Monikulttuuriset ikäerot
Jospas välillä vähän kevyempää aihetta laitettaisiin kehiin!
Minua kiinnostaisi tietää eletäänkö monikulttuurisissa suhteissa samanmoisin ikäeroin kuin " tavis" suomalaisissakin. Onko se mies vanhempi vai peräti nuorempi, kuinka paljon? Voi antaa vuosilukuja tai anonyymimmin sitä ikäeroa vain. :)
Meillä minä olen syntynyt 78 ja mies 76, on reippaasti vajaa kaksi vuotta minua vanhempi. Kolmeakymppiä lähestytään kovaa vauhtia.
Kommentit (61)
berfin04:
Meillä on virallisesti 15 vuotta ja epävirallisesti 11 vuotta!!!
Olisi kiva kuulla enemmän tuosta ikäasiasta, jos ei ole liian tungettelevaa kysyä? Tiedätkö missä vaiheessa ikävuodet ovat menneet sekaisin? Kun tuossa virallisessa ja epävirallisessa iässä on noinkin paljon kuin 4 vuotta eroa? Lapsena ja nuorena sitä ulkonäön perusteella ainakin pysyy aika hyvin perässä ihmisen iästä, mutta vanhempana kuva voi toki sitten hämärtyä...
Olen paljon kuullut sellaisista vuoden tai kuukausien heittelyistä (esim. mieheni äidin kohdalla, josta ei tiedetä onko hän syntynyt keväällä -39 ja keväällä -40), mutta tuo 4 vuotta on jo paljon. Olisi kiva kuullu tarina miehesi iästä, jos sellaista on? :o)
Hei !
Olen hieman yli 20-kymppinen ja kamerunilainen mieheni on juuri täyttänyt 47 vuotta. Hyvin on " ikäerosta" huolimatta mennyt ja lapsia pukannut...
meilla mies on kaks vuotta vanhempi. mina -76 ja mies -74
Tähän pitää kyllä sitten lisätä, että monilla kehitysmaista tulevilla syntymä vuosi (jopa se päiväkin) heittää useallakin vuodella. Eräs tuttavani hankki kotimaassaa passin, johon häntä nuorennettiin noin viidellä vuodella... eli vaikka paperilla puoliso olisi nuorempi, hän todellisuudessa voikin olla (reippaastikin) vanhempi!
Meilla ma oon vakuuttunut etta miehen ikaa on laitettu ylos pain silla on niin poikamainen ja lapsellinen ( ei ihme etta tulee lastemme kanssa niin hyvin juttuun ;). Mutta joo, usein todellakin on etta eivat tieda itse edes ikaansa kun ei se esim. afrikassa ( kaikissa perheissa ) nayttele niin isoo osaa tuo ika:) Mika sekin on hyva ainakin nain vuoden paasta 30v tayttavana;)
ja molemmat syntymässään rekisteröityjä. Mieheni perheessä (kaupunkilaisia) näin on ollut tapana kaikkkien kohdalla vaikka itsestäänselvää se ei edelleenkään ole. Kun ei ole juuri sosiaaliturvaa, eikä rekisteröimisestä monet koe olevan mitään hyötyä ainakaan aluksi. Sitten passeja hankittaessa voitkin " retusoida" sopivampaa ikää ja nimeä matkustamiseen, tutut todistamassa.
Mies on syntynyt 1966 ja minä 1972. On miehen oikea syntymävuosi. Monella sukulaisella on passissa tosiaan nuorempaa ikää osoittava vuosiluku.
Mies meillä 2 v vanhempi ja olemme 4-kympin molemmilla puolilla.
Miehen perheessä kaikki lapset on rekisteröity mutta päivät ovat hiukkasen sinnepäin :) Vuosien pitäisi olla oikein.
Han on 2½-vuotta minua nuorempi, kolmenkympin tietamissa ollaan molemmat. Kun tutustuttiin, han oli 18-v. collegepoika, mista riitti hupia mun kavereille, olinhan mina jo juuri kahdenkympin rajan rikkonut, siis todellinen aikuinen :)
Miehen ika on ihan todellinen, mutta anopin iasta en ole vielakaan ihan varma. Passissa on muutaman vuoden nuorempi ja haluaa sitten taman mukaan ikansa laskettavan ja kiermurtelee oikean ikansa kysymyksen edessa. Hassua...
Meillä on viiden vuoden ikäero, mies on vanhempi. Kolmekymppisiä ollaan molemmat.
Miehen syntymäpäivä ja -vuosi ovat tarkkaan tiedossa: on nääs pitänyt ottaa horoskooppi huomioon yhdessä jos toisessa asiassa. Ja papereissakin on oikeat tiedot.
Me ollaan samanikäisiä, vuosimallia -79, molemmat. Mies on mua 4 kk vanhempi. Hänen syntymävuotensa pitäisi olla ok, mutta syntymäpäivä saattaa heittää. Lapset synnytetään yleensä kotona hänen kotimaassaan ja sitten joskus myöhemmin, kun rekisteröidään niin laitetaan se päivä, milloin syntymä suurin piirtein tapahtui (miten muistavat).. saattaa siis heittää parilla päivällä.
Ikäeroa on vähän yli 2 vuotta. Ollaan hiukan yli 20 v.
Miehen ikä ja syntymäpäivä ovat oikeat. Hänellä on syntymätodistus olemassa. Äitinsä ikää hän ei tiedä, eikä muista sisarustensakaan ikiä tarkasti (osan syntymäpäivät kylläkin muistaa). Iällä ei heille ole juuri mitään merkitystä..
Mieheni on minua noin tarkalleen 9 ½ vuotta vanhempi. Ikäero ei kuitenkaan ole meitä haitannut.
Minä olen syntynyt -69 ja mies -71.
Minä olen syntynyt lokakuussa -79 ja mies tammikuussa -79.
Mina olen 30 ja mies 40, eli 10,5 vuotta on eroa meilla. Mies on ikinuorta sorttia, mita nyt aikaiset harmaat hapset paljastavat totuuden. Kukaan ei ikina usko meidan ikaeroa ja nyt kolmenkympin paremmalla puolella ketaan ei edes ika-asiat kiinnostakaan :)
on ikäeroa 11 vuotta. Minä melkein kolmekymppinen ja mies melkein neljäkymppinen:)
Mies -79 minä -80. Molempien tarkka syntymäpäivä tiedossa, molemmat synnyimme sairaalassa.
Minulle se ei ikinä ole ollut ongelma. Mies on meillä vanhemman oloinen ja näköinenkin niin että häntä luullaan aina vanhemmaksi meistä kahdesta. Tiedän useita pareja joilla on sellaset 15v. ikäeroa, Italiassakin niitä on. Siis vaimo vanhempi. Eikä se minua kummastuta ollenkaan. Jos on aitoa rakkautta, iällä ei ole mitään väliä.