Apua, vuokrasopimuksen irtisanominen, en tavoita vuokralaista!
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta seuraavasta tilanteesta:
vuokralainen on laiminlyönyt vuokranmaksua nyt sen verran, että sanon vuokrasopimuksen irti. Hänen puhelinnumeronsa sanoo ettei numero vastaanota puheluita, joten en saa häntä kiinni. Lisäksi ei avannut ovea. Miten siis toimin?
Jos tipautan irtisanomislapun postiluukusta ja hankin todistajat todistamaan, että olen tuon irtisanomisen hänelle noin toimittanut, niin onko se pätevä? En tiedä miten tuon henkilön saisin kiinni, en voi jäädä ovelle kyttäämäänkään tai mennä omilla avaimilla sisään.
Kiitos kaikesta mahdollisesta neuvosta, ekaa kertaa elämässä tällainen tilanne vaikka untuvikko en näissä hommissa olekaan. En tiedä mistä saisin neuvoa.
Kommentit (94)
asunnot ja vuokralaiset taitaa olla yleisiä. Oudolta vaan tämä kuulostaa. Hmmmsss
Jatkuvakin vuokranmaksun laiminlyönti ei ole riittävä peruste irtisanomiselle saati purkamiselle vaikka olisi vähän maksamatontakin. Laissa sanotaan että "Jos purkamisperusteen aiheuttaneella menettelyllä on vähäinen merkitys, ei oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen kuitenkaan ole."
Ja tuollainen kuukaden maksun jatkuvakin myöhästyminen on vähäinen merkitys sillä kyseesä on realistisesti kuitenkin pieni rahamäärä verrattuna siihen että toinen menettää kotinsa.
Nyt järki käteen ap, irtisanot asunnon ja kerrot surullisena vuokralaiselle että tarvitset asunnon omaan käyttöösi kun teillä on varmaankin tulossa ero miehen kanssa. Tai jokin muu surullinen tarina jotta vuokralainen ei ala epäillä. Vuokralainen etsii sitten uuden asunnon, maksaa kiltisti loput vuokrat ja jättää asunnon siistiin kuntoon.
Nyt ap vähän näyttelijänlahjoja peliin. =)
että vuokrasopimuksen saa irtisanoa jos vuokranmaksua jatkuvasti laiminlyödään. Mitä sontaa te jauhatte täällä? Näin se asia on.
Vuokralaisella on vuokranantajaa kohtaan kaksi tärkeää velvollisuutta: vuokran maksaminen sopimuksen mukaan ja huoneiston kunnosta huolehtiminen. Jos näitä ei täytetä, niin sopimuksen saa irtisanoa.
PURKAMINEN vaattii enemmän kuin vuokran myöhästymisen.
Se joka täällä viisasteli pitäkööt suunsa kiinni, kun ei asiasta mitään tiedä. Ei AP itselleen ongelmia kehittele.
lakimieheltä. En nimittäin usko, etten voi tällä perusteella irtisanoa, jos minulla on näyttää tämän vuoden ajalta jopa purkamiseen edellyttävät myöhästymiset. Tämän vuoden vuokrista on 6 kulkenut perinnän kautta.
Ilmoittelen huomenna miten asialle käy. En ala valehtelemaan "omaa käyttöä" mikäli se ei ole välttämätöntä.
ap
Jatkuvakin vuokranmaksun laiminlyönti ei ole riittävä peruste irtisanomiselle saati purkamiselle vaikka olisi vähän maksamatontakin. Laissa sanotaan että "Jos purkamisperusteen aiheuttaneella menettelyllä on vähäinen merkitys, ei oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen kuitenkaan ole."
Ja tuollainen kuukaden maksun jatkuvakin myöhästyminen on vähäinen merkitys sillä kyseesä on realistisesti kuitenkin pieni rahamäärä verrattuna siihen että toinen menettää kotinsa.
Nyt järki käteen ap, irtisanot asunnon ja kerrot surullisena vuokralaiselle että tarvitset asunnon omaan käyttöösi kun teillä on varmaankin tulossa ero miehen kanssa. Tai jokin muu surullinen tarina jotta vuokralainen ei ala epäillä. Vuokralainen etsii sitten uuden asunnon, maksaa kiltisti loput vuokrat ja jättää asunnon siistiin kuntoon.
Nyt ap vähän näyttelijänlahjoja peliin. =)
että lopettakaa se purkamisesta puhuminen, koska EN ole purkamassa sopimusta. Vaan irtisanomassa.
purkamiseen tällä hetkellä ei ole syitä, vaikka kesällä olisi ollutkin.
ap
Tiedoksiantovelvollisuuden täyttäminen
Jollei tässä laissa muuta säädetä, voidaan tämän lain mukaiset ilmoitukset ja kehotukset lähettää postitse kirjatussa kirjeessä vastaanottajan tavallisesti käyttämällä osoitteella. Jos ilmoitus on asianmukaisesti lähetetty, lähettäjä saa vedota ilmoitukseen, vaikka se myöhästyisi tai ei tulisi perille vastaanottajalle.
Aviopuolisoiden yhdessä taikka toisen heistä vuokraamaa yhteisenä kotina käytettävää huoneistoa koskeva haaste tai muu tämän lain mukainen ilmoitus tai kehotus saadaan toimittaa jommalle kummalle puolisoista.
http://www.vuokraturva.fi/palvelua-vuokranantajille/huoneenvuokralaki/y…
niin tutulta. Mulla oli myös hyvin nuori nainen vuokralaisena ja aivan samanlaisia ongelmia. Pääsin hänestä viimein eroon viime tammikuussa. Tulikohan se sitten ap:lle vuokralle ;)
Itse olin Vuokraturvan asiakas, joten he hoitivat asian ja myöskin maksoivat rästit ja perivät sitten vuokralaiselta. Eipä menneet siis Vuokraturvalle maksetut eurot hukkaan, vaikka ensin siltä tuntuikin.
Kyllä jatkuva vuokrien viivästyminen ilman lykkäyspyyntöä tai edes ilmootusta on hyvä peruste irtisanomiselle!
Mutta irtissanomsiaika sitten vaan riippuu siitä kauanko on asunut. Ei siinä sen kummempaa...
Mutta jso haluaa että irtisanominen astu voimaan heti niin pitää olla perusteet.
Ilman perustetia tiety saa sanoa irti mutta irtisanomisajan puitteissa.
kämpässä, eli ei tarvitse mihinkään heti lähteä. Irtisanomisaika on se lain määräämä 3kk. Eli ihan normaali irtisanominen kaikin puolin.
Ja tuosta vuokrien myöhästelystä koituu minulle kyllä haittaa, koska minulla on vastikkeet ja lainanlyhennykset kämpästä. Olen jatkuvasti kusessa kun vuokraa ei tule ajallaan.
ap
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu.
Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos huoneiston vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, ja muussa tapauksessa kolme kuukautta (vuokranantajan irtisanomisaika).
Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi kuukausi (vuokralaisen irtisanomisaika).
Ehto, jolla vuokranantajan irtisanomisaikaa lyhennetään tai vuokralaisen irtisanomisaikaa pidennetään, on mitätön.
sen olen täällä jo kirjoittanut. Helmikuussa tulee vuosi, sen takia haluan hoitaa irtisanomisen nyt jotta ei kipua tuo irtisanomisaika tuohon puoleen vuoteen.
ap
Purkuun ei ole oikeutta kun kyseessä on vain vajaan kuukauden vuokra maksamatta.
Irtisanomiseen täytyy myös olla perusteltu syy, siihen ei riitä maksamattomat vuokrat. Irtisanomisilmoituksessaan vuokranantajan on lisäksi mainittava vuokrasuhteen päättymisajankohta ja irtisanomisen peruste.
että vuokra on toistuvasti myöhässä ja sitä se tosiaan tässä tapauksessa on
ja purku astuu voimaan välittömästi.
että on muuttanut asuntoon helmikuun lopulla (vuokrasopimus tehty tuolloin, eli mikäli nyt tuo irtisanominen menee tammikuun lappuun niin ei siitä täyttä vuotta tule siitä huolimattakaan.
Pääasia minulle nyt on edes löytää koko ihminen. Soitan huomenna haastemiehelle, katsokoot se paperit ja asiat läpi ja tehkööt asialle mitä parhaakseen näkee. Pääasia että saan sen irtisanottua.
ap
Vuokrasopimuksen purkaminen ja lakkaaminen
61 §
Vuokranantajan oikeus purkaa vuokrasopimus
Vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus:
1) jos vuokralainen laiminlyö suorittaa vuokran säädetyssä tai sovitussa ajassa;
On kulunhallinta systeemit ovissa.
Joka kk. alussa WT-asukki saa vuokrasummaa vastaan ovikoodin, joka on kk. voimassa.
Vuokraisäntä pystyy ohjaamaan järjestelmää, Espanjasta, Floridasta, Thaimaasta jne.
Sinulla on oikeus käydä tarkastamassa asunnon kunto ja siisteys jos olet ajoissa ilmoittanut vuokralaiselle ajankohdan.Mukaan kaksi todistajaa,mieluiten hallituksen jäseniä tai isännöitsijä.Meillä sama tilanne.Menemme omilla avaimilla.
Älä irtisano sopimusta (koska tässä on se 6 kk aika ja muut ehdot) vaan pura sopimus. Sopimuksen voi purkaa jos vuokria on rästissä ja se astuu voimaan heti. Hae samalla maksanattomat vuokrat ulosottoon.
että minun pitää vetää irtisanominen pois kun hän on maksanut rästinsä?
Puhutko nyt kokemuksesta vai varmasta tiedosta vai millä perusteella? Voin minä sitä kämppää kuukauden tyhjilläänkin pitää ja sanoa, että tarvitsen myös omaan käyttöön. Aivan sama, kunhan häipyy.
ap