Minun kokemukseni mukaan pätemisen tarve on suurin lähihoitajilla! Suurempi kuin millään ammattikunnalla ikinä!
Muistelen vaan joitain lh-keskusteluja, joissa lh:t kertovat suurinpiirtein ottavansa vastuun ensiapupolilla ja jakavansa lääkkeitä ja ties mitä.
Totuudenhan me kaikki kuitenkin tiedämme. Itsekin olen tehnyt lh:n töitä ja tiedän tasan tarkkaan mitä työ on.
Miksi ei voi vain kertoa että tekee perushoitotyötä josta selviäisi ilman nimellistä koulutustakin?
Arvostusta ei saa yhtään enempää itsekorostuksella.
Kommentit (116)
Se on juuri typerän duunarin merkki, ettei ymmärrä että asia voidaan tehdä useammalla tavalla oikein. Siksi itsekin olen nykyisin yliopistossa jossa oma ajattelu on sallittua ja toivottavaakin.
Vierailija:
Eikä näkynyt hoitajasta vilaustakaan. Ja homma hoitui silti hyvin.
kun hammaslääkärin vastaanotolla ollaan.
Osuit naulan kantaan! Kertomasi asiat ovat juuri nitä perushoidollisia tehtäviä. Meidän teholla ei ole lähihoitajia, eikä kuulemma tulekkaan. On joitakin vanhan koulutuksen saaneita perushoitajia, jotka osaavat asiansa sata kertaa paremmin kuin lähihoitajat.
Kun perushoitaja tekee mainitsemiasia perushoidollisia asioita jää mulle aikaa mittailla potilaan kiilapaineet, cvp:t, ottaa astrupit ja muut verinäytteet arteriakanyylistä, johon valitettavasti se pätevä perushoitaja ei saa koskea, saati sitten lähihoitaja. Samalla voin pyöräyttää muutamat hemofiltraatiot ja tsekata, että respiraattorin säädöt ovat ok ja miettiä voisiko potilasta jo vieroitella koneesta, sitä se lääkärikin sitten yhdessä mun kanssa kierrolla miettii. Lisäksi mulla saattaa mennä yhtäaikaisesti parikymmentä iv lääkettä aina antibiooteista, propofoleista,brevilocista, cordaronesta simdaksiin ja parvoleksiin. Pitää pystyä hoitamaan elintenluovuttaja prikulleen oikein, antaa aikaa omaisille ja sitten vielä tehdä sitä perushoitoa sen perushoitajan kanssa jos aikaa jäi. Lähihoitajista ei noihin hommiin ole. Eläköön vanhat perushoitajat!!!
Mun mielestä lähihoitajat on ihan paikallaan vanhusten pitkäaikaisosastoilla, tukiasuntoloissa ja tarhoissa.
lähihoitajia arvosteta kun ei koulutkaan jotka lähäreitä kouluttaa arvosta näitä oppilaita yhtään. Antavat työharjoittelupaikkaan virheellistä tietoa mitä lähihoitaja osaa/mitä niiden kuuluu tehdä. Perushoitajat halutaan pois terveydenhoitoalata, ja teettämällä surkeita lähihoitajia kysyntä vähenee ja avoimet paikat muutetaan sairaanhoitajan toimiksi.
Tämä on totuus.
T:lähihoitaja (Sh) vm-99
Sairaanhoitajat valittaa kun on niin paljon duunia ja vähän henkilökuntaa ja joutuu raatamaan niska limassa. No, eikös ne lähihoitajat ole sitä apua, lisätyövoimaa? Ja mitä te teette? Väheksytte ja mollaatte! Te hoitsut olette kyllä tämän palstan paskamaisin ammattiryhmä: haukutte potilaat, haukutte työtoverit, haukutte muut ammatit -varsinkin, ne, jotka saavat alkankorotuksen tai lakolla ajavat asiaansa- haukutte palkkanne ja työolonne. Sitten kummeksitte kun ei teille heru arvostusta. No onpa ihme joo.
Onko tää samanlaista nokkimista ja kaakattamista kaikilla naisvaltaisilla aloilla? Tiedän välttää, jos näin on.
Edes kaikilla sairaanhoitajakoulutuksessa olevilla ei ole mahdollisuus verikokeiden ottoon, koska sairaaloissa sen työn hoitavat labrahoitajat. Moni sh-opiskelija onkin valitellut, kun tätä taitoa ei ole mahdollista oppia koulutusaikana.
Kotisairaanhoidossa työskentelevät terveydenhoitajat ottavat päivittäin useita verikokeita ja se kuuluu heidän työhönsä. Mutta että lähihoitajat... Missä päin tällaista valtuuksien ylittämistä tapahtuu?
-Terveystieteiden opettaja, terveydenhoitaja AMK-
koulutus sama. T: Opinto-ohjaaja.
Valitame työvoimapulasta siksi, koska työntekijöitä ei vuorossa ole riittävästi (siis heitä ei palkata tarpeeksi) Emme valita siksi etteivätkö lähihoitajat omaa työtään tekisivät. T:Sh
Niin arvostavat ne vanhuksetkin, joiden parissa työtä teen, samoin heidän omaisensa. Minulla ei mielestäni ole mitään pätemisen tarvetta työssäni, tämä on huonosti palkattua, raskasta ja ympäristön aliarvostamaa. Kuitenkin tämä kolmas ammatti on se missä minusta on joka päivä kiva mennä töihin. Palkka kyllä on kaikkein huonoin.
Ps.
En ymmärrä mitä ihmeellistä lääkkeiden jaossa on, meillä sitä tekee jokainen lähihoitaja. Eivät sairaanhoitajatkaan lääkkeitä määrää, lääkärit sen tekevät. Jokainen normaali älyinen aikuinen lukutaitoinen osaa vähäisellä koulutuksella jakaa lääkkeet. HUOLELLISUUS on mielestäni avainsana lääkkeiden jaosssa.
Aivan. Lääkkeiden jakoon ei tarvita edes koulutusta. Sitä tekevät mummot ja vaarit joka päivä.
-52-
Pidättekö sitten sairaanhoitajia jotenkin parempina, jos " saavat" ottaa verikokeita, laittaa iv:sti lääkettä, kanyloida sun muuta minkä tosiaan tekee moni lähihoitajakin joka on suuntautunut ensihoitoon. Lähihoitaja tekee ihan samaa työtä, kuin sairaanhoitajakin. Sairaanhoitajilla on vain koulutuksensa mukaan enemmän valtuuksia toimenpiteiden tekemiseen, vaikka useassa paikassa lähäri tekee ihan samoja hommia, jotka kuuluisivat sh:lle. Ainoa mitä arvostan ja mitä minun koulutukseeni ei kuulu on erityisen vaativat toimenpiteet kuten dialyysihoidot tms.
Samalla tavalla sh:nkin työpäivään kuuluu myös sitä pyllynkin pesua, mikä on aivan inhimillistä ihmisen hygieniasta huolehtimista, kokonaisvaltaista hoitoa myös pyllynpesuineen. Uskokaa, ei se niin ihmeellistä ole....
kotisairaanhoidossa harjottelemassa. Ja todellakin sain ottaa verikokeita...
Että silleen..
Vierailija:
Pidättekö sitten sairaanhoitajia jotenkin parempina, jos " saavat" ottaa verikokeita, laittaa iv:sti lääkettä, kanyloida sun muuta minkä tosiaan tekee moni lähihoitajakin joka on suuntautunut ensihoitoon. Lähihoitaja tekee ihan samaa työtä, kuin sairaanhoitajakin. Sairaanhoitajilla on vain koulutuksensa mukaan enemmän valtuuksia toimenpiteiden tekemiseen, vaikka useassa paikassa lähäri tekee ihan samoja hommia, jotka kuuluisivat sh:lle. Ainoa mitä arvostan ja mitä minun koulutukseeni ei kuulu on erityisen vaativat toimenpiteet kuten dialyysihoidot tms.
Samalla tavalla sh:nkin työpäivään kuuluu myös sitä pyllynkin pesua, mikä on aivan inhimillistä ihmisen hygieniasta huolehtimista, kokonaisvaltaista hoitoa myös pyllynpesuineen. Uskokaa, ei se niin ihmeellistä ole....
Otitko suoniverinäytteitä vai verinäytteen sormenpäästä?
Lähihoitaja voidaan työpaikalla kouluttaa ottamaan verikokeita.
kirjotin jo tuohon toiseenkin ketjuun et kyl lähihoitajat ottaa verikokeita.
itse olen töissä ambulanssissa ja päivystyspolilla, saan ottaa verikokeita,laittaa tippaa ja antaa lääkkeitä suoraan suoneen. konsultoin lääkkeen annossa lääkäriä esim.puhelimitse,mutta elvytyslääkkeet annan ilman konsultaatiota..
Vierailija:
Otitko suoniverinäytteitä vai verinäytteen sormenpäästä?
jos siihen tarvitaan tekijää. Mutta näistä joistakin viesteistä sai sellaisen käsityksen, että se on ihan lähihoitajan työn arkipäivää, mitä en oikein jaksa uskoa. Että (näsä)viisastelut sikseen, lähäri!
Vierailija:
Lähihoitaja voidaan työpaikalla kouluttaa ottamaan verikokeita.
Vierailija:
Siis olen v-99 valmistunut Lh, sairaanhoito/huolenpito, v-00 ensihoito eikä silloin muilla kuin ensihoitoon erikoistuneilla ollut " pätevyyttä" esim. i.v lääkeantoon. Minulla ei ainakaan tänäpäivänäkään ole valtuuksia ottaa verikoetta.