Minun kokemukseni mukaan pätemisen tarve on suurin lähihoitajilla! Suurempi kuin millään ammattikunnalla ikinä!
Muistelen vaan joitain lh-keskusteluja, joissa lh:t kertovat suurinpiirtein ottavansa vastuun ensiapupolilla ja jakavansa lääkkeitä ja ties mitä.
Totuudenhan me kaikki kuitenkin tiedämme. Itsekin olen tehnyt lh:n töitä ja tiedän tasan tarkkaan mitä työ on.
Miksi ei voi vain kertoa että tekee perushoitotyötä josta selviäisi ilman nimellistä koulutustakin?
Arvostusta ei saa yhtään enempää itsekorostuksella.
Kommentit (116)
on ainakin mun arkipäivää töissä,miten se nyt on joittenkin niin vaikee ymmärtää?
t.62
osannut ottaa verikokeita. Joten eipä taida kuulua koulutukseen.
lähinnä otan kyllä vaan joko troponiinin tai fidd:n, ne on lähempänä päivystyspolin arkea..ja vihreeseen putkeen.
niin voi kiskoa yhtä kovaa liksaa kuin hammaslääkärit. Tosin näitä hommia minä en taida oppia ikinä! ;-DDDD
Joillakin työpaikoilla hammashoitajalla on mahdollisuus vastaanottaa omiakin potilaita. Työ on pääasiassa ennaltaehkäisevää hammashoitoa, johon sisältyy fluorilakkausta, pinnoitusta ja kotihoidon opetusta, esim. harjauksen, hammastikkujen ja hammaslangan käytön opetusta. Hammashoitajalla on myös valmiudet antaa terveyskasvatusta erilaisille ryhmille, kuten päiväkotilapsille ja koululaisille.
Vierailija:
lähinnä otan kyllä vaan joko troponiinin tai fidd:n, ne on lähempänä päivystyspolin arkea..ja vihreeseen putkeen.
eiks tos ollu, ei mun tartte ottaa pvk:ta tai muuta, mulle riittää trop ja fidd,mut ihan ne on verikokeita myös! ja suoraan suonesta otetaan!
Vierailija:
eiks tos ollu, ei mun tartte ottaa pvk:ta tai muuta, mulle riittää trop ja fidd,mut ihan ne on verikokeita myös! ja suoraan suonesta otetaan!
Vierailija:
niin voi kiskoa yhtä kovaa liksaa kuin hammaslääkärit. Tosin näitä hommia minä en taida oppia ikinä! ;-DDDDHammashoitaja ei saa samaan palkkaa myöskään kuin edes suuhygienisti, niin väitätkö että olisit hammashoitajan pätevä suoriutumaan hammaslääkärin työstä? Leikkauksista, juurihoidoista ym???
Työssä ollessa en kyllä ole ottanut, labra käy näytteet ottamassa.
Sairaanhoitoon ja huolenpitoon olen suuntautunut.
pyytää sairaanhoitaja pesemään likaisen perseenne kun olette vuodepotilaana, on se kumma että lähihoitajat ovat säännöllisin väliajoin teidän hampaissa! Mitä pahaa ne on teille tehneet, että niitä noin vihaatte?
tiedän..luettelenko kaikki että rouva on tyytyväinen??? jessus mitä touhua..Eryt,Hb, HKR, Leuk, MCV, MCH,MCHC ..ja kyllä myös tirdän mitä noi tarkottaa. ja aion nyt lopettaa tän helvetin tyhmän kinastelun!!
Älä enää vastaile tuolle yhdelle umpiluulle joka sinua tenttailee,olet hänen yläpuolellaan asiassa joten et alennu sille tasolle miten hän kohtelee muita eiks jeh?! Sun ei tarttee sille enää mitään todistella;)
En vain tajua...miksi pitää pätee.
Vierailija:
Joo olen täysin samaa mieltä! Monta kertaa törmänny tyyppeihin, jotka luulee olevansa miltei lekureita ja kun kysyn ammattia niin kas, lh:han se siellä...
En vain tajua...miksi pitää pätee. .
niin voihan siitä puhua...eihän se välttämättä ole pätemistä...?
että kyllä ne on ne sh:t kun aina vähättelee lähäreitä ja yrittää näin ylentää ittensä.
Hävetkää, lh:t sen perushoidon, joka on hyvin tärkeää, laitoksissa ym. toteuttavat.
Vastaus: SIKSI, koska lähäreiden tutkinto on _perustutkinto_ ja sairaanhoitajien _korkea-asteen tutkinto_.
Itse en ole lh, mutta toimin usean lh:n esimiehenä. Työssäni en ole tavannut näitä, joilla olisi kova pätemisen tarve. Jotkut kirjoittajat väittivät, että tekevät työtä mitä osaisi tehdä ilman koulutustakin. Voin sanoa, että olisi kiva ottaa nämä kouluttamattomat meille töihin, luulenpa, että haastavissa asiakastilanteissa luikkivat karkuun. Lh:n työ on hyvin monipuolista, johtuen yksiköstä missä työskentelevät. Ja vertaus, että pyllyä ei voi pestä kuin yhdellä tavalla, ei valitettavasti pidä paikkaansa. Täällä puhutaan yksittäisistä työsuoritteista ja annetaan se kuva kuinka helppoa se työ on. Totuus on, että usein lh on ainut työntekijä, joka työskentelee nimensä mukaisesti niin " lähellä" asiakasta. Perushoitoon liittyy esim. ihon kunnon tarkkailu, miten hoidan haavaumat, rikkeymät yms. asiakkaan olotilan seuranta, sellaisenkin, joka ei kommunikoi lainkaan. Että kyllä siinä jo yksistään pesutilanteessa on tehtävä monenlaisia havaintoja ja hoidon arviointia. Ja ennen kaikkea asiakas itse-sitä ei unohtaa tässä kinastelussa.
Vai onko käynyt niin, että meillä on käynyt tuuri ja meille on valikoituneet motivoituneet, ammattitaitoiset ja omasta ammatistaan ja ammattitaidostaan ylpeät lh:t jotka tekevät laadukasta asiakkaan lähihoitotyötä. Esimiehenä olen ylpeä työyhteisöstämme, enkä suotta, ammatillista arvostusta osaamisestamme olemme saaneet yhteistyötahojen oppilaitoksilta ja lääkäreiltä sekä omaisilta. Onko tämän keskustelun taustalla kuitenkin kateutta lh-sh-joku muu koulutus? Meillä kateutta ei ole (vaikka itse sanon) ja tiimimme toimii, ja tämän muistan kertoa työntekijöille. Lopuksi viime kesäisen lomittajamme kommentti " halusi meille lomittamaan, kun kuulemma vertaistamme yksikkö ei ole" .
Terveisin miesesimies hoitoalalta
osaatko nämä:
Hammashoitajan / lähihoitajan (suu ja hammashoito) työn tavoitteena on väestön suun terveydentilan kohentaminen, suun sairauksien parantaminen ja vähentäminen.
Hammashoitaja osallistuu suun alueen sairauksien tutkimukseen ja hoitoon yhdessä hammaslääkärin kanssa. Hammashoitaja voi työskennellä itsenäisesti potilaiden terveyskasvatuksessa. Hammashoitaja huolehtii vastaanoton ja hoitoympäristön toimivuudesta ja aseptiikan toteutumisesta.
Hammashoitajan on hallittava erilaiset hammashoitotyön hoitokäytännöt, materiaalit, lääkeaineet ja instrumentit.
Työ edellyttää suun hoitotyön hallintaa ja hammaslääketieteen eri osa-alueiden (kariologia, ortodontia, parodontologia, kirurgia ym.) osaamista. Hammashoitaja voi toimia työyksikössään vastaavana hammashoitajana.
Hammashoitaja / lähihoitaja on terveydenhuollon nimikesuojattu ammattinimike.
http://www.stal.fi/ammatit/hammashoitaja/
Työtehtävät ja työpaikat
Hammashoitaja osallistuu suun alueen sairauksien tutkimukseen ja hoitoon yhdessä hammaslääkärin kanssa. Hammashoitaja vastaa itsenäisesti hammaslääkärin vastaanoton tomintavalmiudesta, aseptiikasta ja omalta osaltaan myös potilasturvallisuudesta. Hammashoitajan tehtävänä on valmistaa potilas hoitoon ja avustaa hammaslääkäriä potilastyöskentelyn aikana. Työ tapahtuu ns. nelikäsityöskentelynä, jossa hammashoitaja ojentaa ja vastaanottaa kulloinkin käytettävät instrumentit, jotta hammaslääkärin ei tarvitse nostaa katsettaan työkohteesta. Hoidon sujumiseksi hammashoitajan on varattava kutakin toimenpidettä varten valmiiksi tarvittavat instrumentit ja tarveaineet.
Hammashoitajan on hallittava erilaiset hoitokäytännöt ja tiedettävä oikeat paikka-aineet, puudutusaineet ja instrumentit, joita on lukuisia. Hänen on myös ennakoitava, mitä hammaslääkäri seuraavaksi tarvitsee, jotta työ sujuisi nopeasti ja varmasti. Hoitotyön aikana hammashoitaja myös tarkkailee potilaan vointia. Hoidon jälkeen hän voi antaa potilaalle mahdolliset kotihoito-ohjeet. Vaikka potilasvaihdon on tapahduttava nopeasti, on hammashoitajan muistettava vastuu turvallisuudesta ja hygieniasta. Kaikki ympäristön pinnat on huolellisesti desinfioitava ja uudelle potilaalle on varattava puhtaat instrumentit ja hoitovälineet.
Joillakin työpaikoilla hammashoitajalla on mahdollisuus vastaanottaa omiakin potilaita. Työ on pääasiassa ennaltaehkäisevää hammashoitoa, johon sisältyy fluorilakkausta, pinnoitusta ja kotihoidon opetusta, esim. harjauksen, hammastikkujen ja hammaslangan käytön opetusta. Hammashoitajalla on myös valmiudet antaa terveyskasvatusta erilaisille ryhmille, kuten päiväkotilapsille ja koululaisille.
Hammashoitaja huolehtii lisäksi erilaisista toimistotehtävistä kuten ajanvarauksesta, asiakaskortistosta, tilastoinnista ja joillakin vastaanotoilla myös laskutuksesta. Työssä käytetään yleisesti atk:ta. Hammashoitaja huolehtii myös instrumenttien ja tarveaineiden tilauksista sekä yhteydenpidosta esim. hammaslaboratorioihin yms. yhteistyökumppaneihin. Hammashoitaja kehittää röntgenkuvat ja arkistoi ne, huolehtii instrumenttien teroituksesta sekä vastaa hammashoidossa käytettävien laitteiden ja välineiden huollosta sekä lääke- ja tarveainevarastosta.
Hammashoitaja aloittaa työpäivänsä yleensä noin puoli tuntia ennen ensimmäisen potilaan saapumista. Tällöin hän valmistaa hoitohuoneen potilastyöskentelyä varten desinfioimalla pinnat, varmistamalla laitteiden toimintavalmiuden sekä varaamalla ensimmäistä potilasta varten tarvittavat hoitotarvikkeet ja -välineet sekä potilaskortit esille. Iltaisin työpäivän päätyttyä hän vastaavasti huoltaa hoitoyksikön viimeisen potilaan jälkeen. Lisäksi hän puhdistaa ja steriloi käytetyt instrumentit, mikäli vastaanotolla ei ole erikseen välinehuoltajaa.
Terveyskeskuksissa työ on yleensä säännöllistä päivätyötä, mutta yksityishammaslääkärin vastaanotoilla tehdään usein myös iltavuoroja. Suurin osa hammashoitajista työskentelee terveyskeskusten hammashoitoloissa ja noin joka neljäs yksityisvastaanotolla. Myös erilaisissa hoitolaitoksissa työskentelee hammashoitajia.
http://www.mol.fi/webammatti.cgi?ammattinumero=12220&kieli=00
Opitko nämä kaikki päivässä;)????