ja museoapulaisena olisin kieltäytynyt koskemasta kastemaljoihin tai messukasukoihin, nehän ovat vakaumukseni vastaisia.

EI näitä voi rinnastaa siihen että ihminen pakotetaan tappamaan. Etenkin ihminen, joka on valmistunut ammattiin missä on tarkoitus kaikin tavoin toimia elämän puolesta.

Vierailija

Hei jee, jos työssään ei tarvitsekaan tehdä ikäviä ja epämiellyttäviä asioita, niin voin sittenkin ryhtyä lapsuuteni unelma-ammattiin: eläinlääkäriksi! Jeeee! :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vala? Hah! Minä en ole vannonut valaa. Meidän oppilaitos vannotutti sairaanhoitajaopiskelijoiden valan kirkossa. Minun vakaumukseni mukaan en osallustunut kirkolliseen toimitukseen, joten vala jäi vannomatta. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat