Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa on kummallinen tarve aikuistaa lapset jo melkein vauvana!

Vierailija
31.01.2006 |

Tuli tuosta bodykeskustelusta mieleen.

Ehkä tämä on vähän av-mammojen huvia ja asenne, mutta niin Norjassa kuin Ruotsissakin asuneena en voi kuin ihmetellä asennemaailmojen erilaisuutta.

Suomessa on hirveä kiire opettaa lapset vaipoista pois, parivuotiaan jo melkein pitäisi ainakin olla kuiva ja sitä sitten opetellaan sitkeästi kuukausi toisensa jälkeen. Kummassakin naapurimaassa mennään täysin lapsen ehdoilla ja aikataulussa, ja oikeastaan kukaan kaksivuotias ei kulje vielä vaipotta.

Kummassakin naapurimaassa lapset ovat lapsia, jotka puetaan tarpeen ja sään mukaan ja lasten vaatteisiin, ja koska body ON järkevä vaate talvisaikaan, etenkin ulkoilevilla taaperoilla, niin sitä käytetään paljon. (En ole ikinä kuullutkaan, että bodylle olisi joku käyttöikä, ja asun Norjassa tällä hetkellä) Kaupoissa on hyvin ohuita, hienosta merinovillasta tehtyjä bodyjä, joissa kokoja kolmevuotiaille asti. Samaten sukkahousut, Suomessa kiihkotaan etteivät pienet pojatkaan voisi käyttää sukkahousuja, haloo miten naurettavaa! Täällä sukkahousuja käyttävät kaikki pari-kolmevuotiailla. Lapset ovat LAPSIA, joiden ei tarvitse tuossa iässä miettiä, mikä on lapsellista/tyttömäistä/poikamaista. H&M:n ja Lindexin tyyliset vaatteet ovat esim. Norjassa vähän tasottomia halpisvaatteita, ja täällä on usein jopa ihan lehdistötason polemiikkia " bikineistä" yksivuotiaille ja just nyt esim. " rintsikkatopeista" kolmevuotiaille, ja niitä vedetään pois myynnistä.

Ehkä tuon väkisin ja mahdollisimman nuorena aikuistamisen takia Suomessa onkin Pohjoismaiden suurimmat lasten masennus- ja itsemurhaluvut?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaan ymmärtämääkään.

Vierailija
42/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ku meillä saunaan vienti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopeutumiselle.

Ehkä elämä on jo vaativaa myös näiden lasten vanhemmille, joten he automaattisesti vaativat lapsilta tai kasvattavat lapsensa vaativaan elämään, jossa jyllää kovat arvot.

Itse olen vuosia jo painiskellut erilaisten yhteiskunnan, läheisten ym tahojen asettaminen vaatimusten kanssa ja yrittänyt löytää itselleni ja lapsilleni sitä itseä tyydyttävää tapaa elää. On vain vaikea yrittää pitää siitä kiinni ja muistuttaa itselleen vähän väliä, että oma elämä ja minun vastuuni ja vapauteni.

Vierailija
44/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me asumme saksassa ja täällä on kyllä aika erilaista kun Suomessa. Eli lapsilla on vaipat ainakin 3-vuotiaaksi, tutit ja tuttipullot on kuvioissa tosi pitkään, ekaluokkalaiset eivät koskaan kulje yksin koulumatkoja, omat avaimet koululaiset saavat vasta päälle 10-vuotiaana, tarhoja ei juurikaan ole alle 3-vuotiaille, äidit ovat kotiäiteinä vuosia, tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin! Ottakaa nyt ihmiset rakkaat vähän selville ennen kun julistatte tiettyjä totuuksia...

Vierailija
45/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa on asiaakin, mutta olenko huono vanhempi kun annoin 1,5 vuotiaan tyttöni olla ilman vaippoja, kun hän sitä vaati. Itki reppana kun yritin väkisin pitää edes yövaippaa. (kunnes minusta tuli huono äiti ja luovutin..) Lapsille, jolla on kova tarve itse tehdä asioita siitäkin huolimatta, että äiti ja isi palvelisivat hyvin mielellään vielä pitkään, on aika hankala pitää sitä bodiakin. (muitakin hyviä vaatteita on keksitty haloo) Mulla onkin kovin vaikeaa 2 tyttären kanssa (3-ja 4 vuotiaat), jotka laittavat mielellään ruokaa, haluavat tehdä itse välipalaleivän, siivoavat ja imoroivat, kattavat pöydän ja muutenkin ovat aktiivisesti mukana meidän kodin askareissa. Lapset saavat jopa valita itse vaatteet kaapista aamuisin (tosin en osta heille pikkuaikuisten vaatteita..) Mummolassakin ovat yökylässä ihan omasta tahdostaan silloin tällöin..

Vierailija
46/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi vaippojen käyttäminen yli 3 vee tai tutin imeminen mahdollisimman pitkään kertoo kyllä vaan vanhempien laiskuudesta. Hankkikaapa joku opus lapsen kehityksestä ja herkkyyskausista ennen niiden lasten tekoa..

Vierailija
47/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostunut. Minä en pitkään lasta rääkkää pakottamalla potalle, kun toinen itkee ja taistelee sitä vastaan. Sanokoon kuka vaan asiasta mitä vaan. Nyt tätä lasta on selkeästi alkanut asia kiinnostaa. Hän vie omia lelujaan potalle jne. Meillä tällainen herkkyyskausi tuli kai sitten kirjojen vastaisesti vasta nyt.

Vierailija:

toi vaippojen käyttäminen yli 3 vee tai tutin imeminen mahdollisimman pitkään kertoo kyllä vaan vanhempien laiskuudesta. Hankkikaapa joku opus lapsen kehityksestä ja herkkyyskausista ennen niiden lasten tekoa..

Vierailija
48/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos viittasit tuohon minun Saksa-tekstiini niin en maininnnut mitään onko nuo kaikki asiat hyviä vai huonoja, halusin vaan korjata jonkun kirjottajan ihmekäsityksen miten asiat Saksassa ovat.

Vielä jankkaan vaipoista että jos lapsi on valmis vaipattomuuteen niin se on pelkästään hyvä asia! Mutta itse tunnen useita jotka pitävät lasta ilman vaippoja vaikka lapsi koko ajan pissailee housuun eikä selvästikään ole vielä valmis jättämään vaippoja. Ja minua ärsyttää se että minulle niin usein kauhistellaan kun lapseni on vielä vaipoissa vaikka on jo päälle 2 v. Mitä mun pitäis tehdä, kokeilin kerran vaipattomuutta ja tulos oli se että pissaa lirui pippelistä 10 minuutin välein eikä pojalla ollut hajuakaan mitä tapahtui. Sitten tullaan arvostelemaan kun pidän vaippoja.

Ja totta hemmetissä lapset saa - ja heidän pitääkin - auttaa tietyissä kotitöissä. Useimmat lapset nauttivat siitä kun saavat puuhata aikuisten asioita. Eiköhän tässä alotuksessa ollut kyse siitä että jo pienet vauvat jätetään hoitoon, nukkua pitää osata 10 tuntia putkeen, vanhempien viereen ei pääse, ylipäätään se että lapsen pitäisi jo pienenä olla niin kypsä kaikessa.

Vierailija
49/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa monista asioista samaa mieltä kuin ap, mutta eihän ne jutut todellakaan ole niin yksioikoisia. Vauvat on erilaisia, ja eri kehitysvaiheet tulee eri vauhdilla. Itse olen saanut kuulla ihmettelyjä ristiin samasta asiasta, siis yhdeltä tyypiltä " ettekö te vielä..." ja toiselta " joko te..." Naurattaa, välillä ärsyttääkin, mutta eipä olla ryhdytty (eikä ryhdytä) muiden ihmettelyjen takia tahtia muuttamaan. Katellaan miten pikkanen kehittyy ja sen mukaan muutetaan kuvioita.

Mutta kauhistelkaa nyt, sillä meillä vajaa 11 kk ikäinen

-ei ole koskaan kokeillut pottaa

-syötetään kokonaan, ei ole osoittanut mitään mielenkiintoa lusikoida itse ruokansa (saa toki napsia sormilla, mutta etupäässä sekin ruoka vaan muussataan eikä syödä)

-nukkuu omassa huoneessa (heräili öisin valvomaan tunneiksi jos isä/äiti heräsi ja kieppui vuoteessa, sytytti valot, kävi vessassa tai pesulla - kylppäri makkarin vieressä) koko yön kun yösyötöt jääneet pois (nekin sai lopettaa omassa tahdissa)

-ei ole nukkunut päiväunia ulkona kuin poikkeustapauksissa

-imetetään edelleen 3 krt/päivä (aamulla ja ennen unia), lisäksi 1-2 krt/pv tuttipullosta pakastettua maitoa

-puetaan edelleen potkuhousuihin ja bodeihin

-ei ole koskaan ollut yöhoidossa, kerran isovanhemmat olleet illalla hoitamassa meillä (kun oli 8 kk), kohta tulee toinen kerta. Ylipäänsä ollut muun kuin vanhempien hoidossa yhteensä 4 kertaa, max 4 tuntia

-ei mitään suunnitelmia tarhaan viemisestä

-ei harrastuksia

Ja kohta tulee taas hyviä neuvoja miten meidän pitäisi välttää lapsemme traumatisointia ja hemmottelua ;)

Vierailija
50/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sai mahdollisuuden käyttää kangasvaippoja ja pottaa. Koskaan häntä ei potalle pakotettu, kannustettiin kylläkin. Miksi ihmeessä pitäisin vaippoja pidempään kuin tarpeellista? Ei varhainen vaipattomuus tee lapsesta aikuista.

Muuten olen sitä mieltä, että lapsi lapsena pitkään.

Vierailija
51/51 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Minun mielestäni alle vuoden ikäisen ei pidäkään osata vielä mitään erityistaitoja, kuten itse syömistä.

Vierailija:

Mutta kauhistelkaa nyt, sillä meillä vajaa 11 kk ikäinen

-ei ole koskaan kokeillut pottaa

-syötetään kokonaan, ei ole osoittanut mitään mielenkiintoa lusikoida itse ruokansa (saa toki napsia sormilla, mutta etupäässä sekin ruoka vaan muussataan eikä syödä)

-nukkuu omassa huoneessa (heräili öisin valvomaan tunneiksi jos isä/äiti heräsi ja kieppui vuoteessa, sytytti valot, kävi vessassa tai pesulla - kylppäri makkarin vieressä) koko yön kun yösyötöt jääneet pois (nekin sai lopettaa omassa tahdissa)

-ei ole nukkunut päiväunia ulkona kuin poikkeustapauksissa

-imetetään edelleen 3 krt/päivä (aamulla ja ennen unia), lisäksi 1-2 krt/pv tuttipullosta pakastettua maitoa

-puetaan edelleen potkuhousuihin ja bodeihin

-ei ole koskaan ollut yöhoidossa, kerran isovanhemmat olleet illalla hoitamassa meillä (kun oli 8 kk), kohta tulee toinen kerta. Ylipäänsä ollut muun kuin vanhempien hoidossa yhteensä 4 kertaa, max 4 tuntia

-ei mitään suunnitelmia tarhaan viemisestä

-ei harrastuksia

Ja kohta tulee taas hyviä neuvoja miten meidän pitäisi välttää lapsemme traumatisointia ja hemmottelua ;)