Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiomme järjestää alkoholittomat häät, sukulaiset nyrpistelevät.

Vierailija
24.03.2014 |

Mulla keittää ihan just yli!

Ollaan miehen kanssa suunniteltu alkoholittomia häitä ja tämä tuli puheeksi muutaman miehen sukulaisen kanssa.

Noh, eikös siitä alkanut nyrpistely ja kummastelu, että mitkä häät ne sellaiset on?

Miten voi olla tämmöisiä ihmisiä? Sanoin suoraan, että Ei tarvitse häihimme tulla jos ei ole muuta syytä kuin viinan perässä tuleminen.

Kommentit (489)

Vierailija
461/489 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 02:15"]

Jep. Itse en ole mikään "juoppo, jonka on laitettava pää täyteen", mutta olen ehdottomasti sellainen, joka pitää siitä, että viiniä on ruuan kanssa. Tekee ruuasta juhlallisemman.

Absolutismista tulee mieleen lähinnä lestadiolaiset ja hiljaiset nössökät. Valitan.

[/quote]

Onpa suppea ja vanhanaikainen perisuomalainen maailmankuva. Minä en ole absolutisti, mutta tunnen useampia, jotka eivät juuri ota ja sellaisiakin, jotka eivät juo ollenkaan, mutta ovat äärettömän sosiaalisia.

Asuin ison osan lapsuudestani välimeren maassa, jossa viini ja olut oli ihan ruokajuomia, mutta aina oli tarjolla muuta, eikä ne kuuluneet mihinkään ruokajuomaa kummempaan rooliin juhlissa, ei ne olleet sen kummempia kuin yleensä vesi tai mehu. Olin Tsekeissä työharjottelussa opintojeni ohella ja siellä työpaikalla arvostettiin, kun rautaesiripun murruttua alkoholin käyttökin väheni lisääntyneen valvonnan myötä ja he, joita se häiritsi saivat työrauhaa, kun se oli poistunut ruokaloista. Irlannissa on parikin erittäin hyvää tuttua, jotka eivät koske ollenkaan alkoholiin, mutta sikäläisissä häissä juhlivat täysillä mukana, eikä kenenkään alkoholittomuutta nosteta siellä esille. 

Ainoastaan Suomessa ja Venäjällä alkoholittomuus nostetaan usein pintaan, jos sille ei ole erityistä syytä, kuten entinen alkoholismi. On tuttuja, joiden juhlissa en välitä paljoa käydä, kun siellä ihmetellään, enkö minä osaa pitää hauskaa, kun en juo. On toisten tuttujen juhlia, joissa nautin lämpimästä ilmapiiristä, eikä se tarvitse alkoholia, vaikka joissain osa saattaa ottaa sitä.

Minä kyllä käytän alkoholia, kaapista löytyy hyvä valikoima skottilaisia viskejä, viinejä on ja monia muita. Viiniä avaamme harvoin, kun vesi ja mehu maistuu usein paremmin ruokajuomana. Etenkin, jos kokataan useamman ruokalajin ruoka jälkiruokineen, tuntuu ruoan hukkaamiselta, jos jo alkuruoalla turruttaa aisteja, eikä varsinkaan jälkiruoka maistu alkoholin jälkeen niin hyvältä kuin se voisi. Skottilaisia saatan ottaa illanistujaisissa muutaman kaverin kanssa. Kun väkeä on enemmän ja humaltumassa, en nauti siitä hässäkästä, enkä silloin ainakaan itse juo.

En ihmettele yhtään, jos Suomessa joku ei halua, että häissä ei ole alkoholia tarjolla. Varsinkin kun lukee tätä ketjua huomaa, että alkoholi on liian monelle jonkinlainen pakko. Eihän se ole kuin nestettä niinkuin vesi tai mehu. Vaikka kuinka kuvitellaan, ei alkoholi paranna juhlien lämmintä tunnelmaa tai ruokaa, vaan hyvä seura ja "socializing" on se tärkein. Alkoholi voi sopia joskus "socializingiin", mutta oikeissa tilanteissa, oikeissa määrissä, oikeassa seurassa ja oikein nautittuna.

Vierailija
462/489 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 18:57"]

Mistä metsästä käyt hakemassa kiusaukseesi janssonit? Eikö ne ole rauhoitettujen listalla? Makaronit toki on paljon haastavampia löytää sienimetsältä kuin kantarellit. 

Kyllä minulle ainakin omat marjat, kantarellit ja riista voittaa minkä tahansa belgialaisen Moules-fritesin, italialaisen parman kinkun tai vaikka skottilaisen Haggiksen. Suomalaisessa hääpöydässä ei voi olla paljoa hienompaa kuin suomalaisesta metsästä saadut antimet. Ainoa, joka voi sen voittaa, on jokaisen hääparin oma suosikkilautanen jokaisen hääparin omissa häissä. 

[/quote]

Kuvittelitko olevasi jotenkin hauska tuolla "janssonit sienimetsältä" lohkaisulla? Sorry mutta menee kyllä niin pitkälle ohi maalista kuin olla voi.  

Sienet ja riistankin voi valmistaa niin paljon juhlavammalla tavalla kuin tekemällä niistä keittoa tai iskemällä pannulle. Meillä riistaa ja metsän antimia syödään harvasen päivä ympäri vuoden, joten keitot ja käristykset on ihan arkiruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/489 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:50"]

Meidän häissämme ei ollut mehua, ei maitoa eikä alkoholia. Hauskaakaan ei ollut tarkoituskaan järjestää, vaan ihan kahvittelutilaisuus vihkimisen jälkeen. Vain lähisuku kutsuttiin. Kaikki ei tulleet. Mitä sitten? Meille  jäi omista häistä lämmihenkinen muisto. Häävieraita on vauvasta vaariin, miksi häät pitää järjestää juuri SINUN, joka tätä luet, mieleiseksi? Minun isäni oli ollut närkästynyt, jos minun häissäni olisi ollut alkoholia ja anteeksi vaan, mutta vanhempamme olivat ne tärkeimmät. Appi oli alkoholisti ja hän toi oman taskumattinsa, mutta yllätti olemalla hillitysti.  

[/quote]

Onko sellainen alkoholisti, jolla on oma taskumatti mukana? Isäsi siis pääti puolestanne, mitä teidän häissänne tapahtui. Miksi häät piti järjestää juuri sinun isäsi mieleisiksi, eikä esimerkiksi puolisosi isän mieleisiksi? 

[/quote]

Hohhoijaa. Appi oli alkoholisti, vaikka ei taskumattia olisi ollut mukana, niin silti appi oli alkoholisti. Ei ole enää, kun on kuollut. Myös anoppi oli mielissään  alkoholittomista häistä, vaikka ei anoppikaan raitis ollut.  Nykyään on lääkkeiden takia. Minulla on hyvä olla ilman alkoholia, en tarvitse sitä mihinkään ja voin jutella ihan kenelle vaan spontaanisti selvin päin. Kysymys:Pitääkö häät järjestää vieraiden ehdolla, silläkin uhalla, että itse morisian ei niistä nauti? Eikös viime kesänä joku morsian saanut humalaisen sukulaisen puukosta? 

Vierailija
464/489 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa hyvin moni menee naimisiin maistraatissa tai kirkossakin vähin äänin pienellä porukalla, niin ei tartte miettiä miten niiden räyhäämään taipuvaisten sukulaisten kanssa tekee.

Vierailija
465/489 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 03:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 02:15"]

Jep. Itse en ole mikään "juoppo, jonka on laitettava pää täyteen", mutta olen ehdottomasti sellainen, joka pitää siitä, että viiniä on ruuan kanssa. Tekee ruuasta juhlallisemman.

Absolutismista tulee mieleen lähinnä lestadiolaiset ja hiljaiset nössökät. Valitan.

[/quote]

Onpa suppea ja vanhanaikainen perisuomalainen maailmankuva. Minä en ole absolutisti, mutta tunnen useampia, jotka eivät juuri ota ja sellaisiakin, jotka eivät juo ollenkaan, mutta ovat äärettömän sosiaalisia.

Asuin ison osan lapsuudestani välimeren maassa, jossa viini ja olut oli ihan ruokajuomia, mutta aina oli tarjolla muuta, eikä ne kuuluneet mihinkään ruokajuomaa kummempaan rooliin juhlissa, ei ne olleet sen kummempia kuin yleensä vesi tai mehu. 

[/quote]

No eikö tässä ole sitä monta sivua jo jankattu, että se viini on ihan samalla tavalla ruokajuoma kuin se vesi? Miksi sitä siis ei voi tarjota? Ihan koko ketjua en ole lukenut, mutta useimmat mieltävät hyvän ruoan kaveriksi hyvän viinin. Harvempi on vaatinut kännejä hääparin piikkiin, edes sitä laimeaa boolia noissa jonkun lasten melkein häissä. Vaan viiniä ruoan kanssa.

Välimeren maassa kasvaneena varmaan kyllä olet huomannut sen, ettei se kotikalja tai vaikka appelsiinituoremehu nyt ainakaan korosta useimman hyvän ruoan makua.

Vesihän on sitten ihan ok, jos sille linjalle haluaa lähteä ja esim. säästösyistä viinin tarjoaminen ruoan kanssa ei ole mahdollista. Periaatekysymyksenä viinin tarjoamattomuutta ruokajuomana en ymmärrä, en ollenkaan. Kuka tulee kaatokänniin parista kaadosta viiniä ruoan kanssa, josta voi myös kieltäytyä ja juoda sitten vaikka sitä mehua. 

En ole koskaan häissä olettanut hääparin tarjoavan tätä ja alkumaljaa enempää. Maksullinen baari sitten heille, jotka ehkä haluavat enemmän juoda, eikä tarvitse olla sitäkään. Tämä voi sitten olla jo periaatekysymys ja ihan ok niin.

Tietenkin jos se ruoka nyt ei niin kovin kummallista ole, jotain tavallista arkiruokaa, niin eipä se mitään viiniä siihen edes kaipaa. Silloinhan juhla on luonteeltaankin erilainen, syödään maha täyteen seisovasta pöydästä ja kahvit päälle. Usein se ruoka on juhlissa se juttu, jonka äärellä istutaan pitkään ja hartaasti ja nautitaan ehkä useamman ruokalajin illalllinen pöytiin tarjoiltuna tai isommissa kekkereissä ehkä noutopöydästä.

Joku kinkkukiusaus tai riistakäristys on tietenkin vähän eri juttu ja sen kanssa joku kotikalja jopa sopii. Mutta kinkkukiusaushäissä ihmettelisin sekä ruokaa että juomaa, jos nyt ihmetellä saa, koska kumpaakaan en miellä juhlavaksi ruoaksi tai juomaksi, kun se on meillä pikaruokaa jota syödään arkena tai on juuri jonkun mainitsema työpaikkalounas ja niistäkin se vähemmän mieleinen. Silti menisin ja juhlisin hääparia muiden mukana.

Itse haluan juhlissani tarjota vieraille sellaiset puitteet että he viihtyvät ja siihen kuuluu mielestäni hyvä ruoka ja sen kanssa hyvät ruokajuomat. 

Vierailija
466/489 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä hääleikkejä ei kukaan jaksa selvin päin. Tietysti jos tarjoatte sitten kunnon ohjelmaa. Palkkaatte oikeasti hyvän bändin ja vaikka jotain laadukasta teatteriesitystä ym. Saatte ainakin unohtaa nämä kaikki perinteiset leikit, koska alkoholi on niiden ainoa kantava voima.

Kuten jo moni sanoi, niin kannattaa myös järjestää sitten aika lyhyet juhlat. Hauskaa voi pitää selvinkin päin, kunhan ohjelma on laadukasta ja sitä ei ole liikaa. Alkoholi antaa taas paljon anteeksi heikkoa ohjelmaa ja ihmiset jaksavat pysyä häissä ainakin 3-kertaisen ajan.

Vierailija
467/489 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 21:45"]

Osa ilmoittaa että lähtee aikaisin pois - jaa. Meillä oli alkottomat häät pienellä piirillä ja mielestäni osa oli liian kauan, itse olin kuvitellut ja laskenut sen varaan että vihkiminen ja tunti pari kahvivieraita. Olisi ollut kamalaa jos olisi ollut alkoholitarjolua ja osa jäänyt sen merkeissä pitämään hauskaa. Eli vieraista ei pääse inhimilliseen aikaan eroon, jos on alkoholitarjoilu? Moni puhuu sivistyneestä juomisesta,mutta osakuitenkin haluaa selvästi jäädähäiden jälkeenjuomaan. Minulle bilehäät olisivat olleet itselleni kauhistus. Ehkä vierailla olisi ollut hauskaa,mutta minä olisin varmaan lähtenyt itse jonnekin nukkumaan hyvissä ajoin. 

[/quote]

Jos haluaa tuollaiset häät kuten kuvailit, niin en kyllä näkisi mitään tarvetta alkoholitarjonnalle. Meillä päin ehkä jokku rippujuhlat ovat tuollaiset kuten kuvasit hääsi, ja häät ovat sitten ihan toisen tason juhlat, joissa juhlitaan yöhön asti. Mutta kukin tavallaan. Yllä oleva kuvaus on juuri sellaiset häät, joihin alkoholittomuus sopii varsin hyvin, ja jos unelmissa on tuo, niin ei kannata tarjoilla mitään. Itse en edes välttämättä kaipaisi juhlia, vaan kävisin vihilla maistraatissa ja en järjestäisi mitään juhlia... mutta jos järjestäisin juhlat, niin olisivat ne kunnon juhlat, ja niitä ei todellakaan järjestettäisi kotona. Alkoholiakin olisi saatavilla sitä haluaville. En kuitenkaan tarjoaisi mitään kovin vahvaa, ettei menisi heti alkuillasta örveltämiseksi.

Vierailija
468/489 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ette tarjoa alkoholia, jättäkää please myös noi leikit pois. 

ne on ihana kamalaa katsottavaa, oli alkoholia tai ei, mutta pienessä hiprakassa jotenkin edes sietää kaason juontamaa Tuttua Juttua ja Bestmanin vetämää morsiamen ryöstöä.

Tilalle hyvä, laadukas bändi ja jotan kunnollista ohjelmaa, ei sukulaistyttöä soittamaan viulua, ellei satu olemaan todellinen virtuoosi.

Vierailija
469/489 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 23:40"]

Miten voi olla tämmöisiä ihmisiä? Sanoin suoraan, että Ei tarvitse häihimme tulla jos ei ole muuta syytä kuin viinan perässä tuleminen.

[/quote]

Oikein!

Mun ja tulevan mieheni häissä on ainoastaan alkumaljana skumppaa, muuten alkoholittomat häät. Olemme terveellisesti eläviä ihmisiä, itse juon harvakseltaan sen saunaoluen, mieheni ei juo ollenkaan.

Jos vieraat haluavat naukkailla, voivat ottaa omat juomat mukaan. Me ei kuitenkaan panosteta rahallisesti vieraiden juottamiseen, mieluummin laitetaan nekin rahat hyvään ruokaan. Hurjasti tsemppiä hääjärjestelyihin! :)

Vierailija
470/489 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on häät kesän alussa, tulen sitten kertomaan, että oliko maailmankaikkeuden tylsimmät häät ja lähtivätkö vieraat heti ruuan jälkeen kotiin :)

-AP

Vierailija
471/489 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:53"]

Meillä on häät kesän alussa, tulen sitten kertomaan, että oliko maailmankaikkeuden tylsimmät häät ja lähtivätkö vieraat heti ruuan jälkeen kotiin :)

-AP

[/quote]

Etkö uskalla kuitenkaan kertoa sitä tarjoilua...? Sitähän täällä on kärtetty, taisi mennä pupu pöksyyn... ;-)

Vierailija
472/489 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 01:15"]

Jokainen tekee häistä näköisensä. En varmasti jättäisi menemättä häihin vain siksi, että alko puuttuu. Mutta en myöskään jaksa hillua kovin myöhään ilman sen piristävää vaikutusta, ja mitään hääleikkejä en kestä ellen ole vähintään promillen kännissä. :D Joten alkottomat häät toimivat parhaiten pienimuotoisina tai päiväjuhlana, jonka jälkeen kaikki ne, jotka harvoin pääsevät minnekään, voivat mennä jatkoille halutessaan.

PS. Ja jättäkää pliis se maito pois muualta kuin lasten pöydästä...

[/quote]

Kyllä minä ainakin juon omissa häissäni maitoa, sillä se on suosikkijuomani. Mitä vikaa siinä on?

[/quote]

Se on arkijuoma. Ei mitään vikaa tietenkään. Kuten pyjamassakaan eikä verkkareissa, ne vaan eivät ole juhlavaatteita kuten maito ei ole juhlajuoma.

Vierailija
473/489 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en yllättyisi jos ap:n juhlissa morsiamella kansallispuku, ruokana voileipäkakkua ja/tai karjalanpaistia ja ohjelmana yhteislaulua.

Vierailija
474/489 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:53"]

-AP

[/quote]

Etkö uskalla kuitenkaan kertoa sitä tarjoilua...? Sitähän täällä on kärtetty, taisi mennä pupu pöksyyn... ;-)

[/quote]

Lohikeittoa ja karjalanpaistia, lapsille lihapullia, juomana maitoa ja piimää ja kilistelyyn omatekoista marjamehua.

Vierailija
475/489 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää ihmeessä alkottomat häät! Meillä oli myös ja on ihana muistella sitä päivää, kun muistaakin jotain :)

Meidän häät kirkkoineen ja juhlineen eivät kestäneet kuin nelisen tuntia(siitäkin sai ihan tarpeeksi stressiä) ja sitten jatkoimme ihan lähimmäisiemme kanssa mökille saunomaan ja viettämään iltaa. Saunan ohessa sai ottaa sitten siiderin jos toisenkin.

Juhlat ovat hääparia varten! Me ainakin teimme sellaista, mistä itse pidimme. Sama se, mitä sukulaiset ajattelevat.
Tsemppiä hääjärjestelyihin! :)

Vierailija
476/489 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vitun häissä, joissa olen ollut, on loppuillasta joku örveltänyt jotakin ja yhtenä iltana kaikki päättyi tappeluun. Oli siinä hääparilla varmasti mukavaa ja lapsetkin itkivät. Tämän takia suhtaudun varauksella alkoholin tarjoiluun asiallisissa juhlissa, eikä musta ole väärin tehdä omista häistään alkoholittomia.

Vierailija
477/489 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 07:30"]

Joka vitun häissä, joissa olen ollut, on loppuillasta joku örveltänyt jotakin ja yhtenä iltana kaikki päättyi tappeluun. Oli siinä hääparilla varmasti mukavaa ja lapsetkin itkivät. Tämän takia suhtaudun varauksella alkoholin tarjoiluun asiallisissa juhlissa, eikä musta ole väärin tehdä omista häistään alkoholittomia.

[/quote]

Yksi häävierashan pääsi poliisit.fi -sarjaankin. Sukulaiset oli keskenään aloittaneet. Kyllä minulla kävi mielessä, että mitlähän hääparista tuntui. Oletan, että oli jomman kumman sukulaisia. 

Vierailija
478/489 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:22"]

Niin, häät ovat juhlat ja aika monelle juhlaan kuuluu alkoholi jossain muodossa. Örvellyshäiden ja tervetuliaismalja + ruokajuomat -kombon välillä on pitkä matka...

Olen ollut kaksissa häissä, joissa ei ollut lainkaan alkoholia, mutta kuitenkin haluttu kaikki pitkät perinteiset seremoniat - puheet, onnittelujonot, ryöstöt, leikit... Oikeasti todella puuduttavaa. Ymmärsin, että päivä on morsiamen iso päivä ja hääpari on rakastunut, joten tietenkin kohteliaasti osallistuimme päivään, mutta viimeisten joukossa olimme, kun klo 21 kauniina kesäiltana lähdimme juhlista.

Kannattaa varautua siis siihen, että jos yrittää suomalaisten kanssa perinteisiä hääjuhlia tansseineen jne niin ei onnistu. Jäykkää on meno.

Joku ehdotti että mahdollisimman myöhään sitten aloitus, että porukkaa olisi vielä myöhemmin jäljellä, mutta itse olen sitä mieltä, että reilusti juhla päiväjuhlaksi.

[/quote]

Jotenkin huvittavaa, kun itse lapsena ja teininä häissä piti vain osata olla ja käyttäytyä, vaikka oli kuinka puuduttavaa ja aikuiset vain vetävät itsensä onnelliseen alkoholihurmokseen, kun ei muka muuten kestä yksiä juhlia (vieläpä enemmän aikuisille kuin muille suunnattuja).

Vierailija
479/489 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 01:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 01:45"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 01:36"]Eihän kyse ollut siitä ettei vieraat ole sellaisia kuin halusin. Sanoinhan että itse juon ja pitäisin muuten alkolliset häät. Minusta nämä "Emmä tuu ellei oo just sellaset juhlat ku mä haluun" -tyypit ovat äärimmäisen vähän kiinnostuneita kyseisistä jollekulle tärkeistä juhlista, joten eikö ole ihan hyvä että jäävät tulematta jos ainoa tarkoitus on vain vetää perseet hääparin laskuun ja muuten ihan sama.

[/quote]

Pentti-eno juhlistaisi varmaan siskontytön häitä ihan mielellään ja tulisi varmaan paikallekin vaikkei luvassa kovin kummoisia tarjoiluja olekaan. Mitäpä siitä että kovin hauskaa hänellä tuskin sen piimälasinsa kanssa on katsella morsiamen ryöstöä noin 39. kertaa elämässään, ja kyllä se seitsemän jälkeen vaan alkaa kotisohva ja rommitoti sohvapöydällä tuntua kovin kutsuvalta Pentistä. Mutta kiva kun oli hääparin näköiset juhlat kuitenkin!

[/quote]

Jaa. Pentti-eno on selvästi sinulle tärkeä mielikuvitushahmo. Minä en häntä tunne. Minulle olisivat yhdentekeviä ne tähän keskusteluun postanneet "Kenenkään tyhmät häät kiinnosta selvinpäin" -tyypit. Tänne ainoat syyt vastustaa alkottomia häitä on postanneet tyypit joille terassisidu menee "jonkun sukulaistytön häiden" edelle. Suunnitelmani jättää juuri nämä siipeilijät ulkopuolelle.

[/quote] 

Sanothan toki tämän suoraan sukulaisillesikin, jottei kukaan erehdy vahingossa tulemaan häihinne siksi, että sukulaistytön häihin on kohteliasta osallistua, vaikkei itse juhlista sitten nauttisikaan.

Vierailija
480/489 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 06:45"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 05:06"]

Jos on pakko juoda niin miksi häissä jos hääpari tai toinen osapuoli ei halua niin tehtävän. Kysehän on heidän tahdostaan ja elämänsä kohokohdasta.

[/quote]

No miksi niihin häihin pitää kutsua niitä vieraita jos ei ole tarkoituskaan että he viihtyvät? Kulissiksi? Että saa hienoja kuvia kartanomaisemassa?

Eikö sitten kannattais juhlia sitä elämän kohokohtaa ihan kahdestaan, jos vieraiden viihtymisellä ei ole väliä vaan kyseessä on pariskunnan suuri päivä, eikä mikään vieraille järjestettävä juhla?

Ja tässä ei nyt ole kyse edes siitä alkoholitarjoilusta. Aika usein vaan tuntuu, että nämä morsiamet nimenomaan järjestävät ne häät siitä omasta halusta ja lähtökohdasta, vieraat ovat lahja-automaatti ja kuluerä (tälläkin palstalla usein mielipide, että lahjan pitäisi olla vähintään omien syömistensä ja juomistensa arvoinen, minimissään 100 €) ja pakollinen kulissi sille prinsessapäivälle.

Jos vieraiden ei ole tarkoituskaan viihtyä, miksi järjestää hääjuhla ylipäänsä?

[/quote]

Ja viihtyä ei mitenkään voi ilman alkoholia? Se on täysin mahdotonta? Kumma juttu, kun minä olen viihtynyt juhlissa selvin päin koko aikuisikäni eli reilut 20v. Sellaisella ihmisellä, joka ahdistuu (kuten monet tämän ketjun vastaajat) alkoholittomista juhlista, on jonkin sortin alkoholiongelma. Kyllä jokaisen tulee kyetä viihtymään juhlissa myös ilman alkoholia. Jos ei kykene, niin vika on vaan omassa päässä, ei juhlien järjestäjässä. Ainakin jos jo etukäteen päättää, että juhlat on varmasti ankeat. Yleensä juhlissa on paljon muutakin nautittavaa, kuin vain alkoholi. On ruuat, herkut, ihmiset jne. Joten vaikka se yksi elementti (eli alkoholi) puuttuu niin edelleen on paljon mistä voi nauttia. Se on sitten itsestä kiinni, jos muusta ei pysty nauttimaan. Minusta se on jopa vähän säälittävää.

[/quote]  

Viihdyn mainiosti ilman alkoholia, jos tilaisuus on muutoin viihdyttävä. Häät harvemmin sellaiset kaikille vieraille ovat, koska suurin osa häävieraista on entuudestaan tuntemattomia ihmisiä tai sitten niitä sukulaisia, joita ei voi valita. Häissä vieraiden osana on myös usein aika paljon pelkkää odottelua. Sellaisissa juhlissa pitkästyy kyllä helposti vaikka alkoholiakin olisi tarjolla, saati sitten kun sitä ei ole. Ehkä tilanne on toinen niille, jotka kuuluvat häävieraiden ns. sisäpiiriin tai esim. morsiusparin ystäväpiiriin, jolloin häissä on mukana niitä omiakin ystäviä, joiden kanssa pitää kivaa ilman alkoakin.