Uusi raskaus sektion jälkeen..
Millaisia kokemuksia sektiohaavan " venymisestä" seuraavassa raskaudessa ja kuinka pian pitäisi kestää masun kasvu..?
Kommentit (5)
että vaikka heti voi alata uutta yrittämään. Aiemmin oli suositeltu 9-12kk väliä mutta se on kuullemma vanhaa tietoa.
Minä tulin section jälkeen raskaaksi lähes heti eli 2kk section jälkeen. Hyvin kesti loppuun asti eikä kipuillut yms.
Ja synnytin alakautta section jälkeen.
eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Sektiohaava tehtiin eka sektiossa vaakatasoon ihan bikinirajaan ja se on tällä hetkellä (rv 38)ihan samannäköinen kuin ennen raskauttakin (huomaamaton vaalea ohut viiru).
Minä, kuten joku muukin, keskustelin lääkärin kanssa asiasta ja hän sanoi myös, ettei uudelle raskaudelle ole estettä heti peräänkään. Kuulemma vanhaa tietoa se 12kk ja jopa 6kk. Mutta on myös yksilöllistä ja tapauskohtaisesti voidaan antaa muita suosituksia. Poikkeuksia kuulemma saattaa olla. Mä tulin raskaaksi esikoisen ollessa 4kk eikä ole ollut mitään ongelmia toistaiseksi. Ei ole ollut kipuja tms. Neuvolassa terkkari sanoi, ettei välttämättä tule mitään erityistä, koska esim. kiinnikkeiden muodostuminen on yksilöllistä.
Charlotte ja poika 8kk ja rv22+3
kyllä se kestää tietty riippuu kauan aikaa edellisestä sektiosta on?!
mulle suositeltiin n.1v antaa parantua ennen kun alottaa toista. itsellä on takana reilu 5.v edellisestä, joten eiköhän haava ole parantunut ihan kunnolla :)
k.h.p ja tärppi rv 9+5