J***uta, anoppi oli vähällä tappaa meidän pojan!
Nyt kun tilanne on rauhoittunut mä oon niin täynnä vihaa sitä eukkoa kohtaan.
Eilen olivat siis miehen vanhemmat meillä kylässä. toivat lapsille namuja...ja kielsin asiasta koska näin että yhdessä pötkössä on pähkinää jolle poika 5v. on erittäin pahasti allerginen. anoppi tietää asian mutta vähättelee sitä(ei muuten enää), " kyllähän sitä voi yhden patukan syödä..." otin ne pois lapsilta ja sanoin että ei voi syödä sitä koska on sille allerginen, no eikös anoppi ottanut laukustaa uuden ja antanut sen pojalle kun olin laittamassa kahvia pöytään.
Poika ehti ottaa siitä yhden haukkauksen jonka jälkeen alkoi hengitystiet mennä umpeen ja turvota kasvot ja raajat. Äkkiä sain annettua pojalle piikin (onneksi oli varalla hätätapuksia varten) ja soitettua nopeasti ambulanssin. aamulla päästiin pojan kanssa kotiin sairaalasta ja nyt poika voi hyvin.. mitä nyt on peloissaan ja järkyttynyt asiasta.
Siis voi vit** tuota anoppia eikö se usko kun sanotaan että EI SAA ANTAA MITÄÄN PÄHKINÄÄ! Mä oon ihan raivona täällä, enkä vastaa vaikka anoppi yrittää koko ajan soittaa. mies hoitakoot hänet...
ARGHHH......pitää vähän tuuletella täällä itteään etten kokonaan pimahda...
Kommentit (68)
Toki hän sen nyt tietää, mutta tiesikö aikaisemmin?
Minun isoäitini kuvittelee nimittäin, että allergia tarkoittaa sitä, että ihminen saa ilmavaivoja jos syö allergisoivaa ruoka-ainetta.
Minä en kyllä leppyisi koskaan, omasta lapsesta on kyse. Järkyttävän tempun kyllä teille järjesti! Menköön itseensä.
Pikkasen vetelisin korville!! Kieltäisin ihan vain rangaistakseni lapsien tapaamisen! Tietenkään en sitä toteuttais, mutta että perkele oppis uskomaan mitä lapsen oma vanhempi sanoo!!
Minua raivostuttaa sinun puolesta niin paljon!!! Tekis mieli mennä lopsimaan korville tuomosta ihmistä!!!!!!
Meillä anoppi antoi tytölle raakaa omenaa (tyttö on hyvin pahasti allerginen sille) koska " ei kukaan voi olla omenalle allerginen" !
No, sairaalareissun jälkeen tiesi toisin...
Olen usein törmännyt tällaiseen allergioiden vähättelyyn " eihän näin vähäisestä määrästä voi mitään haittaa olla" -tyyliin. Varsinkin vanhemmat ihmiset ovat usein ihan toivottomia.
Minulla ja lapsillani on laktoosi-intoleranssi, ja vaikka asia onkin enemmänkin harmillinen kuin vaarallinen, niin silti harmittaa kun äitini aina laittaa ruokiin tavallista maitoa " kun se on niin paljon paremman makuista" . Olen yrittänyt selittää ja kyllähän hän lopputuloksen haistaakin, mutta ei vain mene perille.
teki kyllä todella tyhmästi, mutta ikävä kyllä kaikki ihmiset (varsinkaan vanhemmat) eivät käsitä miten vakavia allergiat voivat olla. Nyt pidä vähän taukoa ennen kuin puhutanopin kanssa/tapaat anopin, ja rauhoitu. Sitten on aika keskustella anopin kanssa, hän varmaan säikähti aivan kamalasti ja nyt on kauhea morkkis siitä mitä teki. Anna hänelle tilaisuus pyytää anteeksi, ei sinun tarvitse riemusta pomppia kun anopin tapaat mutta anna hänelle mahdollisuus anteeksipyyntöön, niin asia ei jää hautumaan pahemmaksi. ei varmasti tee samaa temppua toista kertaa.
(Minullekin tyrkytetään jatkuvasti ruokia joita en voi syödä, kun eihän pieni määrä mitään tee..aikuisena osaan onneksi itse valita mitä syön)
ja kielsin monta kertaa itse siinä tilanteessa. mutta kun minä olen anopin mielestä nipottaja ja ylihuolehtivainen... joo minkäköhän takia?
ap
Joillain vanhemmilla on pakkomielle, että kaikki allergiat ovat keksittyjä ja että vanhemmat liioittelevat. Oma äitini on yksi näistä ihmisistä, hän ei suostu uskomaan, että jollakulla voisi olla paha allergia ja tämän hän muistaa mainita aina, kun allergioista tulee puhe (onneksi omani eivät ole allergisia millekään!!!) Mua ärsyttää yli kaiken ja yritän aina selittää hänelle, että paha allergia johtaa juuri tuollaisiin sairaalareissuihin kuin teillä, jos ei ole varovainen. Mun äitini perustaa tämän " käsityksensä" varmasti osittain siihen, että heidän naapurinsa on ylihysteerinen, niin itsensä kuin lastenlastensakin suhteen, vähän silleen munchhausen-tyyliin...sitten on vaikea uskoa kai, että joku_on_oikeasti allerginen!
pystyykö lapsesi syömään esim hesen ranskalaisia?
niissäkin on pähkinää pieni määrä
tätini ihmetteli että miksi aina hesereissun jälkeen pojalla on kamalasti samoja oireita kun jos syö pähkinää ja oli kysynyt niin niissä käytetään kanssa jotain pähkinäöljyä
tälle pojalle on kanssa erittäin vaarallista jos saa pähkinää
jouluna oli aivan innoissaan kun sai omia suklaanappeja lahjaksi missä EI ole pähkinää. Mitään muuta suklaata ei oikein voi syödäkkään kun niissä on pähkinää (olivat varmaan kalliita ollut kun olivat jotain erikoissulkaata)
Siis v.... että voi olla hölmöjä anoppeja (yllätys yllätys)!!! En todellakaan ihan äkkiä antaisi anteeksi tuollaista, siis jos nimenomaan on sanottu että lapselle ei voi syöttää pähkinää, omenaa jne. ja sitten ehdointahdoin mennään tunkemaan allergisoivaa ainetta suuhun!!
Tietämättömyys tai vahinko on toki eri asia, mutta että vain miniää uhmatakseen kiusallaan. Voi .........!
mies jäi kotiin vauvan kanssa ja tuli sitten autolla perässä. vauva mukana tietenkin.
Tais mennä luottamus silläkin..
Vierailija:
Mun äitini perustaa tämän " käsityksensä" varmasti osittain siihen, että heidän naapurinsa on ylihysteerinen, niin itsensä kuin lastenlastensakin suhteen, vähän silleen munchhausen-tyyliin...sitten on vaikea uskoa kai, että joku_on_oikeasti allerginen!
Anoppini pelkää kaikkea niin paljon, että hän syöttää lapsilleni pelkkiä perunoita ja lihaa keitettynä (ei suolaa, eikä mausteita). Hän ei uskalla käydä lasten kanssa ulkona, koska he voivat tipahtaa keinusta, jäädä auton alle tai pedofiili sieppaa heidät. Lisäksi lapset saattavat säikähtää ulkona jotain ääntä niin paljon, että eivät uskalla enää mennä ulos sen jälkeen =)
Meinasin tintata kerran yhtä vierasta, joka sanoi, ettei pieni määrä (allergisoivaa ainetta) mitään meinaa. Eihän se juu meinaa muuta kuin hengenlähtöä ja jos henkiin jäädään, niin läjä piikkejä ja sairaalaa. Pikku juttu, mitäs noista.
Monilla vanhemmilla (ja miksei nuoremmillakin) taitaa olla joku näyttämisen halu. Halutaan tahallaan uhitella annetuille ohjeille. Kai se on jotakin vallanhalua, ei haluta antaa toisten määräillä.
Ja vanhemmat ihmiset ei oikeasti taida tajuta noita allergioita, miten vakavasta asiasta kyse. Voi miten tyhmiä ihmiset ovatkaan. *huoah* Monessakin asiassa.
Meidänkin perheessä laktoosi-intoleranssia. Ei tosiaan ole allergiaan verrattava lähellekään, kun ei ole niin vaarallinen. Mutta ei ihan pelkkä harmillinenkaan vaiva. Lapsi saa liiasta laktoosista oikeasti kovat vatsakivut ja ripulin. Meilläkin on ollut vaikeata saada miehen vanhemmat tätä tajuamaan ja muistamaan varaamaan meille laktoositonta maitoa. Käydään siellä aika harvoin kylässä, joten en ymmärrä, miten se on niin vaikea asia. Tuntuisi kuitenkin aika kivalta sellainen, ettei tarvitsisi omaa maitopurkkia mukana kuskata. Ja että osaisivat varata laktoositonta tarjottavaa lapselle muutenkin. *huah*
voisivat tästä kyllä kertoa niin että asiakkaat tietäisivät. Olen nimittäin allerginen pähkinöille, mutta en niin vakavasti että henki menisi (siis ainakaan vielä ei ole tullut niin pahoja oireita). En ole käynyt vuosikausiin hampparipaikoissa enkä kyllä nyt uskalla enää mennäkään. (allergia iski vasta aikuisena, nuorempana pystyin syömään mitä vaan)
Hyvä kun kerroit tästä, kiitos.
Vierailija:
pystyykö lapsesi syömään esim hesen ranskalaisia?niissäkin on pähkinää pieni määrä
tätini ihmetteli että miksi aina hesereissun jälkeen pojalla on kamalasti samoja oireita kun jos syö pähkinää ja oli kysynyt niin niissä käytetään kanssa jotain pähkinäöljyä
jouluna oli aivan innoissaan kun sai omia suklaanappeja lahjaksi missä EI ole pähkinää. Mitään muuta suklaata ei oikein voi syödäkkään kun niissä on pähkinää (olivat varmaan kalliita ollut kun olivat jotain erikoissulkaata)
Vierailija:
pystyykö lapsesi syömään esim hesen ranskalaisia?niissäkin on pähkinää pieni määrä
Ei olla onneksi käyty hesessä. Mä en oo kuullutkaan tosta. kiitos siis varoituksesta. Poika saa siis todella rajut oireet. jo ne tietyt mehujätskit aiheuttaa kutinaa ja näppyjä ja lievää hengitysteiden turpoamista. mutta se selviää kotihoidoilla...
ap
voi olla että ovat tajunneet jo ottaa sen aineen pois, mutta kannattaa kysyä silti jos siellä käy
serkullenikin tuli vain jotain lievempiä oireitä niistä mutta tätini tiesi kyllä että pähkinästä johtuu, eli ei kovin paljoa ole pähkinää niissä
minkälaisen patukan se anoppisi antoi lapselle? oliko joku sellainen " saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää" taiko ihan joku pähkinäpatukka (esim snickers)
anna miehes hoitaa anopin. tietää kyllä varmasti nyt mitä on tehnyt, ja haluaa antteksiantoasi. sano miehelles että sinä puhut asiasta kun olet rauhoittunut, sitten joskus.. ;) onneksi kaikki hyvin nyt!