Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herttoniemen vaijerisurmaa tutkitaan kuolemantuottamuksena

Vierailija
01.09.2015 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1441072981993.html

Poliisi tutkii Herttoniemen hyppyrimäessä lauantaina tapahtunutta, 16-vuotiaan nuoren naisen kuolemaan ja 17- ja 18-vuotiaiden nuorten naisten loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta kuolemantuottamuksena ja mahdollisesti kahtena vammantuottamuksena. Asiasta kertoi poliisi hetki sitten lähettämässään tiedotteessa.

Vammantuottamus on asianomistajarikos. Poliisi ei ole selvittänyt vielä asianomistajien vaatimuksia.

Myöhään lauantaina 16-vuotias tyttö laski istualtaan Herttoniemen hyppyrimäkeä alas. Rinteen poikki kulkenut teräsvaijeri osui häntä kaulaan, jolloin tyttö kuoli tapahtumapaikalle.

Tapahtumien tarkka kulku on toistaiseksi epäselvä.

Tapauksen tutkinnanjohtaja Kirsi Kanth Helsingin poliisista kertoo, ettei loukkaantuneita, 16-17 -vuotiaita tyttöjä ole vieläkään päästy kuulemaan.

He ovat sairaalahoidossa. Odotamme, että pääsisimme kuulemaan heitä tämän viikon aikana. Ilmeisesti hengenvaaraa ei ole, mutta muutoin en osaa heidän terveydentilastaan kertoa, Kanth kertoo Ilta-Sanomille.

Kommentit (596)

Vierailija
501/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:07"]

Olen samanikäisen nuoren tytön äiti ja mua puistattaa ja järkyttää ihmisten julmuus, ilkeys, asiattomuus ja tekopyhyys. En voi ymmärtää, että tällaisessa tilanteessa kenelläkään täysjärkisellä, edes alkeellisemman empatiakyvyn omaavalla ihmisellä on pokkaa syyttää henkensä menettänyttä tyttöä yhtään mistään. Kaikki mitä hän teki, oli normaalia ja ymmärrettävää, ja kuka tahansa tavallinen nuori olisi voinut toimia samoin. Ainoa asia, jota voi syyttää, jos syyttämään haluaa alkaa, on Helsingin kaupungin löperöt systeemit vaijereineen ja selityksineen. Syvä osanotto uhrin perheelle. Se olisi voinut olla minun lapseni.

[/quote]

Toivottavasti edes sinä äitinä otat oppia tästä tapauksesta ja opetat viimeistään nyt teinillesi, että luvattomiin paikkoihin ei mennä hengailemaan öisin, eikä päivisin. 

Nuori ikä ei voi olla syy kaikkeen pöllöilyyn. 

[/quote]

Ole ystävällinen ja kerro, montako nuorta sinulla on. ja lisäksi kertoisitko, oletko heidän perässään 24/7. Ymmärrät varmaan, että huonolla tai hyvällä kasvatuksella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
[/quote]
Hmmm..kyllä sillä kasvatuksella nyt vaan on aika hitonmoinen osa..jos on kasvatettu,tietää ettei luvattomille paikoille mennä alaikäisinä KÄNNISSÄ riehumaan!
Leikkikööt aikuiset kakarat pikkulapsia kotipihoillaan!

Vierailija
502/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on käytännössä kun joku ajaisi kolmion takaa ja kuolisi siinä itse. Harvemmin siinä ruetaan ketään muuta syyttämään, kuin sitä kolmion takaa tulevaa joka tässä tapauksessa kuoli.

Tyttö ei itse noudattanut varoituskylttiä, ei piitannut varoituksesta. Maksoi siitä hengellään.

Vaijerissa on aivan varmasti ollut myös varoitusviirit, mutta alueen tuntien ne on myös aivan varmasti revitty ilkivaltaisesti pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa täältä. Vaijeria oli nostamassa lukiolaispoika joka unohti tehtävänsä. Kaikki olivat nähneet kyltit ja tiesi vaaroista. Homma kuului mopotukseen/nasujaisiin.

http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4572654/nasutus_herttoniemen_turman_taustalla

Vierailija
504/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:41"]

Tuo on käytännössä kun joku ajaisi kolmion takaa ja kuolisi siinä itse. Harvemmin siinä ruetaan ketään muuta syyttämään, kuin sitä kolmion takaa tulevaa joka tässä tapauksessa kuoli.

Tyttö ei itse noudattanut varoituskylttiä, ei piitannut varoituksesta. Maksoi siitä hengellään.

Vaijerissa on aivan varmasti ollut myös varoitusviirit, mutta alueen tuntien ne on myös aivan varmasti revitty ilkivaltaisesti pois.

[/quote]

Siinä ylemmässä, uutiskuvissa näkyneessä vaijerissa oli keltaisia muoviliuskoja näkyvyyttä helpottamaan, tosin aika vähän.

Vierailija
505/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:47"]

Lukekaa täältä. Vaijeria oli nostamassa lukiolaispoika joka unohti tehtävänsä. Kaikki olivat nähneet kyltit ja tiesi vaaroista. Homma kuului mopotukseen/nasujaisiin. http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4572654/nasutus_herttoniemen_turman_taustalla

[/quote]

Varma tieto?-)

Vierailija
506/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka itähelsingissä nuoruuden viettänyt EI OLE joskus hengaillut tuolla mäellä? Tuollahan on ainakin 50v ollut joka viikonloppu säiden vain salliessa aina porukkaa. Tahtoo sanoa, että ei tartte olla mikään ongelmateini jos tuonne menee. Ja voi hirveä jos on juonut vaikka sidukan tai pari....

Vierailija
507/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:47"]

Lukekaa täältä. Vaijeria oli nostamassa lukiolaispoika joka unohti tehtävänsä. Kaikki olivat nähneet kyltit ja tiesi vaaroista. Homma kuului mopotukseen/nasujaisiin. http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4572654/nasutus_herttoniemen_turman_taustalla

[/quote]

Varma tieto?-)
[/quote]

Ask issa on ollut kirjoituksia. Ikävä tieto :(

Vierailija
508/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:47"] Lukekaa täältä. Vaijeria oli nostamassa lukiolaispoika joka unohti tehtävänsä. Kaikki olivat nähneet kyltit ja tiesi vaaroista. Homma kuului mopotukseen/nasujaisiin. http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4572654/nasutus_herttoniemen_turman_taustalla [/quote] Varma tieto?-) [/quote] Ask issa on ollut kirjoituksia. Ikävä tieto :(

[/quote]

Suhtautuisin aika varauksella noihin askin juttuihin. Lauma teinejä keskustelevat jostain järkyttävästä, joka tapahtui kun (suurin?) osa oli kännissä. Kaikenlaisia huhuja, väärinymmärryksiä, vääriä muistikuvia ja suoranaisia valheitakin varmaan saattaa kierrellä. En toki suoralta kädeltä sano, etteikö tuo tottakin voisi olla.

Vierailija
509/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:30"]

Rakennan työssäni leikkipaikkoja, ne eivät aina valmistu päivässä ja jos rakentaminen jää yöksi kesken, puisto merkitään muovinauhalla ja varoituskylteillä jossa käyttö kielletään. Jos joku tästä huolimatta menee leikkimään keskeneräisiin välineisiin ja sattuu joku onnettomuus, onko syy silloin minun?

Jos mielestäsi on, mikä olisi ratkaisu ongelmaan? Betonibunkkeri puiston päälle kunnes valmis? Vai jätänkö vaan ne puistot rakentamatta ettei vaan satu pahoja onnettomuuksia joiden syy tulee minun kontolleni vaikka vika on ollut käyttäjän ajattelemattomuudessa?

Eiköhän se ole sama asia tässä tapauksessa?!

[/quote]

Laitatko  näkymättömän vaijerin liukumäkeen että   se estäisi  laitteen käytön  . 

[/quote]

Minä rakennan leikkivälineitä myös ja keskeneräinen työ on minun vastuullani SIIHEN ASTI, kunnes luovutan sen eteenpäin pääurakoitsijalle, kunhan maisema-arkkitehti ja vastaavamestari sen tarkistaa ja ottaa vastaan. Näin se oikeasti menee.

Vierailija
510/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:51"] [quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:07"] Olen samanikäisen nuoren tytön äiti ja mua puistattaa ja järkyttää ihmisten julmuus, ilkeys, asiattomuus ja tekopyhyys. En voi ymmärtää, että tällaisessa tilanteessa kenelläkään täysjärkisellä, edes alkeellisemman empatiakyvyn omaavalla ihmisellä on pokkaa syyttää henkensä menettänyttä tyttöä yhtään mistään. Kaikki mitä hän teki, oli normaalia ja ymmärrettävää, ja kuka tahansa tavallinen nuori olisi voinut toimia samoin. Ainoa asia, jota voi syyttää, jos syyttämään haluaa alkaa, on Helsingin kaupungin löperöt systeemit vaijereineen ja selityksineen. Syvä osanotto uhrin perheelle. Se olisi voinut olla minun lapseni. [/quote]   Toivottavasti edes sinä äitinä otat oppia tästä tapauksesta ja opetat viimeistään nyt teinillesi, että luvattomiin paikkoihin ei mennä hengailemaan öisin, eikä päivisin.  Nuori ikä ei voi olla syy kaikkeen pöllöilyyn.  [/quote] Ole ystävällinen ja kerro, montako nuorta sinulla on. ja lisäksi kertoisitko, oletko heidän perässään 24/7. Ymmärrät varmaan, että huonolla tai hyvällä kasvatuksella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. [/quote] Hmmm..kyllä sillä kasvatuksella nyt vaan on aika hitonmoinen osa..jos on kasvatettu,tietää ettei luvattomille paikoille mennä alaikäisinä KÄNNISSÄ riehumaan! Leikkikööt aikuiset kakarat pikkulapsia kotipihoillaan!

[/quote]

Niin, montako nuorta olet itse kasvattanut? Vaikutat hyvin keskeneräiseltä ihmiseltä, jolla ei ole mitään ymmärrystä oikeasta elämästä.

511/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:41"]
[/quote]

Sitten se vaijeri poistetaan tai laitetaan uudet huomioviirit joka kerta. Teinit eivät ole yhteisvastuussa toistensa tekemisistä, eli jos yksi teini repii huomioviirit pois, vaijeria ei voi jättää paikalleen sillä perusteella että mitäs repivät nuo teinit huomiomerkit pois ja sitten laskevat vaijeriin. Teinien välillä ei myöskään ole telepatiaa, eli jos teini repii huomioliuskat pois tieto ei välity kaikille teineille että nyt siellä on sellainen vaijeri. Tämä ei ole mitään mt-ongelmaisen, paikalla olleen tai tytön äidin horinaa, vaan oikeusjärjestelmä ei tunne kumpaakaan periaatetta.

Vierailija
512/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Anonyymi nihilisti" time="02.09.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:41"] Vaijerissa on aivan varmasti ollut myös varoitusviirit, mutta alueen tuntien ne on myös aivan varmasti revitty ilkivaltaisesti pois. [/quote] Sitten se vaijeri poistetaan tai laitetaan uudet huomioviirit joka kerta. Teinit eivät ole yhteisvastuussa toistensa tekemisistä, eli jos yksi teini repii huomioviirit pois, vaijeria ei voi jättää paikalleen sillä perusteella että mitäs repivät nuo teinit huomiomerkit pois ja sitten laskevat vaijeriin. Teinien välillä ei myöskään ole telepatiaa, eli jos teini repii huomioliuskat pois tieto ei välity kaikille teineille että nyt siellä on sellainen vaijeri. Tämä ei ole mitään mt-ongelmaisen, paikalla olleen tai tytön äidin horinaa, vaan oikeusjärjestelmä ei tunne kumpaakaan periaatetta.

[/quote]

Kyllä oikeus joutuu tuollaiseenkin ottamaan kantaa, lähinnä siten, että onko turvalaitteet tarkistettu riittävän usein tai onko niihin kohdistuneeseen ilkivaltaan reagoitu riittävän nopeasti. Ei voi olettaa, että siellä olisi 24/7 joku mäessä passissa korjaamaan ilkivallan jäljet. Joku vastuu on silla ilkivallan tekijälläkin. Jos minä särjen vaikka kaiteen jostain jyrkänteeltä ja joku sen takia putoaa, niin kyllä se minun piikkiini lähtökohtaisesti menee. Maanomistajan vasta esimerkiksi sitten, jos ei tiedon rikotusta kaiteesta saatuaan ole ryhtynyt riittävän ripeästi toimenpiteisiin.

Vierailija
513/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Anonyymi nihilisti" time="02.09.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:41"] Vaijerissa on aivan varmasti ollut myös varoitusviirit, mutta alueen tuntien ne on myös aivan varmasti revitty ilkivaltaisesti pois. [/quote] Sitten se vaijeri poistetaan tai laitetaan uudet huomioviirit joka kerta. Teinit eivät ole yhteisvastuussa toistensa tekemisistä, eli jos yksi teini repii huomioviirit pois, vaijeria ei voi jättää paikalleen sillä perusteella että mitäs repivät nuo teinit huomiomerkit pois ja sitten laskevat vaijeriin. Teinien välillä ei myöskään ole telepatiaa, eli jos teini repii huomioliuskat pois tieto ei välity kaikille teineille että nyt siellä on sellainen vaijeri. Tämä ei ole mitään mt-ongelmaisen, paikalla olleen tai tytön äidin horinaa, vaan oikeusjärjestelmä ei tunne kumpaakaan periaatetta.

[/quote]

Tämän kirjoittajalla ei ole minkäänlaista realista kuvaa ilkivallan määrästä suhteessa kuntasektorin nykyiseen henkilöstömäärään.

Vierailija
514/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien oma syy. Surullista,mutta totta.

Vierailija
515/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei mene nyt mitkään kuolemantuottamussyytteet tms. läpi. Kyseessähän oli kuitenkin onnettomuus. Vai haluavatko asianomaiset päästä rahastamaan tällä?

516/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:34"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="02.09.2015 klo 13:23"]

[/quote]

Tämän kirjoittajalla ei ole minkäänlaista realista kuvaa ilkivallan määrästä suhteessa kuntasektorin nykyiseen henkilöstömäärään.
[/quote]

Kirjoitinkin, että laitetaan joka kerta uudet huomioviirit tai poistetaan vaijeri. Jos huomioviirit poistetaan jatkuvasti, eikä uusia viitsitä laittaa tilalle, kuuluu vaijeri poistaa. Oikeusjärjestelmän periaate on se, ettei mäkeä laskeva teini ole vastuussa huomiomerkit poistaneen teinin teoista.

Vierailija
517/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaijerin piti olla niin tiukkaan kiinnitetty, että se oli tappava? Tuohon olisi riittänyt vaijeri, joka irtoaa kiinnityksistä pienemmälläkin painolla, tekee ehkä nirhauman ihoon mutta ei vie henkeä. Mammojen mukaanhan se näkyi hyvin ja kaikki nuoret tiesi siitä, joten esim. kukaan mopoilija ei koskaan ajanut mäkeen kokeilemaan vaijerin kestävyyttä. Pelkkä näkyminen riitti.

Vierailija
518/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:30"]

Rakennan työssäni leikkipaikkoja, ne eivät aina valmistu päivässä ja jos rakentaminen jää yöksi kesken, puisto merkitään muovinauhalla ja varoituskylteillä jossa käyttö kielletään. Jos joku tästä huolimatta menee leikkimään keskeneräisiin välineisiin ja sattuu joku onnettomuus, onko syy silloin minun?

Jos mielestäsi on, mikä olisi ratkaisu ongelmaan? Betonibunkkeri puiston päälle kunnes valmis? Vai jätänkö vaan ne puistot rakentamatta ettei vaan satu pahoja onnettomuuksia joiden syy tulee minun kontolleni vaikka vika on ollut käyttäjän ajattelemattomuudessa?

Eiköhän se ole sama asia tässä tapauksessa?!

[/quote]

Laitatko  näkymättömän vaijerin liukumäkeen että   se estäisi  laitteen käytön  . 

[/quote]

Minä rakennan leikkivälineitä myös ja keskeneräinen työ on minun vastuullani SIIHEN ASTI, kunnes luovutan sen eteenpäin pääurakoitsijalle, kunhan maisema-arkkitehti ja vastaavamestari sen tarkistaa ja ottaa vastaan. Näin se oikeasti menee.
[/quote]
Tiedän, mutta väärin se on. Vai Laitatko itse sen betonibunkkerin tai yövyt paikalla vahtimassa?

Vierailija
519/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lähtikö siltä pää irti?

Vierailija
520/596 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisissa oli tänään tutkintaa johtavan poliisin kommentti: "Alkoholilla ei ole osuutta tapahtumiin". Itse ymmärsin, että tämä kuollut tyttö oli nauttinut alkoholia?

Ketju on lukittu.