selittäjää mulle tää nollatunti työsopimus
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:44"]
Taitaa osalla mennä tarvittaessa töihin kutsuttava ja nolla-soppari sekaisin. Kyse on eri asioista.
[/quote]
Mitä eroa niillä on?
[/quote]
esimerkiksi tuolla on asiaa avattu https://www.pam.fi/wiki/nollatunti-ja-tarvittaessa-toihin-kutsuttavien-sopimukset.html
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:57"]
Miten muka voisi työsopimuksessa tai selvitys työsuhteen keskeisistä ehdoista -paperissa olla merkittynä säännöllinen työaika jos edes tes ei tunne työn päättymisaikaa?
Tuolla logiikalla myös ylityöt olisivat laittomia. Silti ne perustuvat vapaaehtoisuuteen aivan kuten 0-40h/viikko -sopimuskin. Käytän törkeästi hyväkseni tuota nollakohtaa ja olen myös toisessa firmassa töissä. Pysyn silti sovituissa tuntirajoissa :)
[/quote]Mitä tarkoitat, ettei TES tunne työn päättymisaikaa? Tietenkään ei TES voi tuntea juuri sinun työsi päättymisaikaa, koska se on paikallisesti, ei valtakunnallisesti sovittava asia.
Ylityöt eivät ole laittomia. Ne eivät yleensä ole säännöllistä työaikaa eivätkä ennakoitavissa. Vuorokautinen ylityö voi toki olla säännöllistä, mutta tasoittumisjaksolla tunnit tulee tasata, tai työnantajalle tulee lisää korvattavaa.
[/quote]
Tarkoitin siis että työn päättymisaikaa ei tarvitse edes merkitä mihinkään etukäteen vaan pois pääsee kun työt on tehty ja rahaa tippuu tuntien mukaan. Jos menee töihin aamulla klo 6.00 niin pois pääsee ehkä klo 12.15 tai 15.45 tai jotain ihan muuta...
Ja kannanotto vielä tuohon työstäkieltäytymiseen... Jos pomo soittaa ja kysyy tulenko ensi viikon lauantaina töihin niin kieltäytyessäni siitä pätkähtää karenssia? Siitäkin huolimatta että en saa lapsia mihinkään hoitoon vaikka muuten olisi työhaluja?
[/quote]
Ei pätkähdä mitään karenssia. Itse olen ainakin lukuisia kertoja kieltäytynyt vuokrafirmojen työtarjouksista eikä todellakaan ole tarvinnut koskaan työkkärille mitään selittää. Käytännössä se menee niin että olen työtön ja nostan kelalta työttömyysajalta tukea. Niiden päivien kohdalle joina teen töitä merkkaan että olen tehnyt töitä ja paljonko. Jos vuoro ei minulle sovi, kieltäydyn ja ei siinä sen kummempaa.
[/quote]Vuokratyöfirmojen kanssa ei ollakaan toistaiseksi voimassa olevassa laittomassa nollatyösopimuksessa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:43"]Paskin mahdollinen soppari. Itse olen paiskinut tällä sopimuksella töitä täysipäiväisesti jo iät ja ajat. Työnantaja ei suostu vakinaistamaan. Roikuttavat vain tällä sopimuksella, jonka varjolla he voisivat milloin tahansa ilmoittaa, ettei tunteja enää ole käymättä mitään yt-neuvotteluja.
[/quote]
Niin, ja monilla aloilla ei enää muita sopimuksia saakaan. Opiskelijana oli ihan kätevää ja senkin jälkeen vähän aikaa mutta kun vuosi toisensa perään paiskit töitä enemmän kuin laki sallii (no eihän niitä ole pakko ottaa vastaan, mutta eipä niitä sitten enää kohta tarjota ollenkaan..) eikä mitään kiitosta (=oikeaa työpaikkaa) saa niin olen sitten mielummin työttömänä. (En mä oikeesti enää ole työtön mutta olin jonkun aikaa kun en lapsen saamisen jälkeen enää jaksanut lähteä tuohon paskaan mukaan..)
Työehtosopimuksella ei saa heikentää lain takaamaa turvaa tai etua, ellei laissa itsessään ole siitä mainintaa, että asiasta voi sopia työehtosopimuksella toisinkin (myös huonommin ehdoin). Yleensä siis vain parempia ehtoja voi olla kuin mitä työlainsäädäntö takaa. Joitakin poikkeuksia tästä on.
Työn tekemisen ehdoista ei ole laissa varausta, että työehtosopimuksin voisi sopia toisin siitä, mitä työsopimuslain 2 luvun 4 pykälässä sanotaan. Lain 13 luvun 7 pykälässä on lueteltu asiat, joista voidaan työehtosopimuksella poiketa. Säännöllisen työajan osalta ei poikkeamismahdollisuutta ole. Joten jos kirjallisessa työsopimuksessa ei säännöllistä työaikaa ole ilmoitettu, työnantajan on siitä annettava selvitys viimeistään ensimmäisen palkanmaksukauden päättymiseen mennessä.
En oikein ymmärrä, miten liitot voisivat pätevästi keskenään muuta sopia, kun laki ei anna siihen mahdollisuutta. Jatkuvia 1-37 tunnin työsopimuksia ei pitäisi olla kenelläkään. Tunnit voidaan toki sopia alakanttiin, esimerkiksi keskimääräiseksi työajaksi 15 tuntia/vk. Mikäli tämä tuntuu jatkuvasti ylittyvän eli töitä on enemmän, työsopimuksen työaikaa on korjattava todellisuutta vastaavaksi.
Sesonkiluontoisessa hommassa kannattaa suosia määräaikaisia soppareita eikä laittomia ja epämääräisiä "työaika on ehkä jotain, tai sitten ei"-tyyppisiä soppareita.
No tämähän nyt ei pidä ollenkaan paikkaansa. Et ole missään hälytysvalmiudessa.
Mulla oli tuollainen opiskeluaikana. Menin käytännössä töihin silloin kun itselleni sopi ja tein sen verran kun ehdin ja halusin oman mieleni mukaan. Ainoastaan maksimitunnit oli määrätty (normaali viikkotyöaika). Aivan loistava järjestely.
Tämä nollatuntisopimus on todella hyvä niille, joilla on jokin muu vakaa tulon lähde. Itse esim. aion kohta puolin jäädä eläkkeelle, tulen ehdottomasti tekemään nollatuntisopimuksen.
Ta:lla ei ole pakko tarjota yhtään tuntia eikä minun ole pakko ottaa vastaan yhtään tuntia. Olen kuitenkin ollut ko. työnantajalla yli 15 v, joten luottamus on syntynyt puolin ja toisin.
Tämä on myös hyvä ratkaisu työnantajalle, yritys pystyy näin tarjoamaan lyhytaikaisiakin töitä. Eikä minulla ole edes haluja tehdä töitä monia viikkoja putkeen.
Minulla on toimiva 0-tuntisopimus.
Työajat sovitaan 1-3 kuukaudeksi kerrallaan. Silloin kun töitä on, teen aina 18 tuntia viikossa vähintään kuukauden yhtäjaksoisesti.
Ensi vuonna ajattelin vähentää tunteja kun työssäoliehto sidotaan palkkaan. Enää ei ole pakko tehdä 18 tunnin työviikkoja.
Minulle jäi avauksesta se käsitys, että hänelle on aivan turha selittää tätäkään asiaa. Epäilen, että pystyykö hän jotain sopimustyötä edes tekemään?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:05"]
--
ELi sunkaan ongelma ei ole se itse sopimus, vaan töiden vähyys. Mitä sun mielestä pitäisi työnantajan tehdä, jos hänellä oikeasti on tarve esim. vaihdellen 0-15 tunnille viikossa? Palkata joku tekemään se pakollinen 18h/vko ja antaa joinakin viikkoina työntekijän näppäillä pippeliä 3-15h/viikossa kun töitä ei riittäisi? Ihanko oikeasti luulet että tällainen bisnes kannattaisi, tai että ta. palkkaisi jonkun istumaan töissä ja odottamaan hommia?
Varmaanhan se olisi kiva jos jokaiselle olisi tarjolla se 37.5h/viikko ja klo 8-16. Mutta kun ei ole, niin teidän mukaan parempi ei ollenkaan töitä kuin edes vähän töitä. Tätä en voi ymmärtää enkä hyväksyä.
Kukaan ei varmaan uhalla pidä ihmisiä pienillä tuntimäärillä, vaan kyse on tilanteesta jossa kukaan ei voi luvata pääsevänsä aina töihin. Ts. pakko pitää useampaa varalla.
[/quote]<
Minun ongelmani tiivistettynä: töitä on vähän, mutta silti olen sidottuna ihan koko päiväksi firmaan ilman minkään maan korvausta. Se on se pääongelma. Minun koko elämäni on sidottuna käytännössä täysin tyhjiin lupauksiin. On ihan tyhjänjauhantaa väittää, että minulla olisi vapaus olla ottamatta vastaan työvuoroja. Siis yhtä suuri vapaus kuin irtisanoutua kokonaan ja ottaa kolmen kuukauden karenssi. Voin tehdä niin ja horjuttaa pahimmassa tapauksessa merkittävästi talouttani.
Ja jos sillä pomolla ei ole tarjolla töitä eikä tunnin tuntia, miksi hänen on aivan pakko päästä solmimaan jopa toistaiseksi voimassaoleva työsopimus? Ja miksi työntekijän tulee sitoutua sopimuksella siihen, että hänelle ei käytännössä luvata yhtään mitään?
Oletko tarvittaessa töihin kutsuttava? Sehän on eri asia kuin nollasopimus.
Ei työntekijän ole mikään pakko sitoutua nollasopimukseen. Hän voi hakea töitä myös muualta, tai vaikka lähteä lomamatkalla ja sanoa nollatyönantajalle, että ei pysty tekemään hänelle töitä xxx aikoina.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:44"]
Taitaa osalla mennä tarvittaessa töihin kutsuttava ja nolla-soppari sekaisin. Kyse on eri asioista.
[/quote]
Mitä eroa niillä on?