Suomessa on kummallinen tarve aikuistaa lapset jo melkein vauvana!
Tuli tuosta bodykeskustelusta mieleen.
Ehkä tämä on vähän av-mammojen huvia ja asenne, mutta niin Norjassa kuin Ruotsissakin asuneena en voi kuin ihmetellä asennemaailmojen erilaisuutta.
Suomessa on hirveä kiire opettaa lapset vaipoista pois, parivuotiaan jo melkein pitäisi ainakin olla kuiva ja sitä sitten opetellaan sitkeästi kuukausi toisensa jälkeen. Kummassakin naapurimaassa mennään täysin lapsen ehdoilla ja aikataulussa, ja oikeastaan kukaan kaksivuotias ei kulje vielä vaipotta.
Kummassakin naapurimaassa lapset ovat lapsia, jotka puetaan tarpeen ja sään mukaan ja lasten vaatteisiin, ja koska body ON järkevä vaate talvisaikaan, etenkin ulkoilevilla taaperoilla, niin sitä käytetään paljon. (En ole ikinä kuullutkaan, että bodylle olisi joku käyttöikä, ja asun Norjassa tällä hetkellä) Kaupoissa on hyvin ohuita, hienosta merinovillasta tehtyjä bodyjä, joissa kokoja kolmevuotiaille asti. Samaten sukkahousut, Suomessa kiihkotaan etteivät pienet pojatkaan voisi käyttää sukkahousuja, haloo miten naurettavaa! Täällä sukkahousuja käyttävät kaikki pari-kolmevuotiailla. Lapset ovat LAPSIA, joiden ei tarvitse tuossa iässä miettiä, mikä on lapsellista/tyttömäistä/poikamaista. H&M:n ja Lindexin tyyliset vaatteet ovat esim. Norjassa vähän tasottomia halpisvaatteita, ja täällä on usein jopa ihan lehdistötason polemiikkia " bikineistä" yksivuotiaille ja just nyt esim. " rintsikkatopeista" kolmevuotiaille, ja niitä vedetään pois myynnistä.
Ehkä tuon väkisin ja mahdollisimman nuorena aikuistamisen takia Suomessa onkin Pohjoismaiden suurimmat lasten masennus- ja itsemurhaluvut?
Kommentit (51)
Ja sitten minulla on vielä ihan oma mielipiteeni, jolle löytyy paljon vastustajia, mutta kuitenkin..minusta näistä pienistä tehdään isosiskoja/veljiä aivan liian aikaisin..eli kun esikoinen on juuri ja juuri vuoden täyttänyt, jo tulee äidille uusi vauva syliin ja esikoisen pitääkin olla se reipas isosisko/veli.
--- hei mä olen huomannut saman ja pahaa on tehnyt katsoa sivusta! Kun jonkun parivuotiaan pitää olla niin iso. Ei oteta syliin ja isosiskon/veljen pitää olla niin reipas ja omatoiminen että! Tottakai vanhemmat haluavatkin päästä helpommalla, mutta ei parivuotias todellakaan vielä ole iso. Tottakai se isompi lapsi varmasti vaikuttaa todella isolta kun perheeseen tulee vauva, mutta ei silti saisi unohtaa että lapset tarvitsevat meitä vanhempia ekat 20 vuotta, ja jotkut vielä sen jälkeenkin:).
Minä ainakin tarkoitin nimenomaan sitä, että välillä tuntuu ja kuulostaa siltä, että kuivaksioppimen on kilpailulaji. Vertaillaan ja ihmetellään isoon ääneen. Eli juuri se pitäisi tajuta, että joku voi hyvinkin oppia kuivaksi 1-vuotiaana ja toinen 3-vuotiaana. Omani ovat kaikki oppineet 2-vuotiaana ja omasta tahdostaan. Tiedän monia, joiden lapset ovat oppineet paljon nuorempana ja toisaalta muutamia, joille kuivanapysyminen tuottaa ongelmia vielä 3-vuotiaanakin. Ihan samahan se on kaikessa oppimisessa, kukin ajallaan ja tyylillään.
nro 12
eikä bodeja, oppi kuivaksi alle kaksivuotiaana. Kyllä Ruotsissakin lapsia potalla käytetään hoidossa, totta kyllä on että muut kaksivuotiaat lapseni ryhmässä käyttävät vaippoja, bodeja vain yksivuotiaat.
Vaipattomuus on ihmisarvokysymys.
Mielestäni vaatetus ei niinkään ole aikuistamista, vaan pienen lapsen nukuttaminen vanhemmista erillään jo vastasyntyneestä. Kaksivuotiaallani ei ole kiirettä pois perhepedistä.
huomattavasti aikaisemmin kuin Suomessa. Ja juottaahan ne täysmaitoa lapsillekin, on vähemmän " käsiteltyä" kuin kevyt ja rasvaton maito, joita taas Suomessa suositellaan. Kukin tyylillään...
Vierailija:
Ja sitten minulla on vielä ihan oma mielipiteeni, jolle löytyy paljon vastustajia, mutta kuitenkin..minusta näistä pienistä tehdään isosiskoja/veljiä aivan liian aikaisin..eli kun esikoinen on juuri ja juuri vuoden täyttänyt, jo tulee äidille uusi vauva syliin ja esikoisen pitääkin olla se reipas isosisko/veli.
Tätä ei saa yleistää (etkä varmaan tarkoittanutkaan niin mutta sanon kuitenkin). Meillä on lapsilla ikäeroa 1v9kk, ja olen ottanut sydämenasiakseni huolehtia, että esikoinen saa olla se sama pikkutyttö kuin siihenkin asti. Vauvaa hän hoitaa kun itse niin tahtoo (syöttää, auttaa riisumisessa, vie leluja), mutta mitään ihmeellisyyksiä ei vaadita. Syliin saa tulla kun haluaa, vauva lasketaan silloin pois jos on ollut sylissä. Esikoisen rytmiin on vauvaa hoidettu.
Varmasti mainitsemasiakin tapauksia on, mutta minä olen ilmeisesti tutustunut vain järkeviin ihmisiin, sillä minun tuttavapiiristäni ei sellaisia löydy.
Ei meilläkään ole bodya käytetty ikinä, ja lapsen (vajaa 2 v.) housut ja paidat ostetaan melkein järjestään henkkamaukasta. Potalle ollaan harjoiteltu myös useampi kuukausi. Yökylässäkin lapsi oli isovanhemmillaan, kun imetystahti sen salli, eli vajaa yksivuotiaana.
Noista voisi kuvitella, että kova aikuistaminen on päällä. Mutta ei se ole niin mustavalkoista: musta potkari+paita -yhdistelmä vaan oli jotenkin kätevämpi pikkuvauvalla, ja myöhemmin pidettiin kokopotkareita; kaikki vaatteet, joita lapselle ostan, ovat sopivan " lapsellisia" , tämä on tiukka periaate mulla; pottaharjoittelusta ei oteta paineita, lapsi on iltaisin kotona ilman vaippaa, ja vahinko tulee jos tulee, usein pissa tulee pottaankin jo. Vihoviimeiseksi tämä kauhea yökyläilyn synti: koska lapsi on niin läheinen isovanhempiensa kanssa, ja oppinut luottamaan vanhempiensa paluuseen, yökyläilyt menivät ilman itkuja. Aamulla oli vastassa iloinen poika.
Tottahan tuota aikuistamista esiintyy, ja onhan se surullista, jos alle puolivuotiaan pitäisi olla jo iso vauva, vaikka on lähempänä sikiötä, ja jos kouluikäinen ei enää kehtaa leikkiä, joten leikkii aikuista.
Siis kertooko sinusta lapsen vaatetus siitä mitä lapsi on? Minun lapseni kyllä kulkevat siisteissä vaatteissa, bodyt jäi 6kk vanhana.. Mut ei se tee minun lapsistani aikuisia jos niillä on MINUN mielestäni siistit vaatteet. Samalaisia lapsia ne on kun teidänkin lapset vaikka lapsillani on 2vuotiaasta asti ollut levikset jalassa ja pitäneet kerhossa kauluspaitaa!
Kyllä kahta, miksei kolmeakin, lasta voi " pitää pienenä" ja jakaa huomiota. Onhan kaksosia ja kolmosiakin olemassa ja heidän vanhempansa kykenevät itsensä jakamaan lapsilleen ilman, että kenenkään tarvitsee selviytyä yksin.
sitten vasta kun teillä on kokemusta sekä pienestä että isosta ikäerosta niin tulkaa kertomaan. Miten joku voi sano että jokin ikäero on huono jos ei itse sitä ole kokenut? Sivusta seuraaminen on kuulkaas niin eri juttu kun se että olet 24/7 läsnä. Onpa tuo nyt kauheaa j0s 2-vuotias on saanut odottaa sylivuoroa vauvan takia.
Meillä on lapsia sekä isolla että pienellä ikäerolla ja lapset saavat olla lapsia niin kauan kuin haluavat, pääsevät syliin yms. Aika naiivi käsitys on myös se että sitten kun se esikoinen on esim 5 vuotta niin on hyvä aika hankkia seuraava kun esikoinen ei enää tarvitse äitiä. Ihan yhtä paljon se tarvitsee ja jonkun aikaa vielä varmaan enemmänkin kun parivuotias koska aivan eri malliin ymmärtää mitä vauvan syntyminen tuo mukanaan. Te jotka kannatatte isompaa ikäeroa niin kannattaa sit ilmeisesti odottaa 20 vuotta niin ettei esikoinen ihan oikeasti enää tarvitse äitiä.
Kertakäyttöiset vaipat ovat saastetta! Mitä vähemmän sitä syntyy, sen parempi. Ja onhan paljon helpompaa pyyhkiä kakka parivuotiaalta kuin pestä koko peffa.
Pari vuotias lapseni ei ole vuoteen käyttänyt bodya, koska se on hankala vessassa käynnin takia. Ja muutenkin kivan näköiset vaatteet ovat tavallisia.
etta suomalaiset lapset ovat jo niin itsenaisia pienesta pitaen. Yksivuotiaalla pitaa olla jo hirveasti taitoja hallussa hampaiden pesusta, itsenaiseen syomiseen ja vaipattomuuteen. Tutin kayttokin on jotenkin tosi ankaralla mallilla Suomessa. Muualla maailmassa tosi isot lapset lutkuttavat viela tuttia ja kahistelevat vaipoissaan, eika siita kukaan tee sen suurempaa numeroa.
Se mika myos ihmetyttaa on suomalaisten tyly suhtautuminen muihin lapsiin. Suomilapset kylla huomataan maailmalla ja positiivista huomiota saadaan kyllastymiseen asti. Mutta auta armias sita asennetta Suomessa esim. somalialaisiin pieniin kikkarapaihin!
Haloo!
Mielestani Suomessa on sellainen saksalaistyyppinen asenne, etta asioiden PITAA tapahtua tietyssa jarjestyksessa ja tietyssa aikataulussa. Tama koskee kaikkea elamaa. Myos lasten kehitysta ja lasten kasvattamista.
En tiedä tarkoitatko nyt kaikenlaista potalle opettamista vai sellaista vastuunkantoa ja itsenäisyyttä.
Olen asunut Keski-Euroopassa ja huomannut, että siellä lapset on lapsia ja vanhemmat niiden suojelijoita ja kaitsijoita. Täällä lapset on aiukuisten jatkeita ja lapsille asetetaan suuria odotuksia perhe-elämässä.
Se on kuulkaa vanhempien saamattomuutta/laiskuutta.
Pukeutuminenkin keski-euroopassa on vähän sinne päin. Pakkasta on 7 astetta, mutta lapsella ei ole käsineitä (vanhemmilla toki on).
Eli olisko niin, että kultainen keskitie kannattaa säilyttää tässäkin asiassa :)
Mutta se kertoo yleisesta asenteesta. Siis siita, voiko elamaa elaa rennosti vai pipo kireella.
Ei kai se nyt ihan niin ole. Tuskin lapsesta tuntuu mukavalta käyttää vaippoja. Jonkun kroppa on valmis potalle aikaisemmin kuin toisen-eikö tätä lapsentahtisuutta pitäisi kunnioittaa.. me jätimme bodyn pos 2,5v koska lapsi alkoi käymään pissillä itsenäisesti(omasta aloitteestaan) eikä se olisi onnistunut body päällä.
ja vakiona tyttövauvoilla korviksia niin kuin Etelä-Euroopassa.
Jos joku haluaa pukea vauvalleen epäkäytännöllisiä vaatteita, se hälle suotakoon.
Vierailija:
Jos joku haluaa pukea vauvalleen epäkäytännöllisiä vaatteita, se hälle suotakoon.
eikä puututa toisten kasvatusmetodeihinkään. Samalla tavalla epämukavia on nippaukset ja tukkapöllyt...
Vierailija:
Mutta tästä olen hiukan eri mieltä:
Meidän esikoisesta tuli isosisko 1v2kk ikäisenä, muttei hänen tarvinut alkaa " isoksi" , sama pieni hän oli edelleen, ja olin tosi tarkka siitä ettei esikoisen elämä muuttunut vauvan tultua taloon. Heistä tulikin sitten todella läheisiä, kuin paita ja peppu ovat aina olleet. Osansa tällä on pienellä ikäerolla, uskoisin.