YTK työttömyyskassa -kokemuksia?
Harkitsen liitosta eroamista ja vaihtoa Ytk:hon. Kertokaas te jotka olette jäseniä, miten siellä hommat toimii. Tuleeko päivärahat ajallaan, vastaako asiakaspalvelu puhelimeen, ymmärtävätkö pätkä/silpputyöläisen joskus monimutkaisia työ- ja työttömyysjaksoja?
Kommentit (75)
Ainakin omalla kohdallani kaikki on toiminnut erittäin hyvin jo 15v. Lisäksi jäsenmaksu on minusta melko edullinen.
Vaihdoin Pamista Ytk:hon vuonna 2006. Kaikki mennyt hyvin, päätökset tehty aina nopeasti ja rahat tilillä kaksi päivää käsittelystä. Myös sovitellusta päivärahasta kokemuksia ja niin ikään positiivisia.
Puhelimeen vastataan nopeasti ja on ollut helppo kysellä kaikki mieltä painava ja epäselvä.
YTK toimii noin 100 kertaa paremmin kuin Terveydenhuoltoalan Työttömyyskassassa. Kummastakin on kokemusta.
Kiitos vastauksista. Liiton kassa taitaa vaihtua Loimaalle ensi viikolla...
-ap
Sivusta seurannut nyt kaverin ytk taistoa, 5kk ilman rahaa ja aina uutta selvitystä kaipaavat. 2013 vuoden lopulta viikoittaisia tunti ja tulo kertymiä ja sen aikainen työnantajan pitää ne täyttää...
hyvin toimii. Juuri pätkähti tilille 1400 euroa ansiosidonnaista. Vuodessa maksan 118 e kassamaksua.
Kyllä Ytk hyvä on! Ongelma on lainsäädännössä mitä joutuvat noudattamaan, jos siis jotain on. Hyvä on neuvonta, keskusteluyhteys sekä ongelmien ratkaisu. Asiakaspalvelu on siis kiitettävällä tasolla. Nettiohjelma huippuhieno ja erittäin nopea käsittelyaika. Ei voi kuin suositella. Harva asia on hyvä nykypäivänä mutta Ytk on aivan huippu.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:16"]voithan sä erota liitosta ja jäädän vaan sen kassaan. paras vaihtoehto ja kassan vuosimaksu on todella paljon edullisempi kuin ytk.
noi liitot ei vaan paljoa mainostele siitä mahdollisuudesta että voi olla vain kassan jäsen. kaikilla lukemillani sivuilla tieto kassasta on haudattu jonnekin niin syvälle, ettei sitä löydä vaikka tietäisi etsiä.
kuuluin aikoinaani nomit-kassaan, siinäkin oli halvempi vuosimaksu kuin ytk:ssa. kannattaa miettiä ja vertailla ennenkuin vaihtaa kalliimpaan ja huonompaan.
ytk:ssa ei tuo ammattitietämys ja osaaminen ole niinsanotusti mistään kotoisin.
[/quote]
Esimerkiksi Metallissa kassan jäsenyys maksaa 0,65 % tuloista. Vuositulojen pitää olla reilusti alle 20000, että olisi halvempi kuin ytk.
Itse erosin ytk:stakin juuri. En tarvitse kassan paljveluja ainakaan kahteen vuoteen.
On toiminu mullaki kuten pitänyt. Oon ansiosidonnaista nostanu ihan täysaikasen vakipaikan tulojen perusteella, eli pätkätöistä ja niiden maksuista ei kokemusta.
Mulle jopa soittivat, että saisinko toimitettua esim. kuvan tietystä palkkalaskelmasta, että käsittelijä ehtii laittaa maksuun ennen lomiensa alkamista. Hyvää palvelua oon aina saanu.
Ensinnäkin heillä on 20 henkilön työllisyysvajaus. Sen takia päätökset on mitä sattuu. Minua neuvottiin väärin puhelimessa, joten otin tuntityön osa-aikaisena. Nyt minulta on mennyt sekä luottotiedot että järki. Ilmeisesti väärä päätös, mutta valituksessa kestää 6 viikkoa. Asiakaspalvelu on huonoa, eikä he oikeasti tiedä asioista.
Olen hyvin vihainen ja pettynyt. Jos vain saisi peruttua sen, että uskoin asiakaspalvelijaa, joka kertoi väärin. Meillä lapsella ei aina ole edes tällä hetkellä ruokaa. Olen jonossa sossuun, mutta he käsittelevät hakemukseni ehkä kuun lopussa. Lapsella ei ole edes kenkiä jumppatunnille tällä hetkellä.
Jos olet 100 % työtön, toimii hyvin, jos taas haluat tehdä vähän töitä, ei kannata.
YTK:n ohjeet ovat tätä luokkaa: (copy-pastettu heidän kotisivuiltaan)
Esimerkkejä sovitellun päivärahan laskemisesta
Sovittelu pääsäännön mukaan
Maija työskentelee osa-aikaisesti. Hän on hakenut ansiopäivärahaa 1.–31.1.2014 väliseltä ajalta. Hakemuksen liitteenä olevan palkkalaskelman mukaan hän on ansainnut palkkaa edellä mainitulta ajalta 550,00 euroa. Työttömyyskassa on määritellyt Maijan päivärahan perusteena olevaksi päiväpalkaksi 53,09 euroa. Jos Maija saisi täysimääräistä ansiopäivärahaa, olisi päivärahan määrä 40,20 euroa.
Maijan saama 300 euron suojaosuuden ylittävä työtulo (250,00 euroa) voidaan sovitella pääsäännön mukaisesti tavanomaista sovittelujaksoa käyttäen. Sovittelujaksona voidaan käyttää päivärahan hakujaksoa 1.-31.1.2014. Sovitellun päivärahan määrä lasketaan siten, että puolet (50 prosenttia) sovittelujakson aikana saadusta tulosta vähennetään täysimääräisestä päivärahasta. Huomioitava työtulo (125,00 euroa) muunnetaan laskennallisesti päiväkohtaiseksi palkaksi käyttämällä jakajaa 21,5. Näin saadaan Maijan päiväkohtaiseksi palkaksi 5,81 euroa. Kun Maijan täysimääräisestä ansiopäivärahasta (40,20) vähennetään huomioon otettava työtulo (5,81 euroa) saadaan sovitellun ansiopäivärahan määräksi 34,39 euroa päivässä.
Maijalle voidaan maksaa soviteltua päivärahaa 1.-31.1.2014 väliseltä ajalta 34,39 euroa päivässä. Hän saa soviteltua ansiopäivärahaa yhteensä 722,19 euroa (21 X 34,39). Kun otetaan huomioon Maijan työstään ansaitsema palkka, ovat hänen kokonaistulonsa 1.-31.1.2014 väliseltä ajalta yhteensä 1272,19 euroa (550,00 + 722,19). Mikäli Maija olisi ollut kokonaan työtön, olisi hän saanut päivärahaa kyseiseltä ajalta 844,20 euroa (21 x 40,20).
Sovittelu 100 prosentin sääntöä sovellettaessa
Matti on hakenut soviteltua päivärahaa ajalta 1.1.–31.1.2014. Hakemuksen liitteenä olevan palkkalaskelman mukaan hänen ennakonpidätyksen alainen työtulonsa tuolta ajalta on ollut 1.750,82 euroa. Työtulosta huomioidaan 300 euron suojaosuuden ylittävä osa 1.450,82 euroa. Työttömyyskassa on määritellyt Matin päivärahan perusteena olevaksi päiväpalkaksi 115,12 euroa.
Normaalisti sovitellun päivärahan määrä laskettaisiin siten, että puolet (50 prosenttia) sovittelujakson aikana saadusta 300 euron suojaosuuden ylittävästä tulosta vähennettäisiin täysimääräisestä päivärahasta. Matin kohdalla soviteltu päiväraha yhdessä tulojen kanssa olisi kuitenkin näin laskettuna ylittänyt hänen ansiopäivärahansa perusteena olevan palkan suuruuden.
Matin päivärahaa laskettaessa sovelletaan 100 prosentin sääntöä. Sovitellun päivärahan määrä saadaan vähentämällä laskennallinen päiväkohtainen palkka (81,43 euroa) päivärahan perusteena olevasta päiväpalkasta (115,12 euroa). Päiväkohtainen palkka saadaan jakamalla huomioitava työtulo (1.750,82 euroa) jakajalla 21,5. Vähennyksen (115,12 – 81,43 = 33,69) jälkeen sovitellun päivärahan määräksi jää 33,69 euroa.
Mullakin toistaiseksi pelkkiä hyviä kokemuksia. Tein juuri viime viikolla ensimmäisen jatkohakemuksen maanantaina. Se oli käsitelty samana päivänä ja rahat tilillä tiistaina. Varmaan joutuu sumplimaan ja antamaan lisäselvityksiä, jos tekee töitä ansiosidonnaisella, mutta uskoisin, että sama juttu myös liittojen kanssa. Olen saanut myös sähköpostikyselyihini vastaukset nopeasti, puhelimessa on joutunut vähän odottamaan.
Ytk hakee vähintään kerran vuodessa ( tänä vuonna 2) lisää työntekijöitä etuuskäsittelijöiksi ja asiakaspalveluun. Olen käsittänyt, että tulevat tarpeeseen lisääntyneiden jäsenien myötä, eikä niin että siellä olisi kova vaihtuvuus. Tietysti joku paikallinen siellä työskentelevä voi tarkentaa, mutta on ilmeisesti Loimaan yksi työllistävimpiä työpaikkoja.
Tavallisilta liitoilta voi kysyä kysymyksiä YTK:ssa ne eivät tiedä vastauksia, koska ovat ilmeisen alikoulutettuja ja ylityöllistettyjä. Jatkohakemus on maailman helpoin jos olet ollut 100 % työtön. Kaikki on jo syötetty järjestelmään ja sitä ei tarvitse käsitellä. Jos tekee tuntityötä eri määrän eri kuukausina, he tekevät helposti vääriä päätöksiä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:35"]Hei! Voisiko joku vääntää rautalangasta, miksi on hyvä olla YTK-jäsen? Kävin kattomassa nettisivuja, mutta nämä asiat on mulle vähän vaikeita... Mitä tarkoittaa ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha?
On se tää elämä niin vaikeeta, kun ei tämmösiä ymmärrä...
[/quote]
Ansiosidonnaista päivärahaa saat kun jäät työttömäksi ja olet täyttänyt työssäoloehdon eli onko se nykyään 28 kalenteriviikkoa. Ja olet ilmoittautunut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi.
Ansiosidonnainen lasketaan palkan suuruuden perusteella.
[/quote]
Niin ja siis tuo ansiosidonnainen lasketaan palkan perusteella. Jos et kuulu mihinkään kassaan (niin ja maksat siis aina palkastasi pienen osan kassan jäsenmaksua) ja jäät työttömäksi, et saa ansiosidonnaista päivärahaa vaan saat Kelan työttömyyspäivärahaa, joka ei ole kuin sellaiset reilu 500 euroa nettona. Riippuen palkastasi ansiosidonnainen voi helposti olla tuplatkin tuosta.
voithan sä erota liitosta ja jäädän vaan sen kassaan. paras vaihtoehto ja kassan vuosimaksu on todella paljon edullisempi kuin ytk.
noi liitot ei vaan paljoa mainostele siitä mahdollisuudesta että voi olla vain kassan jäsen. kaikilla lukemillani sivuilla tieto kassasta on haudattu jonnekin niin syvälle, ettei sitä löydä vaikka tietäisi etsiä.
kuuluin aikoinaani nomit-kassaan, siinäkin oli halvempi vuosimaksu kuin ytk:ssa. kannattaa miettiä ja vertailla ennenkuin vaihtaa kalliimpaan ja huonompaan.
ytk:ssa ei tuo ammattitietämys ja osaaminen ole niinsanotusti mistään kotoisin.
9/15
Turha ruikuttaa jos ei osaa ottaa asioista selvää. Kannattaa kysyä tuollaiset asiat vaikka työvoimatoimistosta.
Eikö sinulla ole mitään säästöjä tms. jotta tuollainen ylimenevä kausi saataisiin hoidettua, onhan vastuullasi sentään pieni ihminen joka ei voi asiaan vaikuttaa. Mieti millaista esimerkkiä annat lapsellesi. Inhottavaa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:23"]
9/15
Turha ruikuttaa jos ei osaa ottaa asioista selvää. Kannattaa kysyä tuollaiset asiat vaikka työvoimatoimistosta.
Eikö sinulla ole mitään säästöjä tms. jotta tuollainen ylimenevä kausi saataisiin hoidettua, onhan vastuullasi sentään pieni ihminen joka ei voi asiaan vaikuttaa. Mieti millaista esimerkkiä annat lapsellesi. Inhottavaa.
[/quote] Olen ollut yli vuoden työttömänä. Olen yksinhuoltaja. Säästöni ovat huvenneet ja olen nyt ollut kolmatta kuukautta ilman soviteltua päivärahaa. You do the math. Minua kusetettiin YTK:n asiakaspalvelussa, uskoin ja nyt kävi näin. Minulla ei ole mitään kaunista sanottavaa. Asumme Helsingissä ja asumiskulumme ovat sen mukaiset.
Toimii todella hyvin. Asiakaspalvelu vastaa sähköisesti parissa päivässä ja puhelimitsekin nopeasti. Jatkohakemuksen lähettäminen on helppoa, käsittely todella nopeaa ja ymmärtävät kyllä kaikenlaisia pätkävuoroja.