*/*/*/*EX-HAAHUT- VIIKKO 6 *\*\*\*
[color=6959cd][size=4]¤¤EX-HAAHUILIJAT¤¤ [/size][/color]
[color=darkviolet]Ex-haahuilijat on aiemmin keskenmenon kokeneiden odottajien oma ryhmä[/color]
[color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color]
[color=6959cd]Ex-haahuilijat lasketun ajan mukaisessa järjestyksessä[/color]
[b][color=darkviolet]Tammikuu 2006[/color][/b]
[b][color=darkviolet]Maaliskuu 2006[/color][/b]
[b][color=violet]miusumausu: [/b][/color] Minä 25v, mies 28v. Km 3/05. [color=red] LA 11.3[/color]
[b][color=violet]Nette: [/b][/color] Minä -72, mies -71, lapset -00 ja -02. Km 3/05. [color=red] LA 14.3[/color]
[b][color=violet]tiitiäinen05: [/b][/color] Minä 26v, mies 29v, esikoinen 7/03. Km rv 16 5/05. Espoossa asustellaan. [color=red]LA 17.3.[/color]
[b][color=violet]n.1979: [/b][/color] Km -97, sen jälkeen 2 lasta. [color=red] LA 19.3 [/color]
[b][color=violet].kati.:[/b][/color] Minä 31v, mies 35v, esikoinen 6/03. Km 10/04 ja 4/05. [color=red] LA 25.3 [/color]
[b][color=violet]Melike77: [/b][/color] Minä -77, mies -73. Espoossa asutaan. Km 9/04 ja 1/05. Esikoinen tulossa, [color=red] LA 27.3. [/color]
[b][color=violet]Wilkuna-72: [/b][/color] Minä 33v, mies 32v, poika 2v3kk. Km 2/05 ja 5/05. [color=red]LA 29.3[/color]
[b][color=violet]Viiru74: [/b][/color] Minä 31v, mies 35v. Poika -03, Uudeltamaalta. [color=red] LA 30.3[/color]
[b][color=darkviolet]Huhtikuu 2006[/color][/b]
[b][color=violet]jaipur: [/b][/color] Minä -74, mies -74. Km 4/05. Esikoisen [color=red] LA 10.4 tai 14.4 [/color]
[b][color=violet]riax: [/b][/color] Minä -77, mies -72, tyttö 4/03. Km 10/04, 2/05 (kohdun ulkoiset) ja 5/05. [color=red] LA 21.4.[/color]
[b][color=violet]ranki: [/b][/color] Km -04. [color=red]LA 24.4[/color]
[b][color=darkviolet]Toukokuu 2006[/color][/b]
[b][color=violet]Petjuska: [/b][/color] Molemmat 30+, lapsia on, 7 km:a alta vuodessa. [color=red] LA toukokuun puolella[/color]
[b][color=violet]joanna04: [/b][/color] Minä -75, mies -74. Km 10/04 ja 7/05. Esikoisen [color=red] LA 3.5.[/color]
[b][color=violet]Miikuko: [/b][/color] [color=red]LA 4.5. [/color]
[b][color=violet]Bisquit: [/b][/color] Tyttö 2/03. Km 3/05 ja 6/05. [color=red]LA 12.5[/color]
[b][color=violet]Minttuli79: [/b][/color] Minä 26v, mies 31v. Km 7/05. [color=red] LA 17.5. [/color]
[b][color=violet]Mauku75: [/b][/color] Minä -75, mies -69. Km 10/04. [color=red] LA 26.5 [/color]
[b][color=violet]Fiona80: [/b][/color] Lapsi 11/04. Km 4/01 ja 12/03. [color=red]LA 29.5[/color]
[b][color=violet]uba-aba: [/b][/color] Minä 24, mies 26. Poika 00, tyttö 02, tuulimuna rv 11+ 12/04 ja km rv 21+5 05/05 . [color=red]LA 29.5.[/color]
[b][color=darkviolet]Kesäkuu 2006[/color][/b]
[b][color=violet]Toive06: [/b][/color] Tyttö 2v., Km rv 6+ [color=red] LA 9.6. [/color]
[b][color=violet]Aloevera1: [/b][/color] minä -79 ja mies -72, esikoinen 06/04, km 12/04, km 04/05, km 08/04. [color=red]LA ??.6.[/color]
[b][color=violet]Aapeli_77: [/b][/color] Minä -77, mies -66, km rv9+ 07/05. [color=red] LA 16.6. [/color]
[b][color=violet]Lytte77 [/b][/color] Minä 28v., mies 30 v., tyttö 11/02, kaksosten km 11/01 vko 14+, tuulimuna 06/01 vko 9+ sekä alkurask. km 1/03 [color=red]LA 17.6.[/color]
[b][color=violet]Kengu76: [/b][/color] minä 29, mies 29, tyttö 05/04, km 04/05 rv 8+4 ja 07/05 rv 6+?. [color=red]LA 21.6.[/color]
[b][color=violet]kuutar-74: [/b][/color] minä- 74, mies -65, esikoinen 030203 tyttö, km 05/05 spontaani rv 6+5. [color=red] LA 24.6. [/color]
[b][color=darkviolet]Heinäkuu 2006[/color][/b]
[b][color=violet]Ninni-78: [/b][/color] [color=red]LA 1.7.[/color]
[b][color=violet]Vinku75: [/b][/color] Km 08/05. [color=red] LA 2.7. [/color]
[b][color=violet]Hope74: [/b][/color] minä -74, mies -73, lapset 11/98 sekä 11/01, 4 keskenmenoa [color=red] LA 30.7 [/color]
[b][color=darkviolet]Elokuu 2006[/color][/b]
[b][color=violet]Wannabemami: [/b][/color] [color=red]LA 2.8.2006[/color]
[b][color=violet]Lauris: [/b][/color] minä -77 ja mies -72 synt. Lapset, tyttö 9/-01 ja poika 6/-03, kaksi koiraa ja hevonen. Km 9/03 rv 9+3 ja 8/05 rv 12+3.Asumme Turun seudulla. [color=red] LA 22.8.2006 [/color]
[b][color=violet]Kerttukasperi: [/b][/color] Olen vm-72, mies vm-75, ja esikoinen syntyi 11/03. Km 8/05 rv9+4.[color=red] LA 22.8 [/color]
[b][color=violet]Sartsu: [/b][/color] 30-vee viiden lapsen äiti Tampereelta.Eka km oli -98 ja nyt lokakuussa km rv 13[color=red] LA 31.8 [/color]
[b][color=darkviolet]Syyskuu 2006[/color][/b]
[b][color=violet]Kuonokas: [/b][/color] pk-seutu, molemmat 30+, toinen lapsi tulossa, km 11/05 rv6+5[color=red] LA 5.9[/color]
[b][color=violet]Neronja: [/b][/color] Minä -69, mies -62, lapset -98, -00, -01 ja -02. Km 3/04 rv12, 8/04 rv12, 7/05 rv9 ja 11/05 rv6. Kainuu.[color=red] LA 7.9[/color]
[b][color=violet]Masunasu: [/b][/color] minä -75, mies -68. Esikoinen, tyttö 04/04. Km 03/05 tuulimuna rv 12+[color=red] LA 8.9 [/color]
[b][color=violet]Femmamma: [/b][/color] Minä -33.v, mies -45.v, Tampereelta. Lapset -92, -94, -97 ja (yhteiset) -01 ja -04. Km 2/00 ja 6/05 rv15+2. [color=red] LA 15.9[/color]
[b][color=violet]peebee: [/b][/color] Minä 30-v, 30 v yhden lapsen äiti (08/03) ja mieheni on 28v. Km 09/05 rv4+3.[color=red] LA 22.9[/color]
[color=6959cd]♥ [/color][color=darkviolet] Vauvoja: [/color][color=6959cd] ♥[/color]
[color=6959cd][b] Emmiimi [/color][/b] 24.5 [color=blue]poika [/color], 3260g, 49cm
[color=6959cd][b] tirppana-78 [/color][/b] 25.6 [color=red]tyttö [/color], 3930g, 52cm, hattu 37
[color=6959cd][b] Rilla78 [/color][/b] 9.7 [color=blue]poika [/color], 3685g, 53cm
[color=6959cd][b] Authr [/color][/b]
[color=6959cd][b] Bella_Bambina [/color][/b] 5.8 [color=red]tyttö [/color], 3750g, 51cm, hattu 35,5cm
[color=6959cd][b] amiel [/color][/b] 12.8 [color=blue]poika[/color], 4570g, 54cm, hattu 38cm
[color=6959cd][b] mindi74 [/color][/b] 15.8 [color=red] tyttö[/color], 3900g, 52cm, hattu 36cm
[color=6959cd][b] Taika-80 [/color][/b] 24.8 [color=red]tyttö[/color], 3480g, 50cm
[color=6959cd][b] napoltti [/color][/b] 4.9 [color=red]tyttö[/color], 3860g, 52cm
[color=6959cd][b] molli_sointu [/color][/b] 10.9 [color=blue]poika[/color], 4650g, 55cm, hattu 34,5
[color=6959cd][b] nelely [/color][/b] 10.9 [color=blue]poika[/color], 2325g, 45cm, hattu 31cm
[color=6959cd][b] Kiana [/color][/b] 26.9 [color=blue]poika[/color], 4360g, 55cm, hattu 37,5cm
[color=6959cd][b] huip [/color][/b] 30.9. [color=red]tyttö[/color], 3500g, 50cm
[color=6959cd][b] beoynd [/color][/b] 22.10. [color=red]tyttö[/color], 3470 g, 52 cm, hattu 34,5 cm
[color=6959cd][b] Helis77 [/color][/b] 24.10. [color=blue]poika[/color], 2600 g ja 48 cm
[color=6959cd][b] _siru_ [/color][/b] 21.11. [color=blue]poika[/color], 3740 g ja 50 cm, pipa 35,5 cm
[color=6959cd][b] hilarius-hiiri [/color][/b][color=blue]poika[/color]
[color=6959cd][b] IinaMiio [/color][/b] 24.11. [color=red]tyttö[/color], 3935 g, 51 cm, pää 34 cm
[color=6959cd][b] Pilkukas [/color][/b] 30.11. [color=red]tyttö[/color], 3530 g, 50 cm, py 34,5 cm
[color=6959cd][b] maaria73 [/color][/b] 5.12.[color=red]tyttö[/color], 3300 g, 52 cm
[color=6959cd][b] Bojo [/color][/b] 9.12. [color=blue]poika[/color], 3400 g ja 52 cm
[color=6959cd][b] Sonnette [/color][/b] 17.12. [color=blue]poika[/color], 4185 g ja 53 cm, py 36 cm
[color=6959cd][b] Acathisia [/color][/b] 24.12.[color=red]tyttö[/color], 4395 g, 53 cm
[color=6959cd][b] Inkulaattori [/color][/b] 31.12.[color=red]tyttö[/color], 3910 g, 49 cm
[color=6959cd][b] Rouva80 [/color][/b] 9.1. [color=blue]poika[/color], 3670 g ja 50 cm, pipo 34.5 cm
[color=6959cd][b] Emmasophia [/color][/b] 14.1. [color=blue]poika[/color], 3375 g ja 49 cm, pipo 35 cm
[color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color][color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4]
Kommentit (76)
Femmis; Kiitos kysymästä, aion edes hiukan nauttia tästä äippälomasta, vaikka lyhyeksi tämä aika ilman vauvaa taitaa jäädä, mutta parempi niin. Varailin vyöhyketerapeutille aikaa ja piristystä toi kummasti nää raidatkin. Meillä on lapsille vielä maalsikuun ajan hoitopaikka ja välillä vien heitä sinne, että saa itse huilia
Wilkuna; Ei sullakaan enää kauaa ole loman alkuun, vielä viimeinen rutistus ja pääset vapaalle. Onnittelut asunnon ostosta ja tietty siitä, että vauva oli ottanut kasvuspurtin ja oli taas käyrillä.
Kuutar; Sullahan vauvalla on loistava la. Mun syntymäpäivä, parempaa synttäripäivää ei voi toivoa. Kesällä on tosi ihanaa viettää synttäreitä.
Vinku;Onnittelut iloisista rakenneultra kuulumisista
visakoivu; Toivottavasti tuo vuoto on harmitonta ja saisit vihdoin tästä raskaudesta sen toivotun tuloksen. Pitelen peukkuja, että kaikki ois hyvin
joanna; Kiva kuulla, että vaavilla oli kaikki hyvin ja painoakin oli tullut hyvin lisää.
Ulriinalle; Mahti Suuret Onnittelut. Olenkin miettinyt, että milloin se sun ultra oikein oli. Tervetuloa mukaan ex-haahuihin
Itse just tulin äippäpolilta. Maksa-arvot olivat kohonneet entisestään, mutta ei onneksi ihan hirveesti, oli nyt 159, kun viikko sitten oli 109 (pitäis olla alle 40). Sydänkäyrät näytti hyvältä ja vauva liikkui vilkkaasti. Ultran mukaan painoa oli tullut vaan alle 100g viikossa, mutta lääkäri vakuutteli, että asento vaikuttaa painoarvioon ja sanoi, ei syytä huoleen, nyt painoarvio oli 2850g. Nyt oli eri lekuri kun viimeksi ja tämä lääkäri oli sitä mieltä, että synnytys käynnistetään viimeistään rv 38, jopa aikaisemminkin, jos vaan arvot kovasti kohoavat, joten ei menee enää kauaa, kun saamme nähdä vaavin. Synnytys alkaa jo pyöriä mielessä ja hieman jo pelottaakin, mutta eiköhän siitä selviä.
Vauvalle kävin jo ostamassa tuteja ja äidinmaidonkorviketta varulta ja tietty vaippoja ja muuta tarpeellista. Sairaalakassiakin jo vähän pakkailin valmiiksi, kun eihän sitä tiedä vaikka raskaus käynnistyykin itsestään niinkuin ekassakin hepatoosiraskaudessani synnytys käynnistyi rv 37+5. Lääkäri sanoi, että tuo on ihan normaalia, että keho saattaa käynnistää tämmöisissä tapauksissa synnytyksen ihan itse, fiksu tää ihmiskroppa.
Neronjalle piti vielä sanoa, että kannattaa varmaan lopettaa nuo km palstojen luvut vähäksi aikaa ja ruveta päivä kerrallaan uskomaan siihen että raskautesi Onnistuu! Tiedän, että onhan se jo näillä viikoilla helppo sanoa, mutta niinkuin itsekkin sanoit olet jo kumminkin nähnyt vauvan sykkeen ja olet pitemmällä kun km raskauksissa, joten yritä uskoa, että tästä raskaudesta teidän perhe kasvaa 7 henkiseksi.
T:Nette 35+2
Masunasu, kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa. Ja mukavaa, että eka neuvolakäynti meni kivasti.
Tuolla toistuvissa km:issa on nykyisin hyvin hiljaista. Ei kai siellä mikään pakko olisi käydä. Nyt kun kuitenkin oma lääkitys pitäisi olla tilanteeseen nähden kohdillaan, niin enpä minä tähän hätään sieltä mitään hyödyllistä infoakaan pysty saamaan, siis sellaista mitä en jo tietäisi. Harmittaa, että pitikin mennä taas sinne lukemaan. Mutta pitäis varmaan ottaa vaan se periaate, että nautin tästä raskaudesta niin kauan kuin sitä kestää ja tällä hetkellähän kaiken pitäisi olla hyvin. Tuo ajatus helpottaa jo vähän mieltä.
Hoksasin äsken, että mulla tosiaan on huomenna se neuvola ja mähän aion ottaa tytöt mukaan. No, ne todennäköisesti haluaa tulla mukaan sinne vastaanottohuoneeseen. Sen siis vasta äsken tajusin. Ajattelin kyllä jo aamulla, että taidan ottaa vanhimman tytön uskotukseni ja kertoa hänelle. Toivon mukaan pienemmät tytöt eivät hoksaa ruveta kyselemään mitään. Vanhin tyttö pystyy varmasti pitämään salaisuuden, mutta en menisi ihan noihin pienempiin luottamaan ;-). En haluaisi, että anopille vielä paljastaisivat asiaa. Vaikka toisaalta, jos en pian hommaa itselleni jotain masun peittävää paitaa, niin anoppi kyllä huomaa asian jo itsekin... Tosin aika harvakseltaan me anopin kanssa nähdään, vaikka lähekkäin asutaankin.
Onneksi tänään on ollut pirteämpi päivä kuin pari edellistä. Tosin aamupäivällä väsytti niin kauheasti, että tuntui, että ihan huippaa ja heikottaa.
Mutta nyt lopettelen nämä jaaritukset ja lähden hommiin.
Positiivista mieltä kaikille, eikä vähiten itselleni!
neronja rv10+0 edelleen
Kiitos lohduttavista sanoistasi! Joo, taidan tosiaan lopettaa noiden km-palstojen lukemisen. Tuo toistuvat km:t palsta on kyllä ollut ihan hyödyllinen, mutta kuten jo äsken totesin, nyt tuskin enää mitään tarpeellista infoa sieltä saan.
Alkaa jo jännittää puolestasi, kun synnytys sulla on jo niin lähellä. Vau! Pian me saadaan jo kuulla synnytyskertomuksesi, vauvan mitat ja kaikki. Jännittävää :-). Toivottavasti olisi mahdollisimman helppo synnytys!
neronja
Hei Kaverit
Olettepa ahkeraan kirjoitelleet. Väillä olen ehtinyt käydä vilkaisemassa, mutta hetken ehdin nyt kirjoittaakin.
Mitään ihmeempää uutta ei kuulu. Viime torstaina tosiaan työpäivän jälkeen tuntui sitä puristusta ja maanantain jumpissa tuntui myös varsin kaamealta. Katson nyt miten tänään menee ja sitten on soitettava lääkäriaika. Vähän kammottaa kuinka illalla masu reagoi ja miten jaksan.
Kerro Sartsu miten b-vitamiinikokeilusi auttoi. Itse näes olen verenpainetautinen (tosin paineet ovat kadonneet jonnekin tämän raskauden aikana :)) ja atoopikko.
Kerttukasperilla näkyy olevan hulinaa. Remontti ja kaikkea. Ja miksei se voisi olla pikkuisesi joka masussa jammailee niin, että sen jo tunnet. Hauksaa, että parivuotiaannekin on jo asiasta innoissaan ja tyttö siis teillekin tulossa ;)
Ajatella Kengu, että olet jo noin pitkällä tai siis me molemmat olemme. Onnea uudesta työstä ja erityisesti iloisista ultra-kuulumisista.
Ja neronjastako on tullut oikein konkari piikittelyn suhteen. Mukava, ettei se ole ihan kamalaa ja hyvän asian vuoksi vielä, sen kaikkein ihanimman. Olen samaa mieltä noin palstojen lukemisesa. Oman mieleni saan ainakin heittämään kuperkeikkaa niitä lukiessani ja kyllä mieli on rauhallisempi kun pysyy poissa kaikista hurjista jutuista ja skenaarioista. Jospa vain sinäkin voisit pysytellä positiivisissa tunnelmissa.
Tuosta kohdun tunnustelusta: En muista kyllä, eitä olisin sitä ennen viikkoa 11 tuntenut vaikka kaikkeni painelinkin.
Huomiseen neuvolaan onnea matkaan.
Vinkun tapaan pohdin minäkin, mitä neuvolassa maanantaina sanotaan painosta. Heidän vaakansa kun näkyy näyttävän valtavasti enemmän kuin kotona. Hurjan painonpudotuksen olet saanut aikaiseksi, valtavan hienoa. Hienoa, että ultrakuulumiset olivat hyviä, onnea. Ja erityisesti onnea pikkuisesta pojasta.
Netelle onnea äitiysloman alkamisesta (muistinhan oikein) ja ihanaa, että sinulla on myös aikaa hemmotella itseäsi. Kohta jo H-hetki koittaa.
Hurjaa kun itse ajattelee, kun ei ole aavistustakaan mitä silloin tuntee. Jännään sitten koko loppuajan.
Femmiskö oli jo vaunut ostanut. Hih hih. Onnea uusille vaunuille. Eikös olekin ihanaa kun on jotakin konkreettista. Me vielä vaunuja vasta pohdimme. Miehellä on kyllä hyvin tarkka visio käsijarruista ja muista vempeleistä. Tosin kaikenlaista vaatetta meillä kyllä on vino pino ja sitten sellaisia täkkejä ja peittoja tuntuu olevan useampi : )
Kuutar on saamassa tytön? Onnea prinsessan matkalle syliisi.
Jestas miten suoraan sanottuna idiootteja ja ajattelemattomia ihmiset voivat olla sanomisissaan. Minä taas olen kuullut moneen kertaan, että ¿olettepa hyvään aikaan lapsen ajoittaneet¿.. niinpä niin. Ja itse asiassa LA:han on 16.6, joten aivan hyvin voin puhkua juhannuksen minäkin sillä sairaalassa.
Wilkunallakin näkyy hulinaa riittävän. Uusi asunto kuulostaa suorastaan kadehdittavalta ja ennen kaikkea se, että se on omanne. Ja tyttö teillekin, ihanaa. Ja olipa iloista, että pikkuinen kasvaa kuten pitääkin.
Katilla on jo äitiysloma ihan ovella. Onnea matkaan.
Ihanaa, että wbm, neuvolassa kaikki oli hyvin ja sydän jyskytti kuten pitääkin. Minuakin väsyttää aika armottomasti. Täytyypä kysäistä neuvolassa tuota hemoglobiini asiaa.
Visakoivulle tervetuloa ja kauniita ajatuksia ja jaksamista tuon piinaavan pitkän alkuajan kanssa.
Ja Joannallakin oli onnellisia lääkäri ja ultrakuulumisia. Ja pääsit pahimmista hermoiluistasikin. Ihanaa kun on niin positiivisia uutisia.
Ulriinalle ONNEA, ONNEA ihanista uutisista.
Masunasulle onnea neuvolakuulumisista. Mukavaa, että siellä ovat kannustavia ja ymmärtävät tilanteen.
Olen tässä käynyt tiukkaa keksutelua kelan kanssa, jos nimittäin joudun jäämään toisesta työstäni sairaslomalle ja hankalalta näyttää. Kerron myöhemmin. Nyt menen kokeilemaan miltä jumppa tänään tuntuu.
Voikaa hyvin
Aapeli ja papu 21+6 (huomenna 22 täynnä !)
Neronja: löysin tälläisen tutkimuksen Klexanesta ja rakaudesta, jos kiinnostaa :)
http://www.terveysportti.fi/pls/ltk/ltk.koti?p_haku=raskaus%20klexane
Tosi kalliita ne on, mutta nisstä on hyötyä.
Raskausviikko Kohdun koko:
6. Ei havaittavasti suurentunut
8. 9 cm
12. 12 cm
16. Symfyysin ja navan puolivälissä
20. Ulottuu napaan
Muuta ei löytynyt. Kotona mulla on semmoinen piirretty kaaviokuva, johon se raja on piirretty 4 vk välein.Jos sen vain jostain löytäisi.Alkuun tuntuu, että yhtä monta cm kuin on rv viikkoja. Loppuraskaudesta se ei enää päde :)
ON: eilen olin nla:ssa ja sydän äänet kuuluivat hyvin :) Liikkeitä olen tosiaan tuntenut jo 11 rv lähtien. Nlatäti sanoi, että harvinaista, mutta ei mahdotonta. Varsinkin kun useampi raskaus ja km ei niin kauheasti aikaa. Iltaisin sen huomasi aluksi ja nyt jo päivällä. Vauvakin löytyi juuri sieltä, missä sanoin liikkeiden tuntuvan. Siis kun metsästettiin niitä sydän ääniä. Alkuun uiskenteli koko ajan karkuun, kunnes antoi meidän kuunnella :)
Viikon päästä se np -ultra. Kunhan viikko menisi äkkiä. Huono-olo helpottanut, mutta sen takia oli paino pudonnut melk. 2 kg.
Femmikselle jaksamista alkuodotukseen. Pian ne viikot menevät, niin että et huomaakaan! Meillä raksa projekti vie usein (hyvin usein) ajatukset muualle. Ens viikolla alkaa anturan teko :)
Lauris rv 12+4 (ja iso masu, mutta puolet läskiä :) )
Tuonne haahuihin myös laitioin. Olennaisinta on lopettaa ennen laskettua aikaa, jotta vuotoriski pienenee. Siis esim. sektion leikkaushaava ja istukan syntymisen jälk.vuoto. Muutenhan äiti vuotaisi hengenvaarallisen paljon, koska antikoagulantin pitoisuus veressä liian suuri. Näin meillä täällä myös leikkauspotilailla väh. 1 vk ennen loptetaan esim.primaspanin käyttö ennen leikkausta.
Muuten nämä lääkkeet ovat hyödyllisiä tukostaipumuksesta kärsiville.
Fosfolipidivasta-aineisten naisten raskausnäkymät paranevat
Lääkärilehti
1997;52(11):1295
Robert Paul
Jos raskaus on päättynyt toistuvasti keskenmenoon, on noin 15 %:n mahdollisuus, että taustalla on fosfolipidi- tai kardiolipiinivasta-aineita tai lupusantikoagulantti. Ja päinvastoin, jos naisella on näitä vasta-aineita, on keskenmenon riski erittäin suuri, jopa 90 %. Tilaa on hoidettu mm. kortikosteroideilla ja immunoglobuliinilla ja kenties parhaiten asetyylisalisyylihapolla tai hepariinilla. Brittiobstetrikot tutkivat, miten ASA:n ja hepariinin yhdistelmähoito auttaa tilanteeseen.
Tutkimukseen osallistui 90 naista, joilla oli ollut 3¿15 keskenmenoa ja joilla oli todettu toistuvasti fosfolipidivasta-aineita näytteissä. ASA-lääkitys aloitettiin annoksella 75 mg vuorokaudessa heti, kun raskaustesti kävi positiiviseksi. Kun sikiön sydänäänet voitiin todentaa kaikututkimuksella, satunnaistettiin puolet naisista jatkamaan pelkkää ASA-lääkitystä, puolet sai lisäksi fraktioimatonta hepariinia annoksella 5 000 ky kahdesti vuorokaudessa. Hoidot lopetettiin 34. raskausviikolla tai jos tuli keskenmeno.
Pelkkää asetyylisalisyylihappoa käyttäneiden ryhmästä 42 %:lle syntyi elävä lapsi, yhdistelmähoitoryhmästä 71 %:lle (riskisuhde 3,7; 95 %:n luottamusväli 1,4¿8,1). Ero syntyi ennen 13. raskausviikkoa tapahtuneista keskenmenoista. Syntyneistä lapsista 24 % oli keskosia, mutta vain kolme tarvitsi keskolahoitoa. Yhdellä lapsella oli aivojen parietaalilohkon infarkti, mutta muita ongelmia lapsilla ei ollut eikä yhtään synnynnäistä epämuodostumaa todettu. Hepariinia käyttäneille tehtiin luuston tiheysmittaus satunnaistetusti 12. raskausviikolla ja raskauden jälkeen, ja selkänikamien keskimääräinen mineraalipitoisuus pienenikin tällä välillä 5,4 %.
Kirjoittajat toteavat, että fosfolipidivasta-aineisilla naisilla pieniannoksisen asetyylisalisyylihapon ja minihepariinin yhdistelmä parantavat raskausennustetta paremmin kuin asetyylisalisyylihappo yksinään. Ongelmattomia nämä raskaudet eivät kuitenkaan ole, sillä keskosia syntyi hyvin siedetystä lääkehoidosta huolimatta.
Rai R, Cohen H, Dave M, Regan L. Randomised controlled trial of aspirin and aspirin plus heparin in pregnant women with recurrent miscarriage associated with phospholipid antibodies (or antiphospholipid antibodies). BMJ 1997;314:253¿257.
Robert Paul
--------------------------------------------------------------------------------
Artikkelin tunnus: sll09135 (97111295.002)
© 2004 Suomen Lääkäriliitto
Nyt noin viikon Omega-3 kuurin jälkeen olisin huomaavinani ihossa hiukan paranemista.Ainakin käsivarsissa iho on selkeesti parempi.Mutta johtuuko kapseleista vai muusta,en tiedä.Ja jotenkin tuntuis,että helpottaa väsymystä.Verenpaineesta ja sokereista ei voi vielä sanoa mitään.Saas nähdä millaset paineet on sit lääkärin käynnilla 1½ viikon päästä,olisko vaikuttanut.
Sari,viisikko ja Jokunen 11+0
Kiitos tuosta infosta. Jos ymmärsin oikein, niin tuo jälkimmäinen juttu on sama, joka on tuolla Terveysportin sivustolla. Taitaa olla ne sivut vain alan ammattilaisille, joihin taidat itsekin kuulua?
Täytyy tuota infoa sulatella vähän aikaa. Mulla olis ilmeisesti 71%:n mahdollisuus saada elävä lapsi. Onhan se ihan hyvä mahdollisuus onnistua. Ja tuo nyt kertoo ainakin sen, että onnistuneitakin raskauksia on, suurin osa. Tuo jäi vähän hämäämään, että nuo brittitutkijat on määränneet lääkityksen lopetettavaksi rv34. Mullehan määrättiin niin, että vielä kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen pitäisi piikittää. Sekin vähän pelottaa, että jos vauvalle aiheutuu jotain verenvuotoja, infarkti tms. *syvä huokaus*
Lauris, mielenkiintoista, että olet tuntenut liikkeet jo rv11 lähtien. Itse en ole nyt tänään tuntenut niitä tuntemuksia, joita liikkeiksi olisi saattanut kuvitella. Vielä muuten tuohon tukostaipumukseen liittyen, niin osaatko sanoa, millainen vaikutus mahtaisi olla sillä, että ottaisin vielä näiden kahden lääkkeen lisäksi kalaöljyä? Oliskohan siitä enemmän haittaa vai hyötyä? Tuota voisi tietysti kysyä lääkäriltäkin. Tässä on sen verran vakavista asioista kysymys, ettei kannata oikein sooloilla (ainakaan enää, kun saan ihan lääkärini luvalla käyttää just niitä annostuksia lääkkeitä, joita muutkin käyttävät).
Iltapuuhat kutsuu...
neronja
Lauris, osaatko sanoa, voinko mitenkään vaikuttaa tuohon luuston haurastumiseen? Siis ettei tuolla hepariinilla olisi niin suurta vaikutusta. Tärähdyksethän ne tiivistää luustoa. Pitäis vissiin ruveta hyppäämään narua tms. ;-).
eilen tuli pyyhkiessä VERTA paperiin,ja illalla sohvalla istuskellessa aloin tuntemaan alavatsalla outoa kipristelyä.Ei sitä voi kivuksikaan sanoa,ehkä supistuksen tunteeksi :( joten taidan olla tosiaankin mennyttä kalua tämän raskauden suhteen.Koko ajan ollut epäluulo päällä,äidinvaisto jälleen kerran.Mutta.Mä en jaksa edes tehdä asialle mitään,ultraan on ihan turha juosta kun ei se auta mitään.Ihminen jolla ei ole ollut km:oa ei varmaan edes kiinnittäisi tähän tunteeseen huomiota,mutta minulle se kertoo jotain kun asentoa vaihtaesa esim kohdun kohdalla tuntuu painetta ja sellaista tylppää jomotusta.Hyvin tää ei pääty.
Olo on nyt sellanen että " paskat,menkööt sitten kesken" sitten tää ralli on loppu mun osalta.
Katsotaan mitä viikonloppu tuo tullessaan.
Femmis :( ja feikkiviikot
Femmis hei,älä nyt heitä kirvestä kaivoon vielä :) Eikös sullakin olis nyt suurinpiirtein menkkojen aika?Mullahan tuli kans verta silloin 8+3 ja olin ihan paniikissa eikä käynyt edes mielen vieressä toi menkka-aika.Ja tässä nyt ainakin vielä sinnitellään eteenpäin,siitä vuodosta alkaa kohta olla 3 viikkoa,eikä sen jälkeen ole näkynyt.
Oma napa voi pahoin!Mulla on yleensä aamusta ihan hyvä olo,iltaa kohden enemmänkin alkaa etoa.Mutta nyt on heräämisestä saakka oksettanut :( Saattaa johtua lievästä päänsärystäkin,jostain syystä koko yönkin jomotteli päätä.Oliskohan vaihteeks iskemässä flunssa,huoh.
Sari 11+1
Sartsun tavoin mäkin valan suhun uskoa. Mitkä viikot sulla onkaan menossa? Mullahan tuli vuotoa (oli kyllä tuhrua, ei kirkasta verta) viikolla 9+5 eli ei ollut edes menkka-aika. Ja ne vatsakivut oli täysin kuukautiskipuihin verrattavissa ja kesti pitkään. Samoin maha oli pieni kuin rusina ja mä olin täysin varma keskenmenosta (tämä siis liittyen äidinvaistoon...). Silti kaikki oli hyvin. Älä vielä sinäkään luovuta!
Lauris: outoa, että olet vasta menossa np-ultraan! Olet kuitenkin mua edellä ja mulla on ultrasta jo toista viikkoa. Mä olinkin kyllä niin aikaisessa kuin mahdollista ja sinä menet ilmeisesti vasta 13.viikon lopulla?
KK rv12+3
verta ei oo kyl tullu eilisen jälkeen,mutta mahassa kipristelee silleen että " alkais menkat" voi *NIIN JUMALATTOMAN RUMA SANA*
Mihin tääl tampereella kannattas ponkasta ultraan,jos sit kuitenkin menis,jos oikee alkaa ahdistaa.Mä en oo koskaan käyny yksityisellä ultrassa koska se vaan on niin noloa jotenkin mennä vaan sen takia..
Joo siis kyllähän tässä kai olis menkka-aika juu,30pv sitte testattu plussa.
Joo ei muu auta ku ootella.kyllä on paha mieli :(
no niin, sun viikkosihan selittää jo paljon :) Mutta jos asia oikein kalvaa mieltä, niin turhaan menet yksityiselle! Mä menin suoraan naistenpolille ja selvisin poliklinikkamaksulla (22 e). En sit tiedä, pitäiskö sinne mennä ensin oman tk-lääkärin kautta, itse en kyllä mennyt.
Femmikselle tsemppiä, toivotaan, että kyse on tosiaankin vaan ihan harmittomasta vuodosta. Aika yleistä se kuitenkin tuntuu olevan.
(.) Tänään 30 viikkoa täynnä ja työpäiviä jäljellä enää kaksi! Elämä on ihanaa!
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Riax rv 30+0 ja Reiska
kävin äsken sitten taas neuvolassa. Hemoglobiini noussut 148->149->153, paineet ja pisut kaikki kunnossa. Täti sanoi, ettei vaan saa ottaa mitään rautalisiä, vaikka normaalisti kehoittaisi tässä vaiheessa olevia sellasia popsimaan. No ei kyllä ole tarkoituskaan ottaa ;-). Paino noussut melkein kolme kiloa kuukauden takaisesta, mutta sitä ennen ei juurikaan, joten ei paniikkia (ei tädillä, mutta mulla kyllä! Yhteensä +7,5kg aarrgghh!!)
Pyysin sitten tätiä veikkaamaan sydänäänten perusteella tulokkaan sukupuolta: tytöksi veikkaisi. Mutta sanoi, että kyllä tohtorisetä paremmin tietää ultran perusteella. En kuitenkaan uskalla uskoa, että poju olisi tulossa. Tulisi äkkiä maaliskuu, jotta pääsisi sinne Femedaan " varmistukselle" .
Juttelin sitten tädin kanssa mun aatoksista, että kun ei tunnu " missään" tää raskaus... Se oli samaa mieltä mun kanssa, että koska on aiemmin ollu keskenmeno, ei sitä uskalla/halua/viitsi edes ajatella. Ei siis ole mitenkään ajankohtaista tai konkreettista koko raskaus tai vauvan tulo.
Femmis
: mene suoraan vaan polille, jos soitat niin ne ei ota. Selviät edullisimmin. Ei ne pois lähetä kun kerran olet jo sinne asti tullut! Täällä pidetään peukkua, että harmitonta. Ultrassa kuitenkin olit.
Neronja
: ei noita kaikkia asiota kannata pilkun tarkasti ottaa :) Syö kalkkia ja huolehdi itsestäsi hyvin. Loppujen lopuksi se 9 kk on lyhyt aika. Et joudu loppuelämääsi piikittämään, onneksi.Ilman piikitystä ei kuitenkaan tulisi vauvaa. Kun ultrassa kaikki ok, niin eiköhän loppukin mene hyvin. Se vuoto juttu kiinnostaa. Täällä meidän lääkärit on eri alalla, joten ei osaa sanoa. Vastaisikohan Aydin?
Juu ultra on vasta 13+, kun kävin samalla lääkärillä alkuraskaudesta ja sanoi, että tule mieluummin 13+. Uskaltaa, koska alkuraskaudesta sikiön ikä selvillä niin tarkasti. Jos ei olisi ultraa tehty, niin miel. 12+. Esikoisesta ultrattiin 13+0, vaikka en ollut alkurask.ultrassa en käynyt. Saatiin niskaturvotus ihan hyvin mitattua. Jotenkin silläkään ei ole enää väliä, kunhan sydän lyö ja vauveli kasvanut :)
Tulen taas kurkkimaan kuulumisia. Olen viikonlopun töissä, joten ehdin varmaan tännekin :)
Laskimotukoksen ehkäisy raskauden aikana
toteutetaan erikoissairaanhoidossa.
Toteutus erikoissairaanhoidon tasolla:
Pienimolekyylinen hepariiniprofylaksi aloitetaan raskauden toteamisen jälkeen tai viimeistään 16.¿18. viikolla APTT-seurannassa (tavanomaiset profylaksiannokset eivät riitä). Antikoagulanttihoitoa
jatketaan 6 viikkoa synnytyksen jälkeen
, mutta synnytyshetkellä voidaan siirtyä oraaliseen varfariiniin, joka raskauden aikana on vasta-aiheinen. Tromboosiriski on suurimmillaan loppuraskaudessa, jolloin käytetään usein normaalia suurempia LMW-hepariinin annoksia.
Hepariinihoidon aloitusajankohta määräytyy vaaran suuruuden mukaan: e-pillereiden tai raskauden aikana tromboembolian sairastaneet tulisi kuitenkin aina hoitaa viimeistään 24. raskausviikosta lähtien.
No tässähän tämä oli, eli se 6 vk ihan ok. Mutta disperiini lopetetaan ennen synnytystä? Disperiinin käytöstä raskauden aikana ei toisaan tutkimuksia. Meillä leikkauspotilaille aloitetaan Klexane, mutta tautotetaan primaspan, disperin ym.
Kylläpä sitten osaa vielä väsyttää, vaikka monella tässä vaiheessa jo helpottaa.
Femmikselle tsemppiä! Toivottavasti kaikki olisi kunnossa!!! Olishan se varmasti sulle helpotus päästä käymään vielä ultrassa.
Lauris, kiitos taas noista tiedoista. Ihanaa saada ihan faktatietoa. Pitäis ihan tulostaa nuo jutut, niin voisin ne aina lukea, kun siltä tuntuu. Mitähän tarkoittaa tuossa viimeisimmässä lainauksessa tuo " normaalia suurempi hepariiniannos" ? Eli mikä yleensä on normaali annos? Huomasin tuossa brittitutkimuksessa, että " koekaniinit" olivat piikittäneet 2x päivässä 5000 ky hepariinia. Nyt katsoin tuosta omasta laatikostani, että montakohan ky:tä se on. Laatikkoon on tosiaan merkitty 10 000 ky, mutta tuossa pakkausselosteessa ei sanota asiasta mitään. Eli tuo oma annostukseni taitaa olla siis sama kuin tuossa brittitutkimuksessa, itse otan vaan sen kerralla. Ja tosiaan tuo minidisperiini on tarkoitus lopettaa ennen synnytystä.
ON: Tänään oli se eka neuvola. Eipä siellä mitään tavallisesta poikkeavaa. Hemppa oli 128 ja kuulemma ihan hyvä, mutta jos tämä raskaus tästä etenee niin tuo lukema laskee kyllä vähintäänkin 100:aan muutaman viikon sisällä. Mutta eipä siinä mitään, onhan tuosta selvitty ennenkin, pikkujuttu. Sydänääniä ei vielä yritetty kuunnella ja ihan hyvä niin.
Eilen kerroin vanhimmalle tytölle tämän " salaisuuden" . Tyttö vähän naurahti ja hymyili salaperäisesti. Mutta eipä tuo vanhin tyttökään kovin luotettava ollut. Tänä aamuna se jo sanoi asiasta pikkusiskolleen. Siis sanoi, että meille tulee vauva. Minä sanoin, että enhän minä niin sanonut. On aivan liian aikaista sanoa, että meille tulee. Mähän sanoin tytölle illalla, että äitillä on masussa pieni vauvanalku ja jotain selitin tästä asioiden epävarmuudesta. En muista enää sanavalintaani. Saapa nähdä, alkavatko hölöttää asiasta yhdelle jos toiselle. Sitä en kyllä haluaisi.
Jeps, mutta nyt on pakko lähteä ruokaa laittamaan. Voi jestas, kun sais nukkua vähän aikaa...
neronja rv10+1 (neuvolan kone antoi la:ksi 6.9., joten sen mukaan nyt olis 10+2)
Ulriinalle ensin onnittelut! Mä ihan liikutuin, kun luin sun tekstiäsi ja tiedän sen tunteen, kun ensin pelolla odottaa ultraajan tuomiota ja sitten sillä onkin ilouutisia.
Visakoivu: peukut pystyyn, että se tuhruilu on vaaratonta. Mullahan sitä oli viikolla 10 ja kyllä meni mieli matalaksi silloin. Onneksi sitä ei ole enää kuulunut...
Km-peloista Neronjan pohdiskeluun viitaten. Mä kävin eilen pitkästä aikaa km-palstalla ja voi kurjuus, kun satuin lukemaan kuolleen sikiön synnytyskokemuksista (eli jotka tapahtuu esim. joskus 20 viikolla). Heti aloin miettiä, että onhan se edelleen mahdollista. Itse asiassa mulla on kyllä tuttavapiirissä erilaisia huonosti päättyneitä kokemuksia: yhdellä vauva kuoli kohtuun päivää ennen synnytyksen käynnistämistä (napanuora ilmeisesti oli kiertynyt ja estänyt hapen saannin). toinen odotti kolmosia, joista kaksi kuoli kohtuun (oli jo sairaalassa tarkkailussa ja synnytystä oltiin myös käynnistelemässä), muutama taas on synnyttänyt just 20.viikolla vakavasti sairaan sikiön ja sitten on tapaus, jossa keskosvauva on kuollut alle vuoden ikäisenä. Nää on siis skaalalla vanhat opiskelu-työtoverit tai kotipaikkakunnan tuttuja eli kaikki ei suinkaan ole ihan lähipiiristä. Mutta pistäähän nuo aina mielen matalaksi. Silti pitäisi aina muistaa, että pitkälti yli 90 prosenttia raskauksista päättyy hyvin!
Näistä apeista tunnelmista muualle. Kerroin tänään töissä raskaudestani ja sain ihan ok vastaanoton. Nyt varsinkaan ei tarvitse enää masua peitellä tai miettiä, jos esimies saakin tiedon muuta kautta.
Pidetään kuiteskin positiivista ilmettä täällä huolimatta noista mun esimerkeistäni, jookos?!
KK