Aiomme järjestää alkoholittomat häät, sukulaiset nyrpistelevät.
Mulla keittää ihan just yli!
Ollaan miehen kanssa suunniteltu alkoholittomia häitä ja tämä tuli puheeksi muutaman miehen sukulaisen kanssa.
Noh, eikös siitä alkanut nyrpistely ja kummastelu, että mitkä häät ne sellaiset on?
Miten voi olla tämmöisiä ihmisiä? Sanoin suoraan, että Ei tarvitse häihimme tulla jos ei ole muuta syytä kuin viinan perässä tuleminen.
Kommentit (489)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:31"]Oho, ai se meneekin niinpäin että hääparin pitää muuttua kaikkien Pentti-enojen mukaiseksi päivänä jona juuri heitä juhlitaan. Häät eivät ole "bileet" vaikka juhlat ne toki ovat. Kai teitä harmittaa alkottomat pääsiäiset ja adventtisunnuntaitkin?
[/quote]
Riippuu tietysti kuka juhlat suunnittelee ja organisoi. Jos minä kutsun Pentti-enon syntymäpäivilleni, kaadan kyllä hänelle konjakin ja toisenkin, vaikken itse juokaan. Osoitan hänelle, että hän on tervetullut vieras ja otan hänenkin mieltymyksensä huomioon. Ikävämpää olisi jos Pentti kiemurtelisi vaivaantuneena tunnin nojatuolissa kuivin suin ja lähtisi sitten katsomaan seitsemän uutiset omasta telkkarista.
Minä olen alkoholillisissakin häissä selvinpäin. Ja olisi helpotus joskus olla alkottomissa häissä, ne "pikku hiprakassa" juhlivat on ihan saatanan rasittavaa porukkaa. Tulee esille se kaunis luonne jota ovat tässäkin ketjussa väläytelleet.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:33"]
Jos ei halua kunnon juhlia, miksi vaivautua koko hääshowhun? Kaksinkin voi juhlia, tai pienessä absolutistihenkisessä porukassa, jossa kaikki jaksavat haltioitua hääparin tuoreesta rakkaudesta.
[/quote]
Joo, kaikki eri tavalla juhlivat jonnekin omalle autiolle saarelle mieluiten, niin ei tarvitse itse tehdä ikinä mitään eri tavalla. Se olisi ihan hirveää pikkuruiselle mielelle.
[/quote]
Voihan sitä kutsua ihmisiä vaikka minkälaisiin juhliin, mutta turha kitistä jos nyrpistelevät nenäänsä. Jos on totuttu syömään pihvin kanssa myös perunaa, tuntuu alkuun oudolta saada eteen pelkkä pihvi. Kyse onnistuneissa juhlissa on pitkälti odotuksista ja niihin vastaamisesta. Jos tietoisesti "rikot kaavaa", älä ihmettele jos joku pettyy.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:33"]
Jos ei halua kunnon juhlia, miksi vaivautua koko hääshowhun? Kaksinkin voi juhlia, tai pienessä absolutistihenkisessä porukassa, jossa kaikki jaksavat haltioitua hääparin tuoreesta rakkaudesta.
[/quote]
Suomalaisten perushäiden, ilman alkoholia, hinnalla saa muuten jo hyvin järjestettyä sellaisen yltiöromanttisen vihkimisen ja hääyön vaikkapa Venetsiassa todella hulppeissa olosuhteissa.
:( onpas tympeitä viestejä tullut tähän...kuinka ihmiset ovatkin niin itsekkäitä. Hääpäivä on avioparin ainutlaatuinen juhlapäivä, jota tulee juhlia juuri niinkuin he haluavat ja mikä heille on mieluisaa.
Sen ymmärrän, että on tympeää istua jonkun puolitutun häissä, johon ei olisi halunnut muutenkaan ja menee vain sitä omaa tuiki arvokasta elämää hukkaan ja sitten ei saa edes viina...mutta silloin on väärissä häissä. Itse olen ollut ainoastaan häissä, joissa avioparin päivä on ollut heidän kauttaan myös minulle tärkeä!
Kannattaa kutsua ainoastaan ihmisiä, jotka nauttivat hääpäivästäsi joko tapauksessa. Ainoastaan lähimmät ja rakkaimmat. Heitä ei viina kiinnosta yli hääparin onnen.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:31"]Oho, ai se meneekin niinpäin että hääparin pitää muuttua kaikkien Pentti-enojen mukaiseksi päivänä jona juuri heitä juhlitaan. Häät eivät ole "bileet" vaikka juhlat ne toki ovat. Kai teitä harmittaa alkottomat pääsiäiset ja adventtisunnuntaitkin?
[/quote]
Riippuu tietysti kuka juhlat suunnittelee ja organisoi. Jos minä kutsun Pentti-enon syntymäpäivilleni, kaadan kyllä hänelle konjakin ja toisenkin, vaikken itse juokaan. Osoitan hänelle, että hän on tervetullut vieras ja otan hänenkin mieltymyksensä huomioon. Ikävämpää olisi jos Pentti kiemurtelisi vaivaantuneena tunnin nojatuolissa kuivin suin ja lähtisi sitten katsomaan seitsemän uutiset omasta telkkarista.
[/quote]
Ja kun Pentti-enolla on juhlissa tylsää, ei suinkaan ajatella että juhlat olisivat tylsät vaan että Pentissä on jotain vikaa.
En kyllä kehtaisi pitää holtittomia häitä. Juu rakkaus on hieno asia, mutta ei se kauaa viihdytä. Jos haluatte tylsät pönötyshäät niin sen kun, turha sitten tulla valittamaan kun vieraat eivät viihtyneet. Niin se vain on, että alkoholi kuuluu juhliin (vaikka kevyesti kuplivan muodossa) mutta että aikuisten täysabsolutistihäät? Apua... Pitäkää keskenänne niin absolutistijuhlat kuin jaksatte mutta älkää pakottako muita samaan kärsimykseen tai kestämään sukuaan selvin päin.
Kiva, että oli muutama kannustavakin viesti seassa :)
Meillä oli jo alkotommat kihlajaiset ja kaikki vieraat nauttivat juhlistamme ja viihtyivät reilusti pidempään kuin sen kolme tuntia :)
Tosiaan totesinkin jo, että emme pakota ketään häihimme tulemaan, jos ei juhlat ilman alkoholia kiinnosta. En ainakaan itse loukkaannu jos joku jättää tulematta, paremi ettei tule ollenkaan, kuin että mököttää nurkassa ja haikalee alkoholin perään.
-ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:44"]
:( onpas tympeitä viestejä tullut tähän...kuinka ihmiset ovatkin niin itsekkäitä. Hääpäivä on avioparin ainutlaatuinen juhlapäivä, jota tulee juhlia juuri niinkuin he haluavat ja mikä heille on mieluisaa.
Sen ymmärrän, että on tympeää istua jonkun puolitutun häissä, johon ei olisi halunnut muutenkaan ja menee vain sitä omaa tuiki arvokasta elämää hukkaan ja sitten ei saa edes viina...mutta silloin on väärissä häissä. Itse olen ollut ainoastaan häissä, joissa avioparin päivä on ollut heidän kauttaan myös minulle tärkeä!
Kannattaa kutsua ainoastaan ihmisiä, jotka nauttivat hääpäivästäsi joko tapauksessa. Ainoastaan lähimmät ja rakkaimmat. Heitä ei viina kiinnosta yli hääparin onnen.
[/quote]
Kun todellakin kutsuu puoltuntemattomii, niin kannattaa tarjota alkoholia. Mitä isommat häät, sitä pienempi osa tuntee hääpariskunnan. Sitä vähemmän ketään kiinnostaa hääparin rakkaus, vaan enemmänkin se, että saa tälläytyä ja syödä hyvin.
Olisi kummallista, jos joku järjestää maalaishäät ilman boolia ja varsinkaan sahtia. Siinä häissä oli niin paljon vanhuksia, ja huh.. mutta eipä oikeastaan kukaan ollut erityisemmin päihtynyt.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:52"]
Kiva, että oli muutama kannustavakin viesti seassa :)
Meillä oli jo alkotommat kihlajaiset ja kaikki vieraat nauttivat juhlistamme ja viihtyivät reilusti pidempään kuin sen kolme tuntia :)
Tosiaan totesinkin jo, että emme pakota ketään häihimme tulemaan, jos ei juhlat ilman alkoholia kiinnosta. En ainakaan itse loukkaannu jos joku jättää tulematta, paremi ettei tule ollenkaan, kuin että mököttää nurkassa ja haikalee alkoholin perään.
-ap
[/quote]
Niin, että monelleko lähetitte kutsun? 20?
Nro 47:lle kysymys: Mitkä ovat holtittomat häät?
"Vierailija 25.3. klo 0:10 27/49
Oletko oikeasti sitä mieltä, että Minusta olisi kiva, jos häissä tarjoillaan alkoholia tarkoittaa samaa kuin Minulla ei ole mitään muuta syytä tulla häihin kuin alkoholi? Suurin osa ihmisistä ei ole alkoholiongelmaisia vaan nauttisi mielellään alkoholijuomien mausta ja lievästi päihdyttävästä vaikutuksesta. Toki ilmankin voi olla, mutta moni varmaan ihmettelee, mikä on syy näin epätavalliseen päätökseen."
Ei täällä nyt toimi lainaus näköjään, mutta samaa mieltä tuon kirjoittajan kanssa. Ihmeellistä mustavalkoista ajattelua ja ihmisten leimaamista. Eli, jos joku nauttii mistään alkoholipitoisesta juomasta missään tilanteessa = alkkis.
Oikeasti kuvitelkaa, voidaanko noin ajatella vaikka jossain Italiassa tai Ranskassa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:52"]Kiva, että oli muutama kannustavakin viesti seassa :)
-ap
[/quote]
No mutta mikä se sun ongelma siis olikaan? Keittääkö vai eikö keitä yli se, että sukulaiset hämmästelevät tarjottavien puutetta? Oletko se sama joka aloitti ketjun?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:58"]"Vierailija 25.3. klo 0:10 27/49
Ei täällä nyt toimi lainaus näköjään, mutta samaa mieltä tuon kirjoittajan kanssa. Ihmeellistä mustavalkoista ajattelua ja ihmisten leimaamista. Eli, jos joku nauttii mistään alkoholipitoisesta juomasta missään tilanteessa = alkkis.
Oikeasti kuvitelkaa, voidaanko noin ajatella vaikka jossain Italiassa tai Ranskassa.
[/quote]
Meillä täällä Hollannissa tarjottiin koulun vanhempainillassakin lasit viiniä. Joku otti ja joku ei, eikä kukaan katsonut toista tuomiten. Suomalaisista se olisi tietenkin ollut dokaamista. Kamalaa ettei voi mihinkään mennä ilman viinaa!
Jos häihinsä kutsuu vieraita, niin eikö ole tarkoitus, että he myös viihtyvät siellä?
Eli häät ei välttämättä aina ole niin morsiusparin näköiset. Ellei ne sitten ole ne häät, kuten enollani kirkkoon kahdelta sen jälkeen syömään ja puolikuusi koko touhu oli ohi.
Ne oli kuulkaa komeat kirkkohäät ja oho, loppu jo heti häävalssin jälkeen. Orkesteri oli varattu yhden biisin ajaksi. Jengi ei ensin edes tajunnut, että miksi pariskunta jäi häävalssiin jälkeen seisomaan tanssilattialle (niinkun tanssiravintolakin oli varattu koko illaksi!). No, ne jäi kättelemään kiittelemään sen satapäisen yleisönsä.
Siellä se mäkin mätin 12 vuotiaana vielä jälkkäriä hätäpäissäni, kun pelkäsin, että se viedään pois.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 00:52"]Kiva, että oli muutama kannustavakin viesti seassa :)
-ap
[/quote]
No mutta mikä se sun ongelma siis olikaan? Keittääkö vai eikö keitä yli se, että sukulaiset hämmästelevät tarjottavien puutetta? Oletko se sama joka aloitti ketjun?
[/quote]
Keitti yli ja siksi tänne kirjoitinkin, höyryt pääsi jo pihalle :)
Todellakin keitti yli se, että aletaan arvostella juhliamme sen takia, ettei siellä ole alkoholia.
En minäkään arvostele muiden häitä huonoiksi siksi, että siellä on alkoholia vaikken sitä itse käytä.
-ap
Jokainen tekee häistä näköisensä. En varmasti jättäisi menemättä häihin vain siksi, että alko puuttuu. Mutta en myöskään jaksa hillua kovin myöhään ilman sen piristävää vaikutusta, ja mitään hääleikkejä en kestä ellen ole vähintään promillen kännissä. :D Joten alkottomat häät toimivat parhaiten pienimuotoisina tai päiväjuhlana, jonka jälkeen kaikki ne, jotka harvoin pääsevät minnekään, voivat mennä jatkoille halutessaan.
PS. Ja jättäkää pliis se maito pois muualta kuin lasten pöydästä...
Muistattehan mainita tuon alkottomuuden sitten myös kutsussa? Itse lähtisin kauniina kesäiltana mieheni kanssa mieluummin terassille parille siiderille rupattelemaan niitä näitä sen kerran kun yhteinen vapaa viikonloppu saataisiin jos vaihtoehtona on esim. sukulaistytön häät "hitsin hauskoine" hääleikkeineen ja muine kuluineine kuvioineen...
Olet ap varmaan vielä aika nuori, mutta näin neljissäkymmenissä nuo "rakkauden juhlat" on jo niiiiiiiin moneen kertaan nähty, ettei se meille vieraille ole enää mitenkään ns. ainutkertaista.
Se nyt on ihan se ja sama onko se kuohujuoma skumppaa vai Pommacia. Tärkeintä on kuplat ja oikean muotoinen lasi, että pääsee tunnelmaan. Ruuan kanssa riittää ihan hyvin, että on tarjolla vettä, maitoa ja kotikaljaa.
Ei kai niiden häiden muutenkaan tarvii aamuun asti kestää? Ensin vihkaistaan, sitten onnitellaan, syödään ja katsellaan lahjoja, muutama leikki ja kakkukahvit päälle ja sitten autolla kotiin. Tarviiko ne häät aina olla helvetinmoinen show?