1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Vierailija kirjoitti:
Englannin Henrik kahdeksas - hot or not? Mitä mieltä?
Dead.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laarissa vain kolme naurista ja halla vei viljan. Miten näillä pärjäisi kevääseen? Neuvokaa fiksummat.
Lapset kerjuureissulle kylille ja taloihin. Vanhemmat voit lähettää piikomaan/ rengin apureiksi. Vähemmän suita ruokittavana ja samalla tienaavat muutaman roposen.
Kannattaa marjastaa ja sienestää. Kerää yrttejä ja kalasta. Männystä saat pettua ja neulasista ja pakurista teetä. Kiertele muiden ansoilla, jos et osaa omaa tehdä.
Jos lapset makioita marjoja syövätten kesällä, nälcäsiä ovat talwella. On näillä raukoilla rajaseuvuilla hyvin tiedetty asija. Pettu on hywää ewästä köyhien lapsille.
Petun syönnin jälgen itgevät govin ja verda backowat . Ei ole ihmisen ruoga se, vaan mingäs mahda syndinen madonen maan. Jollagin se on labset ruogittava göyhängin.
Olen kruununhyväksymä pyöveli, kysy mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä hankit kirveesi, vai nylkytätkö tylsällä huonolaatuisella kyläsepän tekeleellä. Laatutavara maksaa tosin.
Vierailija kirjoitti:
Miten päädyit alalle?
Tuleeko työ uniisikin?
Liikkuuko huulet vielä teloituksen jälkeen tai vaihtuuko ilmeet jotenkin ? Onko kukaan vielä kuiskannut jotain pään irtoamisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hankit kirveesi, vai nylkytätkö tylsällä huonolaatuisella kyläsepän tekeleellä. Laatutavara maksaa tosin.
Olen mestarismies, joka on saanut oikeuden kantaa pamppua kupeellaan, joten käytän vain laadukkaita Göteborgista tilattuja mestauskirveitä ja miekkoja. Minulle maksetaan palkka kruunun sakko- ja henkiverorahoista 45 hopeataalaria vuodessa, sekä bonuksena yksi taalari kirveellä mestaamisesta, häpeäpaalurangaistuksesta ja hirttämisestä. Roviolla polttamisesta saan yhden taalarin ja 10 äyriä. Toimeen tulen ja pesueeni ruokin.
Vierailija kirjoitti:
Olen parantaja . Jos on minkälaista tautia kenellä täällä annan ohjeet sen tervehdyttämiseksi. Kysy siis mistä vaivasta vaan!
Arwoisa Parantaja. Minua on cohta wuoden päivät waijvannut cauhia noidannuoli. Toijsella parantajalla cävin, mutta liecö hän izecin noita, coscapa pahalla silmällä cazoi ia wäitti että waan hysterija minua waijvaa. Nyt on cipuni cahta cauhianpi, ia myös luuwaloon, lavantautiin secä cylmänwihoijhin olen sairastunnu. Cohta warmaan cuålen.
Olen nähnyt semmoisia unennägösiä, että minä kuningaan kirjuris olisin, vaigga olengin vain pahainen nainen. Herrain palttoo ja housut oli minulla, ja hienossa talossa istusin ja ei ollut kyniägä, joku laadikko pöydällä vain ja siellä minun tietoni ammensin, monta miestä minua palveli kun minä niille kuningan lagia luin. Kerroin miehelleni, että semmosta unta nägösin, hän maciast nauroi: ettägä naiset kirjureina, kun ei ne osa kirjuuttaakaan! Olenco tulossa kipiäks, kun moisia hourehdin? Olenco secoakka kuugautisen wuotoni tagia?
Eicä se meinannut lagata sitä naurua. En semmoisista unennägöst hänelle enää midä puhu, hullun maineen siidän saan. Midä muida oudoja unia te oletten nähneet?
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt semmoisia unennägösiä, että minä kuningaan kirjuris olisin, vaigga olengin vain pahainen nainen. Herrain palttoo ja housut oli minulla, ja hienossa talossa istusin ja ei ollut kyniägä, joku laadikko pöydällä vain ja siellä minun tietoni ammensin, monta miestä minua palveli kun minä niille kuningan lagia luin. Kerroin miehelleni, että semmosta unta nägösin, hän maciast nauroi: ettägä naiset kirjureina, kun ei ne osa kirjuuttaakaan! Olenco tulossa kipiäks, kun moisia hourehdin? Olenco secoakka kuugautisen wuotoni tagia?
Eicä se meinannut lagata sitä naurua. En semmoisista unennägöst hänelle enää midä puhu, hullun maineen siidän saan. Midä muida oudoja unia te oletten nähneet?
Sanokaa minun sanoneen, sadan vuoden päästä on meillä täällä Ruotsissakin nainen kungkkuna elikkäs kuningattarena. T. Näkijävaimo.
Vai on teitil jo irtokauluksia. Meillä röyhelöt on vielä paidassa kiinni. Valkaisussa cusi se paras on. Juota ukko ja sen rengit kunnolla ja laita saavi tuvan nurkkaan. Käyneenä vielä parempi. Siinä on sitten valkaisuainetta vaikka usiampaan paitaan tahi tuommoisiin muotiuutuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa minun sanoneen, sadan vuoden päästä on meillä täällä Ruotsissakin nainen kungkkuna elikkäs kuningattarena. T. Näkijävaimo.
Ja Eij suuria wiisaudda waadi tuo, muijszdammehan unionicuningatar Margharedan. Iosz eij cuninghas eli cuningathar poikalaszda woida saada sidden on tydyminen naaraslapszeen, ioszda hallitdzija eli cuninghatar aiganans tulepi.
Vierailija kirjoitti:
Onnistutco heti wai wasta colmannella cerralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita acca! Rowiolle!
Perkele, meni näkö kun kehräsin koko talven yöt päreen valossa. Toinen jalkakin kampura ja nyt oon sokea, pitää vissiin kuolla pois. Oon kyllä jo 36, että ehkä on jo aikakin. Lakkasin jo syömästä.
Ukko jää ja 2 elävää lasta, uusi nainen hakusessa, näkökyky pakollinen.
Naapurin rouva synnytti vammaisen ipanan, sanoin että olisi parempi tappaa se samantien, loukkaantui? Häh. Aika itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin rouva synnytti vammaisen ipanan, sanoin että olisi parempi tappaa se samantien, loukkaantui? Häh. Aika itsekäs.
Varmaan on tehnyt jotain pahaa ja nyt saa palkkansa näin.
Jos suurin woima on wäen woimaa, ja kaikki wäki tulee witusta, lienee suurin woima witun woimaa. Miksi siis kaikki walta maailmassa ei ole witullisella waimowäellä?
Varoittakaa lapsianne, torilla on pelattu jotain valaspeliä, joka saa tekemään itsemurhan. Kuulemma Venäjältä lähtöisin. Paholaisen hommia.
Jälkimmäiseen osaan vastata. Sinun täytyy saada see noita sylkäisemään silmillesi silloin sylkäisijälle itselleenn kasvaa se syylä!