Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa ei osata myydä - kerro esimerkkejä

Vierailija
14.09.2015 |

Jos olisin konsultti tai kauppakorkean proffa, niin veloittaisin tästä 200€/tunti mutta nyt saatte ihan ilmaiseksi neuvoja.

Myymisen perusidea on kertoa kaikki, aivan kaikki tuotteesta asiakkaalle koska myyjä ei voi tietää millä perusteella asiakas valitsee tuotteen. Joku asiakas saattaa arvostaa sitä, että tuote on käsintehty, kotimainen, luomua, ulkomainen, ei-luomua, sininen, punainen, automaattinen, hiljainen. äänekäs, jne. Joten jos myynti keskittyy hehkuttamaan vain yhtä ominaisuutta, kaikki ne ostajat jotka valitsevat tuotteensa eri syystä, jättävät sen ostamatta.

Klassinen esimerkki tästä on Stockmannin mainoskuvasto. Se on paksu ja laadukkaalle paperille painettu kirjanen jossa on kuvia Stokkalla myytävistä tuotteista. Harmi vaan ettei siinä ole juuri niitä tietoja jotka minua mahdollisena ostajana kiinnostaisivat, esim. vaatteiden materiaalitiedot tai kodinkoneiden takuuajat. Jos näitä tietoja ei ole valmiina mistään saatavilla, niin enpä jaksa lähteä niitä paikan päälle kyselemään. En ole ihminen joka ostaa vaatteita tai kodinkoneita niiden ulkonäön perusteella.

Toinen ongelma on suomalainen asiakaspalvelu joka ei vaan toimi. Keskitän mielelläni kaikki huonekaluostokseni Ikeaan koska siellä asiakaspalvelu pelaa. Koko ajan saa kuulla miten suomalaiset firmat eivät toimita huonekaluja ajoissa, eivät vastaa sähköposteihin, kukaan ei ota vastuuta mistään ja mitään hyvitystä et saa. Tämä tälläinen on hyvin stressaavaa asiakkaalle. En halua edes lähteä kokeilemaan. Muutaman vuosi sitten design-tuolini hajosi. Otin yhteyttä kotimaiseen jälleenmyyjään ja he sanoivat, että voin ehkä kahdessa viikossa saada tilattua varaosan (ruuvin) ja se maksaa. Sitten otin sähköpostilla yhteyttä tuolin ulkomaalaiseen valmistajaan ja kerroin, että ostin tuolin kirppikseltä, ei ole kuitteja ja blaa blaa. He lähettivät postissa minulle kaksi ruuvia ilmaiseksi. Kuinka on firmalle tärkeämpää: tyytyväinen asiakas vai parin euron maksu jostain ruuvista?

Täällä onkin ollut ketju suomalaisten hotellien siisteystasosta. Että tälläistäkö Suomessa tarjotaan maksaville asiakkaille?

Kolmas ongelma on se, että joka paikassa on samaa bulkkituotetta. Yksikään hotelli ei yritä erottautua paremmalla siisteystasolla. Yksikään kampaamo ei mainosta itseään hiljaisena kampaamona jossa ei tarvitse puhua mitään. Yksikään kauppaa ei mainosta myyvänsä vain kotimaisia tuotteita. Muutaman vuosi sitten etsin kampaamoa jossa olisi ollut tarjolla suoravärejä. En löytänyt yhtäkään. Kukaan ei kerro nettisivuillaan enkä viitsi soitella läpi noin 50 kampaamoa. Jos suomalainen yritys sitten mainostaa jotain niin se on aina sellaista joka tuntuu huijaukselta. Ei sellaiset sanat kuin kotimainen, ekologinen tai energiaasäästävä tarkoita yhtään mitään jos ei samalla kerrota kuinka kotimainen tai kuinka ekologinen. Ne ovat vain halpoja iskusanoja joista tulee tunne, että nyt kustaan silmään.

Kerro lisää esimerkkejä siitä miksi sinä mieluummin valitsisit ulkomaalaisia tuotteita. 

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 07:15"]Aikoinaan oli hakusassa uusi liesi. Kysyin myyjältä että mikä on pizza-toiminto ? Myyjä mietti muutaman sekunnin  ja " Miten usein sä teet pizzaa" ? kysyi minulta :) Jäi liesi ostamatta siitä liikkeestä. Vähin änin luikin ulos. Gigantissa olen käynyt kerran, ei palvelu pelannut. Voisi sanoa näin että jotkut myyjät on niin huonoja että heidät voisi korvata kuka tahansa jolla on vähänkään luontaista palvelualttiutta. Ihme että kauppias ei huomaa näitä myyjiään, joilla ei ole mitään edellytyksiä myydä yhtään mitään. [/quote] Tuohan on asiakkaan tarpeita tarkentava ja kartoittava lisäkysymys. Jos asiakas tekee pizzaa vain harvoin, uskallan suositella liettä, jossa ei pizzatoimintoa ole, vaikka vastaava toiminto kuitenkin ja sen lisäksi nämä upeat ominaisuudet. Jos asiakas tekee usein pizzaa, suosittelen tätä toista liettä, jossa on huippu pizzatoiminto, vaikkakin muut ominaisuudet sitten vähän vaatimattomammat. Käytän itse vastaavia yllättäviä kysymyksiä paljon. Mitä sinä oikein kuvittelit? Että myyjä syyttää lihavaksi tai vähättelee kokkaustaitojasi tai ei pysy aiheessa? Suomalaisille on _vaikea_ myydä ja olla hyvä asiakaspalvelija, kun pienikin poikkeus totutusta saa asiakkaan "luikkimaan ulos vähin äänin".

[/quote]

Kuinka lieden pizzatoimintoon vaikuttaa se että kuinka usein pizzaa tehdään ?

Hienoa jos vihdoin saa myyjältä vastauksen mikä on lieden pizzatoiminto :)

[/quote]

OT; mutta mä paahdan/kuivatan ruisleipäsiivuja uunin pizzatoiminnolla.
[/quote]

Ongelmahan olikin se että asiakas KYSYY mikä tuo toiminto eikä saanut siihen vastausta. Voinet rusleivänpaahtaja kertoa mikä tuo toiminto on ja miten se eroaa vaikkapa grillitoiminnosta? Mielenkiinnosta kysyn koska lieden vaihto olisi edessä...

Vierailija
2/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:49"]

Tää on kaikista klassisin esimerkki ja käy mulle yhtenään.

Menen Sokokselle / Stockmannille / muuhun kauppaketjuun etsimään jotakin tiettyä tuotetta, esim. vaikkapa tietyn valmistajan tummaa villakangastakkia. Etsin ensin itse aikani, koska kukaan ei vahingossakaan tule kysymään josko voisi olla avuksi. En löydä, joten etsin myyjän ja kysyn, sattuisiko takkia olemaan valikoimassa.

Vastaus: "Ei ole." ja siihen perään väkinäinen hymy ja lähinnä sellainen ilme että lähdepäs siitä jo työpäivääni häiritsemästä.

Tähän sortuvat kaiken ikäiset myyjät. Mikä siinä on niin vaikeaa suositella tai aloittaa MYYMÄÄN jotain muuta tuotetta? Tyyliin "No sen valmistajan takit ovat valitettavasti loppu, mutta valmistajalta X löytyy melko samankaltaisia ja ne on valmistettu merinovillasta..." jne jne.

nimim. arvostan palvelua.

[/quote]

Tähän olen törmännyt usein, eli että juuri sitä mitä kysyn ei ole, niin mitään muuta ei vahingossakaan suositella/esitellä. Kävin viime viikolla Kicksissä etsimässä vaaleaa kulmaväriä, ja taisin tulla kysyneeksi sitä sanoilla "etsin vaalea kulmakynää". Myyjä kyllä esitteli sitten kyniä, mutta niistä ei löytynyt (tarpeeksi) vaaleita sävyjä. Jäin vielä itse katselemaan tuotteita kun oli myyjän kanssa todettu ettei oikeaa sävyä löydy - ja hyllyissä oli vaikka kuinka paljon muita kulmavärejä, myös vaaleissa sävyissä!

Olisiko minun asiakkaana pitänyt hoksata sanoa, että kyllä jokin muukin kuin kynä käy?! Minun mielestäni ei, sillä myyjän tehtävähän se olisi sanoa "niin tässä olisi kyllä vielä tällainen puuterimainen tuote, kelpaisiko se vai pitääkö olla juuri kynä". Noissa muissa tuotteissa ei sitten ollut testeriä (tai en ainakaan löytänyt) ja myyjä oli jo lähtenyt muualle, joten poistuin sitten ostamatta mitään...

Puuttuuko näiltä myyjiltä kokonaan omat aivot, että tosiaan älyäisi suositella vähän jotain muuta, jos ei juuri sitä satu löytymään mitä asiakas on kysynyt? Aika mahdotonta näin asiakkaana osata etukäteen valita juuri ne oikeat sanat, jotta saisi esittelyn kaikista soveltuvista tuotteista. "Olisiko teillä vaaleaa kulmakynää tai puuterimaista tuotetta tai nestemäistä joka levitetään erillisellä siveltimellä tai tai tai...". Ihan kuin robotin kanssa asioisi, joka tekee vain ja ainoastaan täsmälleen sen mitä siltä pyydetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:41"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 07:15"]Aikoinaan oli hakusassa uusi liesi.

Kysyin myyjältä että mikä on pizza-toiminto ? Myyjä mietti muutaman sekunnin  ja " Miten usein sä teet pizzaa" ? kysyi minulta :)

Jäi liesi ostamatta siitä liikkeestä. Vähin änin luikin ulos.

Gigantissa olen käynyt kerran, ei palvelu pelannut. Voisi sanoa näin että jotkut myyjät on niin huonoja että heidät voisi korvata kuka tahansa jolla on vähänkään luontaista palvelualttiutta. Ihme että kauppias ei huomaa näitä myyjiään, joilla ei ole mitään edellytyksiä myydä yhtään mitään.
[/quote]

Tuohan on asiakkaan tarpeita tarkentava ja kartoittava lisäkysymys.
Jos asiakas tekee pizzaa vain harvoin, uskallan suositella liettä, jossa ei pizzatoimintoa ole, vaikka vastaava toiminto kuitenkin ja sen lisäksi nämä upeat ominaisuudet. Jos asiakas tekee usein pizzaa, suosittelen tätä toista liettä, jossa on huippu pizzatoiminto, vaikkakin muut ominaisuudet sitten vähän vaatimattomammat.
Käytän itse vastaavia yllättäviä kysymyksiä paljon.

Mitä sinä oikein kuvittelit? Että myyjä syyttää lihavaksi tai vähättelee kokkaustaitojasi tai ei pysy aiheessa?
Suomalaisille on _vaikea_ myydä ja olla hyvä asiakaspalvelija, kun pienikin poikkeus totutusta saa asiakkaan "luikkimaan ulos vähin äänin".
[/quote]
Väärä vastaus, ei myyjälle kuulu se kuinka usein asiakas tekee pizzaa vaan myyjän kuuluu vastata kysymykseen. Kun tuohon on vastattu että mikä se toiminto on niin sitten vasta voi kysyä että teettekö kuinka usein ja SEN mukaan tarjota mahd. toista liettä tms....

Vierailija
4/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 07:15"]Aikoinaan oli hakusassa uusi liesi. Kysyin myyjältä että mikä on pizza-toiminto ? Myyjä mietti muutaman sekunnin  ja " Miten usein sä teet pizzaa" ? kysyi minulta :) Jäi liesi ostamatta siitä liikkeestä. Vähin änin luikin ulos. Gigantissa olen käynyt kerran, ei palvelu pelannut. Voisi sanoa näin että jotkut myyjät on niin huonoja että heidät voisi korvata kuka tahansa jolla on vähänkään luontaista palvelualttiutta. Ihme että kauppias ei huomaa näitä myyjiään, joilla ei ole mitään edellytyksiä myydä yhtään mitään. [/quote] Tuohan on asiakkaan tarpeita tarkentava ja kartoittava lisäkysymys. Jos asiakas tekee pizzaa vain harvoin, uskallan suositella liettä, jossa ei pizzatoimintoa ole, vaikka vastaava toiminto kuitenkin ja sen lisäksi nämä upeat ominaisuudet. Jos asiakas tekee usein pizzaa, suosittelen tätä toista liettä, jossa on huippu pizzatoiminto, vaikkakin muut ominaisuudet sitten vähän vaatimattomammat. Käytän itse vastaavia yllättäviä kysymyksiä paljon. Mitä sinä oikein kuvittelit? Että myyjä syyttää lihavaksi tai vähättelee kokkaustaitojasi tai ei pysy aiheessa? Suomalaisille on _vaikea_ myydä ja olla hyvä asiakaspalvelija, kun pienikin poikkeus totutusta saa asiakkaan "luikkimaan ulos vähin äänin".

[/quote]

[/quote]

Asiakas: Mikä on lieden pizza-toiminto ?

Myyjä:  Teeks sä usein pizzaa ?

Asiakas:  Mites tämä pizza-toiminto oikein pelaa?

Myyjä: Laitatkos sää  herkkuzienii vai herkkutattei näi kezäsin ?

Asiakas: Mahtaa tuo pizza-toiminto olla kätevä?

Myyjä: Mun äiti kanz kehuu tota pizzatoimintoa. Laitetaankoz tästä liezi ?

Asiakas:.........

Vierailija
5/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa että täällä kommentoitiin Finnwearin mainosta, koska itsekin olen kiinnittänyt siihen huomiota. Mitäköhän ihmettä firmassa on oikein ajateltu? Karmean mitätön mainos joka ei kyllä houkuttele ketään ostoksille, eikä firmalla näköjään ole edes omia nettisivujakaan vaan firman osoite johtaa nansoshopin sivuille. Tuosta ei voi enää mennä kuin ylöspäin (tai sitten konkkaan).

Vierailija
6/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:24"]

[/quote]

[/quote]

Asiakas: Mikä on lieden pizza-toiminto ?

Myyjä:  Teeks sä usein pizzaa ?

Asiakas:  Mites tämä pizza-toiminto oikein pelaa?

Myyjä: Laitatkos sää  herkkuzienii vai herkkutattei näi kezäsin ?

Asiakas: Mahtaa tuo pizza-toiminto olla kätevä?

Myyjä: Mun äiti kanz kehuu tota pizzatoimintoa. Laitetaankoz tästä liezi ?

Asiakas:.........
[/quote]
Kuulostaa ihan Gigantin toiminnalta. Kiitos :-D

Vierailija
7/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa niin samaan mieltä.

Aloitin jokunen viikko sitten ketjun, jossa valittelin, kun myyjät vaan häippäsevät mitään sanomatta kesken palvelutilanteen. Kertaanpa lyhyesti, koska vieläkin ihmettelen.

Olin etsimässä kenkiä tässä keskikokoisessa kaupungissa. Siis kunnon kenkiä, olisin ollut valmis pulittamaan vaikka useamman satasen, kun vaan täydelliset kengät löytyisi. Olin nuutunut sadepäivänä, näytin varmaan aika köyhältä. Jalassa minulla oli Tokmannin vitosen läpöttimet.  Kolmessa kaupassa myyjä hävisi kesken kaiken. 

Sokkarilla hävisi asentamaan seinähyllyä, luulin, että lähti etsimään minulle toista mallia. Toisessa kaupassa sama juttu, myyjä vaan hävisi kesken kaiken tiskin taakse juttelemaan toisen myyjän kanssa. Kolmannessa kaupassa sama juttu, hävisi vaan. 

Otti päähän, jotenkin kummallisella tavalla tunsin itseni kenkäkauppakierroksen jälkeen loukatuksikin. Näytinkö niin vähäpätöiseltä, ettei minua tarvitse palvella. Nämä olivat tosin ketjuliikkeitä.

Niin, meninpä vielä yhteen ketjuliikkeiseen. Nyt myyjä palveli, mutta ihmettelin, kun myyjä sitten esitteli yhtä kenkäparia, mutta sanoi, että nämä on kyllä aika kalliit. Olivat jotain 120! Kalliit? 

Sain muuten paljon alapeukkuja ja ikäviä kommentteja palstalla, tyyliin: et olisi kuitenkaan ostanut, olisit mennyt sinne Tokmannille, sinulla ei taida olla elämää jne...

Lopulta kengät löytyivät, yksityisestä kenkäkaupasta. Minulle myytiin yli satasen kengät. Myyjä tosin muisti minut kenkäostoksilta vuosien varrelta, sieltä on lähtenyt lapsille converset poikineen, juhlakenkiä, talvikenkiä... Tosin naureskeli Tokmannin kenkiäni hyväntahtoisesti. Niin, kerroin hänelle näistä myyjien katoamisista, kiitin palvelusta. 

Myyjän pitää myydä, eikä ole asiakasta karvoihin katsomista. 

Tämähän koskee myös esimerkiksi suomalaisen musiikin vientiä ja markkinointia. Ruotsalaiset tehtailevat listahittejä, ja myyvät ne. Suomessa kyllä tehdään hyvääkin musiikkia, mutta erona Ruotsiin on se, että he myyvät! Yksinkertaisesti myyvät ja markkinoivat aktiivisesti.

Me emme. 

Vierailija
8/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:24"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:41"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 07:15"]Aikoinaan oli hakusassa uusi liesi. Kysyin myyjältä että mikä on pizza-toiminto ? Myyjä mietti muutaman sekunnin  ja " Miten usein sä teet pizzaa" ? kysyi minulta :) Jäi liesi ostamatta siitä liikkeestä. Vähin änin luikin ulos. Gigantissa olen käynyt kerran, ei palvelu pelannut. Voisi sanoa näin että jotkut myyjät on niin huonoja että heidät voisi korvata kuka tahansa jolla on vähänkään luontaista palvelualttiutta. Ihme että kauppias ei huomaa näitä myyjiään, joilla ei ole mitään edellytyksiä myydä yhtään mitään. [/quote] Tuohan on asiakkaan tarpeita tarkentava ja kartoittava lisäkysymys. Jos asiakas tekee pizzaa vain harvoin, uskallan suositella liettä, jossa ei pizzatoimintoa ole, vaikka vastaava toiminto kuitenkin ja sen lisäksi nämä upeat ominaisuudet. Jos asiakas tekee usein pizzaa, suosittelen tätä toista liettä, jossa on huippu pizzatoiminto, vaikkakin muut ominaisuudet sitten vähän vaatimattomammat. Käytän itse vastaavia yllättäviä kysymyksiä paljon. Mitä sinä oikein kuvittelit? Että myyjä syyttää lihavaksi tai vähättelee kokkaustaitojasi tai ei pysy aiheessa? Suomalaisille on _vaikea_ myydä ja olla hyvä asiakaspalvelija, kun pienikin poikkeus totutusta saa asiakkaan "luikkimaan ulos vähin äänin". [/quote] Kuinka lieden pizzatoimintoon vaikuttaa se että kuinka usein pizzaa tehdään ? Hienoa jos vihdoin saa myyjältä vastauksen mikä on lieden pizzatoiminto :) [/quote]   OT; mutta mä paahdan/kuivatan ruisleipäsiivuja uunin pizzatoiminnolla. [/quote] Ongelmahan olikin se että asiakas KYSYY mikä tuo toiminto eikä saanut siihen vastausta. Voinet rusleivänpaahtaja kertoa mikä tuo toiminto on ja miten se eroaa vaikkapa grillitoiminnosta? Mielenkiinnosta kysyn koska lieden vaihto olisi edessä...

[/quote]

Pizzatoiminto = grillivastus+kiertoilma (ainakin meidän uunissa).

Vierailija
9/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:44"]

Toinen hyvä esimerkki itsensä ylihinnoittelevasta kultasepästä. Kyselin häneltä kahteen eri työhön tarjousta. Toinen oli kaiverrustyö nahkalompakkoon. Kultaseppä oli tosi vastentahtoisen oloinen ja alkoi kouluttaa minua, siis ASIAKASTAAN että ei nahkaa KAIVERRETA. Sitä LASEROIDAAN (tms), ja hän ei halua tehdä sitä koska hänen mielestään jäljestä ei tule tarpeeksi näkyvä tummaan nahkaan. Selevä!

[/quote]

Niin. Asioilla on kaksi puolta. Jos asiakas haluaa, että yrittäjä vahingoittaa tuotteen käyttökelvottomaksi, niin osa yrittäjistä toki tekee sen. Toiset yrittävät kertoa asiakkaalle, mikäli jokin asia ei vain ole mahdollinen tai toimiva ratkaisu, koska kokevat sen velvollisuudekseen, ettei asiakas kokisi tulleensa huijatuksi.

Olisitko halunnut maksaa kaiverruksesta, joka ei olisi näkynyt?

Sama kun kultasepänliikkeessä nuoripari halusi kaiverruttaa titaanisormuksiin nimikirjaimet ja päivämäärän. Kyllä yrittäjän homma on kertoa siinä vaiheessa, ettei jälkeä voi nähdä vaikka kaiverrusta yritettäisiinkin. Eikä vaan ottaa rahoja ja juosta.

Tässä onkin eroa ketjuliikkeiden ja yksityisten yritysten välillä. Ensimmäinen voi myydä sinulle sormuksen, jonka timantti pysyy jännitteen avulla sormuksen päiden välissä. Yksityinen firma taas kertoo, ettei sellaista välttämättä kannata hommata, koska jos sormus kolahtaa johonkin, timantti lähtee irti eikä sitä yleensä sen jälkeen enää löydetä.

Mielestäni jälkimmäinen on parempaa asiakaspalvelua. (Kuva havainnollistamaan esimerkkiäni: http://images.21diamonds.fi/Itse-Suunniteltu/Kuvia/jewelry/RI3303/size/180Wx180H/sparkle/false/perspective/front/metals/Valkokulta/stones/Timantti/Timanttisormus-Jessica-Sormus-Timantilla-(Valkokulta-750)--Jessica.jpg)

Vierailija
10/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ostamaan juhlavaatteita. Tämä olen varmaan ennenkin kirjoittanut. Kello oli 17.10 ja liikkeen merkitty aukioloaika 17.30. Ainoa työntekijä, jonka ymmärsin olevan yrittäjä itse, oli puhelimessa, eikä vaikuttanut työhön liittyvää asiaa olevan. Kun hän siitä 17.20 vapautui, ensimmäinen asia oli sanoa, että me sitten suljemme kohta. Hätäisesti jotain vaatteita esitteli ja mm. koon 42 kolttua minulle 155/55 kokoiselle naiselle. Ihmettelin kokoa, Italialaiset kokomerkinnät kuulemma. Ehkä, mutta kun se kolttu oli selvästi Suomen kokoa 42, sen verran iso oli. Sitten muistutteli välillä, että kohta on sulkemisaika, joten tule sitten toisen kerran. En ole ikinä siellä enää käynyt.  

Vierailija
11/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pari viikkoa sitten kauneushoitolassa hoidossa. Maksaessani hoitoa ennen lähtöäni ajattelin vielä kysellä kynsihoidoista, sillä olin suunnitellut meneväni sellaiseen. Sain vastaukset kuitenkin vain yhden sanan mittaisina, eikä minulle yritetty myydä kyseistä hoitoa lainkaan. Mitään tuputusta en halunnutkaan, mutta olisi ollut kiva tietää heidän palveluista ja saada tunne että he haluavat minut uudelleen asiakkaaksi. Lisäksi henkilökunta alkoi jutella keskenään minun vielä kassalla seistessäni. No ainakaan sinne en mene sitten enää mihinkään hoitoon. 

Toinen tapaus oli luontaistuoteliikkeessä. Löysin kaksi ravintolisää jotka vaikuttivat samantyyppisiltä keskenään. Kysyttyäni mitä eroa niillä on, myyjä alkaa lukemaan etikettejä ja sanoo suoraan ettei tiedä. Jotenkin tuli tunne että tietääkö myyjä mitään myymistään tuotteistaan ja päätin jättää ravintolisät ostamatta.

Tässä vain pari viimeisintä esimerkkiä. Valitettavan monessa paikassa on surkeaa asiakaspalvelua/myyntiä. Myyjien pitäisi tuntea myymänsä tuotteet ja saada asiakkaalle tunne että haluaa hänet uudelleen asiakkaaksi (ilman ärsyttävää tuputtamista). En maksa ainoastaan tuotteesta, maksan myös palvelusta. 

Vierailija
12/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin kerran suomalaisen vaatesuunnittelijan. Hänellä oli pakkomielle suomalaisnaisten isoista takamuksista. Koko suunnittelun kantava idea oli peittää takapuoli vaatteilla. Hyvät ajat tulevat kun aletaan käyttämään burkhaa yleisvaatteena tulevaisuudessa ;D

Myyntiargumenttikin on hallussa.

Vierailija
13/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse toiminut monta vuotta tavaratalomyyjänä ja rakastin silloista työtäni. Myyjän työssä oli parasta nimenomaan se, että pystyi täyttämään asiakkaan odotukse ja sai kiitoksen hyvästä palvelusta. Minulle oli kunnia-asia viedä koko myyntitapahtuma loppuun ja kuunnella aidosti mitä asiakas tarvitsee. Aloitin alle parikymppisenä keltanokkana ja mielestäni vuosien saatossa kehityin myyntitaidoiltani todella paljon, sillä itsekin aktiivisesti mietin keinoja parempaan myyntiin ja onnistumiseen. 

Ainut mikä koko hommassa tökki, oli esimiehet. Ne eivät vaan tajunneet sen päälle, kuinka tärkeää on, että talon jokainen myyjä tuntee talon toimintatavat ja tuotteet ja siten jokainen pystyisi palvelemaan asiakkaan alusta loppuun! Jätettiin vailinaisella perehdytyksellä aloittelijoita yksin töihin, niin onko ihme, ettei myyntiä saada tehtyä kun myyjä ei tiedä eikä osaa? Arrg, niin monta kertaa paloi hihat, sillä itsekin suorastaan anelin lisäkoulutuksia vieraammasta tuotealueesta - mitään en saanut. 

Koita siinä sit olla asiantunteva myyjä kun et osaa vastata kysymyksiin ja tartut googlen palveluun... 

Meni loppujen lopuksi hermo koko työhön, sillä koin jatkuvasti, etten pysty tekemään työtäni niin hyvin kuin siihen olisi mahdollisuus.

Eli kumpa vaan ne myyjien yläpuolella olevat ihmiset joskus laskeutusivat norsunluutorneistaan oikeasti katsomaan sitä myyntityötä, ja kehittäisivät myyjien apuvälineitä ja koulutuksia niin, että asiakas kokisi olevansa tärkeä ja tervetullut myymälään. Tässä olisi ainakin iso parannuksen paikka.  Se, että myyjä ei osaa ollaa aktiivinen, ei tiedä tuotteista, jne. voi olla ihan vaan sitä, ettei ne esimiehet ymmärrä panostaa oikeisiin asioihin. Ne vaan tuijottaa lukuja ja ihmettelee miksi ei myyntiä tule tarpeeksi ja keksivät ottaa muilta mallia ja pakottavat myyjät epämiellyttäviin pakkotuputuksiin - kun oikeanlaisella, asiakkaiden tarpeita huomioivalla, myyntikoulutuksella saisi varmasti paljon enemmän lisämyyntiä tehtyä.

Vierailija
14/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pytää yrittäjiltä tarjousta ( rakennus asiat, sisustus tai akustiikka) yrittäjä ei vastaa ku 2 vk päästä jos silloinkaan. Kun pyydetty tarjous saatu, yrittäjä ei palaa asiaan. Tällä välin otan tarjouksia muualta ja unohdan koko yrittäjän.

Vierailija
15/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa myyntiin suhtaudutaan kuin insinöörit. Muutenkin koko bisnesmaailmaa ovat pitkään hallinneet ketkä muutkaan kuin dippainssit. Suomessa tuntuu, että kaupankäynnissä unohdetaan asiakas ja mennään putkiaivoilla tarkastellen vain numeroita kun pitäisi tehdä tulostatulostatulosta pienillä kuluilla. Kauppakorkeakoulussakin laskentatoimi ja rahoitus ovat arvostetumpia kuin "hömppämarkkinointi", vaikka juuri markkinointi tuo sitä rahaa eikä niiden numeroiden pyöritys.

Vierailija
16/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gigantti. Voi helvetti. Näitä esimerkkejä on monia mutta tässä yksi mieleenpainunut:

Olin ostamassa kameratarvikkeita ja pyysin apua kahdelta eri myyjältä, joista ainakin toinen työskenteli sillä hetkellä kameraosastolla. Minua pyydettiin molemmilla kerroilla odottamaan että myyjä xx pääsee avuksi, ja tälle miehelle viitottiin (taisi olla puhelimessa sillä hetkellä) että tarvitsen apua. Hän nyökkäsi ja heilautti minulle kättään.

Tämä oli ainut kontakti tuon "asiantuntijan" kanssa. Ohitseni sai apua samalta osastolta 4 eri asiakasta, myös tuolta asiantuntijalta tuntui löytyvän aikaa kaikille muille paitsi minulle. Läimäytin kädessäni olleen puhdistussetin jollekkin tasolle ja marssin 40 minuutin odottelun jälkeen ulos. Tarkoituksena oli ostaa kameratarvikkeita useammalla sadalla eurolla. 

Onneksi tuosta on jo aikaa ja sittemmin olen hankkinut kameratarvikkeet kameraliikkeistä. Hinta saattaa olla hieman korkeampi mutta ainakin tällä paikkakunnalla kameraliikkeistä saa asiallista ja nopeaa palvelua. 

Vierailija
17/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 03:53"]Maailmallakin mainetta niittänyt suomalainen äitiyspakkaus. Melkein - mutta vain melkein - voin hyväksyä sen, ettei Kela lain mukaan saa myydä äitiyspakkauksia halukkaille ostajille. Mutta mikä estää, että yritys/yritykset, jotka on valittu tavarantoimittajiksi myisivät pakkausta myös ulkomaille tehden voittoa? Villit veikkaukseni ovat: a) Suomen lainsäädäntö tai sopimus Kelan kanssa estää tällaisen liiketoiminnan, tai b) yritykset eivät "osaa", ole keksineet tai viitsineet myydä pakkausta ulkomaille.
[/quote]

No just tämä!!! Suomessa ei tehdä rahaa, koska byrokratia/laki/en mä viitsi asenne jyrää. Yritysten tehtävänä on tuottaa rahaa, kun on rahaa ja kysyntää voi tehdä investointeja, palkata lisätyövoimaa yms eikä niin, että köyhiltä pienipalkkaisilta viedään ne viimeisetkin rovot jotka menisivät kulutukseen, tai pslveluiden ostamiseen.

Vierailija
18/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvellaan hyvin, tiedän mitä tahdon, mutta tämä ärsyttää kun nettikaupan sivulle ilmaantuu lärvi: "voinko auttaa", se vähentää huomattavasti ostohalukkuutta.  Yleensä vaan netistä löytyy parempia tuotteita, en tahdo hikoilla kaupassa.  Onko vaate luonnonkuitua, paljonko, hyvin olennainen tieto. 

Vierailija
19/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:41"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 07:15"]Aikoinaan oli hakusassa uusi liesi.

Kysyin myyjältä että mikä on pizza-toiminto ? Myyjä mietti muutaman sekunnin  ja " Miten usein sä teet pizzaa" ? kysyi minulta :)

Jäi liesi ostamatta siitä liikkeestä. Vähin änin luikin ulos.

Gigantissa olen käynyt kerran, ei palvelu pelannut. Voisi sanoa näin että jotkut myyjät on niin huonoja että heidät voisi korvata kuka tahansa jolla on vähänkään luontaista palvelualttiutta. Ihme että kauppias ei huomaa näitä myyjiään, joilla ei ole mitään edellytyksiä myydä yhtään mitään.
[/quote]

Tuohan on asiakkaan tarpeita tarkentava ja kartoittava lisäkysymys.
Jos asiakas tekee pizzaa vain harvoin, uskallan suositella liettä, jossa ei pizzatoimintoa ole, vaikka vastaava toiminto kuitenkin ja sen lisäksi nämä upeat ominaisuudet. Jos asiakas tekee usein pizzaa, suosittelen tätä toista liettä, jossa on huippu pizzatoiminto, vaikkakin muut ominaisuudet sitten vähän vaatimattomammat.
Käytän itse vastaavia yllättäviä kysymyksiä paljon.

Mitä sinä oikein kuvittelit? Että myyjä syyttää lihavaksi tai vähättelee kokkaustaitojasi tai ei pysy aiheessa?
Suomalaisille on _vaikea_ myydä ja olla hyvä asiakaspalvelija, kun pienikin poikkeus totutusta saa asiakkaan "luikkimaan ulos vähin äänin".
[/quote]

Minä ainakin ärsyynnyn, jos en saa kysymykseen suoraa vastausta.
"Mikä on pizza-toiminto?" - kysymykseen vastataan että mikä se on, ja sitten juttu jatkuu.

Vierailija
20/113 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 01:34"]

Olipa hyviä esimerkkejä. Suomessa saa hyvää palvelua Alkosta ja apteekeista. Suomalaisittain hyvää. Niissä kysytään ja kartotetaan tilanne, jos hyllyssä ei ole, niin vastaavaa tuotetta ehdotellaan. Kerran jopa kävi tilanne, että apteekissa, eikä naapuriapteekeissa ollut tuotetta, niin otti yhteystiedot ja ilmoitti, että nyt löytyy! Siellä nuori herra vielä tarjoutui tuomaan kotiin! Äkkiä hän pyörällä siinä piipahtaa. Olin menossa anyway ostarille, että kävin hakemassa ja todellakin kiittämässä palvelusta. Laitoin vielä sähköpostiakin, että varmasti kiitokset meni perille. Koivukylän apteekista. Harhauduin otsikosta, kun oli pakko kertoa tuo tilanne. :) Normaalisti mä olen mielelläni se omatoimiasiakas. Otan ensin selvää tuotteista, jos en kaupasta löydä, kysyn. Enkä silloin halua luentoa rinnakkaistuotteista jne. Jopa ärsyynnyn tuputtamisesta. Seuraavalla kerralla saatan pakoilla moista myyjää. Apteekki kokemus kuitenkin osoitti mulle, että sittenkin tykkään palvelusta. Eikä se ollut tungetteleva kokemus ollenkaan. Hyvämieli jäi ja toistekin olen samalle herralle hakeutunut.

[/quote]

No pakko sanoo tohon et mun asiantuntemius osoittautui kerrankin apteekissa henkilökuntaa suuremmaksi.   Kysymyksessä oli koirille annettavat matolääkkeet. Et ei ne aina apteekissakaan osaa.

Toisessa apteekissa taasen minulle myytiin hyvää kosmetiikkaa ja annettiin siihen vielä alennus, kallistahan se oli mutta juuri minulle sopivaa. Hyvähyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi