Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko minimissään netto miehesi pitäisi tienata että voisit jäädä yli 3 lapsen kanssa kotiin,jos ei puhuta jaksamisesta

Vierailija
26.01.2006 |

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 1400 eurosta suurin osa menee lainanlyhennykseen, niin onhan se nyt jo ihan selvää, että ei siinä 5-henkinen perhe hyvin toimeen tule.

Vierailija
2/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan jää n. 70-100e viikossa. Joka kuukaus ostamme vaatteita ja käymme ulkona syömässä yms. 100eurolla viikossa syö jo tosi hyvin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eri alueilla ja eri elämäntilantessa eläminen maksaa eri verran. Helsingissä summa on varmasti ihan toinen. Asuntovelattomalla / asuntovelallisella tai vuokralla asuvalla summat vaihtelevat myös.

Vierailija
4/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidemmällä tähtäimellä ihminen tarvitsee kyllä hieman muutakin. Huonekaluja, kodinkoneita, auton, vakuutuksia yms.

Meillä 5 hengen perheellä tulot nettona n. 5000 euroa, ja ei vieläkään ajella millään uusilla autoilla, tarvitaan tosin molemmille oma auto. Matkustellaan kyllä joka vuosi jossain, eikä tarvitse kaupassa laskea kovin tarkkaan mitä ostaa ja lapset kulkee osin uusissa kaupan vaatteissa osin kirpparivaatteissa. Lapset ja vanhemmat on vakuutettu, samoin talo ja autot. Ruokaan, päivähoitomaksuun ja muihin pakollisiin menoihin (velkaa 15 000 euroa) menee jo 1800 euroa kuussa. Puhelinlaskuakaan ei ole kun on firman puhelimet.

Joskus ihmettelen miten jollain on varaa hienoon autoon joka toinen vuosi. Ja tulot on ainakin naapureilla huomattavasti pienemmät. Ja asuntovelkaa rutosti enemmän.

Eli kyllä kitkuttamalla pärjää, mutta olen nähnyt mitä esim. 15 vuoden kituuttaminen tekee perhe-elämälle. Ei se enää niin onnellista ole.

Vierailija
5/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen kitkuttamisesta puhut? Minkälaiset arvot sinulla on? Onko eläminen hyvää vain jos on uusi auto jne.?

Me kyllä matkustelemme kotimaassa ja joskus jopa ulkomaillakin, meille riittää että auto toimii(mitä väliä sillä ulkonäöllä on), ruokaa on pöydässä 4kertaa päivässä, lapset harrastaa, on vaatetta päälle jne. jne. MItä muuta tarvitsemme? En keksi mitään mikä meiltä puuttuu?! Olemme onnellisia ihan näin. Ei meille uusi auto tai huippu hienot kodinkoneet tuo onnea! Meillä on kaikki tarvittava. Jos jääkaappi menee rikki niin sit ostamme uuden(vaikka sitten osa-maksulla)! Sinun elämästäsi puutuu paljonkin jos noin ajattet!! Anteeksi vaan!

Vierailija
6/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin ä-lomalla ja sain äitiyspäivärahaa, me pärjäsimme ihan hyvin. Mun 900,- ja miehen netto 1700,-.

Kun putosin kotihoidontuelle niin netot oli 400/1700, ei riittänyt meidän elämiseen. Oli pakko mennä töihin, kun nuorin oli 1v2kk.

Meillä siis lapsia viisi ja asumme Helsingissä.

Vierailija
7/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iso omakotitalo ja kaikki hienoudet kodissa ja tulot eivät ole edes puolia teidän tuloista! Ihmiset opetelkaa käyttämään sitä rahaa!

Vierailija
8/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin. Saa jotain säästöönkin. Miten joku ei tule 5000e:lla toimeen??

Vierailija
9/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikalailla samalaiset olisi varmaan ruokamenot esim vaikka olisi 3 lastakin... miehen palkasta jää n. 1800-2000¿ hänelle käteen, josta hän maksaa talon laskut, autojen laskut sekä kaikki suuremmat hankinnat kotiin + jos joskus käymme jossain esim kylpylässä... minä maksan omistani ruuat sekä omat menoni ja lasten tileille on äitini välillä aina laittanut lahjarahaa tms. joilla ostamme vaatetta ja kenkiä tms. lapsille.

meillä syödään ihan normaalia perusruokaa, harvoin käydään hampurilaisilla tai muualla syömässä, aika paljon ollaan omavaraisia eli lihat sekä erilaiset kasvikset on omasta takaa...

meillä ei onnistuisi sellainen että eläisin miehen rahoilla koska olen aika kova tuhlaamaan mutta joku raja on oltava... eli kun tuhlaan vaan omiani niin ei ainakaan pääse riistäytymään käsistä! =D

Vierailija
10/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkastani on tähän asti jäänyt käteen n. 1300 e + lapsilisät 210 e, eli taloutemme bruttotulot ovat piirun yli 3000 e. Maksamme ison ok-talon lainaa, (hienosta, uudesta) autosta ei makseta mitään kun se on miehen työsuhdeauto täydellä autoedulla (ottakaa tämäkin mahdollisuus huomioon kun mietiskelette naapureittenne autoja :)). Normaalista elintasosta huolimatta rahaa jää eläkevakuutussäästämiseen parisataa kuussa.

Kun jään kotiin, tilanne pysyy suunnilleen ennallaan sillä vaikka varsinaiset tuloni tippuvatkin, lasten päivähoitomaksut ja omat työmatkakuluni säästyvät ja lapsilisää tulee enemmän.

Vierailija
11/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisuus tulee vaan näköjään materiaalin mukana! Ei voi olla onnellinen pelkästään siitä että on lämminkoti, ruokaa pöydässä ja rakkaat ihmiset ympärillä. Onneksi minulle riittää se!

Miettikääpä oikein tarkkaan joskus sitä että mitä esim. se uusi kiiltävä auto teille antaa? okei, uusi auto on turvallisesmpi tiellä.. Mut noin muuten? Onko se vaan koriste? Mihin tarvitsette uusinta uutta olevat telkkarit, strereot ja muut vehkeet ja vempaimet? Eikö olisi tärkeempää laittaa se raha vaikka lasten opinnoihin, lasten tulevaisuuteen, hyväntekeväisyyteen?

Vierailija
12/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden lapsen yksinhuoltajana minulla tulot yhteensä ovat noin 1850 euroa, siitä säästöön jää kk noin 30-80 euroa.

Mutta jos jotain tapahtuu niin pitkään on talous epätasapainossa. Jääkaappi hajosi, pakko ostaa uusi, siihen meni pitkän ajan säästöt. Puolen vuoden päästä autoon piti tehdä 1500:lla remonttia ja taas lasketaan joka senttiä pitkään.

Kyllä minä ainakin tunne kituuttavani.

Vierailija
13/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä väittänyt ettei tultaisi toimeen. Tullaan vallan mainiosti. Jos tiukkaa tulisi, lasten rahastosäästöt (50 e/kk) lakkautettaisi, kallein lapsi lopettaisi harrastamisen ja niinpä 200 euroa lisää kuussa säästyisi heti. Ja meillä ei todellakaan pröystäillä uusilla autoilla, koska ei ole varaa. Käytämme mieluummin ylimääräiset rahat esim. lomamatkaan. Toisella autollamme ikää 14 vuotta ja ajettu 550 000 km, toisella 3 vuotta (juuri vaihdettu, eli käytettynä ostettu) ja 80 000 km. Mutta omakotitalo on saatu maksettua kokonaan. Eikä edes muuten asuta Helsingissä, mutta työmatkoihin kuluu sitten 200-300 euroa kuussa.

Ihmettelen vaan niitä, jotka väittää että tulevat hyvin toimeen miehen 1500 euron tuloilla. Muistan kun miehen kanssa yhteiseloa aloiteltiin, tienasimme yhteensä n. 12000 mk/kk, ei lapsia elätettävänä, tosin ei sitten lapsilisiäkään, ja budjetti oli oltava tosi tiukka, jotta viimeiselläkin viikolla oli varaa syödä edes kerran tonnikalaa, eikä pelkkää kaurapuuroa. Kirjasin menoja monta vuotta, jotta pysyttiin raameissa. Osamaksuostoihin kun ei olla lähdetty minkään asian takia. Periaate on että ensin säästetään ja sitten ostetaan.

Omassa kaveripiirissäni on useita, joilla miehen tulot reilustikin 2000 euroa, mutta kun joku lapsista sairastuu lääkkeisiin pitää lainata rahat. Lomia ei vietetä koskaan. Perheen äiti ostaa kaikki vaatteensa kirpputorilta, koska eihän kotiäiti kummenpia tarvitse. Kaikki tulot menee pakollisiin menoihin ja lainoistakaan ei pääse ennen eläkeikää eroon, kun ei ne korkoja maksamalla paljon lyhene. Ja tämä kotiäiti lisäksi koittaa ansaita hänkin aina kun on tilaisuus, lastenhoidolla, jakaa mainoksia jne. Isovanhemmat kerää ämpärikaupalla marjoja ja syksyllä tuovat vielä pakastimen täyteen hirvenlihaa. Ja kun tätä kitkutusta on nyt jatkunut 20 vuotta ja asuntolainaa on enää jäljellä 15 vuodeksi, alkaa perhe-elämän onni olla mennyttä. Häämatkakin on edelleen tekemättä, mutta kai sinne ehtii sitten eläkkeellä, kun lapset on lentäneet kotoa.

Jokaisella perheellä on tietty omat vaatimukset elintasolle, joten turha täällä on kysellä paljollako tulee toimeen. Toisia varmaan auttaa isovanhemmat enemmän kuin toisia, ostaa esim. lasten talvivaatteet tms. Itse kun ei olla koskaan saatu mitään apuja, kun isovanhemmat on pienituloisia eläkeläisiä, niin heidän varaan ei ole voinut laskea mitään. Kannattaa laskea vuositasolla kaikki pakolliset menot, lainakulut, sähköt, puhelin jne. Sitten budjetoida ruualle, vaatteille, sairaskuluille yms. oma osansa. Ja tietty hieman ylimääräistä, ettei aina joudu venyttämään penniä ja hoituu paremmin se jaksaminen.

Vierailija
14/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä jää käteen n. 4000 ¿ kuussa + sillä on firman täyetuauto. Itse saan nyt äitiyslomalla omasta mielestäni pientä päivärahaa, vajaa 1300 ¿ kuussa käteen + lapsilisät kolmesta. Ihan hyvin toimeen tullaan, jään vielä kotihoidontuelle. Lainaa on vähän, siihen menee 700 ¿ kuussa. Jää sitten vielä varaa matkusteluun ja kivoihin vaatteisiin. Ruokakaupassa en kyllä oo ikinä jaksanu hintoja katsella, vähän oon nyt valpastunut äitiyslomalla kun tohon hommaan on aikaa. Meillä on 3 lasta, kaksi isompaa jo koulussa. Vaate, ruoka ja muut juoksevat kulut on n. 2500 ¿ kuussa.

Vierailija
15/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ainakaan raha ole=onni! Siis eihän se rakkaus ja raha liity mitenkään toisiinsa. Ja häämatkako sen onnen tuo? Kyllä minä ainakin ukkoani rakastan koko sydämmestäni ilman häämatkaakin. Ja rakastan häntä vaikka tonnikalaa vedettäis joka päivä! En käsitä miten raha ja rakkaus liittyy toisiinsa?

Vierailija
16/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asutaan isossa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla. Nyt tietty itse säästän työmatkakuluissa, mutta tuo päiväraha on puolet siitä mitä saan käteen jos olisin töissä + tietty jään vaille bonuksia äippäloman ajalta.

Vierailija
17/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusinta autoa tai hienoa taloa. Ei siihen, että ei ole rahaa koskaan tarvita kuin se, että asuu pääkaupunkiseudulla ahtaasti ja on opiskellut lainalla jonkun ammatin ja hankkinut perheen.

Vierailija
18/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii hieman älyä oppia elämään vähemmälläkin ja arvostamaan oikeita asioita.

Monille onni=uusin laajakuvatelkkari!! Minusta niin säälittävää!

Vierailija
19/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokra vaikkapa kolmiosta on jo joku 800e/kk ja asuntolaina + yhtiövastike vähintään saman verran. Vaikka olisi pieni perhekin, niin kyllä kai joka perheellä yleensä on aika paljon muitakin pakollisia menoeriä kuin pelkkä asuminen. t.23

Vierailija
20/38 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saamme yhteensä nettona tuon verran ja meillä 2 lasta, 2 aikuista, kissa ja 2 isoa koiraa. Jos vielä lisää lapsia tulisi niin olisi pakko saada hieman lisää rahaakin. Nyt pärjätään ihan hyvin näillä. Saa kuukaudessa n. 50e säästöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan