Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa ei osata myydä - kerro esimerkkejä

Vierailija
14.09.2015 |

Jos olisin konsultti tai kauppakorkean proffa, niin veloittaisin tästä 200€/tunti mutta nyt saatte ihan ilmaiseksi neuvoja.

Myymisen perusidea on kertoa kaikki, aivan kaikki tuotteesta asiakkaalle koska myyjä ei voi tietää millä perusteella asiakas valitsee tuotteen. Joku asiakas saattaa arvostaa sitä, että tuote on käsintehty, kotimainen, luomua, ulkomainen, ei-luomua, sininen, punainen, automaattinen, hiljainen. äänekäs, jne. Joten jos myynti keskittyy hehkuttamaan vain yhtä ominaisuutta, kaikki ne ostajat jotka valitsevat tuotteensa eri syystä, jättävät sen ostamatta.

Klassinen esimerkki tästä on Stockmannin mainoskuvasto. Se on paksu ja laadukkaalle paperille painettu kirjanen jossa on kuvia Stokkalla myytävistä tuotteista. Harmi vaan ettei siinä ole juuri niitä tietoja jotka minua mahdollisena ostajana kiinnostaisivat, esim. vaatteiden materiaalitiedot tai kodinkoneiden takuuajat. Jos näitä tietoja ei ole valmiina mistään saatavilla, niin enpä jaksa lähteä niitä paikan päälle kyselemään. En ole ihminen joka ostaa vaatteita tai kodinkoneita niiden ulkonäön perusteella.

Toinen ongelma on suomalainen asiakaspalvelu joka ei vaan toimi. Keskitän mielelläni kaikki huonekaluostokseni Ikeaan koska siellä asiakaspalvelu pelaa. Koko ajan saa kuulla miten suomalaiset firmat eivät toimita huonekaluja ajoissa, eivät vastaa sähköposteihin, kukaan ei ota vastuuta mistään ja mitään hyvitystä et saa. Tämä tälläinen on hyvin stressaavaa asiakkaalle. En halua edes lähteä kokeilemaan. Muutaman vuosi sitten design-tuolini hajosi. Otin yhteyttä kotimaiseen jälleenmyyjään ja he sanoivat, että voin ehkä kahdessa viikossa saada tilattua varaosan (ruuvin) ja se maksaa. Sitten otin sähköpostilla yhteyttä tuolin ulkomaalaiseen valmistajaan ja kerroin, että ostin tuolin kirppikseltä, ei ole kuitteja ja blaa blaa. He lähettivät postissa minulle kaksi ruuvia ilmaiseksi. Kuinka on firmalle tärkeämpää: tyytyväinen asiakas vai parin euron maksu jostain ruuvista?

Täällä onkin ollut ketju suomalaisten hotellien siisteystasosta. Että tälläistäkö Suomessa tarjotaan maksaville asiakkaille?

Kolmas ongelma on se, että joka paikassa on samaa bulkkituotetta. Yksikään hotelli ei yritä erottautua paremmalla siisteystasolla. Yksikään kampaamo ei mainosta itseään hiljaisena kampaamona jossa ei tarvitse puhua mitään. Yksikään kauppaa ei mainosta myyvänsä vain kotimaisia tuotteita. Muutaman vuosi sitten etsin kampaamoa jossa olisi ollut tarjolla suoravärejä. En löytänyt yhtäkään. Kukaan ei kerro nettisivuillaan enkä viitsi soitella läpi noin 50 kampaamoa. Jos suomalainen yritys sitten mainostaa jotain niin se on aina sellaista joka tuntuu huijaukselta. Ei sellaiset sanat kuin kotimainen, ekologinen tai energiaasäästävä tarkoita yhtään mitään jos ei samalla kerrota kuinka kotimainen tai kuinka ekologinen. Ne ovat vain halpoja iskusanoja joista tulee tunne, että nyt kustaan silmään.

Kerro lisää esimerkkejä siitä miksi sinä mieluummin valitsisit ulkomaalaisia tuotteita. 

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:17"]

Mua ärsyttää tavaratalojen shop-in-shop -tuotesijoittelu. Jos haen esimerkiksi valkoista paitapuseroa, saan juosta ympäri kauppaa vertailemassa niitä eri merkkien kesken. Miksei kaikki samankaltaiset tuotteet voi olla ryhmiteltyinä yhteen? Monta kertaa jäänyt ostokset tekemättä, kun ei vaan huvita etsiskellä eri vaatemerkkien osastoilta näitä tuotteita. Sitten tämä "palauta sovittamasi vaatteet takaisin". Mitä hittiä, sehän on myyjän tehtävä!

[/quote]

Tämä. Sokokselta jää vaatteet ostamatta koska en jaksa selata sitä koko kauppaa läpi. 

Vierailija
22/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvin toimeentuleva yrittäjätuttavani oli mennyt kesken remppapuuhien Vepsäläiseen tilaamaan uuteen asuntoonsa sohvaryhmää. Kaverini oli kysynyt myyjältä, paljonko haluamallaan sohvaryhmällä olisi toimitusaika. Vastaukseksi oli saanut "se sohvaryhmä maksaa 8000 euroa!" Oli tilannut sohvansa muualta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:26"]

Myyminen on tosiaan sitä, että aistii toisen tarpeet ja osaa tarjota niihin ratkaisun. Kun se ihminen tulee sinne kauppaan ja haluaa ostaa vaikka puhelimen, niin taitava myyjä nappaa nopeasti sen, mitkä on ne jutut, jolla juuri tämä asiakas ostaa sen luurin. Ap:n ehdottama "kerron kaiken" ei toimi. Kerrotaan se, mitä juuri tämä asiakas haluaa tietää.

Myyminen ja markkinointihan on pitkälti tarpeiden luomista. Ei sitä tarvetta aina valmiiksi ole, mutta sopivasti esiteltynä ihminen itse keksii, että "tuommoistahan mä just tarvisin".

[/quote]

Nuo kaksi asiaa mitä sanot ovat ristiriidassa! Hyvä esimerkki on juuri toi pizzatoiminto. Vaikka asiakas ei koskaan ennen olisikaan tehnyt pizzaa, niin hän saattaa innostua pizzan tekemisestä nyt kun hänellä on siihen tarkoitukseen sopiva uuni.

Vierailija
24/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:13"]Olen itse toiminut monta vuotta tavaratalomyyjänä ja rakastin silloista työtäni. Myyjän työssä oli parasta nimenomaan se, että pystyi täyttämään asiakkaan odotukse ja sai kiitoksen hyvästä palvelusta. Minulle oli kunnia-asia viedä koko myyntitapahtuma loppuun ja kuunnella aidosti mitä asiakas tarvitsee. Aloitin alle parikymppisenä keltanokkana ja mielestäni vuosien saatossa kehityin myyntitaidoiltani todella paljon, sillä itsekin aktiivisesti mietin keinoja parempaan myyntiin ja onnistumiseen. 

Ainut mikä koko hommassa tökki, oli esimiehet. Ne eivät vaan tajunneet sen päälle, kuinka tärkeää on, että talon jokainen myyjä tuntee talon toimintatavat ja tuotteet ja siten jokainen pystyisi palvelemaan asiakkaan alusta loppuun! Jätettiin vailinaisella perehdytyksellä aloittelijoita yksin töihin, niin onko ihme, ettei myyntiä saada tehtyä kun myyjä ei tiedä eikä osaa? Arrg, niin monta kertaa paloi hihat, sillä itsekin suorastaan anelin lisäkoulutuksia vieraammasta tuotealueesta - mitään en saanut. 

Koita siinä sit olla asiantunteva myyjä kun et osaa vastata kysymyksiin ja tartut googlen palveluun... 

Meni loppujen lopuksi hermo koko työhön, sillä koin jatkuvasti, etten pysty tekemään työtäni niin hyvin kuin siihen olisi mahdollisuus.

Eli kumpa vaan ne myyjien yläpuolella olevat ihmiset joskus laskeutusivat norsunluutorneistaan oikeasti katsomaan sitä myyntityötä, ja kehittäisivät myyjien apuvälineitä ja koulutuksia niin, että asiakas kokisi olevansa tärkeä ja tervetullut myymälään. Tässä olisi ainakin iso parannuksen paikka.  Se, että myyjä ei osaa ollaa aktiivinen, ei tiedä tuotteista, jne. voi olla ihan vaan sitä, ettei ne esimiehet ymmärrä panostaa oikeisiin asioihin. Ne vaan tuijottaa lukuja ja ihmettelee miksi ei myyntiä tule tarpeeksi ja keksivät ottaa muilta mallia ja pakottavat myyjät epämiellyttäviin pakkotuputuksiin - kun oikeanlaisella, asiakkaiden tarpeita huomioivalla, myyntikoulutuksella saisi varmasti paljon enemmän lisämyyntiä tehtyä.
[/quote]
Jep! Tuntuu, että monissa ellei kaikissa kaupoissa on huono perehdytys uudelle työntekijälle. Näytetään korkeintaan kassakoneen perustoiminnot ja miten hyllytetään. Olen ollut itsekin myyjänä kaupassa, josta sai huonon perehdytyksen ja itse joutui opettelemaan miten mikäkin asia tehdään/toimii ilman muiden työntekijän tai esimiehen apua.
Varmaan selittää miksi asiakaspalvelu on mitä on.

Vierailija
25/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä että sitä vaan ajaudutaan myyjiksi paskahommaan ja kadehditaan asiakkaita jotka haluavat palvelua. Koko ajan odotetaan että päästään johonkin parempaan hommaan kun "mä en oikeestaan kuulu tänne".

Suomessa on vain "hyviä" töitä nykyisin. Myyjää huonompaa hommaa saa etsiä. Myyjän itsetunto on pohjalukemissa.

Jos taas on B to B myyjä niin siellä on ay-liike päässyt jyräämään oikein kunnolla. Myyjien työaika on 8-16 ja piste. Sen hän tekee kuukausipalkalla. Jos lähetät myyjän vaikka Helsingistä Tampereelle myymään niin yhden käynnin (pikaisen) voi tehdä eikä voi yövyttää hotelleissa ellei maksa turkasesti ja anna vapaapäiviä kompensoimaan rasittavaa työtä. Myyjä voi myös aina halutessaan kieltäytyä jäämästä yöksi vaikka olisi bookattu asiakaskäynti. Provisiopalkka ei käy kaikille myyjille. Riippuu niin tuotteesta. Jos myy palveluasiakkuuksia niin sitä ei aina voi mitata rahassa ja provikoissa.

Vierailija
26/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 07:15"]Aikoinaan oli hakusassa uusi liesi. Kysyin myyjältä että mikä on pizza-toiminto ? Myyjä mietti muutaman sekunnin  ja " Miten usein sä teet pizzaa" ? kysyi minulta :) Jäi liesi ostamatta siitä liikkeestä. Vähin änin luikin ulos. Gigantissa olen käynyt kerran, ei palvelu pelannut. Voisi sanoa näin että jotkut myyjät on niin huonoja että heidät voisi korvata kuka tahansa jolla on vähänkään luontaista palvelualttiutta. Ihme että kauppias ei huomaa näitä myyjiään, joilla ei ole mitään edellytyksiä myydä yhtään mitään. [/quote] Tuohan on asiakkaan tarpeita tarkentava ja kartoittava lisäkysymys. Jos asiakas tekee pizzaa vain harvoin, uskallan suositella liettä, jossa ei pizzatoimintoa ole, vaikka vastaava toiminto kuitenkin ja sen lisäksi nämä upeat ominaisuudet. Jos asiakas tekee usein pizzaa, suosittelen tätä toista liettä, jossa on huippu pizzatoiminto, vaikkakin muut ominaisuudet sitten vähän vaatimattomammat. Käytän itse vastaavia yllättäviä kysymyksiä paljon. Mitä sinä oikein kuvittelit? Että myyjä syyttää lihavaksi tai vähättelee kokkaustaitojasi tai ei pysy aiheessa? Suomalaisille on _vaikea_ myydä ja olla hyvä asiakaspalvelija, kun pienikin poikkeus totutusta saa asiakkaan "luikkimaan ulos vähin äänin".

[/quote]

Kuinka lieden pizzatoimintoon vaikuttaa se että kuinka usein pizzaa tehdään ?

Hienoa jos vihdoin saa myyjältä vastauksen mikä on lieden pizzatoiminto :)

[/quote]

Gigantissa on muuten paskoja ja hyviä myyjiä. Kerran samalla reissulla nuori naismyyjä yritti myydä mulle paskoja halpispesukoneita, moneen kertaan piti sanoa etten kertakaikkiaan halua niitä. Kun päällepäinkin jo näki mitä muoviosista kasattuja rimpuloita ne olivat, ja tarvitsin kunnollista ja kestävää. Apua en saanut yhtään, kun toinen ei tiennyt mitään muuta kuin hinnat. Ne osasin toki hintalapuista lukea itsekin. Samalla reissulla kuuntelin taas toisen myyjän selostusta tulostimista, opin todella paljon utta, ja niin vain lähti tulostinkin matkaan. Pesukoneeksi ostin sen minkä olin itse etukäteen netissä katsonut Gigantin sivuilta. Kaikkein vmäisempiä ovat lirkutilirkutimyyjät, jotka tulevat vaan varastamaan asiakkaan aikaa, puhuvat kaikkea lässynläätä, mutta sitten ku pitäisi kysymyksiin vastata, mistään ei tiedetäkään mitään. Menisivät tuommoiset piiloon, kun tulee maksavia asiakkaita.

Vierailija
27/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:49"]

Tää on kaikista klassisin esimerkki ja käy mulle yhtenään.

Menen Sokokselle / Stockmannille / muuhun kauppaketjuun etsimään jotakin tiettyä tuotetta, esim. vaikkapa tietyn valmistajan tummaa villakangastakkia. Etsin ensin itse aikani, koska kukaan ei vahingossakaan tule kysymään josko voisi olla avuksi. En löydä, joten etsin myyjän ja kysyn, sattuisiko takkia olemaan valikoimassa.

Vastaus: "Ei ole." ja siihen perään väkinäinen hymy ja lähinnä sellainen ilme että lähdepäs siitä jo työpäivääni häiritsemästä.

Tähän sortuvat kaiken ikäiset myyjät. Mikä siinä on niin vaikeaa suositella tai aloittaa MYYMÄÄN jotain muuta tuotetta? Tyyliin "No sen valmistajan takit ovat valitettavasti loppu, mutta valmistajalta X löytyy melko samankaltaisia ja ne on valmistettu merinovillasta..." jne jne.

nimim. arvostan palvelua.

[/quote]

Tähän olen törmännyt usein, eli että juuri sitä mitä kysyn ei ole, niin mitään muuta ei vahingossakaan suositella/esitellä. Kävin viime viikolla Kicksissä etsimässä vaaleaa kulmaväriä, ja taisin tulla kysyneeksi sitä sanoilla "etsin vaalea kulmakynää". Myyjä kyllä esitteli sitten kyniä, mutta niistä ei löytynyt (tarpeeksi) vaaleita sävyjä. Jäin vielä itse katselemaan tuotteita kun oli myyjän kanssa todettu ettei oikeaa sävyä löydy - ja hyllyissä oli vaikka kuinka paljon muita kulmavärejä, myös vaaleissa sävyissä!

Olisiko minun asiakkaana pitänyt hoksata sanoa, että kyllä jokin muukin kuin kynä käy?! Minun mielestäni ei, sillä myyjän tehtävähän se olisi sanoa "niin tässä olisi kyllä vielä tällainen puuterimainen tuote, kelpaisiko se vai pitääkö olla juuri kynä". Noissa muissa tuotteissa ei sitten ollut testeriä (tai en ainakaan löytänyt) ja myyjä oli jo lähtenyt muualle, joten poistuin sitten ostamatta mitään...

Puuttuuko näiltä myyjiltä kokonaan omat aivot, että tosiaan älyäisi suositella vähän jotain muuta, jos ei juuri sitä satu löytymään mitä asiakas on kysynyt? Aika mahdotonta näin asiakkaana osata etukäteen valita juuri ne oikeat sanat, jotta saisi esittelyn kaikista soveltuvista tuotteista. "Olisiko teillä vaaleaa kulmakynää tai puuterimaista tuotetta tai nestemäistä joka levitetään erillisellä siveltimellä tai tai tai...". Ihan kuin robotin kanssa asioisi, joka tekee vain ja ainoastaan täsmälleen sen mitä siltä pyydetään.

[/quote]

Keskustelutaito puuttuu osalta. Muuten mäkin etsin aina tuota vaaleaa kulmakynää. Aina kauheen tummia ne kaikkein vaaleimmatkin sävyt. En ole värjännyt kulmakarvojani, ovat aika vaaleat siksikin, mutta albiino en ole kuitenkaan. Joskus oon löytänyt ulkomailta, vuosia sitten Lumenelta, mutta se on ihan loppuunkäytetty, enää ei ole Lumenellakaan niin vaaleaa. Vois tulla kauppaa, jos joku tekis...

Mulle taas ei kelpaa kuin kulmakynä.  ;)

Vierailija
28/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin sukulaispojan kanssa, hän selitti että hänellä on paljon ystäviä, vastasin kumma ettei minulla ole paljonkaan henkilökohtaisia.  Myyjä toivotti hyvää ystävänpäivää, loukkaannuin niin että muistin vielä vuodenkin päästä.   Melkein sama kuin turpaan vetäisi.

Vierailija
29/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:04"]

Erittäin hyvin toimeentuleva yrittäjätuttavani oli mennyt kesken remppapuuhien Vepsäläiseen tilaamaan uuteen asuntoonsa sohvaryhmää. Kaverini oli kysynyt myyjältä, paljonko haluamallaan sohvaryhmällä olisi toimitusaika. Vastaukseksi oli saanut "se sohvaryhmä maksaa 8000 euroa!" Oli tilannut sohvansa muualta. 

[/quote]

Olis pitäny ruveta tinkaamaan, sitä kai myyjä kaipasi.

Vierailija
30/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:26"]

Myyminen on tosiaan sitä, että aistii toisen tarpeet ja osaa tarjota niihin ratkaisun. Kun se ihminen tulee sinne kauppaan ja haluaa ostaa vaikka puhelimen, niin taitava myyjä nappaa nopeasti sen, mitkä on ne jutut, jolla juuri tämä asiakas ostaa sen luurin. Ap:n ehdottama "kerron kaiken" ei toimi. Kerrotaan se, mitä juuri tämä asiakas haluaa tietää.

Myyminen ja markkinointihan on pitkälti tarpeiden luomista. Ei sitä tarvetta aina valmiiksi ole, mutta sopivasti esiteltynä ihminen itse keksii, että "tuommoistahan mä just tarvisin".

[/quote]

Nuo kaksi asiaa mitä sanot ovat ristiriidassa! Hyvä esimerkki on juuri toi pizzatoiminto. Vaikka asiakas ei koskaan ennen olisikaan tehnyt pizzaa, niin hän saattaa innostua pizzan tekemisestä nyt kun hänellä on siihen tarkoitukseen sopiva uuni.

[/quote]

Onks tätä alapeukutettu sen takia, että myyjät ajattelevat, että tälläinen tarpeiden keksiminen ihmisille olisi huijausta?

Vierailija
31/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa änkyröidään ihan hulluna markkinoinnin ja hinnoittelun suhteen. Pidetään kynsin ja hampain kiinni omasta "ammattiylpeydestä", hurskastellaan ja päin vastoin laitetaan kuluttaja nöyristelemään.

Tämä olen saanut tuta nuorena naisena, esim. kalliissa putiikeissa liikuskellessani olen huomannut että ystävällisen tervehdyksen sijaan myyjät katsovat nenän vartta pitkin kassan takaa. he ovat päättäneet jo puolestani, ettei minulla ole varaa heidän tuontikolttuihinsa. Tällaisissa paska-ateljeissa en asioikaan kahta kertaa. (kyllä, minulla toisinaan ON varaa myös luxusmerkkeihin.)

Toinen hyvä esimerkki itsensä ylihinnoittelevasta kultasepästä. Kyselin häneltä kahteen eri työhön tarjousta. Toinen oli kaiverrustyö nahkalompakkoon. Kultaseppä oli tosi vastentahtoisen oloinen ja alkoi kouluttaa minua, siis ASIAKASTAAN että ei nahkaa KAIVERRETA. Sitä LASEROIDAAN (tms), ja hän ei halua tehdä sitä koska hänen mielestään jäljestä ei tule tarpeeksi näkyvä tummaan nahkaan. Selevä!

Toinen tarjouspyyntö koski palkintomitalien kaiverruttamista. Hintaa tuli niin roimasti per mitali, että jätin jutun siihen. Tuolla henkilöllä olisi ollut vielä mahis joko a) selittää, miksi niin posketon hintapyynti? tai b) laskea hintaa edes hitusen alaspäin. Näin hän olisi saanut toimeksiantoja ja bisnestä. Mutta EI. Kun sieltä norsunluutornista ei voida tulla alas kuluttajan luo, niin nyt ko. yrittäjä menetti potentiaalisen asiakkaan ja aikamoisen summan rahaa. Minä löysin jo toisen henkilön tekemään tarvitsemani työt, kiitos vaan.

Toki yrittäjä saa valita asiakkaansa, mutta jos asenne on valmiiksi jo tuo, niin ihmettelen vaan mistä niitä asiakkaita enää riittää bisnestä pyörittämään..

Vierailija
32/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin etsimässä erästä ompeluun liittyvää perusjuttua kehutusta pikkuputiikista, jossa myytiin mm. kankaita. Myyjä oli ihan hämmentynyt etsimästäni asiasta ("kun ei meillä myydä myöskään tuotetta X", jonka edessä kuitenkin seisoi...) ja otti lopulta yhteystietoni ylös "josko niitä nyt JOSKUS tulee, voi mennä kuukausi tai kaksikin". Kyse ei ollut mistään teinimyyjästä eikä myöskään juuri aloittaneesta tapauksesta. Olin aivan sanaton.

Vierailija
33/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kummallinen tapaus. Olin tullut liian ajoissa hammaslääkäriin joten päätin käyttää ajan kävelemällä korttelin ympäri. Siinä oli sitten ompelimo ja koska olin jo pitkään miettinyt, että pitäisikö teettää housut, niin poikkesin sisään ja kysyin, että "Hei! Paljonko teille maksaa housujen teettäminen?". Ompelija nosti päänsä ompeluksensa parista ja sanoi "En tiedä" ja painoi päänsä taas alas. Yleensä olisin jäänyt jankkaamaan, että miten niin et tiedä, mitä hittoa mutta tällä kertaa päätin, että en alennu siihen joten kävelin ovesta ulos.

Vierailija
34/113 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau! Hiano av-ketju, kyllä täällä sittenkin kannattaa roikkua (välttelemässä kodinhoidollisia)

Vierailija
35/113 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ketjun kahlattua läpi ja yritän nyt nopeasti jotain kommentoida ennen tota aikalukkoa :)

Monen ketjussa mainitun ongelman syynä on se, että ei enää ole mitään ammattimyyjiä. Ne on opiskelijoita tai ties mitä nollasopparilaisia tarvittaessa töihin kutsuttavia, ja tekevät esim. 5 tuntia viikossa. Miten tuossa ajassa perehtyy tuotevalikoimaan edes sijainniltaan tai pääkäyttötarkoitukseltaan, saati joltain teknisiltä ominaisuuksiltaan.

Itse olen kirjakaupan myyjä ja valehtematta osaan valikoimamme ulkoa. Hinnoitellessani kurkkaan kaikkien kirjojen takakantta (lähinnä sillä ajatuksella mikä itseä kiinnostaisi, mutta mieleen jää) joten tunnen joka ikisen kirjan ja osaan suositella mitä milloinkin. Teen paljon kauppaa.

Mutta - YT-neuvottelujen myötä työnantajani haluaa päästä minusta eroon kokonaan tai pudottaa tuntejani entisestään. Lisäksi pitäisi kaupata kaikenlaista asiaankuulumatonta krääsää sen perinteisen kirjan sijaan. Joten työmotivaationi on kadoksissa. Ihmetteleekö joku vielä miksi?

Vierailija
36/113 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:26"]

[/quote]

[/quote]Kuluttaminen on suomalaisille vielä niin uutta, että myyjät joskus toppuuttelevat asiakasta "tämähän on kallis!", "mitä sinä tällä teet?" -tyylisillä ajatuksilla :) Vasta 1980-luvulla tavarakulutus yleistyi Suomessa kun elintaso nousi riittävän ylös ja kaupungeissa oli enemmän ihmisiä. Jossain USAssa tällainen olisi myyjältä käsittämätöntä.

Vierailija
37/113 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Design messuilla, kuten aikaisimpinakin vuosina. Olisin ostanut vuosi sitten maton, mutta se oli jo loppu siinä vaiheessa kun pääsin osastolle. Heillä oli kuitenkin muutama takana, niistä sen maton bongasinkin, mutta ne oli jo maksettu ja odottivat vaan hakijaansa.

Kysyin miten pystyn tälläisen saamaan, minun yhteystiedot otettiin ylös, ei mitään. Lähetin ennen joulua liikkeeseen viestiä, siihen ei edes vastattu.

Tänä vuonna sama firma oli samassa paikassa ja samoja mattoja oli taas myynnissä. Tuli vähän pettynyt olo.

Opin viime vuodesta, olin tänä vuonna heti ensimmäisenä päivänä, ensimmäisenä tuntina paikalla. Olin etukäteen lähettänyt yrittäjälle viestiä onko heillä myynnissä tiettyä tyynyä, tuli vastaus kyllä. Laitoin paluuviestin ostaisin niitä 2 kpl, voinko noutaa ne Kaapelilta, kun tulette sinne, tulen heti lauantaina. Kyllä käy.

Menin hakemaan tyynyjä, messut olivat olleet auki ehkä 20 minuuttia, pääsin osastolle ja tyynyt olivat loppu.

Koska en nähnyt kenelläkään vastaantulijallakaan kyseisiä tyynyjä, väitän ettei niitä ollut edes myynnissä.

Yrittäjät matkustavat monta sataa km , saavat tilauksen, jättävät osan mallistosta ottamatta mukaan, ovat 2 päivää toisella paikkakunnalla, joka on Suomen pääkaupunki, käy tuhansia potentiaalisia asiakkaita ja missä tulos ?

Jos potentiaalinen asiakas ottaa yhteyttä, myykää hänelle tuote mitä haluaa.

Vierailija
38/113 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeätä olisi hallita vientiteollisuudessa markkinointi ja myyntikanavien luominen. Muissa maissa saa helposti apua esimerkiksi kaupallisista lähetystöistä yms mutta Suomessa ne ovat erittäin heikkolaatuisia. Lähetystöt ovat keskittyneet pelkästään suuryritysten, kuten Kone, paapomiseen jolla on omatkin resurrsit etsiä kanavia. Pienemmät ja kansainvälistymättömät yritykset nauretaan ulos.Sisäpiirin hommaa taas. Lisäksi palvelu on asiantuntematonta koska yhteiskunnan palkkaamat kermaperseet kussakin maassa ovat siellä pääasiassa lomalla eivätkä tunne ketään, viimeksi paikallisia markkinoita.

Kerran olin yhteydessä ulkomailla tällaiseen Suomen valtion kaupalliseen lähetystöön ihan käytännön myyntiponnistelujen hoitamiseksi kyseisessä maassa. Ainoa apu jota he tarjosivat oli 300 hengen auditorio käyttöön "edullisesti". Jätkä siis vuokrasi käytännössä auditoriota ja siksi makoili kyseisessä maassa.Eikö sitä olisi voitu antaa jonkun paikallisen tehtäväksi ja lähettää jätkä perheineen kotiin. 

Vierailija
39/113 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:49"] Tää on kaikista klassisin esimerkki ja käy mulle yhtenään. Menen Sokokselle / Stockmannille / muuhun kauppaketjuun etsimään jotakin tiettyä tuotetta, esim. vaikkapa tietyn valmistajan tummaa villakangastakkia. Etsin ensin itse aikani, koska kukaan ei vahingossakaan tule kysymään josko voisi olla avuksi. En löydä, joten etsin myyjän ja kysyn, sattuisiko takkia olemaan valikoimassa. Vastaus: "Ei ole." ja siihen perään väkinäinen hymy ja lähinnä sellainen ilme että lähdepäs siitä jo työpäivääni häiritsemästä. Tähän sortuvat kaiken ikäiset myyjät. Mikä siinä on niin vaikeaa suositella tai aloittaa MYYMÄÄN jotain muuta tuotetta? Tyyliin "No sen valmistajan takit ovat valitettavasti loppu, mutta valmistajalta X löytyy melko samankaltaisia ja ne on valmistettu merinovillasta..." jne jne. nimim. arvostan palvelua. [/quote]   Juuri näin. Tapiolan Stockalla ei ainakaan saa mitään palvelua, ei edes tervehditä. nisten vaateosastolla tulee käytyä kuitenkin jonkun aika usein... [/quote] Vaikka Stocka ratsastaa hyvän palvelun maineella, oma kokemus on ihan toisenlainen. Myyjät kuvittelee olevansa parempia ihmisiä ja katselee asiakasta nenänvartta pitkin. Käytän vain yhtä tiettyä ripsiväriä ja menin sitä Stockalta ko. merkin osastolta ostamaan. Telineessä ei ollut mustaa väriä, joten tottakai kysyin myyjältä. Vastaus oli "siinä on ne mallit vieressä" niin oli mutta en tarvinnut mallia koska tiedin mitä olen ostamassa enkä sentään testeriä osta. Kysyin uudestaan onko mustaa väriä kun telineessä on vain ruskea. Myyjästä paistoi miten vastenmielistä oli kumartua laatikosta ottamaan ja myymään se pyytämäni tuote. Kyse oli kumminkin n.30e maksavasta, ei mistään Maybellinen 2 yhden hinnalla-tuotteesta

[/quote]

Se Sensain mummo ei kylläkään ole Stockan palkkalistoilla, että turhaa Stockaa siitä moitit.

Vierailija
40/113 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin leipomomyymälään ja ostin ison satsin (siis tyyliin kolme laatikollista) karjalanpiirakoita pakkaseen laitettavaksi. Myyjä/leipuri alkoi päivitellä, miten ne menee nyt melkein kaikki ja heidän pitää alkaa laittaa uutta satsia uuniin. Siis minun - asiakkaan - edessä. Minä siinä mielessäni, että "Anteeksi että ostan teiltä näin PALJON". "Anteeksi että tuon keskiarvoasiakasta enemmän RAHAA teidän kassaan". "Anteeksi että hankaloitan päivääsi". Joka kerta kun asiakas ostaa paljon, siitä saisi olla super-iloinen ja toivottaa asiakas uudestaankin käymään! Antaa vielä vaikka bonus-karjalanpiirakka kaupan päälle. Nyt vähän mietin, että viittiiköhän sitä mennä heidän elämää hankaloittamaan...

Kyllä on monilla vielä perusasioissa oppimista eikä tämä ollut edes mikään kokematon henkilö alalla. Terveiset vain Tampereen kauppahalliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi