Isoäitini oli Karjalan evakko ja kohtasi samaa vihaa.
Siksi minua sapettaa. Karjalastakin tuli omaan (HUOM! omaan!) maahan niin hyvinvoivia lapsiperheitä, kuin alkoholisoituneita puukkomiehiä. Koko ryhmä leimattiin, heitä ei toivotettu tervetulleiksi ja kohdeltiin toisen luokan kansalaisina, vaikka lähtö ei ollut tapahtunut omasta aloitteesta ja ihmiset likkuivat oman kotimaansa rajojen sisäpuolella. Isoäitini tarinat elämän uudelleen perustamisesta omassa maassa, toisten sylkykuppina, olivat ihan kamalia. Vihaa ja ylenkatsomista en toivo kenenkään _ihmisen_ kohtaavan ja minusta on pohjattoman törkeää huutaa mille tahansa ihmisjoukolle oman kodin turvasta kaikenlaista rienaa, uhkaa ja vihaa. :/
Kommentit (178)
Kulttuurierot Suomen sisällä olivat tuolloin suuremmat kuin nykyisin. Esim. sata kilometriä oli tuolloin paljon pitempi matka kuin nykyisin, koska tavallisen kansan kulkuvälineet olivat ihan eri luokkaa kuin nykyisin: hevonen, polkupyörä, jalkapatikka. Puhumattakaan internetin tuomasta lähentymisestä. Täälläkin kirjoittelee ihmisiä eri puolilta Suomea ja eri maistakin.
Lisäksi Suomi oli vasta nuori valtio, jonka kohtalo oli paljon epävarmempi kuin nykyisin. Vanhoilla heimoilla oli paljon isompi merkitys kulttuurisesti vielä silloin, koska "Suomi" oli vielä aika uusi keksintö saati konkreettisena valtiona.
Siksi karjalaiset evakot ovat olleet muille suomalaisille silloin enemmän "muuta väkeä" kuin nykyisin osataan ajatella. Länsisuomalaiselle oman kodin tai tilan jakaminen karjalaisen kanssa vastaa ehkä paremmin sitä kuin jos nyt pitäisi majoittaa koko Viron väestö Suomeen. Vastaavuus on sama monella tavalla: suhteutettuna väkilukuihin sekä siihen, että osa Viron väestöstä onkin venäjää äidinkielenään puhuvia ortodokseja ja hekin tulisivat mukaan.
Osa toivottaisi tervetulleeksi "meikäläiset" ja osa ei "ryssiä".
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:45"]
Tämän vuoksi useat rajakarjalaiset luopuivatkin kielestään ja uskonnostaan, sekä esimerkiksi suomensivat karjalaisia nimiä.
[/quote]
Joten tämän takia meidän on otettava Euroopan läpi matkanneet nuoret miehet avosylin vastaan?
[/quote] Ei, vaan kerroin vaan esimerkkejä karjalaisten kohtaamista ennakkoluuloista omassa maassaan asian ollessa puheena.
Pakolaistilanteessa olen itsekin sitä mieltä että Suomeen tulisi ottaa pääasiassa naisia ja lapsia ja yrittää keksiä ratkaisuja elintasopakolaisten tulvaan.
T. Jolle vastasit
Maahanmuutokriitikoille toteaisin, että täytyyhän tänne jostakin väkeä saada itärajaa puolustamaan ja miinoja tallaamaan, kun niin moni ns. isänmaallinen on julistanut lähtevänsä etelän lämpöön sitten kun ryssä tänne hyökkää. Mitenköhön se mieli muuttuisi, jos itse olisi sotatantereella ja avautuisi portti päästä pakosalle...
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:40"]
1, kun niin moni ns. isänmaallinen on julistanut lähtevänsä etelän lämpöön sitten kun ryssä tänne hyökkää.
2 Mitenköhön se mieli muuttuisi, jos itse olisi sotatantereella ja avautuisi portti päästä pakosalle...
[/quote]
1 Lähde?
2 Mikä portti? Jos Suomi joutuu sotaan asevelvolliset kutsutaan aseisiin. Kieltäytyjät/pakoilijat haetaan/etsitään poliisin/sotapoliisin toimesta ja jos palvelus ei vieläkään maistu joutuu oikeuteen ja vankilaan.
Maahanmuutokriitikoille toteaisin, että täytyyhän tänne jostakin väkeä saada itärajaa puolustamaan ja miinoja tallaamaan, kun niin moni ns. isänmaallinen on julistanut lähtevänsä etelän lämpöön sitten kun ryssä tänne hyökkää. Mitenköhön se mieli muuttuisi, jos itse olisi sotatantereella ja avautuisi portti päästä pakosalle...
[/quote]
-Tuo tänne rajattomasti maahanmuuttajia eri kulttuureista
-Poista maanpuolustustahtoa kokonaan
-Putin tykkää
"Divide et impera"
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:49"]
Evakot huusivat kyllä suomenruotsalaisille "painukaa ruottiin!"
[/quote]
Varmaan kuorossa jokainen evakko huusi tätä evakkojen virallisena huudapainukaaruottiin-päivänä joka kuukauden kolmas torstai.
Tai lähde?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:44"]
1, kun niin moni ns. isänmaallinen on julistanut lähtevänsä etelän lämpöön sitten kun ryssä tänne hyökkää.
2 Mitenköhön se mieli muuttuisi, jos itse olisi sotatantereella ja avautuisi portti päästä pakosalle...
[/quote]
1 Lähde?
2 Mikä portti? Jos Suomi joutuu sotaan asevelvolliset kutsutaan aseisiin. Kieltäytyjät/pakoilijat haetaan/etsitään poliisin/sotapoliisin toimesta ja jos palvelus ei vieläkään maistu joutuu oikeuteen ja vankilaan.
[/quote]Noinhan se menee teoriassa tosipaikan tullen. Viittaan yleisesti ottaen verkkokeskustelujen ilmapiiriin, jossa samaan hengenvetoon julistetaan suvaitsemattomuutta tänne tulijoita kohtaan mutta ollaan itse lähdössä Suomesta pakosalle ennen kuin maailmanpoliittinen tilanne mahdollisesti kriisiytyy. Tarkoituksenani oli havistella yleisellä tasolla vallitsevaa mustavalkoista ajatteluilmapiiriä, ei niinkään lyödä faktoja pöytään. Omaa napaa pidemmälle katsominen ei toisin sanoen olisi pahitteeksi noin niinkuin yleisesti ottaen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:11"]
Ja ruotsinkieliset alueet eivät ottaneet evakkoja ollenkaan, noloa.
[/quote]
Ei kyllä pidä paikkansa. Isoäitini oli evakko joka sai asuinpaikan ruotsinkieliseltä alueelta, ja vielä opetteli kielenkin murteineen
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:11"]
Ja ruotsinkieliset alueet eivät ottaneet evakkoja ollenkaan, noloa.
[/quote]
Ei kyllä pidä paikkansa. Isoäitini oli evakko joka sai asuinpaikan ruotsinkieliseltä alueelta, ja vielä opetteli kielenkin murteineen
[/quote]
Vaarini myös.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 10:50"]Edelleen ihmettelen miksei tämä herätä keskustelua? ap
[/quote]
Etelä-Pohjanmaalla evakkoja kohdeltiin todella törkeästi. Kiusattiin ja ryssiteltiin.
[/quote]
Haukuttiin varkaiksi, kunnaneläteiksi, ryssänpaskoiksi.
Savossa ollut samanlaista
[/quote]
Lapsia on jopa saatettu kieltää leikkimästä ryssien kanssa
[/quote]
Harvinaisen kusipäistä toimintaa on ollut
[/quote]
Kertaa 10
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:07"]Kulttuurierot Suomen sisällä olivat tuolloin suuremmat kuin nykyisin. Esim. sata kilometriä oli tuolloin paljon pitempi matka kuin nykyisin, koska tavallisen kansan kulkuvälineet olivat ihan eri luokkaa kuin nykyisin: hevonen, polkupyörä, jalkapatikka. Puhumattakaan internetin tuomasta lähentymisestä. Täälläkin kirjoittelee ihmisiä eri puolilta Suomea ja eri maistakin.
Lisäksi Suomi oli vasta nuori valtio, jonka kohtalo oli paljon epävarmempi kuin nykyisin. Vanhoilla heimoilla oli paljon isompi merkitys kulttuurisesti vielä silloin, koska "Suomi" oli vielä aika uusi keksintö saati konkreettisena valtiona.
Siksi karjalaiset evakot ovat olleet muille suomalaisille silloin enemmän "muuta väkeä" kuin nykyisin osataan ajatella. Länsisuomalaiselle oman kodin tai tilan jakaminen karjalaisen kanssa vastaa ehkä paremmin sitä kuin jos nyt pitäisi majoittaa koko Viron väestö Suomeen. Vastaavuus on sama monella tavalla: suhteutettuna väkilukuihin sekä siihen, että osa Viron väestöstä onkin venäjää äidinkielenään puhuvia ortodokseja ja hekin tulisivat mukaan.
Osa toivottaisi tervetulleeksi "meikäläiset" ja osa ei "ryssiä".
[/quote]
Hyvä kirjoitus
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:40"]
[/quote]
1 Lähde?
[/quote]
Meinaatko, että persuista esim. Tynkkynen ja Immonenkin joutus rintamalle?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:03"]
Mitä samaa vihaa? Kukaa haetulta kuullostaa. Minusta ei missään juurikaan vihata integroitumista, eli olla oikeita rasisteja, vaan sitä ettei sitouduta samoihin sääntöihin. Edelleenkään ei muuten pidetä humalasista puukkojunkkareista ja venäjä kielteisyys suorastaan kukoistaa nykypäivänä joten mihin vertaat tätä samaa vihaa, miten se on muka samaa? Itse olen lukenut kristittyjen peloista islamilaisia kohtaan, terrorismin pelosta, elintasopakolaisuudesta, raiskausten lisääntymisestä, kulttuurin/uskonnon tuomien ihmisoikeuksien polkemisesta, yhteisistä säännöistä piittaamattomuudesta jne. Viha sitä kohtaan joka on mukava ja avoin ei toteudu ei varmasti toteutunut silloinkaan.
[/quote]
Niin mitä samaa vihaa oikein tarkoitat josta puhut?? Halveksuivat suomalaisia yhteisiäsääntöjä vai ja siksi vihattiin Kerro lisää! Luulenpa, että kuvittelet asioita etkä halua oikeaa keskustelua aiheesta vaan tuoda esiin pelkästään oman ahtaan mustavalkoisen näkemyksesi aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:40"] 1, kun niin moni ns. isänmaallinen on julistanut lähtevänsä etelän lämpöön sitten kun ryssä tänne hyökkää. 2 Mitenköhön se mieli muuttuisi, jos itse olisi sotatantereella ja avautuisi portti päästä pakosalle... [/quote] 1 Lähde? 2 Mikä portti? Jos Suomi joutuu sotaan asevelvolliset kutsutaan aseisiin. Kieltäytyjät/pakoilijat haetaan/etsitään poliisin/sotapoliisin toimesta ja jos palvelus ei vieläkään maistu joutuu oikeuteen ja vankilaan. [/quote] Meinaatko, että persuista esim. Tynkkynen ja Immonenkin joutus rintamalle?
[/quote]
Mitä kohtaa kohdasta "asevelvolliset" et ymmärtänyt?
Immosella on käsittääkseni vapautus asepalveluksesta koska keskeytti armeijan terveydellisistä syistä. Tynkkysestä en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 15:44"]
[/quote]
1 Lähde?
[/quote]Noinhan se menee teoriassa tosipaikan tullen. Viittaan yleisesti ottaen verkkokeskustelujen ilmapiiriin, jossa samaan hengenvetoon julistetaan suvaitsemattomuutta tänne tulijoita kohtaan mutta ollaan itse lähdössä Suomesta pakosalle ennen kuin maailmanpoliittinen tilanne mahdollisesti kriisiytyy. Tarkoituksenani oli havistella yleisellä tasolla vallitsevaa mustavalkoista ajatteluilmapiiriä, ei niinkään lyödä faktoja pöytään. Omaa napaa pidemmälle katsominen ei toisin sanoen olisi pahitteeksi noin niinkuin yleisesti ottaen.
[/quote]
Eli lähteesi on "minusta tuntuu että on näin". Tämä selvä. Se ei silti tarkoita että asiat ovat faktisesti kuin sinusta tuntuu.
Äitini oli Kainuun evakkoja. Kaksi kertaa joutui penskana lähtemään reissuun. Hän ei juurikaan puhunut sota-ajasta, mutta kerran parin konjakkiryypyn jälkeen hän hieman avautui.
Ekalla kerralla joutuivat Pohjanmaalle suomenkieliseen kuntaan. Vastaanotto oli säälivä, voi teitä ressuja, mutta mitä ne tänne teidät toivat, hyvä kun itse selvitään, täitä ja sairauksia vain tuotte ja varastelette ja ryssiähän te itse asiassa olette jne jne
Toisella kerralla nämä umpisuomenkieliset joutuivat Pohjanmaan ruotsinkieliseen kuntaan. Vastaanotto oli samanlainen, mutta suurin osa vihapuheesta meni ohi korvien, kun ruotsia ei ymmärretty. Ryssä sana kyllä ymmärrettiin. Äidin mieleen oli jäänyt erityisesti eräs ruotsinkielinen rouva, joka oli lahjoittanut äidille kauniin, vanhan nuken.
Niin kai se on ihmismieli, paskan se haluaa unohtaa, ne hyvät jää mieleen. Sen takia kai ihminen on ylipäänsä selvinnyt tässä maailmassa, eikä ole kadonnut sukupuuttoon ja historian hämäriin.
Ei pidä yleistää, isoäitini ei taasen kohdannut vihaa, he asettuivat asumaan Etelä-Pohjanmaalle.
Mitä samaa vihaa? Kukaa haetulta kuullostaa. Minusta ei missään juurikaan vihata integroitumista, eli olla oikeita rasisteja, vaan sitä ettei sitouduta samoihin sääntöihin. Edelleenkään ei muuten pidetä humalasista puukkojunkkareista ja venäjä kielteisyys suorastaan kukoistaa nykypäivänä joten mihin vertaat tätä samaa vihaa, miten se on muka samaa? Itse olen lukenut kristittyjen peloista islamilaisia kohtaan, terrorismin pelosta, elintasopakolaisuudesta, raiskausten lisääntymisestä, kulttuurin/uskonnon tuomien ihmisoikeuksien polkemisesta, yhteisistä säännöistä piittaamattomuudesta jne. Viha sitä kohtaan joka on mukava ja avoin ei toteudu ei varmasti toteutunut silloinkaan.