Olen antinatalisti eli minusta lisääntyminen on huonoa ja väärin
Antinatalismi on kanta, jonka mukaan lapsen tuominen maailmaan on väärin mm. siksi, että siitä koituu syntyvälle ihmiselle aina kärsimystä. Maailma ei ole kiva paikka, ja ihminen joutuu täällä väistämättä kokemaan voimakasta epämukavuutta, ahdistusta, kipua ja tuskaa. Tällaiselle kärsimykselle altistaminen on väärin. Vastaavasti siitä, ettei pääse koskaan syntymään, ei ole yksilölle mitään haittaa. Hänhän ei ole paikalla harmittelemassa asiaa.
Antinatalismista on viime vuosina kirjoittanut mm. David Benatar, jonka teksteihin kannattaa tutustua.
Wikipedia-artikkeli antinatalismista: http://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism
Kommentit (142)
Luonto ei kuitenkaan pysty systemaattisesti ja suunnitelmallisesti tuhoamaan kokonaisia eliösukuja ja pitämään niitä surkeissa olosuhteissa (tehomaatalous), kuten ihminen, tai tuohamaan ekosysteemejä. Siinä mielessä kuvailemasi leijonauroksen toiminta on ihmisen toimintaa luonnollisempaa.
-linkolalainen
AAAAhhhhahhahhhhaaaaahhhahhhhhhhhhhhhaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaah
sori. Antinatalisti, anna mun kaikki kestää. Ja mitenköhän ihmiskunnan jatkuvuus taataan, jos ei kukaan synnytä lapsia? Entä, jos äitisi ei olisi synnyttänyt sinua? Tai miestäsi ei olisi olemassa, tai ystäviäsi? Voi herranjumala, hanki nyt hyvä ihminen elämä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:06"]
Oletan, että olet lapseton?
[/quote]
Luonnollisesti. Uskon, että syntymään pakottaminen on kirjaimellisesti pahinta, mitä toiselle voi tehdä. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:12"]
Ja mitenköhän ihmiskunnan jatkuvuus taataan, jos ei kukaan synnytä lapsia?
Entä, jos äitisi ei olisi synnyttänyt sinua? Tai miestäsi ei olisi olemassa, tai ystäviäsi? Voi herranjumala, hanki nyt hyvä ihminen elämä.
[/quote]
1. Ihmiskunnan jatkuvuutta ei tarvitse taata. Eliölajeja kuolee sukupuuttoon joka päivä. Se on ihan normaalia. Ihmislajissa ei ole mitään niin erityistä, että sen säilymisen vuoksi miljardien ihmisten pitäisi kärsiä.
2. Niin, mitä jos äitini ei olisi synnyttänyt minua? En olisi olemassa asiaa murehtimassa. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:12"]
hanki nyt hyvä ihminen elämä.
[/quote]
Mahdatko ymmärtää oman kommenttisi tavatonta ironisuutta. -ap
Ihan hyvä filosofia. Looginen. Harmi ettei ihminen oikein ole.
Olen teini-ikäisestä asti ollut sitä mieltä, etten hanki lapsia. Nyt olen 24v ja vieläkin pätee sama ajatus. Olen perustellut kantaani yleensä lyhyesti: "En halua ehdoin tahdoin synnyttää tänne ketään kärsimään." Vastalauseita ja ihmetystä on toki syntynyt. Eli kyllä, olen antinatalisti ollut tietämättäni jo vuosikymmenen. Nyt varmasti saan lokaa niskaani, kuten mee hoitoon ja hanki kavereita. Elämäni on varsin mainiosti, mutta maailma on niin paha, että mieluusti olisin silti jättänyt sen näkemättä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:53"]
Ihan naurettava läppä tuo "syntymään pakottaminen". Ei ihme ettei tätä "filosofiaa" ole laajalti tunnettu muualla kuin satunnaisilla nettipalstoilla näiden sunnuntaifilosofien toimesta. Jokainen vähänkään ajatteleva ihminen ymmärtää, että ketään ei voi pakottaa syntymään, sillä sitä ihmistä ei ole olemassakaan ennen syntymäänsä, joten missä se pakottaminen siinä on?
[/quote]
Pakottaa kuitenkin jonkun syntymään.
Ymmärrän antinatalismin parhaiten silloin, kun on ollut todella huonoja kausia mielenterveyden kanssa.
Juu, minä puolestani olen antibakeristi. Leivoksen valmistuminen on pahinta, mitä leivokselle voi tehdä, sillä se kuitenkin syödään. Joskus ja monien tapauksessa leivonnaiset jopa epäonnistuvat ja niiden armoton kohtalo on biojäteastiassa, pahimmassa tapauksessa sekajätteessä.
Leivonnaiset lihottavat. Parempi olisi, ettei kukaan tekisi yhtään leivonnaista. Onko kukaan miettinyt leivoksien oikeutta olla olematta? Niinpä. :(
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:02"]
Toisin sanoen sinuakaan ei pitäisi olla olemassa...
[/quote]
Kyllä, meidän kaikkien olisi ollut parempi jäädä syntymättä. -ap
[/quote]
No eihän se abortti ole sinun kohdallasi ollenkaan myöhässä. Tee se itse, niin parannat maailmaa.
Antinatalistit on yleensä joko masentuneita ihmisiä tai sitten nuoria rankkuutta tavoittelevia tyyppejä, jotka on innoissaan uudesta löytämästään ismistä, nyt kun satanismi ei ole enää muodissa eikä enää riittävästä mummoja pelottava aate. Sitähän varten sä tän aloituksenkin teit tänne VAUVA-PALSTALLE, että voisit vähän mummoja ja mammoja järkyttää rankoilla jutuilla. Eli trollauksesta käytännössä kyse.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:37"]Antinatalistit on yleensä joko masentuneita ihmisiä tai sitten nuoria rankkuutta tavoittelevia tyyppejä, jotka on innoissaan uudesta löytämästään ismistä, nyt kun satanismi ei ole enää muodissa eikä enää riittävästä mummoja pelottava aate. Sitähän varten sä tän aloituksenkin teit tänne VAUVA-PALSTALLE, että voisit vähän mummoja ja mammoja järkyttää rankoilla jutuilla. Eli trollauksesta käytännössä kyse.
[/quote]
Hohhoijaa. Aika heikkoa argumentointia.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:41"]
Hohhoijaa. Aika heikkoa argumentointia.
[/quote]
Kuin myös tuo vastineesi.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:06"]
[/quote]
Luonnollisesti. Uskon, että syntymään pakottaminen on kirjaimellisesti pahinta, mitä toiselle voi tehdä. -ap
[/quote]
Kumpi on suurempi vääryys:
1. antaa toiselle elämä tietämättä haluaako toinen syntyä?
2. ottaa toiselta (jo elossa olevalta) tämän elämä pois?
Mielenkiintoinen ajatus sinänsä ja ihmisiä on maapallolla muutenkin liikaa. Mutta jos eläminen tuottaa ihmisille tuskaa ja kärsimystä, niin yhtä laílla useimpien elämään mahtuu paljon myös onnea, iloa ja läheisiä suhteita toisiin ihmisiin. Olemme täällä oppimassa ja usein vaikeankin elämän eläneet osaavat olla kiitollisia kokemastaan ja siitä, että eivät enää pidä elämää itsestäänselvyytenä.
Ihan naurettava läppä tuo "syntymään pakottaminen". Ei ihme ettei tätä "filosofiaa" ole laajalti tunnettu muualla kuin satunnaisilla nettipalstoilla näiden sunnuntaifilosofien toimesta. Jokainen vähänkään ajatteleva ihminen ymmärtää, että ketään ei voi pakottaa syntymään, sillä sitä ihmistä ei ole olemassakaan ennen syntymäänsä, joten missä se pakottaminen siinä on? Logiikka kutsuu, ohoi. Akateemisen filosofian parissa tuollainen epäloogisuuksia vilisevä "filosofia" nauretaan pihalle.