7v kaksoset ja luokkakaverin synttärit
Tilanne on sellainen, että kaksospojat ovat samalla luokalla. Nyt luokkakaveri on kutsunut kotiinsa synttäreilleen vain toisen pojistamme. Tämä synttäreille kutsuttu poikamme on kaksosista vilkkaampi ja suositumpi. Hiljaisemmalla pojalla on kavereita mutta vähemmän kuin villikolla.
Rauhallinen poikamme on pahoilla mielin kun häntä ei kutsuttu ja veli kutsuttiin? Itseäni vähän ihmetyttää moinen toiminta. Itse en kehtaisi olla kutsumatta samanikäisistä saman perheen pojista toista.
Tekisi mieli tehdä siten, että toinenkaan pojista ei mene sinne.
Kuinka ajattelemattomia voi ihmiset olla?
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:28"]
Voi ei! Hankala tilanne, itselläni on 5v. kaksospojat, ja juuri tuollaisia tilanteita pelkään että kouluikäisenä tulee. Meilläkin pojat on täysin erilaisia keskenään, ja varmaan kaverit tulee olemaan eri. Minä ehkä yrittäisin selittää että te olette veljeksiä, ja teillä voi olla eri kaverit kuten muillakin sisaruksilla. Ja jos tosiaan ei kaikkia luokan poikia ollut kutsuttu, niin varmaan oli vanhemmat antaneet jonkun lukumäärän montako saa kutsua ja oli pakko valita ne parhaimmat kaverit.
[/quote]
Koululta kannattaa pyytää, että lapset laitetaan eri luokalle. Saavat oman kaveripiirin ja vähän kasvavat toisistaan erilleeen, muuten se hiljaisempi peesaa vilkkaampaa sisarusta koko kouluikänsä. Näin me teimme.
[/quote]
Ei kaikissa kouluissa ole sellaista mahdollisuutta, ellei sitten toista laiteta isompien tai pienempien luokkaan. Kyläkouluissa on useissa vielä niin, että samassa luokassa on kaksi tai kolme eri ikäluokkaa ja 2-3 opettajaa koko koulussa.
Tiedoksi vaan:
-Kyseessä on siis luokkakaverin synttärit. (Luitteko sen kohdan?)
-Kuinka monta poikaa luulette luokalla olevan? (Tuskin yli kymmentä?)
-Luokalta jätetään yksi tai kaksi poikaa kutsumatta, koska synttärisankarilla on äitinä ja isänä täysin vanhemmuutensa mokanneita kusipäitä, joiden lapsesta kasvaa nuorisorikollinen ja koulukiusaaja.
-Miä tälläisten vittumaisten vanhempien päissä oikein liikkuu? "Me laskettiin budjetiksi, etä pillimehuihin saa mennä 2,20€, ja jos synttäreille tulee kaksi poikaa lisää, niin kaksi pillimehuahan kaataa meidän budjetin!"
-Koska kyseessä on MOLEMPIEN poikien luokkakaveri, suosittelen, että kumpikaan ei mene synttäreille, kunnes jonain vuonna pikkupojan vanhemmat kasvavat aikuisiksi ja osaavat järjestää paremmat juhlat.
-Kurjaa, että jotkut vanhemmat tekevät lapsestaan koulukiusaajia jo ekaluokkalaisena. (Kuten monet kommentoijatkin täällä)
-Toivotan kaikille kiusaajavanhe,pien puolustajille parempaa elämää. Ehkä lapsenne vaikka vammautuu, niin voitte jatkossa kiusata lasta ihan omassa kodissanne, jos se kerran on niin sairaan kivaa ja puoleusteltavaa!
Ymmärrän sinua AP. Minulla on vain yksi poika, mutta hyvin arka ja hiljainen tapaus. Ei hänelle toivoisi pettymyksiä kaveriasioissa, kun muutenkin ympäristö suosii enemmän extroverttejä. Tunnet lapsesi, tee niinkuin sydämesi sanoo.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:54"]
Minulla on 13v kaksospojat. Jos tuollainen tilanne olisi tullut meidän kohdalle kun he olivat 7v niin olisin minäkin vähintään harkinnut vakavasti että kumpikaan ei mene. Jos kerran on yhteisestä luokkakaverista kyse. Meillä pojat olivat eri luokilla joten sitä kautta tuli sitten omat luokkakaveritkin. Varsinaiset kaverit heillä on kuitenkin aina olleet yhteiset, oli ne kumman luokalta tahansa. Ja viettävät jatkuvasti aikaa yhdessä. No nykyään välillä jo vähän on sellaista tappeluakin että älä tunge niin lähelle, sekin kuuluu luonnollisena osana kaksosuuteen ilmeisesti.
Huonotapaista joka tapauksessa kutsua samalta luokalta ja samasta perheestä samaa sukupuolta olevista kaksosista vain toinen. En itse ikinä kehtaisi enkä siis antaisi lapseni tehdä niin.
Minusta myös lapsille ja sisaruksille voi opettaa pienestä pitäen että perhe on se tärkein yksikkö ja sisarukset ja vanhemmat tärkeimpiä ihmisiä maailmassa joiden puolta pidetään oli tilanne mikä tahansa. Ei siis ole väärin opettaa kaksosveljelle että hän voi olla lojaali toista kohtaan ja esim. jättää synttäreille menemättä. En kuitenkaan pakottaisi jäämään pois jos toinen kovasti tahtoo mennä. Mutta itse perhekeskeisenä toivoisin siis että pitäisi veljensä puolta. Eihän se aina sisaruksilla onnistu ja olen minäkin tapellut aikoinaan omieni kanssa, silti he oman miehen ja lapsien lisäksi ovat edelleen maailman tärkeimpiä ihmisiä mulle. Ei se toisen puolen pitäminen ole oman identiteetin huomiotta jättämistä, ap:kin selvästi erottaa kaksosensa omiksi erillisiksi ja erilaisiksi yksilöikseen. Omien identtisten kaksosten kanssa tämä on joskus hieman vaikeaakin kun paitsi näyttävät samalta mutta myös ovat luonteeltaan ja taidoiltaan lähes identtisiä.. Onneksi erojakin löytyy :)
[/quote]aivan tarpeeksi jos yhden kummi niin toisellekin pitäisi ostaa, ei tietenkään ja onhan tällä toisellakin pojalla kummi. Ikinä en ala enää kummiksi.
Niin... Varmasti kaksosten eväitä elämään parantaa se, että heitä ei kohdella pakettina vaan yksilöinä niin kuin eri-ikäisiä sisaruksiakin. MUTTA elämässä tarvitaan myös käytöstapoja, toisten ihmisten huomioimista ja erilaisten ihmisten kanssa toimeen tulemista. Niitä synttärisankarin vanhemmat eivät ole ottaneet huomioon. Siksi Ap:nä toimisin niin kuin hän jossain viestissä sanoikin eli keksisin jotain kivaa muuta puuhaa molemmille pojille synttäreiden sijaan.
Syrjitäänkö tuota poikaa? Onko tämä ap:n arempi kaksonen siis ainoa poika, jota ei kutsuttu?
Jos asia on näin, on kyseessä kiusaaminen, jos ei, niin silloin kyseessä on se, että on kaksi lasta.
Mulla on kaksosveljet ja he ovat aina olleet kaksi erillistä persoonaa. Toinen pienestä pitäen huomion keskipiste ja toinen syrjäänvetäytyvä. On molemmat saaneet olla sellaisia kuin ovat. Nyt ovat miltei 5-kymppisiä ja edelleen eriluonteiset, eri piirit ja kaverit.
Molemmat ovat myös ihan onnellisia vaikkeivat ole aina kaikkea samaa saaneetkaan. Ihan kuten ei meistä sisaruksista muutkaan, me ollaan kaikki oltu erillisiä yksilöitä erilaisilla tarpeilla varustettuina. Se, että ollaan synnytty eri aikaan tai samaan aikaan, ei ole tehnyt meistä eri arvoisia ihmisinä ja yksilöinä, toki tarpeet on olleet erit.
Tämä. Miksi kutsutte edes toisen, jos ei ole varaa/haluja kutsua toista? Onko kivaa kun pääsette kiusaamaan hiljaisempaa ja epäsuositumpaa kaksosta? Meillä nämä kutsut menevät suoraan roskiin/takkaan.
Miksi pitää nostaa neljä vuotta vanha aloitus?
Onko tilanne yhä päällä ?
Oletteko ap ajatelleet laittaa poikia eri luokille. Niin tehtiin ystäväperheessä, vastaavasti lapsen luokalla oli toinen kaksospojista ja rinnakkaisluokalla toinen.
Näin molemmat pojat saavat myös omia kavereita ja hiljainen ei peesaile puheliaan taustalla vaan joutuu itsekin puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ap ajatelleet laittaa poikia eri luokille. Niin tehtiin ystäväperheessä, vastaavasti lapsen luokalla oli toinen kaksospojista ja rinnakkaisluokalla toinen.
Näin molemmat pojat saavat myös omia kavereita ja hiljainen ei peesaile puheliaan taustalla vaan joutuu itsekin puhumaan.
Keskustelu on 4 vuotta vanha
Joo mutta ongelmatilanteet ihan samanlaisia vieläkin. Itse juuri kaksospoikien vanhempana painin saman asian kanssa, yhteinen kaveri tai siis hänen äitinsä, kutsui vain toisen pojista synttäreilleen. Ajattelin hoitaa asian niin että toinen pojistamme saa mennä synttäreille kun kerran niin haluaa. Ja tätä kutsujapoikaa emme kutsu omien lasten synttäreille. Siinä sitten voi sekä lapsi ja äiti miettiä että miksiköhän ei kutsuttu.
En tosiaan jaksa kysellä että mitä he miettivät kutsuessaan vai toisen kavereista ja onko pöydässä paikkaa toisellekin. No minä opetan että meidän pöydässä ei ole tasa-arvoisesti huomioiville paikkaa. Eikä tämä ole mikään kutsu-kutsusta-täytyy kutsua myös näihin juhliin homma.
Ja samaa mieltä että ne, joilla ei ole kaksosia tai eivät itse ole kaksosia, ei ole mitään virkaa tulla tänne neuvomaan ja lynkkaamaan. Tehkää itse perässä ja katsokaa miten käy, miten helppoo on elämä sitten kasvattaa tasa-arvoa ja toisten huomioonottamista.
Ja kyllä, meilläkin on ollut yksi lapsi ennen kaksosia, joten jo hänen kanssaan erityisesti panostin siihen että hänestä kasvaa toiset huomioon ottava, en edes silloin olisi mitenkään kehdannut joutua tällaiseen tilanteeseen ettei huomioitaisi tasavertaisesti olipa lapset yksittäisiä tai sisaruksia. Mutta valitettavasti aika monet yhden ja ainoan lapsen vanhemmat on tosi itsekeskeisiä lapsineen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne pettymykset tulevat aina tälle rauhallisemmalle lapselle, ei tälle suositulle. Mitä se rauhallisemmalle opettaa? Että kaikki tykkää vain veljestä ja hän ei ole arvokas kenellekään sellaisena kuin on? Sekö on sitten opetus?
Ap
Sama tilanne voi tulla eteen, vaikka lapset olisivat eri ikäisiä sisaruksia, miksi kaksosten elämä tulisi olla identtistä? He ovat eri ihmisiä, ja heilla on oma identitettii, erilaiset luonteet ja näin eri kaverit. Sama ongelma voi tulla eteen kaikissa perheissä, joissa on useampi lapsi.
Kavereillani on kaksosia ja heillä on kyllä omat kaveripiirit, eri harrastukset ja näin. Omalla lapsellani on kaksonen kaverina, on toisen kaksosen kanssa samalla luokalla ja enemmän tekemisissä. Toki tällä kaverilla ovat myös toisen veljen kanssa tekemisissä, pelailevat yhdessä jne. mikäli on kotosalla.
Jos kyseessä on kaksoset niin molemmat kutsutaan. Jos toista ei niin toinenkaan ei sitten mene.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:28"]
Voi ei! Hankala tilanne, itselläni on 5v. kaksospojat, ja juuri tuollaisia tilanteita pelkään että kouluikäisenä tulee. Meilläkin pojat on täysin erilaisia keskenään, ja varmaan kaverit tulee olemaan eri. Minä ehkä yrittäisin selittää että te olette veljeksiä, ja teillä voi olla eri kaverit kuten muillakin sisaruksilla. Ja jos tosiaan ei kaikkia luokan poikia ollut kutsuttu, niin varmaan oli vanhemmat antaneet jonkun lukumäärän montako saa kutsua ja oli pakko valita ne parhaimmat kaverit.
[/quote]
Koululta kannattaa pyytää, että lapset laitetaan eri luokalle. Saavat oman kaveripiirin ja vähän kasvavat toisistaan erilleeen, muuten se hiljaisempi peesaa vilkkaampaa sisarusta koko kouluikänsä. Näin me teimme.