Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te kaikki jotka ette ole saaneet mitään " pesämunaa" kotoa lähtiessänne!

Vierailija
31.01.2006 |

Minun on kovin vaikea uskoa että tämä on totta. Tottakai on olemassa perheitä joissa lapsiin ei panosteta pennin pyörylää, mutta KAIKISSA tuntemissani normaaleissa perheissä lapset ovat saaneet melko paljonkin eväitä itsenäiseen elämään. Minulla on monia kavereita jotka aikanaan valittivat, etteivät saaneet kotoa mitään. Mutta kun hiukan miettii niin kyllähän sitä apua tulikin, ja useimmiten vielä aika reilusti.

Miettikääpä tekin nyt vielä ennenkuin katkeroidutte että eikö teidän vanhempanne koskaan avustanut teitä mitenkään? Sillä sitä apua voi antaa muillakin tavoilla kuin antamalla tukun rahaa käteen...

-maksaa vuokran/takuuvuokran tms.

-lahjoittaa huonekaluja

-lahjoittaa kodin tekstiileitä (mattoja, liinavaatteita, verhoja, pyyheitä...)

-lahjoittaa keittiötavaroita (ruokailuvälineitä, kodinkoneita, kippoja, vispilöitä, kauhoja...)

-maksaa opiskelu/oppikirjoja

-maksaa ajokortti

-maksaa auto/osa autosta

-ostaa ruokaa

-maksaa laskuja

-jne

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin opiskelija kun kotoa lähdin. Sain vaivaset 60 markkaa kotoa asuvan opintotukea + n. 700-800 markkaa tienasin osa-aikasiivous hommissa lisäksi hain vielä opintolainaa joka alimääräistä sekin kun vielä kotona asuin. Tällä tavoin pääsin itsenäistymään. JKyllä sitten kotoa muutettuani jouduin käymään sossussa ennen kuin täysimääräiset opintotuet ym asumistuet alkoivat rullata.

Eli ihan täysin en aluksi ois pärjännyt. Vanhemmillani vielä tuolloin suuret asuntolainat niskassa + yksi alaikäinen lapsi elätettävänä et heillä ei pahemmin varaa ollut eteenkään rahaa antaa

maksaa vuokran/takuuvuokran tms. EN SAANUT

-lahjoittaa huonekaluja SAIN OMAN KIRJOITUSPÖYDÄN, SÄNGYN, PIENEN KIRJAHYLLYN, KIRJOITUSPÖYDÄN LAMPUN, KATTOLAMPUN,

-lahjoittaa kodin tekstiileitä (mattoja, liinavaatteita, verhoja, pyyheitä...) SAIN JOTAIN

-lahjoittaa keittiötavaroita (ruokailuvälineitä, kodinkoneita, kippoja, vispilöitä, kauhoja...) RUOKAILUVÄLINEITÄ JA MUUTAMIA ASTIOITA

-maksaa opiskelu/oppikirjoja OSTIN ITSE

-maksaa ajokortti EN SAANUT, AJOIN SEN SITTEN VANHEMPANA JA MAKSOIN MIEHENI KANSSA YHDESSÄ

-maksaa auto/osa autosta EN SAANUT

-ostaa ruokaa MUUTAMAN KAUPPAKSSIN TOIVAT KUN OLIN MUUTANUT POIS KOTOA + YHDET LÄÄKKEET KUN OLIN KIPEÄNÄ.

-maksaa laskuja EN SAANUT, IHAN ITSE PITI MAKSAA LASKUT

-jne

Aika vähän olen siis saanut kun vertaa esim. pikkuveljeeni joka 80-luvun lapsia ja minua 10 vuotta nuorempi. Pikkuveljeni ei ole edes ollut töissä nuoresta pitäen kuten minä olin 15vuotiaasta lähtien joka kesä ja tosi raskaissakin duuneissa. Mut näin jälkeen päin olen miettinyt et hyvä et on joutunut ponnistelemaan asioiden eteen eikä mikään ole tullut kuin manulle illallinen. Mielestäni itse kovalla työllä ansaittuja asioita arvostaa paremmin. Näitä arvoja aion opettaa myös lapsilleni, vaikka maailma on nyt erilainen kuin minun teinivuosina. Kesätyötä kun on nykyään alle 18 v. vaikea löytää.

Vierailija
62/75 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta haluan korostaa, että EI johdu siitä, ettei vanhemmilla olisi ollut rahaa. Kyse on meillä kasvatuksesta ja periaatteista. On tärkeää ja hienoa pärjätä omillaan. (Ja apua toki saa ja pitää pyytää jos on tarvis, mutta mieluummin pyydetään ei-rahallista apua.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa vuokran/takuuvuokran tms. KYLLÄ, maksoin tosin takaisin myöhemmin, vaikkeivat vaatineetkaan

-lahjoittaa huonekaluja KYLLÄ

-lahjoittaa kodin tekstiileitä (mattoja, liinavaatteita, verhoja, pyyheitä...) KYLLÄ (entisiä mutta pitokelpoisia)

-lahjoittaa keittiötavaroita (ruokailuvälineitä, kodinkoneita, kippoja, vispilöitä, kauhoja...) KYLLÄ (ostimme yhdessä uusia)

-maksaa opiskelu/oppikirjoja KYLLÄ jos ei ollut itsellä rahaa, paljon ostin itsekin

-maksaa ajokortti KYLLÄ (lupasin maksaa takaisin, mutta antoivatkin sitten lahjaksi!!!!)

-maksaa auto/osa autosta - ei ole autoa enkä ole halunnutkaan, tuskin kuitenkaan olisin siihen ottanut vastaan

-ostaa ruokaa KYLLÄ ja joskus edelleenkin tuovat tullessaan vaikka olen hyvätuloinen aikuinen (!!!)

-maksaa laskuja KYLLÄ lainanneet jos olen tarvinnut, mutta harvoin onneksi on tarvinnut pyytää... ja takaisin olen maksanut.

Tästä voi päätellä, että on ihanat vanhemmat, jotka ovat aina olleet tukenani kaikessa. :)

-jne

Vierailija
64/75 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisin saanut kun mutsi eli yli varojensa niin että MINÄ maksoin hänen vuokransa ja lainasin rahaa kunnes aloin kuustoistavuotiaana miettimään jotain muuta vaihtoehtoa. Kävin neljätoistakesäisestä töissä ja siitä lähtien äiti vaati minulta rahaa siitä että saan asua kotona. Ja sitten kun ekan kerran kieltäydyin lainaamasta rahaa, äidin silmiin tuli jäätävä katse ja olin kiittämätön, itsekäs kakara. Silti ei harmita yhtään etten lainannut enkä lainaa edelleenkään.

Vierailija
65/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muorilta ilman tota pesämunaakin oisin pärjänny. kolmevuotta makselin sen tohelointia kun ei raaskinut nyt omaa mamma kultaa käräjillekkään vetää. ette viittis valittaa jos ette oo saanu kun vaan niiin vähän ei se vanhempien velvollisuus ole teidän ajokortteja ja takuita maksella tai olla ilmanen lastenvahti. eikä tosin järjestää velkojakaan.

Vierailija
66/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-maksaa vuokran/takuuvuokran tms. EI TODELLAKAAN...

-lahjoittaa huonekaluja JOTAIN SENTÄÄN, 70-LUVULTA

-lahjoittaa kodin tekstiileitä (mattoja, liinavaatteita, verhoja, pyyheitä...)

ANOPPI ANTOI JOITAIN VANHOJA, MUTTA ITSE OLIN SAANUT LAHJAKSI UUSIAKIN..

-lahjoittaa keittiötavaroita (ruokailuvälineitä, kodinkoneita, kippoja, vispilöitä, kauhoja...) JOITAKIN

-maksaa opiskelu/oppikirjoja EI, VAIKKA PORUKAT LUPASI VELJELLENIKIN 1. AMMATIN OPINNOT KUSTANNETTUAAN...

-maksaa ajokortti EI, MAKSOIN YO-LAHJARAHOISTA JA OMISTA TIENESTEISTÄ

-maksaa auto/osa autosta EI

-ostaa ruokaa JOSKUS TULI KASSILLINEN SAPUSKAA, VAIKKEN PYYTÄNYT - KIITOS SIITÄ

-maksaa laskuja EI IKINÄ!

-jne

Päinvastoin, jouduin itse auttamaan porukoitani rahallisesti moneen otteeseen, otin auton osamaksut omiin nimiini (josta sain vaikeuksia moneen otteeseen...), jos lainasin joskus heiltä rahaa, se piti aina heti maksaa takaisin...jne..

Vierailija
67/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en ole koskaan ajatellut että mun olisi pitänytkään saada - opiskelin opintotuella ja opiskelujen loppuvaiheessa tein lisäksi töitä. Hyvin oon pärjännyt ilman pesämuniakin.

Vierailija
68/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran materiaalisia asioita sain, mutta enemmän kyllä muuta. Eli, kielikursseihin, harrastuksiin ja koulutukseen meillä on panostettu paljon. Tuloksena minulle: hyvä opiskelupaikka, hyvä työpaikka ja kohtuulliset tulot. Nyt oman lapsen kanssa sama periaate, eli mahdollisimman hyvät " henkiset" eväät, jotta voi sitten omillaan pärjätä.

Vierailija
69/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-maksaa vuokran/takuuvuokran tms. EI

-lahjoittaa huonekaluja Ei

-lahjoittaa kodin tekstiileitä (mattoja, liinavaatteita, verhoja, pyyheitä...) EIIII

-lahjoittaa keittiötavaroita (ruokailuvälineitä, kodinkoneita, kippoja, vispilöitä, kauhoja...) EI

-maksaa opiskelu/oppikirjoja EIVÄT YHDEN YHTÄ!

-maksaa ajokortti TÄMÄN SAIN KUN HULLUNA RONGUIN

-maksaa auto/osa autosta EI; ei ole autoa vieläkään

-ostaa ruokaa NO EI IKINÄ! kotona ollessa jo näin nälkää, ja kun lähdin niin sitten vasta näinkin nälkää!

-maksaa laskuja EI todellkaan! kyllä aikuisen kuuluu laskunsa itse maksaa!!!

ihan totta, en ole saanut mitään muuta kuin ajokortin! jos sulla ap on huiput rikkaat vanhemmat niin turpa kiinni, kaikilla ei ole!!!!!

Vierailija
70/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta en ole saanut ja tämä on tosi.Kaikki mitä mulla on,niin olen ostanut omalla rahalla (ja työllä ansainnut).

Vierailija
71/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vanhempien kuulukaan sekaantua aikuisten lastensa elämään. Aikuiset (nuoretkin) opettelevat hoitamaan itse raha- ja kotitalousasiansa. Minä en ainakaan huolikaan raha-apua kuin poikkeustilanteessa (elämä joskus heittelee).

Vanhemmat ovat huolehtineet lapsena, kasvattaneet niin että isona pärjää. Eikös se ole siinä. Aikuisten lasten pitää vuorostaan huolehtia vanhemmistaan. Käydä kylässä ja auttaa tarvittaessa.

Vierailija
72/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli köyhä yh,hänellä ei todellakaan ollut varaa auttaa vaikka olisi

halunnut (esim.kun opiskelin).Isä ei koskaan antanut mulle rahaa,ei juurikaan pitänyt yhteyttä.Maksoin vuokraa äidilleni opintotuesta kun olin 17v,välillä harmitti.Joidenkin ihmisten on OIKEASTI vaikea tajuta

ettei kaikilla ole asiat niin hyvin.Esim.juuri sellaisten jotka ovat saanet kaiken tekemättä mitään,vanhemmat ostavat asunnon jne.

En silti ole katkera.Osaan arvostaa sitä että meillä on kolme ihanaa lasta,hyvä mies löytyy,kiva koti ja taloudellisesti ei ole tiukkaa.Osaan nauttia pienistä asioista.

Vierailija
73/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja, kuten joku muukin, maksoin äidilleni vuokraa vielä kotona asuessani ja ihan kunnon kovaa neliöhintaa ottikin. Muutinkin pois nuorena sainhan siten edes asumistukea ja joskus jopa sossu avusti. Äidiltäni sain toki lainata rahaa, korkojen kera. Ja tosi pikaisella takaisinmaksuajalla. mutta ajoipa tilanne hakemaan töitä innokkaammin!

Ainoastaan esim. opiskeluaikana olin hieman katkera kun muilla op.kavereilla vanhemmat avustivat opintoja ja minä olin aina varaton..

Vierailija
74/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi vanhempien pitäisi sellainen antaa?

Vierailija
75/75 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kotoa 18 vuotiaana. Mitään rahaa en saanut, kaikki astiat ja muut olin ostanut itse alaikäisenä tienaamilla rahoillani kotona asuessani.

Lapseni tulevat kyllä saamaan kunnon pesämunan muuttaessaan. Heidän tileilleen on jo mukavasti kertynyt rahaakin, lapsilisiä ei tosin ole varaa pistää säästöön. Astiat ja lakanat aion ainakin ostaa vielä tuon lisäksi. Ja oman huoneen huonekalut saavat viedä mukanaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän