Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

omakotitalo 140neliötä, budjetti 150 000€....mahdotontako?

31.01.2006 |

Eli tarkoitus olisi rakentaa Lahteen....tontti 11 000. Ei mitään luksusta. Lattiat laminaattia, keittiö Ikeasta...edullissia laattoja, seiniin maalia. Perustusolosuhteet pitäisi olla hyvät, ei kalliota tai mäkeä, tiivistä maata. Kahteen kerrokseen olisi tarkoitus tehdä. Ruokailutilan yllä olisi ns. korkeaa tilaa yläkertaan asti....tuleekohan kalliiksi? Ite ollaan pohja suunniteltu. Ite aiotaan aika paljon tehä vaikka amatöörejä ollaankin...tietty putki-sähkötyöt tilataan+perustustyöt. Talotoimittajalta tilataan säältä suojaan pystytys.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatöihin ja perustuksiin mene helposti 20.000-25.000e vaikka ei mitään erikoista olisikaan. Ihan vaan rakennuttamiseenkin (sähkö-viemäriliittymät, luvat jne.) menee 5-10.000e. Talopakettiakaan ei varmaan alle 40.000e tuon kokoiseen saa ja jos saa, niin aika paljon siitä puuttuu. Korkea tila on aina kallista (vaatii kehärakenteen joka siis yleensä kalliimpi toteuttaa) ja 2 kerokseen rakentaminen jokatapauksessa kalliimpaa (jo portaikko yksinään maksaa n.3000e ja rakentaminen monimutkaisempaa). Loppujenlopuksi pintamateriaalien osuus on todella pieni, eli vaikka valitsisit kuinka halpaa laattaa tai lattiaa sillä ei montaa euroa säästä (esim. seinien ja kattojen tasoitustyöt aika arvokkaita).Kodinkoneet ja kaulusteet maksavat varmaan minimissäänkin n.10.000e. Kalliita ovat myös putkityöt ja sähkötyöt - helposti LVIS-juttuihin menee 15-20.000e eikä minkään näköistä lämmitysjärjestelmää saa alle 5000e ja työmaan yleiskustannuksiinkin (vuokrat, laitteet, vastaava mestari jne)on hyvä varata vähintään 5000e. Ja tästähän puuttuvat vielä monet asiat (rännit+lumiesteet+tikkaat, piha, sisustusmateriaalit, listat, lukot, sauna jne...)

Vierailija
2/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdoton yhtälö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pintamateriaalit ja kaapistot on tosiaankin häviävän pieni osa talon budjettia. Esim. maatyöt ja LVIS-työt on huomattavasti isommat erät, puhumattakaan talopaketista (jos sellaisen otatte). Sekin maksanee vähintään 50 tuhatta. Luulen, että vaikka jättäisit kaapistot + kodinkoneet laittamatta ja seinät maalaamatta ja lattiat hiekalle, ette siltikään selviäisi tontin kanssa 150 tuhannella. Siinä ja siinä saisitteko edes 100-neliöistä 1-tasoista taloa tällä rahalla.

Pohjois-Suomeenkin rakennettuna ja itse PALJON tehtynä, vuokratontille ja perusmateriaalein ei pystytty tuohon hintaan. Talossa neliöitä 146 ja puolitoista kerrosta.

Harmillista, että rakentaminen on näin kallista!

Vierailija
4/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 1/2 krs (2. krs ei tehdä vielä valmiiksi, mutta materiaalit tuli talopakettitoimituksessa), kehäristikoilla, puutalo, talopaketti 51 000 + risat (sisältää luxus saunan, isot, kiintäristikkoiset ikkunat + lähes kaiken muun paitsi portaita eikä tietenkään sis.materiaaleja), edessä lämmin kuisti, ei erkkereitä, kuisti ja terassit pulpettikattoisia, ei kattolyhtyjä, ei parveketta, talotehtaan miehet pystyttivät säältä ja sateelta suojaan, siitä eteenpäin kaikki tehdään itse (myös putki ja sähkötyöt), autokatos ei kuulu tähän budjettiin, eikä piha, tontti 17 000 e, maatöiden yhteydessä ajettiin n. 14 rekallista hiekkaa, perustukset soklexista, iso Puustellin keittiö + muut kalusteet, ultimate- kaakelitakka. Budjetti hieman alle 170 000 e. Lainan osuus 158 000e ja loput itseltä. Tarkoitus olisi saada rahat riittämään. Vielä ainakin alle budjetin mennään, väliseinien pystytys edessä.

Vanhempani rakensivat juuri 1 krs 110 m2 okt, itse rakensivat + tuttu timpuri halvalla, putkityöt ja perustukset teettivät ulkopuolisella, elemenntit pystytti talotehdas + laittoivat kattotiilet, vuokratontti, Ikean keittiö, parkettia. Budjetti oli n 100 000 e ja riitti. Nätin kodin saivat.

Vierailija
5/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli alakerta 134 m2 ja yläkerta 63 m2, eli yhteensä 197 m2. Tämä siis huoneistoala, eli se pienempi ala.

Vierailija
6/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vastaavana mestarina on serkkupoika, joka ei ota kuin matkakorvaukset 10 km:n päähän, seinien tasoitukset tehdään itse.

Talokauppias ja kalustekauppias tuttuja. Laatoitukset on luvannut tehdä miehen isä. Mies saa sähkötarvikkeet työpaikan kautta -40%. Eli suhteilla säästää!! Niitä siis kannattaa käyttää hyödyksi.

Vierailija
7/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muutto parin viikon päästä edessä ja budjetti ylitetty moneen kertaan. Meille tuli pääkaupunkiseudulle 11/2 krs talo 176m2. Ja pelkkä talo tuli maksamaan sen klassisen 1500 euroa neliö, vaikka kuviteltiin pääsevämme selvästi halvemmalla kun isäni on puuseppä ja on tehnyt meillä kaikki pintatyöt ja perustukset. Talotehdas pystytti ja timpurit teki timpurin työt. Sähkömies palkattiin, mutta putki ja lvi-asennus ja suunnittelu tutuilta talkoilla.

Mitään ihmeellistä luksusta ei oikeastaan ole, tosi edullinen poreamme löytyy. Silti vaan hintaa kertyy, joten kannattaa ainakin neuvotella pankin kanssa mahdollisuudesta lainan lisäämiseen ennen projek

tin alkua että saa talon valmiiksikin.

Onnea raskaaseen projektiin

Vierailija
8/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on valmiuksia ja mahdollisuuksia tehdä itse, säästää pitkän pennin. Minun mieheni ei pidä tuota ap:n budjettia lainkaan mahdottomana, mikäli tomitte timpurina itse. Mutta ei sekään tule halvaksi, jos räpeltää itse ja tekee virheitä.

Vierailija
9/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tulossa 40 000 e:n paketti. Pystytys talkoilla. Maansiirtotyöt ja sorat ajettu talkoilla omilla koneilla. Perustusten tekemisessä tulee olemaan ainakin yksi palkallinen työmies. Jätevesien imeytyskenttä kaivettiin ja asennettiin itse, hintaa järjestelmällä vajaa 2000e. Tie tontille tehtiin itse, sorat ajettiin itse mutta sepeli tielle, imeytyskentälle ja talonpohjaan ajatettiin vieraalla. Pystytys tehdään talkoilla. Kalusteisiin ja kodinkoneisiin menee vajaa 11 000 e, liittymät maksaa vajaa 4000e, lvi-suunnitelman mukainen urakka n. 10000e. Sähköurakan hinta ei vielä tiedossa ja näiden päälle siis sitten kaikki maalit, laatat, lattiamateriaalit. Pakettissa oli kyllä jo paljon mukana (esim. kattopanelit, listat, ovet, lukot yms.) mutta paljon jää itselle hankittävaksi. Yksi timpuri palkataan ja ajoittain hänelle joutuu hankkimaan apumiehen. Palkkoihin on ajateltu n. 20 000e ja voi olla että tuo ei riitä. Riippuu vähän siitä, miten koko projekti edistyy, pysyykö esim. kaikkien aikataulut ja voidaanko itse tehdä niitä juttuja, joita tässä vaiheessa kuvittelemme voivamme. Talon pinta-ala 110 m2, lämmin kuisti ei muita erkkereitä. Porrasvaraus mutta yläkerran " putkiullakkoa" ei vielä rakenneta.

Eli noista kun laskee niin pienellekin talolle tulee hintaa ja se on tullut myös huomattua, että työ on se joka maksaa. Jos olisi pitänyt ostaa tontti ja teetättää vieraalla maansiirtotyöt ja maksaa koneiden vuokrat yms. niin budjetti olisi jo aivan eri luokkaa kuin tällä hetkellä.

Vierailija
10/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis todella pystytte tekemään itse niin paljon kuin suunnittelitte! Ja vaatii myös ahkeraa kilpailuttamista. Me muutimme kesällä tähän uuteen taloomme, jossa neliöitä 140 kahdessa kerroksessa, ei tosin korkeita huonetiloja. Jokainen erkkeri ja ylimääräinen nurkka maksaa, meidän talo on neliskanttinen(paitsi kuisti). Meillä rakensivat Kastellin miehet vesikattoon, sitten oli kaivuri-, sähkö-, putki-, ilmastointimiehet ja takan muuraaja. Siinäpä se, loput tehtiin itse vaikka ei ole minkäänlaista kokemusta alan töistä. Apuna oli onneksi miehen isä, jolla kokemusta on! Pinnat, kalusteet ja koneet ovat keskitasoisia, toki kovasti kilpailutettuja ja vertailtuja.

Itse talon lopullinen kustannus oli 120 000, siihen lisäksi tontti, autotalli ja piha - täällä maalla (Pirkanmaalla) halvan tontin kera 150 000 riitti komeasti!

Vierailija
11/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä iso kiitos!!! Vielä otetaan mielipiteitä vastaan. Meillä mies uskoo että saadaan talo 150 000 pystyyn. Meilläkin siis tulossa suorakulmainen talo. Aika pelkistetty. Korkeasta tilasta voidaan tinkiä jos tulee liian arvokkaaksi....oma isäni on rakentanut itselleen omakotitalon joten hän on luvannut auttaa eli ei ihan olla yksin ilman mitään kokemusta. Myös miehen isä rakentanut omakotitalon. Autokatos tulee...lienee halvempi kuin autotalli. Pihaa ei hirveästi laiteta....kasveja saadaan tutuilta, mutta tykätään pelkistetystä.

Vierailija
12/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty kaikki. Ulkopuolista työvoimaa ainoastaan putkimies ja sähkäri. Talon asuinpinta-ala 123 neliötä. Kalusteet Puustellista (kaikki kiinteät siis); mdf-levyä ja laminaattitasoa, rosteriset kodinkoneet, lattiassa laminaattia ja laattaa. Seinät maalatut. Kosteat tilat laatoitettu (sis. 2 vessaa) ihan kohtuu hintaisilla laatoilla. Ei hinnat alkaen mallia ollenkaan. Talo yhdessä tasossa, rahaa mennyt 134 000 euroa ja talo on valmis. Ensi viikolla muutetaan.

Paketti meillä taisi olla 30000 e, lopullinen hinta sisältää tontin joka oli 5000 euroa. Työvoiman palkkaaminen maksaa ja rakentaessa halu saada sitä ja tätä kasvaa. Meille tuli kiva ja hyvännäköinen talo. Kaiken sain mitä halusin.

Vierailija
13/22 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aiotte rakentaa halvalla; laminaattia, autokatos autotallin sijaan ja kasveja pihalle tutuilta... Kyllä ne isot kustannukset syntyvät jostain muusta kuin pihakasveista...

Vierailija
14/22 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myöhemmästä viestistäsi päättelen että saaduillasi mielipiteillä ei sinänsä ole merkitystä.

Onnea raksalle.

Vierailija
15/22 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväperhe rakentaa parhaillaan puolitoistakerroksisista omakotitaloa vuokratontille (tontin kulut aluksi siis 0 euroa jos ei oteta huomioon että joka vuosi maksetaan n. 600 e vuokraa). Heillä mies on ammattitimpuri ja on tehnyt kaiken itse siis alkaen aivan terassin pylväiden perustan valamismuoteista. He on ostaneet kaiken edullisesti, tinganneet prikulleen joka ikisen naulan ja kilpailuttaneet aivan kaiken, hakeneet lähikuntien sahoilta edullisempaa puutavaraa, hakeneet edullisimmat maalit ja saaneet lisäksi sukulaisten kautta KAIKEN sisustusmateriaalin (kalusteet, kodinkoneet, kaakelit, lattiapintamateriaalit, listat, tasot, altaat, lauteet, suihkut, kattopanelit, laastit, vedeneristykset jne.) 40-50 prosentin alennuksella. Mukana on ollut lisäksi useita sukulaisia viikkokaupalla töissä eikä ostettua työvoimaa ole käytetty muualla kuin sähkö- ja lvi-töissä. Niissäkin perheen mies timpurina on ollut apuna, samoin säästivät maatöissä kun mies oli mukana apumiehenä. Perustukset ylihelpot (pintamaat pois, hiekkaa tilalle ja siihen sokkeli), talo tulee Pohjois-Suomeen ja heillä budjetti talolle ja yhden auton autotallille + erittäin pienelle pihalle 170 tuhatta. Ja tässä perheessä siis oikeasti on osaamista, mies timpurina tekee nopeasti ja hyvin työt, ei siis ole tarvinnut käyttää kovin paljon aikaa miettimiseen tai väärin tehdyn työn korjaamiseen.

Ja kuten joku sanoi, pihalle istutettavat kasvit ovat mitätön pikkuseikka talon rakenteiden ja perustusten hinnan vierellä. Kun niitä kukkia ei voi istuttaa pihalle ennen kuin maa on muokattu ja siihen on tehty jonkinlainen perustus, ja pelkästään pihan muokkaus (vaikka itse tekisi sen vuokratulla bobcatilla), mullat ja jonkinlainen sora maksaa aivan takuulla 2-4 tuhatta euroa.

Onnea yritykselle, toivon hartaasti että onnistutte!

Vierailija
16/22 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Että jotkut ovat kuitenkin siinä onnistuneet ja rakentaneet vielä isommankin talon tolla budjetilla. Miten voi olla noin isoja heittoja?? Mutta pitää vielä harkita tota budjettia ja rakentamista. onneksi ei ole mitään lyöty lukkoon.

Vierailija
17/22 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna rakentaneena tiedän, että niitä kustannuksia tulee mitä ihmeellisimmistä asioista, ei vain keittiöstä, pihapuista, maaleista jne. vaan se rahanmeno on aivan älytöntä mitä ihmeellisimpiin asioihin.

Ennen kuin pääsette maanpäälle tekemään taloa, niin sinne maan alle on tuhlaantunut jo aivan älytön määrä rahaa mm anturat, sokkelit, styroxit, salaojat, sorat, sokkelimuovit, viemäriputket, radonputket, sadevesikaivot, liittymärumpu jne. Sitten menee mm. työkalut, ruuvit, lukot, silikonit, tasoitteet, listat, sälekaihtimet, kynnykset, sokkelipinnoitteet, ulkomaalit, mullat... aina ajatellaan että eihän nuo mitään maksa, mutta se yllätti kuinka paljon saa rahaa menemään kaikkeen " pikkaseen" . Aina kun käy rautakaupassa niin muutama satasen köyhtyy. VIelä yksi asia mitä ei tule lasktettua ennakkoon, että lainan korot täytyy myös maksaa rakentamisen aikana eli ne yleensä myös joutuu maksamaan sillä samalla lainalla mikä pienentää jäljellä olevaa budjettia.

Yrittäkää laskea ennakkoon budjetti mahdollisimman tarkaan ja olkaa REHELLISIÄ siinä vaikka yhtälö alkaa tuntua mahdottomalta. Niitä menoja, joita että osaa ottaa huomioon, tulee vielä aivan varmasti eli fuskaus ei kannata, mutta onnea matkaa jos päätätte rakentaa!

Vierailija
18/22 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakollisiin tietenkin menee rahaa, eikä ole kyllä sellaista kuvitelmaa että sisustus olisi suurin kulu...tiedän että kaikki se muu maksaa mitä sinne lattian ja seinän väliin tulee ym. sälä. Kysyttiin vaan mielipidettä että onko mahdotonta rakentaa tolla budjetillä........mutta alkaa tuntumaan että tarvii olla se 200 000¿ että saa suomessa edes jonkunlaisen talon rakennettua.

Vierailija
19/22 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ' maalla' (pikkukaupungin kupeessa) tuo budjetti saattaisi hyvinkin riittää.. Tuttavaperheemme rakensi reilun 120m2 talon ja talon ja tontin hinnaksi tuli yhteensä 110000.. Sisareni perhe rakensi 190m2 talon ja tällä hetkellä heillä on mennyt 170000, vielä tosin puuttuu piha, parveke ja terassit.. Parveke ja terassimateriaalit on tosin jo valmiina. Molemmat ovat tehneet itse perustukset, tontteja on pitänyt tasoittaa, mutta muuten ilmeisesti melko ' yksinkertaiset' perustukset ovat riittäneet. Molemmat ovat lisäksi tehneet itse tai talkoilla tosi paljon töitä rakennuksilla. Eli mahdollista voi olla, mutta laskekaa tosiaan tarkkaan ja varautukaa ylimääräisiin menoeriinkin.

Vierailija
20/22 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheemme talo on siis yhdessä tasossa ja sisareni perheen talo kahdessa. Tuttavaperheen pihaan tehtiin tekolampi ja se on myös tuossa mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi