YTK työttömyyskassa -kokemuksia?
Harkitsen liitosta eroamista ja vaihtoa Ytk:hon. Kertokaas te jotka olette jäseniä, miten siellä hommat toimii. Tuleeko päivärahat ajallaan, vastaako asiakaspalvelu puhelimeen, ymmärtävätkö pätkä/silpputyöläisen joskus monimutkaisia työ- ja työttömyysjaksoja?
Kommentit (75)
YTK on kallis. Vissiin moni ei tajua mikä on liitto ja mikä on työttömyyskassa.
No, maksakaa sitten. Ei ole minulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi päätöstä saa odottaa pidempään kuin pienemmissä kassoissa.
Itse vaihdoin liittoa ja sen myötä työttömyyskassaa. Nykyisen jäsenmaksu on 42 euroa vuodessa, entisen 63e, mikä on silti vähemmän kuin YTK:lla.
Ei kyllä puhelimeen vastata kuulu vaan odotusaika alle 12 min kun se on kulunut niin sit kuuluu odotusaika yli 15 min ihan perseestä
On toiminut hyvin, maksukin on vaan pienentynyt välillä. Olen yhden lomautuksen kokenut ollessani jäsen (n. 10 vuotta) ja hyvin toimi netissä kaikki ja rahat tulivat ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
No en osaa sanoa muista kassoista, mutta ei tuo satasen pintaan vuodessa (riippumatta palkasta) ole minusta kallista lainkaan. Aikoinaan kuuluin liittoon ja siitähän piti maksaa joku prosenttimäärä palkasta, maksettavaa kertyi reilusti enemmän vuodessa, muistamatta tarkkaa summaa. Jo prosentti palkasta olisi vuodessa lähes 480 euroa. Liitosta en saanut mitään etuja aiemmin, joista olisi ollut minulle hyötyä.
Ytk:lla ongelmia,
Ei saanu maksettua päivärahoja elokuuksi ja ei tietoa millon pystyvät maksamaan. Törkeetä.
Tämäkin ketju on täynnä laiskojen kommareiden ulinaa. YTK käy varsin hyvin ahkeralle fiksulle arvoa tuottavalle työntekijälle, joka osaa hoitaa omat asiansa. Tälläisille työnantajat mielellään maksavat asiallista liksaa, eikä heitä haluta päästää pois.
Ketjun kommareille: kannattaisiko tehdä työt kunnolla, lopettaa ulina, valitus ja 30min röökitauot, kannattaisiko kouluttautua? Hävetkää.
Jöin työttömäksi helmikuun 1. päivä enkä ole vieläkään saanut senttiäkään YTKsta. Eikä nämä johdu minusta vaan YTKn hitaudesta. Kannattaa miettiä pärjäätkö 3kk ilman rahaa vai maksatko hiukan enemmän että tosipaikan tullen saat nopeasti rahaa
Jarska kirjoitti:
Kuten monet ovat jo maininneet, niin YTK:n toiminta on kankeaa ja hidasta, jos olet välillä töissä tai jossain työkkärin toimenpiteessä. Itsekin olen lähettänyt kaikki vaadittavat todistukset heti kun olen ne saanut. Rahaa ei ole kuulunut kahteen kuukauteen. Ystävällisiin ja asiallisiin kysymyksiin vastataan tylysti ja viiveellä. YTK:n työntekijät tuntuvat osaamattomilta junteilta. Onneksi tällaista menoa ei tarvitse katsella enää kauaa. Ensi vuodeksi menee kassa vaihtoon.
Ylimieliset Typerät Kusipäät
Ytk aspa on ihan samaa tasoa asintuntijuudeltaan kuin s pankki...
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te tiedä, että YTK:n ainoa tarkoitus on toimia palkansaajien ammattiliittoja vastaan?
Loimaalainen entinen tekstiili- ja nahka-alan yrittäjä Juho Paloheimo, toimi YTK:n johtajana perustamisesta vuoteen 2005 asti. Nykyisin [vuonna 2007] mm. Kokoomuksen puoluevaltuuston varavaltuutettuna toimiva Paloheimo perusteli kassan perustamista ammattiyhdistysliikkeen vastaisena toimena.
Se on siis työnantajapuolen perustama ja hallituksessa istuu suurten yritysten johtaijia (MM. Nordea, Cargotec jne.) sekä Vapaavuoren ja KAtaisen luottoavustaja, Energiateollisuus ry:n (Työnantajaliitto) johtaja.
Nimet löytyvät YTK:n sivuilta, pieni googletus nimistä varmistaa jokaiselle asian.
Annatteko siis ihan vapaaehtoisesti työnantajille saneluvallan, mikä, kuten kaikki varmasti tietävät, on jo johtamassa palkansaajien palkkojen alentamiseen, työehtojen heikentämiseen, työaikojen pidentämiseen, lomaoikeuksien kaventamiseen jn
Eipä nuo duunarit tajuu
T toinen akavalainen
Jos sulle riittää pelkkä työttömyyskassa niin mikäs siinä. Jos töissä tulee ongelmia niin yksin olet. Ytk ei auta kun kiero pomo jättää maksamatta lisiä mitä sulle kuuluu tai merkkaa saikkupäivän palkattomaksi/pekkaseksi.
Hyvä kassa on. Kuuluin vuosia mutta pari vuotta sitten vaihdoin halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle riittää pelkkä työttömyyskassa niin mikäs siinä. Jos töissä tulee ongelmia niin yksin olet. Ytk ei auta kun kiero pomo jättää maksamatta lisiä mitä sulle kuuluu tai merkkaa saikkupäivän palkattomaksi/pekkaseksi.
Kyllä kaikki tietää ettei YTK ole ammattiliitto. Onko joku väittänyt muuta? Miksi tätä pitää joka kolmannen tulla öyhöttämään?
En suosittele missään nimessä YTK:ta. Tekevät virheellisiä päätöksiä ja asiakaspalvelu on epäkohteliasta.
Nopeahan YTK on, mutta ensikokemus oli että koska työkkäri jumittaa ensin lausuntoja kuukauden, saa päivärahaakin odottaa.
Nyt olin sitten uravalmennuksessa niin sen päätyttyä YTK KATKAISI PÄIVÄRAHANI ja pyytää itse lausuntoa TE-toimistolta vaikka lausunnot on TE-toimistolta että MAKSAMISELLE EI OLE ESTETTÄ. Soitin ihan työkkäriin ja kysyin mitä lausuntoa YTK odottaa kun ei ole mitään keskeneräistä lausuntoa, niin YTK oli tosiaan ihan itse keksinyt lausunnon jota nyt täytyisi odottaa.
Eli mihinkään ei kannata työttömyyden aikana osallistua, muuten päiväraha on kuukauden katkolla. Koska mulla on kolme kuukautta taaksepäin rahat saamatta, en maksa myöskään YTK vuosimaksua enää ja syy on ihan heidän omansa.
En olisi koskaan kuvitellut työttömän elämän olevan näin stressaavaa että joudun päivittäin katsomaan kaksi kertaa onko työkkärin lausunnot tulleet, sitten viestittelen YTKn kanssa että miksi käsittely jumittaa ja sitten soitan työkkärin valtakunnalliseen palvelunumeroon joka on ihan turhaa, he ei uskalla ottaa asiaan mitään kantaa ja otan taas yhteyttä omaan työkkäriini ja YTKhon.