omakotitalo 140neliötä, budjetti 150 000€....mahdotontako?
Eli tarkoitus olisi rakentaa Lahteen....tontti 11 000. Ei mitään luksusta. Lattiat laminaattia, keittiö Ikeasta...edullissia laattoja, seiniin maalia. Perustusolosuhteet pitäisi olla hyvät, ei kalliota tai mäkeä, tiivistä maata. Kahteen kerrokseen olisi tarkoitus tehdä. Ruokailutilan yllä olisi ns. korkeaa tilaa yläkertaan asti....tuleekohan kalliiksi? Ite ollaan pohja suunniteltu. Ite aiotaan aika paljon tehä vaikka amatöörejä ollaankin...tietty putki-sähkötyöt tilataan+perustustyöt. Talotoimittajalta tilataan säältä suojaan pystytys.
Kommentit (22)
Koita laskea esim www.talopeli.fi kustannukset.
Meillä olis säästöjä 70teur ja vanhasta talosta saatais 100teur eli olis laittaa ilman lainaa 170teur. Laskin kuitenkin talopelillä että 120m2 talo autotallilla ja katoksella " avaimet käteen" Keski-Suomeen tulis kustantamaan 200teur. Joten jatkamme edelleen vanhojen talojen katselemista ja asumme vanhassa talossamme. Säästettävä vielä ainakin 30teur...
En meinaaan halua ottaa lainaa ollenkaan ;)
Meidän koko projektiin meni rahaa tuo 169 000, kokonaisrakennusalaa käytettiin 202 m2 joka sisältää 173m2 huoneistoalaa ja 20m2 kylmän varaston ja autokatoksen sekä tontin hinta 21000.
Rakensimme kaiken itse, ammattimiehiä jouduttiin käyttämään vain lvi-ja sähkösuunnittelussa, sähkötöissä ja kaivinkonetta.
Omaa kokemusta rakentamisesta ei ollut aikaisemmin vain suunnittelupuolelta. Koko projekttiin meni 2.5 vuotta, mies piti palkatonta vapaata töistä (budjetissa mukana) 4 kk ja kaikki lomat vapaapäivät illat käytettiin raksalla. Pakollisia talkoita vain lattiavalutalkoot ja katonasennustalkoot. Itse olin tontilla sen minkä ehdin 3 lapsen hoidolta. Välillä vaihdettiin niin että kun mies oli huhkinut tontilla 8 tuntia niin minä menin maalaamaan tasoittamaan laatoittamaan siivoamaan jne. Eli jos aikoo laskea oman työn varaan tai sukulaisten varaan niiin täytyy olla ehdottoman varma että myös jaksaa itse rakentaa tai ne sukulaiset todella tulee tarvittaessa.
Itse asuimme omistusasunnossamme rakentamisen ajan mutta jos asuu vuokralla niin nekin kustannukset on hyvä laskea budjettiin mukaan.
Me tehtiin ensiksi ihan nippelinmukainen budjetti , mies pystyi työnsä kautta käyttämään hyväksi toteutuneita rakennusprojekteja. Jo suunnitteluvaiheesssa otimme selvää mitä kaikki maksaa aina ovenkahvoja myöten. Sitten rakentamisen vaiheessa katsoimme että ostamamme tavara pysyy budjetissa. Jos joku meni pakollisesti yli niin jostain toisesta se oli otetava pois. Ja suosittelen että tosiaan se pihakin lasketaan jo alkuvaiheessa kustannuksiin mukaan. Pihassa suurin kustannuserä on pihan perustaminen suodatinkankaineen sorineen päällystysmateriaaleineen ja multineen. Ne kasvit siihen päälle on pikkuseikka tosin meillä nekin laskettiin mukaan samoin kuin matto-ja pyykinkuivausteline.
Vertasin ihan huvikseni rakentajan sivulla mitä siellä olevat kustannusarviot antaisivat meidän talolle. Sen huomasin että jos laittoi eri paikkakuntia niin ero tuli samalle talolle noin 10 000 euroa rakentamispaikkakunnasta johtuen.
Suosittelen että otatte jo nyt jonkun rakennusalan asiantuntijan laskemaan kustannukset tosi tarkasti. Kunnon esim. rakennusmestari osaa sen tosi helposti ja nopsasti.