Aiomme järjestää alkoholittomat häät, sukulaiset nyrpistelevät.
Mulla keittää ihan just yli!
Ollaan miehen kanssa suunniteltu alkoholittomia häitä ja tämä tuli puheeksi muutaman miehen sukulaisen kanssa.
Noh, eikös siitä alkanut nyrpistely ja kummastelu, että mitkä häät ne sellaiset on?
Miten voi olla tämmöisiä ihmisiä? Sanoin suoraan, että Ei tarvitse häihimme tulla jos ei ole muuta syytä kuin viinan perässä tuleminen.
Kommentit (489)
Minkälaisia kokemuksia sulla ap on muiden häistä? Miten paljon olet itse järjestänyt juhlia?
Jos kutsut kymmeniä ihmisiä yhteen saliin ja iso osa on toisilleen ennestään tuntemattomia, niin jotain täytyy tapahtua että ihmiset siinä alkavat yhtäkkiä viihtyä. Hyvissä juhlissa on tunnelmaa. Se tunnelma täytyy juhlien järjestäjien "järjestää". Ilman pisaraakaan tuossa on melkoisesti enemmän hommaa. Mutta varmasti olette tämän miettineet ja suunnitelleet intensiivisen ohjelman? Kerro minkälaisen?
Jos kaipaat vaan yleisön "rakkaudellenne" niin palkkaa sellainen. Jos kutsut vieraita, on asiallista vähän miettiä heidän viihtymistään.
Hirveä itku jos häissä ei saa viinaa. Jokainen järjestää omannäköisensä juhlat ja tarjoaa mitä haluaa, toki jotain kuuluu toki tapoihin tarjota. Alkoholia saa jokainen ostettua itse silloin kun haluaa. Moni julistaa lähtevänsä häistä aikaisin pois,jos ei saa alkoholia. Mitä sitten? Kukaan tuskin edes huomaa. Itse lähden aina alkoholillista juhlista hyvissä ajoin pois ja tuskin sitäkään kukaan noteeraa. Jos hääpari ei ole alkoholista tykkäävää sorttia, usein heidän paras kaveripiirinsäkään ei ole ja tympeät nirppanokat saavat mennäkin tai voivat jättää tulematta ja mennä suoraan baariin.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 08:19"]
Ohhoh millaisia kommentteja! Menisin mielelläni häihin joissa ei tarjoilla alkoholia!
Jos pitäisitte lapsellenne syntymäpäivät ja hänellä olisi banaaniallergia niin te varmaan tekisitte banaanikakun, banaanisuklaata ja banaaneja. Perustelisitte tätä sillä että "vieraat tykkäävät"? Entäpä itse sankari?
Juhlien pitää olla juhlittavien näköiset ja kyllä häissä hääparilla on oikeus olla se juhlan kohokohta eikä minkään viinan!
[/quote]
Öööö, vielä en ole ollut häissä, jossa absolutistipariskunta tarjoaisi vaan viinaa, viinaa ja viinaa eikä mitään muuta.
Jos oma lapsi on vaikka vilja-allerginen, eikö hänen synttäreillään voi tarjota keksejä vieraille, jos heidät kerran on kutsuttu paikalle? Jos morsian on lakto-ovovegetaristi, onko ilman muuta kaiken tarjoilun noudatettava sitä linjaa? tai sulhanen keliaakikko? Meneekö kaikki tarjoilu sen mukaan? tai jos pariskunta vaikka karppaa fanaattisesti? On ihan ok, että juhlatarjoilu on raejuustoa ja broilerin rintafilettä, vieraista viis.
Miksi hääpari kutsuu vieraita, jos he haluavat kerran olla se kohokohta? Eikö olisi paljon helpompaa ja halvempaa viettää ne alkoholittomat ja banaanittomat karppihäät vaikka kahdestaan kotosalla?
[/quote]
Meidän perheessä on vehnä- ja maitoallergiaa. Yksikään vieras ei ole valittanut siitä, että leivonnaisistamme suurin osa on maidottomia. Kakku tehdään aina riisi-perunapohjaisena ja maistuu kaikille. Kahvitmaitoa toki on, mutta miksi tekisimme muille erikseen leivonnaisia, kun pystymme tekemään suurimman osan niin, että se käy sekä perheelle että vieraille.
Mä olen muuten nähnyt nettipalstoilla valitusta siitä, jos häissä ei ole muuta kuin alkumaljat ja viiniä. Muistaakseni vauvallakin liian yksipuolisesta ja vähiäsestä hääalkotarjoilusta on valitettu. En olisi uskonutkaan, millainen ongelma tämä oli. Osa ilmoittaa että lähtee aikaisin pois - jaa. Meillä oli alkottomat häät pienellä piirillä ja mielestäni osa oli liian kauan, itse olin kuvitellut ja laskenut sen varaan että vihkiminen ja tunti pari kahvivieraita. Olisi ollut kamalaa jos olisi ollut alkoholitarjolua ja osa jäänyt sen merkeissä pitämään hauskaa. Eli vieraista ei pääse inhimilliseen aikaan eroon, jos on alkoholitarjoilu? Moni puhuu sivistyneestä juomisesta,mutta osakuitenkin haluaa selvästi jäädähäiden jälkeenjuomaan. Minulle bilehäät olisivat olleet itselleni kauhistus. Ehkä vierailla olisi ollut hauskaa,mutta minä olisin varmaan lähtenyt itse jonnekin nukkumaan hyvissä ajoin.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 15:38"]
Tuolla hääkimppu-keskustelussakin joku morsian oli sanonut, että oli ollut omissa häissään niin päissään, ettei muistanut, millainen hääkimppu oli ja että kuvistakin tuli kelvottomia.
Kannattaako sitä alkoholia kitata niin, ettei muista tärkeimmästä juhlasta mitään ja jälkeenpäin ei halua edes kuviaan katsoa. Mulle jäis paremmat muistot kyllä alkoholittomista juhlista.
[/quote]
Moneskohan sinäkin jo tässä keskustelussa olet. Että joko alkoholittomuus tai täysperseet, kohtuukäyttö on aivan tuiki tuntematon sana.
[/quote]
Niinhän se on suomalaisille. Eikä tätä asiaa saada muuksi muuttamalla kieltämällä tosiasioita, me emme ole italialaisia, espanjalaisia emmekä portugalilaisia raskalaisista puhumattakaan. Kun tämän tosiasian myönnämme, voimme alkaa keksiä keinoja tällaisen alkoholikulttuurin yleistämiseksi.
[/quote]
Kun ei ole kaikille suomalaisille. Ei pidä yleistää vain omaa pientä maailmaansa katsellen. Kyllä suurin osa sivistyneistä, työssäkäyvissä ihmisistä osaa viettää mukavan illan, johon kuuluu alkoholi, ilman että ylilyöntejä tapahtuu. Ja ne firman pikkujouluissa sekoilevat tuppaavat olemaan vuodesta toiseen niitä varastojuntteja, joille firman tarjoama ilta tarkoittaa automaattisesti sikaperseitä.
[/quote]
Väitätkö että joku viettää illan alkoholin kanssa ja juo alle kaksi annosta alkoholia? Täysin naurettavaa
[/quote]
Nämä kahden annoksen hokijat lienevät trolleja, mutta kohtuukäyttöä voi olla suuremmatkin määrät. Kyse on todella paljon yksilön kyvystä käyttäytyä alkoholin vaikutuksen alaisena. Tunnen n. 60-vuotiaita rouvia, jotka esiintyvät ihan skarpisti juotuaan illan aikana 1,5 pulloa kuohuvaa. Sitten on niitä, jotka sössöttävät parin lasin jälkeen. Keskiarvot ovat aina matemaattisia määritelmiä. Eihän kenelläkään ole 1,6 lastakaan.
[/quote]
Jaa, että kohtuukäyttäjä voi olla 1,5 pulloa juonut, kunhan vain käyttäytyy skarpisti? Kohtuukäyttäjä osaa olla tyytyväinen siitä parista alkoholiannoksestaan.
Niin suomalaista: kaikki tai ei mitään. Miksei voi tarjota edes yhden viinilasillisen ruoan kanssa, sivistyneesti?
Olen kokenut tällaiset häät, järjestäkää sitten mieluummin vain kahvitukset, vai liittyykö tämä juhlimistapanne säästämiseen? Toki kunnioitan juhlanne luonnetta, mutta jos teistä kumpikaan ei ole absolutisti niin mistä tämä johtuu sitten.
Virosta viinaa ku n sitä vielä halvalla saa.
Voi apua mitkä tarjoilut! Maitoa ja PIIMÄÄ ja kaiken kruunaa kestoinhokki karjalanpaisti. Onneksi en ole kutsuttujen joukossa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:15"]En ymmärrä miksi juhlien joissa on lapsia, pitäisi vetää ryyppybileiksi. En ole mikään alkoholin vastustaja mutta pitäisittekö itseänne hyvänä esimerkkinä jos lapsenne näkisivät teidän kovassa kännissä ja aamulla hirveässä krapulassa.
[/quote
ja kait sinä ymmärrät että pari lasi viiniä ei ole yhtä kuin ryyppyjuhlat? taas niin kaksijakoista; ei muuta vaihtoehtoa kuin joko perskännit tai kuivinsuin.
Opetelkaa tavoille!
Minä ainakin järjestäisin sellaiset häät kun haluan! Jos joku ei siellä viihtyisi kun ei saa viinaa, niin mun puolesta voi lähteä läpyttämään. Ja jos joku sanoisi, että tylsät häät niin käskisin painua vittuun. Meillä aikoinaan ei häissä ollut viinaa tippaakaan ja vieraina vain lähimmät, ja oli ihana päivä. Ei kankeaa pönöttämistä vaan rentoa juttelua, kun kaikki oli niin tuttuja keskenään. Kukaan ei kysellyt viinaa.
25
Tulee mieleen omat ylppäri juhlat kun piti isää erikseen pyyttää olemaan ottamatta mitään vettä väkevämpää...noh alkoholisti kun oli, niin eipäs sitten saapunut lakitukseen eikä juhliin ollenkaan. Samoin omissa häissä piti niin minun, kuin miehenikin isille iskostaa päähän, että vaikka alkoholia tarjotaan, niin antakaa meille lahjaksi se, että ette ota kuin sen yhden kilistys maljan...ei onnistunut sekään oman isäni kohdalla....Että sellasta mukavaa.
Viinahäät on niin tylsät ja vanhanaikaiset. Meidän juhlissa ainakin tarjoillaan happoa. Niin paljon kauniimpaakin kun ihmisten omat aivot hoitavat koristelut ja muutenkin happopäät ovat mukavampia. Kaikilla on kivaa eikä kukaan vedä viina-aggroja. Sitten voi kutsua kaikki puolitutukin joiden kanssa ei muuten tulla toimeen kun ollaan kuitenkin kaikki niin omissa maailmoissamme ettei toisten seura ärsytä.
En kyllä osaa kuvitellakaan meneväni huumevapaisiin häihin! Psykedeelit kuuluvat asiaan ja on kyllä aika loukkaavaa jos joku valittaa asiasta... Olisi se viinakin laitonta jos se nykyään keksittäisiin.
Tää ketju on absurdi. Itkettää suorastaan tää ihmisten itsekkyys. Oikeestiko ne vieraat tai "yleinen mielipide" saa määrätä mitä juhlissa tarjotaan? Minä kun opin jo pienenä että kun mennään kylään niin syödään mitä tarjotaan eikä vinguta omien mieltymysten perään. Ja tosissaanko ne tarjoilut nyt on juhlien pääsisältö? Totta kai vieraat on hyvä ottaa huomioon että jotain tarjottavaa on, mutta jos joku nyt tahtoo järjestää häät vaikka sushiteemalla niin järjestäköön ja kertokoon kutsussa, ne joiden häät vääränlaisen juomat ja ruuat pilaa jää varmaan sitten pois, niin tulee kutsujallekin selväksi vieraiden arvojärjestys.
Itse jopa käytän alkoholia ja joskus aika reippaastikin mutta saatana, jos minä joskus järjestän häät niin tarjoan mitä lystään enkä kutsu ketään kun suomalaiset on näin paskoja!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:53"]
Meillä on häät kesän alussa, tulen sitten kertomaan, että oliko maailmankaikkeuden tylsimmät häät ja lähtivätkö vieraat heti ruuan jälkeen kotiin :)
-AP
[/quote]
Säästän sulta vaivan kertomalla jo etukäteen kylmänä faktana, että kyllä tulee olemaan maailmanhistorian tylsimmär häät ja kyllä ne vieraat alkavat tehdä lähtöä heti ruokien jälkeen. Ensin kyräilevät jonkun aikaa toisiaan ja odottavat, että joku avaisi pelin ja kun ensimmäinen kyllästyy odottamaan toisten ratkaisua ja rupee tekemään lähtöä, niin sen jälkeen alkaa ovi käymään. Näin se menee aina mehuhäissä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:32"]
25
Tulee mieleen omat ylppäri juhlat kun piti isää erikseen pyyttää olemaan ottamatta mitään vettä väkevämpää...noh alkoholisti kun oli, niin eipäs sitten saapunut lakitukseen eikä juhliin ollenkaan. Samoin omissa häissä piti niin minun, kuin miehenikin isille iskostaa päähän, että vaikka alkoholia tarjotaan, niin antakaa meille lahjaksi se, että ette ota kuin sen yhden kilistys maljan...ei onnistunut sekään oman isäni kohdalla....Että sellasta mukavaa.
[/quote]
Käyttäytyikö isäsi humalassa huonosti, vai miksi häntä halusit paapoa?
Te, jotka ette menisi alkoholittomiin häihin: Jättäisittekö häät väliin siksi, että olette raskaana? Minä olen ilman muuta mennyt häihin myös raskausaikana. Juhlat olivat mukavat, mitä nyt loppuillasta alkoi muiden kännimeininki ärsyttää.
Onkohan minun tuttavapiirini jotenkin erilainen kuin palstalaisten, kun kaikissa häissä joissa olen ollut on tarjottu sekä viiniä, että snapsia mutta koskaan en muista nähneeni ketään kännissä. Myöhemmin illalla lasten ja vanhusten lähdettyä on juhla voinut jatkua railakkaamminkin, mutta siltikään tapoihin ei ole kuulunut perskännääminen vaan sivistynyt - hieman juopunut - hauskanpito.
En ole alkoholin kanssa läträäjä eikä meidän häissä kukaan juonut itseään humalaan, vaikka juomia oli ihan vapaasti tarjolla. Näin tärkeisiin juhliin ilman muuta kuuluu kuohuvat onnittelumaljat ja ruuan kanssa viini (olut). Kyllä jotain jäisi puuttumaan, jos juhla-ateria vesitettäisiin tarjoamalla vain alkoholittomia juomia, kun suurin osa vieraista mieluiten valitsisi aterian seuraksi viinin kuten muillakin juhla-aterioillaan.
Jos hääpari haluaa ajatella vain itseään, niin minkäs sille mahtaa. Kuulostaa vaan tosi tosi tylsiltä sellaiset häät. Jos ei raaski tarjota asianmukaisia ruokajuomia omalla kustannuksella, hyvä vaihtoehto olisi tarjota vieraille mahdollisuus ostaa itse omat ruokajuomat. Eipä siten jäisi kenellekään häistä huonoa jälkimakua.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 07:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:53"]
Meillä on häät kesän alussa, tulen sitten kertomaan, että oliko maailmankaikkeuden tylsimmät häät ja lähtivätkö vieraat heti ruuan jälkeen kotiin :)
-AP
[/quote]
Säästän sulta vaivan kertomalla jo etukäteen kylmänä faktana, että kyllä tulee olemaan maailmanhistorian tylsimmär häät ja kyllä ne vieraat alkavat tehdä lähtöä heti ruokien jälkeen. Ensin kyräilevät jonkun aikaa toisiaan ja odottavat, että joku avaisi pelin ja kun ensimmäinen kyllästyy odottamaan toisten ratkaisua ja rupee tekemään lähtöä, niin sen jälkeen alkaa ovi käymään. Näin se menee aina mehuhäissä.
[/quote]
Sukulaistytöllä oli alkoholittomat häät, lähinnä siksi, että toinen oli vanhoillisesta perheestä ja kunnioittivat sen kerran toisen sukua. Toivottavasti kukaan ei tunnista :). Nuoret lähtivätkin jo muutaman tunnin jälkeen, mutta monet muut, varsinkin mummot viihtyivät pitkään. Nuorilla oli kai jotkut omat jatkonsa. Minusta ne oli parhaat häät ikinä, ohjelma hyvin laadittu, ruoka erittäin hyvää, yksi parhaista jiuhla-aterioista mitä muistan, mm. sisäfilepihviä. Maljat pommacilla. Ruokajuomina oli veden lisäksi ainakin kotikaljaa, en muista mitä muuta. Kyllä vaan minä tällaisista juhlista tykkään, enkä ole ainoa. Tytön mummokin oli ihan haltioissaan.
Olen ollut kolmissa alkoholittomissa häissä. Olette tehneet oikein ja kertoneet siitä etukäteen vieraille, jotta osaavat "varautua" henkisesti :) Yksissä häissä en tiennyt että ovat alkottomat ja siellä nuorena ahdisti koska en tuntenut häävieraista juuri ketään, muuatama lasillinen olisi ehkä silloin vähän auttanut jännitystilaa, mutta siitäkin selvittiin hengissä. Jos menisin vielä joskus vanhoilla päivilläni naimisiin niin hääjuhla olisi alkoholiton, koska olen alkoholisti (pitkä raittius takna). Ymmärtäisin kyllä senkin jos jotkut vieraat jättäisivät tästä syystä tulematta. Ihanaa hääjuhlaa teille ap!
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:38"]
IHANAA alkoholittomat häät. <3 Mua kaduttaa hemmetisti että raahatiin omiin häihimme Tallinnasta 500 eurolla viinaa jotka alkoholisoituneet sukulaiset sitten imivät kitusiinsa. Maksettiin ihan turhasta, olisi pitänyt antaa niitten maksaa itse oma ördväyksensä. Nyt tekisin kaiken toisin, alkumaljaa enempää ei tulisi koska ei juoda itsekään. Lähinnä ällötti itse olla tälläytyneenä parhaimpiinsa ja nauttia hääpäivästä, kun puliserkut kittasivat ilmaista kaljaa.
Oma moka,ei tapahtuis enää. Hyvä ap pitäkää oma päänne!! Ette tarvitse alkoholisteja häihinne, jos ei pysty olemaan selvinpäin niin joko voitte vinkata että kannattaa hakeutua klinikalle, tai jäädä kotiin ryyppäämään.
[/quote]
siis miksi piti tarjota noin paljon!? edelleenkin, sitä alkohlitarjontaa voi olla jonkun verran mutta tokko tuota tarttee pakettiautotolkulla votkaa Tallinnasta tuoda????
Sitä voi myös (niin hullulta kun se kuulostaa..) ottaa ja tarjota kohtuullisesti, ei tarvitse vain olla 'joko ei yhtään tai kenttu vei' -tyyliin.