Yöllinen heräily vauvavuoden jälkeen vaikka lapsi nukkuu yöt hyvin
Tosiaan vauvavuosi on täällä jo taputeltu ja 1-vuotias nukkuu yöt nykyään heräämättä (20-6.30-7). Itselläni ongelma on ns päälle jäänyt säpsähtely öisin. Heräilen vähintään pari kertaa yössä ja menee hetki ennen kuin saan unen päästä kiinni. Tämä jatkuva heräily tuntuu kropassa sekä henkisesti että fyysisesti. Mitä ihmettä tässä voisi tehdä, onko jollain kokemuksia samasta? Onko joku kokeillut melatoniinia; auttoiko? Vaikka melatoniini taitaa enemmän helpottaa itse nukahtamista, siinä mulla ei ole ongelmia...
Kommentit (15)
On kokemusta. Neljän äiti, ja toisen lapsen jälkeen minulle jäi ns. päälle yöheräily, stressasin että pitää ruokkia lasta, vaikka hän nukkui tyytyväisenä. Tämä jatkui ja jatkui, ja edelleen jatkuu tavallaan. Rytmit menivät sekaisin, hain apua psykiatrilta, unilääkkeet kouraan, auttoi nukahtamiseen, mutta silti heräilen edelleen monta kertaa yössä. Alan valvoa ja valvon aina aamuun asti. Se onkin sitten ongelmallista kun pitäisi jaksaa käydä töissä ja hoitaa kaikki arjen asiat kuitenkin. Samaa rataa menee ympäri vuoden, välillä nukun sitten lähes vuorokauden väsymystä pois puolison
vahtiessa lapsia.
Vauvat pitää opettaa nukkumaan ja sama pätee aikuisiin: opettele nukahtaminen. Jos se on taito, joka vauvalle voidaan opettaa, voit ihan hyvin aikuisenakin opetella.
Meillä lapsi on jo 7v ja minä edelleen herään 1-2h välein joka ikinen yö.
Kokeila pitkävaikutteista melatoniinia.
Oletko mitannut ferritiini arvojasi? Itsellä aiheutti yöllistä heräilyä vakava raudanpuute, ferritiini silloin 10...
Vierailija kirjoitti:
Vauvat pitää opettaa nukkumaan ja sama pätee aikuisiin: opettele nukahtaminen. Jos se on taito, joka vauvalle voidaan opettaa, voit ihan hyvin aikuisenakin opetella.
Alapeukuttajat: ettehän nukuta vauvojanne, se kun on ihan turhaa!
Monelta menee kyky nukkua loppuiäkseen. Mun kuopus on 18 enkä osaa nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näistä asioista ei puhuta avoimesti? Miksi yleisesti vain hehkutetaan lapsiperhe-elämän ihanuutta (ja painostetaan muita siihen samaan kuvioon) ja vaietaan näistä oikeista haittapuolista? On aivan kamalaa, kun menettää kyvyn nukkua. Kroppa on kipeä, aivot sumussa, jne. On sairas olo.
Ihan samalla tavalla unettomuus vaivaa silloin, kun lapsi on jo täysi-ikäinen. Ei vaan uni tule ennen kuin ulko-ovi kolahtaa ja tietää lapsen olevan kotona, kun on autolla liikkeellä.
Itsellä jäi myös tuo heräily päälle, jatkuen vieläkin, vaikka lapset jo teinejä. Tosin heräilivät molemmat n 4 vuotiaiksi...
Nukahdan kyllä nopeasti, mutta heräilen huonoimpina öinä MONTA kertaa. Olen koko ajan jotenkin ylivirittynyt ja säpsähtelen ja heräilen ääniin tai ihan muutenkin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näistä asioista ei puhuta avoimesti? Miksi yleisesti vain hehkutetaan lapsiperhe-elämän ihanuutta (ja painostetaan muita siihen samaan kuvioon) ja vaietaan näistä oikeista haittapuolista? On aivan kamalaa, kun menettää kyvyn nukkua. Kroppa on kipeä, aivot sumussa, jne. On sairas olo.
Ne on vaihdevuosivaivoiksi miellettyjä eivätkä pienten lasten äitejä kiinnosta, sen torjuu luonnostaan, vaikka raskaus aiheuttaa osittain samoja kuin sitten aikanaan hormonitoiminnan hiipuminen.
On kokemusta. Jäi päälle heräily 1-2h välein vaikka ipana alkoi nukkua paremmin. Jossain vaiheessa helpotti. Olin kyllä tosi väsynyt unenpuutteesta, päivällä ei nukkunut yhtään enempää edes vauvana. Mentiin siis päivät 30min-1h väleillä ja yöt 1-2h väleillä. Ylipäätään lepääminen oli vaikeaa kun kokoajan takaraivossa kuului että kohta se....
vaiettu ongelma. toisilla ei auta muu kuin unilääkkeet, unenlahjat lopullisesti pilalla vauva-ajan jälkeen.