Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7v kaksoset ja luokkakaverin synttärit

Vierailija
03.05.2014 |

Tilanne on sellainen, että kaksospojat ovat samalla luokalla. Nyt luokkakaveri on kutsunut kotiinsa synttäreilleen vain toisen pojistamme. Tämä synttäreille kutsuttu poikamme on kaksosista vilkkaampi ja suositumpi. Hiljaisemmalla pojalla on kavereita mutta vähemmän kuin villikolla.

Rauhallinen poikamme on pahoilla mielin kun häntä ei kutsuttu ja veli kutsuttiin? Itseäni vähän ihmetyttää moinen toiminta. Itse en kehtaisi olla kutsumatta samanikäisistä saman perheen pojista toista.

Tekisi mieli tehdä siten, että toinenkaan pojista ei mene sinne.

Kuinka ajattelemattomia voi ihmiset olla?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:22"]

Ihmisten,  jotka eivät ole itse kaksosia tai joiden lapset eivät ole kaksosia, on turha jaella täällä hyviä neuvojaan. Ette voi tietää, millaista on olla kaksonen. Itse suojelisin nimenomaan arempaa kaksosta. Luokkakaverit ym. ajattelemattomat ihmiset osaavat olla todella julmia vertaillessaan kaksosia ja jättää arvet pitkäksi aikaa. itselläni kesti 20 vuotta tajuta, että olen yhtä hyvä kun kaksossiskoni ujoudestani huolimatta. 

[/quote]

Harmi,ettei vanhempiesi kasvatusvirheitä voi korjata ja he ovat toimillaan aiheuttaneet sinulle suuret arvet.

Sinut varmaan aina tuupattiin siskon mukaan synttäreille?

Vierailija
42/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi vasta 7 vee, ehdottomasti olisi pitänyt kutsua molemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:27"]

Eikö jotain ole pielessä, jos katsot toisen veljen itsetunnon olevan huonompi veljen takia?

Ongelma on teidän perheessä. Ei vanhempien ole tarkoitus korvata ympäristön ja kavereiden huomiotta jättämisiä.

[/quote]

Heitteillekö tämä hiljainen lapsi pitäisi jättää ja huomiotta vielä kotonakin? Ei hyvää päivää. Poistun nyt palstalta, tätä keskustelua on turha jatkaa.

Vierailija
44/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minsuta ap sinulla on saitraalloinen suhde lapsiisi. Miksi pidät vauhdikkaampaa veljeä huonompana? Et päästäisi juhlimaankaan, koska veli ei pääse.

Vierailija
45/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:27"]

Eikö jotain ole pielessä, jos katsot toisen veljen itsetunnon olevan huonompi veljen takia?

Ongelma on teidän perheessä. Ei vanhempien ole tarkoitus korvata ympäristön ja kavereiden huomiotta jättämisiä.

[/quote]

Heitteillekö tämä hiljainen lapsi pitäisi jättää ja huomiotta vielä kotonakin? Ei hyvää päivää. Poistun nyt palstalta, tätä keskustelua on turha jatkaa.

[/quote]

Ei vaan sinun pitäisi kohdella kumpaakin lastasi yksilönä. Ei suosia hiljaisempaa, johon olet selvästi kiintyneempi. Ehkä ymmärrät hänen tempperamenttiaan paremmin. Koita silti sallia vähemmän rakkaalle lapselle oma elämänsä.

Vierailija
46/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:12"]

Itse kaksosena olen sitä mieltä, että on törkeää kutsua vain toinen kaksonen. En laittaisi toistakaan kutsuille. Arempi ei tarvitse muistutusta ujoudestaan/vertailua vielä tuossa herkässä iässä. Niitä tulee myöhemminkin tarpeeksi. T. Se arempi identtinen kaksonen

[/quote]

Tälläinen siitä kutsumattomasta pojasta tulee. Vailla omaa identiteettiään oleva nyhverö

Jos jatkat tuota linjaa, että toisen veljen on aina joustettava hiljaisemman hyväksi.

Olisi tämänkin kommentin kirjoittajelle irtiotto vahvemmasta kaksosesta tehnyt todella hyvää.

[/quote]

Ohis, olipa törkeä kommentti täysin tuntemattomasta ihmisestä!

Vierailija
47/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:23"]

Lapsemme viihtyvät yhdessä eivätkä ole missään alisteisessa suhteessa keskenään vaan hyvät kaverit. Rauhallisemmalla pojalla on nyt jo itsetunto huonompi kuin vilkkaammalla veljellään koska on huomannut että toinen saa sitä myönteistä huomiota ja suosiota kaikista suunnista enemmän.

Tuntuu että vaikka me vanhemmat kuin yritämme tsempata, ei se vaan riitä, kun muut suosivat vain tätä toista poikaamme:(

Ap

[/quote]No mitäs jo sanoisitte sille suositulle, että ottaa veljensä mukaan kaikkiin juttuihin ja pitäisi veljensä puolta muiden nähden? Jos se suosittu veli on oikeasti suosittu ja ihailtu muiden silmissä, niin kyllä ne nopeasti oppii että tämä velikin on hyvä jätkä. Vai haluaako se suosittu vaan yksin paistatella siinä valokeilassa? 

Vierailija
48/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä että vanhemmat rakastavat myös sitä lastaan, jota maailma ei tunnu rakastavan. Se voi auttaa lasta jo paljon. Ajatelkaa jos äiti ja isäkin olisivat yhtä piittaamattomia. Mikä olisi hiljaisen pojan ennuste tuolloin?

Vierailija
49/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:32"]

Ei vaan sinun pitäisi kohdella kumpaakin lastasi yksilönä. Ei suosia hiljaisempaa, johon olet selvästi kiintyneempi. Ehkä ymmärrät hänen tempperamenttiaan paremmin. Koita silti sallia vähemmän rakkaalle lapselle oma elämänsä.

[/quote]

Asiatonta tekstiä. Pitääkö vanhempien vielä kotonakin korostaa pidetymmän lapsen erinomaisuutta?

Vierailija
50/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:32"]

[/quote]

Asiatonta tekstiä. Pitääkö vanhempien vielä kotonakin korostaa pidetymmän lapsen erinomaisuutta?

[/quote]

Ei tietenkään vaan hyväksyä hänet sellaisen akuin on. Ei veljensä veturina.

Näitä lukiessa ei voi kuin kiittää, että omat vahemmat ovat olleet

tarpeeksi järkeviä kohtelemaan minua ja siskoani yksilöinä. Ihan saimme

käydä erikseen syntymäpäivillä ja leikkiä eri porukoissa.

Vierailija
51/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosten äitinä ymmärrän täysin, miksi huolehdit. Ja varmaan kuten sinäkin, ymmärrän että kaikki eivät ymmärrä. Nämä rauhallisemmat/hiljaisemmat jäävät auttamatta sivuun kaverisuhteissa ja ympäristöltä tulevassa huomiossa ja silloinhan vanhemmat ovat usein ne, jotka tajuavat pistää tilannetta edes johonkin balanssiin. Höpöhöpö siinä mitään niputeta, yksilöiksi saavat kasvaa silti. Mielestäni olet päin vastoin oikein hyvä vanhempi kun ymmärrät huolehtia yksilöllisesti molempien lasten hyvinvoinnista ja olet havainnut, että rauhallisemman lapsesi itsetuntoa täytyy vaalia. Oikean ratkaisun teet varmasti, miten sitten päätätkin, tällä palstalla sä olet kuitenkin se, joka lapsesi tunnet.

Vierailija
52/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

49: kuten tästäkin ketjsuta voi lukea, niin aina ei vanhemi ymmärrä

lastensa parasta. Liian usein kaksosia kohdellaan yksikkönä,

ei yksilöinä.

t: 48

Vierailija
53/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 13v kaksospojat. Jos tuollainen tilanne olisi tullut meidän kohdalle kun he olivat 7v niin olisin minäkin vähintään harkinnut vakavasti että kumpikaan ei mene. Jos kerran on yhteisestä luokkakaverista kyse. Meillä pojat olivat eri luokilla joten sitä kautta tuli sitten omat luokkakaveritkin. Varsinaiset kaverit heillä on kuitenkin aina olleet yhteiset, oli ne kumman luokalta tahansa. Ja viettävät jatkuvasti aikaa yhdessä. No nykyään välillä jo vähän on sellaista tappeluakin että älä tunge niin lähelle, sekin kuuluu luonnollisena osana kaksosuuteen ilmeisesti.

Huonotapaista joka tapauksessa kutsua samalta luokalta ja samasta perheestä samaa sukupuolta olevista kaksosista vain toinen. En itse ikinä kehtaisi enkä siis antaisi lapseni tehdä niin.

Minusta myös lapsille ja sisaruksille voi opettaa pienestä pitäen että perhe on se tärkein yksikkö ja sisarukset ja vanhemmat tärkeimpiä ihmisiä maailmassa joiden puolta pidetään oli tilanne mikä tahansa. Ei siis ole väärin opettaa kaksosveljelle että hän voi olla lojaali toista kohtaan ja esim. jättää synttäreille menemättä. En kuitenkaan pakottaisi jäämään pois jos toinen kovasti tahtoo mennä. Mutta itse perhekeskeisenä toivoisin siis että pitäisi veljensä puolta. Eihän se aina sisaruksilla onnistu ja olen minäkin tapellut aikoinaan omieni kanssa, silti he oman miehen ja lapsien lisäksi ovat edelleen maailman tärkeimpiä ihmisiä mulle. Ei se toisen puolen pitäminen ole oman identiteetin huomiotta jättämistä, ap:kin selvästi erottaa kaksosensa omiksi erillisiksi ja erilaisiksi yksilöikseen. Omien identtisten kaksosten kanssa tämä on joskus hieman vaikeaakin kun paitsi näyttävät samalta mutta myös ovat luonteeltaan ja taidoiltaan lähes identtisiä.. Onneksi erojakin löytyy :)

Vierailija
54/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoinen luokka on? Jos kyse on luokkakaverista, joka ei ole läheinen kaveri, on kummallista, että vain toinen pojista kutsutaan. Osoittaa mielestäni outoja tapoja synttärisankarin vanhemmilta, mikäli eivät ole parhaita kavereita. 

Toisaalta taas ymmärrän. Suostuin kummiksi lapselle, joka oli toinen kaksosista. Samalla lapsen äiti pyysi, että huomioisin aina tätä toistakin sisarusta + kaksosten isosisarusta. Hieman tuli sellainen olo, että lupauduin kyllä kummiksi, mutten varautunut ostamaan synttäri- ja joululahjoja koko katraalle.

Vierailija
55/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tosiaan vielä niin pieniä, ettei tuollaiset pettymykset olisi tarpeen. Minunkin mielestäni voisit järjestää pojillesi jotain kivaa synttäripäiväksi. Jos tuntuu, että on tarpeen selitellä asiaa vilkkaalle pojalle, voisit käydä hänen kanssaan keskustelun siitä, onko reilua jättää ketään ulkopuolelle. Se kuitenkin riippuu vähän siitä, kuinka pohdiskeleva ja ymmärtävä lapsi on kyseessä. 

Vierailija
56/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten,  jotka eivät ole itse kaksosia tai joiden lapset eivät ole kaksosia, on turha jaella täällä hyviä neuvojaan. Ette voi tietää, millaista on olla kaksonen. Itse suojelisin nimenomaan arempaa kaksosta. Luokkakaverit ym. ajattelemattomat ihmiset osaavat olla todella julmia vertaillessaan kaksosia ja jättää arvet pitkäksi aikaa. itselläni kesti 20 vuotta tajuta, että olen yhtä hyvä kun kaksossiskoni ujoudestani huolimatta. 

[/quote]

Miksi olisi vaikeaa ymmärtää. Ei ole kaksoissiskoa, silti itsekkin kamppailen tunteen kanssa että olen huonompi kuin muut.

Ja voin kuvitella että tuntuu pahalta jos aina verrataan siskoon, joka olisi "parempi" kaikessa. Miksi ei saa antaa neuvoa, kuka määrittelee sen kellä on tarpeeksi henk. koht. kokemusta. Jotkut osaavat myös "asettua" toisen asemaan.

Ehdottomasti sympatia on pojalle joka ei saanut kutsua, mutta ei sille voi mitään. Ei kannata vaatia kutsua toiselle; Poika tajuaisi sen että saisi kutsun vain koska äiti niin vaatii, joka aiheuttaisi lisää huonoa oloa. Jos veli ei saisi mennä, olisi toinen veli siihen syypää, niin kavereiden kuin itsensä silmissä. Niin se vain menisi.

Vierailija
57/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa vilkkaammalle pojalle et meillä on muuta menoa silloin. Ja järjestää sitä menoa. Totaalisen tahditonta synttärisankarin vanhemmilta.

Vierailija
58/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:25"]

Pakkoko niillä on samat kaverit olla? Ei kaikki kaksoset ole kuin paita ja perse, vaan osaavat elää myös yksilöinä.

[/quote]Kaksoset ovat kuin paita ja peppu, syvä yhteys toisiinsa

Vierailija
59/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä veisin kutsutun synttäreille ja selittäisin toiselle asian mahdollisimman järkevästi (synttärisankarilta oli ajattelematonta jättää hänet kutsumatta, mutta elämässä joutuu pakosti kohtaamaan sellaisia tilanteita). Synttäreiden aikana tekisin toisen kaksosen kanssa jotain kivaa, mistä hän tykkää.

Vierailija
60/96 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:28"]

[/quote]

Yritänkin suojella ja vahvistaa sitä itsetuntoa joka saa tuon jatkuvan kilpailun ja vertailun takia aikamoisia haavoja kaiken aikaa:( Villimpi pojista ei ole millänsäkään juuri mistään, on hauska heebo ja sellainen teflonpintainen kaveri joka ei pienistä säiky. Ja tämä rauhallinen on toista maata. Mietiskelevä, pohdiskeleva, ystävällinen ja rauhallinen, muttai ilmeisesti liian tylsä. Ei tarpeeksi vauhtia ja vaarallisia tilanteita ja jänniä leikkikeksintöjä. Meille vanhemmille siltä rakas juuri sellaisena kuin on.

Ap

[/quote]tiedänpä tapauksen tosin eivät ole kaksosia mutta pieni ikäero ja tämä rauhallinen lapsi menestyy hyvin koulussa ja toisella takkuaa koulunkäynti joka on villimpää sorttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi